2021-07-26, 13:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast om naturlig immunitet skulle hålla bara upp till ett år skulle det uppdagas många fler exempel på personer som fått covid flera gånger. Den immuniteten kan lika gärna vara många år, det är ingen som vet hur det förhåller sig.

Fast det uppdagas hela tiden att det finns folk som har fått det flera gånger. Procentuellt är det inte många, men det finns som sagt.

https://www.cornwalllive.com/news/cornwall-news/covid-19-delta-variant-could-5693019

Hade själv Corona i början av Pandemin under en hel månad för att sedan haft det nu igen under juni månad. Det var dock mildare för mig andra gången än första.
Citera
2021-07-26, 13:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Har aldrig påstått att det är nytt heller...
Överens alltså!
Jag har aldrig påstått att du påstått något.

Det jag menar är att rubriken
45 000 personer har smittats av den dödliga infektionen svart svamp som sprids bland indiska covidpatienter och dödligheten är över 50 %.
verkar väldigt rimlig jämfört med vad som beskrivits om svart svamp i Indien tidigare.
Citera
2021-07-26, 13:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Överens alltså!
Jag har aldrig påstått att du påstått något.

Det jag menar är att rubriken
45 000 personer har smittats av den dödliga infektionen svart svamp som sprids bland indiska covidpatienter och dödligheten är över 50 %.
verkar väldigt rimlig jämfört med vad som beskrivits om svart svamp i Indien tidigare.

Ja, du håller du med mig då angående att det var en domedagsrubrik som jag skrev från första början...
Citera
2021-07-26, 13:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Eh?

Naturlig immunitet och vaccinet håller mellan 6-12 månader som högst (vad jag har läst), så det är lite konstigt att du antar att immunitet kommer att hålla i flera år ?_?

Dock har vi sett en nedgång på dödligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast om naturlig immunitet skulle hålla bara upp till ett år skulle det uppdagas många fler exempel på personer som fått covid flera gånger. Den immuniteten kan lika gärna vara många år, det är ingen som vet hur det förhåller sig.

Citat:
Fast det uppdagas hela tiden att det finns folk som har fått det flera gånger. Procentuellt är det inte många, men det finns som sagt.

https://www.cornwalllive.com/news/cornwall-news/covid-19-delta-variant-could-5693019

Hade själv Corona i början av Pandemin under en hel månad för att sedan haft det nu igen under juni månad. Det var dock mildare för mig andra gången än första.
För ett år sedan visar statistiken att 76 000 personer blivit smittade och fått covid.

Sannolikheten att någon av dessa (om de förlorat sin immunitet) skulle bli smittade igen av 10 000 000 invånare är inte så stor. Det är för tidigt att se många flera exempel på återsmitta. Sannolikt är många av dessa 76 000 personer nu också vaccinerade.
Citera
2021-07-26, 13:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Vd händer i Thailand?
Har dom slängt munskydden?
Citera
2021-07-26, 13:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, du håller du med mig då angående att det var en domedagsrubrik som jag skrev från första början...
Nej, jag ser inte något dommedagsbudskap eftersom det är få i förhållande till antalet smittade och att det är Indien det gäller.

Om det stått
Kommer svart svamp spridas i världen? - 45 000 personer har smittats av den dödliga infektionen som sprids bland indiska covidpatienter och dödligheten är över 50 %.
hade jag sett något dommedagsaktigt i rubriken.
Citera
2021-07-26, 13:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
För ett år sedan visar statistiken att 76 000 personer blivit smittade och fått covid.

Sannolikheten att någon av dessa (om de förlorat sin immunitet) skulle bli smittade igen av 10 000 000 invånare är inte så stor. Det är för tidigt att se många flera exempel på återsmitta. Sannolikt är många av dessa 76 000 personer nu också vaccinerade.

76 000 smittade för ett år sedan? Nä. Det var nog betydligt fler. Man testade knappt under första vågen.

Våg 2 och 3 gav ungefär 1 000 000 fall. Jag gissar att våg 1 ensamt orsakade omkring 500 000 fall.

