• 1
  • 2
2021-07-26, 12:48
Medlem
Hej, I fredags så spärrade banken (Swedbank) mina konton och swish. Detta efter att jag sålt min dator och fått in en swish på 15000kr. Då jag upplevde att personerna jag sålde min dator till va lite knasiga så tog jag ut pengarna för jag va rädd att de skulle kunna kräva tillbaka pengarna eller något. Speciellt efter att jag inte hade kvitto på att jag sålt det eller liknande uppgifter. Nu så ska jag få hem ett brev där jag ska svara på frågor tydligen.... allt detta för 15000kr känns lite löjligt. Att bankerna kan spärra allt utan säga till en och så har man hyra mat och annat som ska betalas.

Aja i alla fall så vill jag bara höra med er är det smart att säga sanningen till banken om att jag sålde min dator via annons på facebook och att jag inte har någon kontaktuppgift förutom swishen till personerna (som nog inte ens var deras swish då de va killar och swishen kom från en kvinna) och säga att jag sålde min dator och har inte kvitto på de pengarna.

En annan tanke är också fyfan vad övervakade vanliga "svensson's" är lite sjukt ändå.
Citera
2021-07-26, 13:02
Medlem
jagarinleggens avatar
Köper inte den förklaringen tyvärr. Du försöker få Flashback att lösa dina olagligheter. Ajabaja.
Citera
2021-07-26, 13:04
Bannlyst
Märkligt då jag sålde bilen i våras och fick betalt med swish och swedbank som bank. Fick 135.000kr på swish och inte en fråga från swedbank

Varför tog du ut pengarna, skulle personen i fråga inte kunna kräva det av dig då?
Citera
2021-07-26, 13:23
Medlem
Hahaha nä verkligen inte har aldrig hållt på med något sånt men aja känns löjligt att det ens ska bli ett ärende av 15000kr en gång. Har aldrig varit dömd för något tidigare... känns surt om något skulle bli så för att jag inte har en kvitto maskin när jag skulle sälja min dator. Jag själv trodde att kriminella fixade med mycket större summor.

Men det är ingen som tycker att det är sjukt att banken har sån stenkoll på vad man gör?
Citera
2021-07-26, 13:42
Medlem
SaftigDrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleDil
Hahaha nä verkligen inte har aldrig hållt på med något sånt men aja känns löjligt att det ens ska bli ett ärende av 15000kr en gång. Har aldrig varit dömd för något tidigare... känns surt om något skulle bli så för att jag inte har en kvitto maskin när jag skulle sälja min dator. Jag själv trodde att kriminella fixade med mycket större summor.

Men det är ingen som tycker att det är sjukt att banken har sån stenkoll på vad man gör?

Det är ingen individ som kollar på dina transaktioner utan allting göra med algoritmer, de är inte perfekta men de kan ibland säga ifrån och frysa ditt konto. Dra till Swedbank och säg allting du skrev här, bifoga med en polisanmälan också ifall dessa personer begått något brott och begär att de öppnar upp ditt konto.
Citera
2021-07-26, 14:12
Medlem
toreraxs avatar
Citat:
Hej, I fredags så spärrade banken (Swedbank) mina konton och swish. Detta efter att jag sålt min dator och fått in en swish på 15000kr. Då jag upplevde att personerna jag sålde min dator till va lite knasiga så tog jag ut pengarna för jag va rädd att de skulle kunna kräva tillbaka pengarna eller något. Speciellt efter att jag inte hade kvitto på att jag sålt det eller liknande uppgifter. Nu så ska jag få hem ett brev där jag ska svara på frågor tydligen.... allt detta för 15000kr känns lite löjligt. Att bankerna kan spärra allt utan säga till en och så har man hyra mat och annat som ska betalas.

Aja i alla fall så vill jag bara höra med er är det smart att säga sanningen till banken om att jag sålde min dator via annons på facebook och att jag inte har någon kontaktuppgift förutom swishen till personerna (som nog inte ens var deras swish då de va killar och swishen kom från en kvinna) och säga att jag sålde min dator och har inte kvitto på de pengarna.

En annan tanke är också fyfan vad övervakade vanliga "svensson's" är lite sjukt ändå.

