2021-07-18, 14:00
Medlem
Jag växte upp på andra sidan järnvägen någon kilometer från lögdösjön där mgm hade sin stuga. Jag är född fyra år efter Johans försvinnande men minns ändå tydligt berättelserna om försvinnandet och hur man blev varnad och rädd för att gå ut ibland då det "finns en kidnappare/mördare lös. Som fjortonåring så var jag i skogen en bit ifrån sjön och gick med hunden. Inte på en stig utan rakt in i skogen, i mossan såg jag ett käkben sticka upp och blev livrädd, det första jag tänkte på var Johan.. Jag typ sprang hela vägen hem.. Några dagar senare gick jag tillbaka till platsen och då såg jag att det var en avlång underkäken från något djur.. Men det är klart.. Helt säker kan jag inte vara såhär 23 år senare....
Citera
2021-07-18, 14:01
Medlem
Oavsett olycka eller ej borde väl den som gjort det kunna skicka åtminstone ett brev antingen till Johans mamma eller Polisen för att berätta var kroppen finns. Alt vad som hänt. Anonymt så klart.

Jag gissar dock att Johan mycket möjligt kan vara bränd i ugnen vid sjukhuset och därför finns ingen kropp att hitta, därav att han ej känt det värt att berätta. Samtidigt fanns agg mot exet, Johans mamma, vilket också gör att det blir en stolthet. Dessutom vill man väl inte riskera att man får med sig en stämpel som mördare det sista som händer innan man dör.
Citera
2021-07-18, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Oavsett olycka eller ej borde väl den som gjort det kunna skicka åtminstone ett brev antingen till Johans mamma eller Polisen för att berätta var kroppen finns. Alt vad som hänt. Anonymt så klart.

Jag gissar dock att Johan mycket möjligt kan vara bränd i ugnen vid sjukhuset och därför finns ingen kropp att hitta, därav att han ej känt det värt att berätta. Samtidigt fanns agg mot exet, Johans mamma, vilket också gör att det blir en stolthet. Dessutom vill man väl inte riskera att man får med sig en stämpel som mördare det sista som händer innan man dör.

Så du tycker synd om den stackars mördaren L*nnart And*rsson???

"Anonymt bekännelsebrev, risk att bli stämplad som mördare,stolthet" ...

Ja i dagens Sverige är det ju så synd om gärningsmännen/kvinnorna.

Är han karl nog(vilket han EJ är)så erkänner han,berättar allt och tar sitt straff trots sin ålder enligt laga dom eller på eget bevåg genom självmord typ hängning,skjutning,dränkning eller gift.
Citera
2021-07-19, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Så du tycker synd om den stackars mördaren L*nnart And*rsson???

"Anonymt bekännelsebrev, risk att bli stämplad som mördare,stolthet" ...

Ja i dagens Sverige är det ju så synd om gärningsmännen/kvinnorna.

Är han karl nog(vilket han EJ är)så erkänner han,berättar allt och tar sitt straff trots sin ålder enligt laga dom eller på eget bevåg genom självmord typ hängning,skjutning,dränkning eller gift.

Absolut INTE. Jag menar att det nog är så han resonerar och alltid gjort, men att det minsta han kan göra är att berätta vart pojken finns.
Citera
2021-07-19, 12:02
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Den där dömdes alltså för människorov(?!) i tingsrätt men friades i hovrätt?

Från Wikipedia:

Såg precis intervjun med Johans mamma på TV4.

Var kan jag läsa teorier eller sammanfattning här inne om vad man tror att denne man gjorde?

Minns denna historia och att Pelle Svensson fick mannen dömd i Tingsrätten, någon som har en länk till domen mot styvfadern. Det låter högst troligt att han mördade Johan Asplund och att motivet var hat och svartsjuka.
Citera
2021-07-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Ja eller om det skulle dimpa ner hundratals vykort och brev med uppmaningen om att gubbfan ska öppna truten och berätta sanningen, undra om det skulle sätta sprutt på honom.

Ja, det vore nog effektfullt. Att veta att "alla" vet.
Citera
2021-07-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Minns denna historia och att Pelle Svensson fick mannen dömd i Tingsrätten, någon som har en länk till domen mot styvfadern. Det låter högst troligt att han mördade Johan Asplund och att motivet var hat och svartsjuka.
Det här är ett fall (av många) som man verkligen önskar ska klaras upp.
Styvfadern ser jag som den skyldige, tråkigt att det inte gick att bura in honom. Länk till TR-dom önskar även jag.

En lättkränkt man som drevs av hämnd, hat, svartsjuka och hämndgirighet.
Citera
2021-07-19, 17:46
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, det vore nog effektfullt. Att veta att "alla" vet.

Varför tror du att han flyttade från Sundsvall?
Citera
2021-07-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför tror du att han flyttade från Sundsvall?

Risken har ju hela tiden funnits att han skulle få leva nomadliv. Blir lite obekvämt i längden. Tänk dig postlådan fullproppad framöver.
Citera
2021-07-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divinus.Unum
Tidigare i tråden stod det att LAs bror hade segelbåt och att LA därigenom skulle ha tillgång till båt. Nu skriver du att det skulle vara motorbåt. Oavsett vad så är jag övertygad att LA inte fått låna eller ens själv skulle sätta sig i en båt och köra den genom isen på vintern om det inte skulle vara fråga om en isbrytare.
Även om det inte skulle vara is vid norrklacken vid tidpunkten så skall båten klarat av att ta sig ut till norrklacken. Vintertid är det is vid kusten kring Sundsvall. Så den teorin köper jag inte.
På den tiden tisigt 8otal var det säkerligen is redan tidigt i november idag är det inte det.
I havet är det kanske fruset och is en dryg månad per vinter bara men mindre vattendrag nåt annat men knappast så tidigt som tidigt i november.
Men för 41 år sen var det helt annat ju
Jag har svårt att tro att någon bår spelat nån roll i detta fall.
Sannolikt gick det till som det ska ha sagts i den film som ska ha figurerat för en del år sedan.
Citera
2021-07-21, 09:12
Medlem
Planen var som nämnt antagligen inte att döda Johan. Men vad hade han tänkt?

Sen när det nu blev så som det blev, hade han tid att göra något noggrant eller drog han till första bästa ”säkra” ställe, exempelvis nära stugan eller liknande?
Citera
2021-07-26, 09:02
Medlem
Efter att Johans mamma Anna-Clara varit med i programmet "Tilde" och Leif GW pratat om fallet i TV4:s morgonprogram så har en välrenommerad organisation med rätt resurser för uppdraget meddelat att de är villiga att hjälpa till i sökandet efter Johan.

Nej, jag kan inte avslöja källan till denna information, då skulle även identiteten på källans tipsare avslöjas och det vore inte bra, minst sagt. Personen måste helt enkelt förbli anonym.

Fortsättning följer, och förhoppningsvis en upplösning och avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in