Edit:
Den här börjar bli gammal nu, men den visar tydligt att Sverige lyckats skrapa ihop betydligt fler än 76000 smittade vid samma tidpunkt förra året.
https://imgbb.com/NNYQrG1
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-07-26 kl. 13:28.
Citera
2021-07-26, 13:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Nej, jag ser inte något dommedagsbudskap eftersom det är få i förhållande till antalet smittade och att det är Indien det gäller.

Om det stått
Kommer svart svamp spridas i världen? - 45 000 personer har smittats av den dödliga infektionen som sprids bland indiska covidpatienter och dödligheten är över 50 %.
hade jag sett något dommedagsaktigt i rubriken.

Är vi tillbaka till dina tolkningar nu igen?

Först var det att Frankrike inte hade någon form av demonstrationer, men det var dem som fick Macron att backa...

Nu helt plötsligt ska jag anpassa mig till vad du tror om en rubrik om svart svamp.

Ja, har inte så mycket mer att säga...
Citera
2021-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Eh?

Naturlig immunitet och vaccinet håller mellan 6-12 månader som högst (vad jag har läst), så det är lite konstigt att du antar att immunitet kommer att hålla i flera år ?_?

Dock har vi sett en nedgång på dödligheten.

Naturlig immunitet håller minst ett år, troligtvis mycket längre. Dessutom blir du aldrig lika sjuk igen om du haft det, även om antikropparna är borta. Immuniteten är inte bara antikroppar. Vaccinen däremot verkar knappt ge någon immunitet alls. De bildar odugliga antikroppar.

Att dödligheten går ner är för att vi har hög grad naturlig immunitet, särskilt i smitthärdarna som är större städer. Det är ju där de flesta som haft covid finns.
Citera
2021-07-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ipsi satt för ett år sedan och skyddade Tegnell och höll med honom att masker inte hjälper.

Varför är det alltid något pseudointellektuellt dunning kruger mongo som ska käfta emot och sprida falska rykten, men istället själv projekterar dem?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det verkar vara svårt för en del att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt. Addera lite känslor, rädsla, osäkerhet och kanske brist på stimulans, så kan det nog bli så här insnöat. Det är även väldigt olika hur människor uttrycker sig i text. Det är inte ett naturligt sätt att kommunicera på. Vill inte tro att de värsta galningarna i denna tråd är representativt för befolkningen, men jag hör och ser en del konstigt även irl. som vittnar om att många inte orkade till målsnöret. Eller snarare så att deras målsnöre var 2 sprutor. Det kommer nog märkas till hösten.
Citera
2021-07-26, 13:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Smittspridningen är ju relativt låg i Sverige just nu och 96% av de smittade är ovaccinerade enligt uppgift idag.

Det ser bra ut just nu och vaccinerna verkar fungera som de ska.

Det trista är att över 25000 drabbats av långtidscovid med jävligt otrevliga sjukdomar och symtom.

Efter två doser var den skyddande effekten av Pfizers vaccin vid alfavarianten 93,7 procent (95 procents konfidensintervall [95KI] 91,6–95,3 procent) och vid deltavarianten 88,0 …

Resultat ur en brittisk studie med 19000 personer som ingick ..
Citera
2021-07-26, 13:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Intressant att sjukvårdspersonal med bakgrund i asien, afrika och andra minoriteter har överdödlighet i covid jämfört med antalet anställda.

En hypotes verkar vara att de har sämre ekonomiska förutsättningar än sina brittiska kollegor, men då är de konstigt att 94 % av dödsfall hos läkare och tandläkare (välsituerade) är BAEM, men de utgör bara 44 % av de anställda.

Tyvärr står det inte så mycket om orsakerna till att även välbeställda BAEM drabbas värre än sina brittiska kollegor.
Sökte lite utan att hitta något, men du kanske har några bra länkar?

Fast det har inte bara med ekonomiska villkor då svarta läkare var mer utsatta än deras vita kollegor.

Verkar vara genetiska faktorer som spelar roll och inte bara socioekonomiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in