Ja, bankerna vill ha kontroll. Gor dina affarer med kontanter i fortsattningen. Det kommer bli betydligt varre med overvakning av klientel som gor affarer for smasummor nar kontanter kommer fasas ut.

Ps. Facebook sparar bokstavligen allt, sa begar ut info fran deras sida.
Citera
2021-07-26, 14:41
Medlem
Du sitter i skiten. Och mest troligt vet du varför. Du åker på penningtvätt om inte pengarna från bedrägerier finns på ditt konto. Ordna det snabbt och va beredd på att bli av med dom lika fort.
Citera
2021-07-26, 15:20
Medlem
Citat:

Du sa det själv, pengarna verkade inte komma från köparen. De kan komma från A) Någon lurad stackare, eller B) någon målvakt för bedrägerier - och banken har nog spårat just den här överföringen från sådan händelse.

Ditt bästa beslut vore att sätta in pengarna, fråga banken om de ska tillbaka till avsändaren, och gråt ut över att du är både en dator och pengar kortare. Bättre än att bli anmäld för penningtvätt.
Citera
2021-07-26, 15:56
Medlem
Hade samma problem som dig, dock blev inte mitt konto fryst och handlade om mer pengar men kunde inte övertyga banken, skrev skuldebrev med insättare och vad människan gjorde med pengarna som återbetalades, kvitto osv.

Sedan ville de ha kontoutdrag 3 månader tillbaks från insättning från människor som swishade mig vilket var en omöjlig uppgift.. Tillslut så bestämde de att de ville få ut mig från banken, så jag fick föra över allt till en annan storbank.

Är ditt konto verkligen fryst? Känns konstigt för bara 15.000 antar att du lagt upp annonsen så den borde du kunna få fram samt loggar från fb.
Citera
2021-07-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterStrawberry
Hade samma problem som dig, dock blev inte mitt konto fryst och handlade om mer pengar men kunde inte övertyga banken, skrev skuldebrev med insättare och vad människan gjorde med pengarna som återbetalades, kvitto osv.

Sedan ville de ha kontoutdrag 3 månader tillbaks från insättning från människor som swishade mig vilket var en omöjlig uppgift.. Tillslut så bestämde de att de ville få ut mig från banken, så jag fick föra över allt till en annan storbank.

Är ditt konto verkligen fryst? Känns konstigt för bara 15.000 antar att du lagt upp annonsen så den borde du kunna få fram samt loggar från fb.
Hur kan du inte ha koll på vilka som swishar dig och varför. Bör ju vara ganska tydligt skrivit på transaktionen.

Inte direkt vanligt att man får massor av pengar från okända personer.

Säkert en massa AI som sett att dessa skumma personer också skickat och fått pengar på märkligt sätt.

Hjälpa till med penningtvätt är ingen höjdare och att bli blockerad från banken är nog det minsta problemet som man får.
Citera
2021-07-26, 18:29
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Hej, I fredags så spärrade banken (Swedbank) mina konton och swish. Detta efter att jag sålt min dator och fått in en swish på 15000kr. Då jag upplevde att personerna jag sålde min dator till va lite knasiga så tog jag ut pengarna för jag va rädd att de skulle kunna kräva tillbaka pengarna eller något. Speciellt efter att jag inte hade kvitto på att jag sålt det eller liknande uppgifter.

Normalt sett får man hem brevet först och svarar man inte på frågorna så spärras kontot efter det.
Det måste varit någon väldigt skum avsändare som redan var flaggad på något sätt då banken valde att göra tvärtom.
Men det är inte ovanligt att kriminella använder Swish för att tvätta pengar

https://www.expressen.se/nyheter/tus...ang-via-swish/
Citera
2021-07-26, 19:18
Medlem
Du sitter i skiten eftersom den rättmätige ägaren till de 15 000 kr du tvättade har gjort en polisanmälan. Trots att de som övertalade dig att ta emot pengarna sa att det var riskfritt så har du nu en tid av obehagligheter framför dig, vilket kommer kulminera i form av huvudförhandling som tilltalad. Mitt ärliga råd till dig är att göra processen så kort som möjligt genom att erkänna. Du behöver inte peka ut huvudmännen eller säga vad din andel blev, men om du godtar polisens och åklagarens gärningspåstående kommer allt gå smidigare. Straffet kommer bli villkorlig dom i kombination med dagsböter. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in