Citat:
Ursprungligen postat av
LilleDil
Hej, I fredags så spärrade banken (Swedbank) mina konton och swish. Detta efter att jag sålt min dator och fått in en swish på 15000kr. Då jag upplevde att personerna jag sålde min dator till va lite knasiga så tog jag ut pengarna för jag va rädd att de skulle kunna kräva tillbaka pengarna eller något. Speciellt efter att jag inte hade kvitto på att jag sålt det eller liknande uppgifter. Nu så ska jag få hem ett brev där jag ska svara på frågor tydligen.... allt detta för 15000kr känns lite löjligt. Att bankerna kan spärra allt utan säga till en och så har man hyra mat och annat som ska betalas.
Aja i alla fall så vill jag bara höra med er är det smart att säga sanningen till banken om att jag sålde min dator via annons på facebook och att jag inte har någon kontaktuppgift förutom swishen till personerna (som nog inte ens var deras swish då de va killar och swishen kom från en kvinna) och säga att jag sålde min dator och har inte kvitto på de pengarna.
En annan tanke är också fyfan vad övervakade vanliga "svensson's" är lite sjukt ändå.
Du sa det själv, pengarna verkade inte komma från köparen. De kan komma från A) Någon lurad stackare, eller B) någon målvakt för bedrägerier - och banken har nog spårat just den här överföringen från sådan händelse.
Ditt bästa beslut vore att sätta in pengarna, fråga banken om de ska tillbaka till avsändaren, och gråt ut över att du är både en dator och pengar kortare. Bättre än att bli anmäld för penningtvätt.