2021-07-26, 02:09
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om Republikanerna, och Trump, och horder med Amerikanska GOP-politiker på riks och delstatsnivå som nu visat sig vara rättshaverister hade åsikten att valsystemet inklusive systemet med s.k mail in voting inte gick att lita på, så borde de väl ha gjort någonting åt det under de fyra åren innan valet inklusive de två år då de hade majoritet i Kongressen? Tycker du inte det?

Det hade varit det optimala, ja.

Jag minns när jag blev av med min nya cykel i högstadiet. Jag hade glömt att låsa den, vilket ju inte var särskilt optimalt. Jag fick ta den smällen och ge mig ut och leta efter den i området. Borde min far ha försökt hindra mig? Tror du tjuven hade velat hindra mig?

Ursäkta svåra frågor på kvällskvisten.
2021-07-26, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilverGuy
Mail in voting ökar möjligheterna för valfusk dramatiskt. Det är på detta sättet. Det finns en anledning varför inget civiliserat västerländskt land använder sig av mail in voting! Om det vore så bra skulle det exporteras. Nämn ett enda land i västvärlden som funderar på komplettera sin valsystem med mail in voting?

Australia.
Austria.
Canada.
France.(voting by proxy)
Poland
Germany.
Hungary.
India.
Switzerland
Delar av Färöarna

En kommission ledd av Trumps utredare fann 2017 att vote by mail inte leder till utbrett valfusk.
Trumps egna homeland security och justitiedepartement bekräftar att valet 2020 gick rätt till.

Ifall du menar att vote by mail i usa leder till systematiskt valfusk, får du gärna visa mig fall som gått till domstol där

1) röstkort har förfalskats
2)människor som inte får rösta, har gjort det ändå.
3)eller på något annat sätt där det kan påverka valutgången.

Obs. Signature match i Georgia må låta som en bra idé men då ska väljaren meddelas i god tid innan valet och inte efter, att dennes röst är ogiltig. på så sätt ges väljaren möjlighet att få lämna in en provisional ballot och sedan legitimera sig på valnämnden i sitt County.

Acceptabla former av id i enlighet med for The people act, är bland annat
notary publicus
Drivers license
Utility bill
Birth certificate
Ssn card
Med mera.
2021-07-26, 02:43
Bannlyst
Citat:
De vill centralisera valet till byråkrater i Washington, en lika bisarr tanke, som att Bryssel hade organiserat alla medlemsstaternas val. Om de klagar över över att auditen är partiskt, är det deras eget fel. Vad är som driver demokrater, till att ha 100 advokater i Arizona för att stoppa denna demokratiska process?

Ska vi ärliga med varandra?
Vote by mail leder till ökat valdeltagande för minoriteter och du gillar inte att se Trump eller GOP förlora när allt för att många svarta och bruna människor får rösta på ett smidigt sätt. ..

Varför tror jag detta?
Det är enbart i MAGA vänliga kanaler som detta citerade påstående upprepas. Och så i samband med att man klagar på ökat valdeltagande.
2021-07-26, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det är faktiskt väldigt många med dig som inte vill detaljera i den här diskussionstråden angående valfusk. Det blir inte mycket till diskussion om alla bara ska säga "det finns massor i denna tråd (42322 + inlägg)" istället för att svara på frågor angående dina personliga åsikter om valfusket. Men jag ser att du inte har problem med att gå OT och berätta om dina personliga åsikter angående big tech och media. Så kan det vara!
Det handlar bara om att det, i varje fall för mig, vore tidsslöseri att älta alla indicierna fram och tillbaka innan auditarna är färdiga och domstolarna tagit/inte tagit ställning. Jag följer visserligen uppdateringar om auditarna och den här tråden någorlunda kontinuerligt och försöker även ta del av den liberala pressens argument, men har ännu inte kunnat bilda mig en säker uppfattning av vad som inträffat.

Det stora valfusket skedde hursomhelst när demokraterna fick media och tech-jättarna att täcka upp för Bidens korruption och senilitet och svartmålade Trump bortom allt sans och vett. De satte därmed demokratin helt ur spel. Vad auditarna och domstolarna kommer fram till ändrar inte den saken.
2021-07-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
Det handlar bara om att det, i varje fall för mig, vore tidsslöseri att älta alla indicierna fram och tillbaka innan auditarna är färdiga och domstolarna tagit/inte tagit ställning. Jag följer visserligen uppdateringar om auditarna och den här tråden någorlunda kontinuerligt och försöker även ta del av den liberala pressens argument, men har ännu inte kunnat bilda mig en säker uppfattning av vad som inträffat.

Det stora valfusket skedde hursomhelst när demokraterna fick media och tech-jättarna att täcka upp för Bidens korruption och senilitet och svartmålade Trump bortom allt sans och vett. De satte därmed demokratin helt ur spel. Vad auditarna och domstolarna kommer fram till ändrar inte den saken.

Jag är för Trump och tror personligen att det var fuffens i valet.
Jag tror dock att man måste vara j*vligt försiktig och att vi alla måste vara villiga att acceptera möjligheten att vi kan ha fel.

Det är givetvis så att alla argumentation bygger på ethos, pathos logos och man inte får glömma sina kännslor i argumentationen, men man måste alltid beakta möjligheten att man själv har fel.

Man måste alltid granska sin "egen" sidas argument lite kritiskt och inte acceptera dumma argument bara för att de ser ut att främja sin egen sida, detta kan vara svårt när kännsorna flyter och jag ser regelbundet att många personer har svårt med dett på båda sidorna i debatten, viss varning här till alla imo.

Med detta sagt så är det ett enormt arbete att granska folks argument och hämta fram bättre information.
Jag har själv inte orken att lltid göra detta på ett bra sätt själv måste jag erkänna också.

Hur som helst så tror jag på valfusk personligen och jag tycker mig se incidenter som ger anledningar till att undersöka valet mera, dock inga synliga 100% bevis som efterfrågas.

Även anti Trump sidan är dåligt på att erkänna sina brister bör påpekas.
Ta tex dator säkerheten som jag är i alla fall personligt informerad omkring och se på hur datorer blivit hackade enligt valnämder eller motsvarande maricopa county officials och de vägrar fortfarande släppa router loggar.
Men inte en enda person på anti Trump sidan vågar påstå att det de faktiskt ligger något i detta, istället hoppas de vidare till något annat.
Uppenbart att alla är vi kännslopåverkade.
2021-07-26, 08:17
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Du har fel, eftersom de är inga audits som gjorts. Omräkningar. I Arizonas fall var det en audit på ca 1 procent. Då är det möjligheter till statistiska fel. Valet i Arizona val så jämnat att det var så jämnt att skiljde sig 2 röster på 800. Det som talar för detta är medias tystnad. https://en.wikipedia.org/wiki/Election_audit
Om nu demokraterna besitter sådana ENORMA resurser som ni tror (FBI, CIA, Big Tech, Media), varför såg man inte till att Biden vann med rejäl marginal? Då hade man ju sluppit allt trams efteråt?
2021-07-26, 08:21
Medlem
Citat:
Det är demokraterna som gör att vi spekulerar om valfusk! Du vill inte samma standard i USA i svenska val? När jag bodde i Örebro var det 11 röster i en valkrets i Örebro norra som försvann, där det var ett mandat stod mellan Fp / S. Hela valet i Örebro norra fick göras om. Detsamma i region västra götaland för ett mindre antal röster. Det finns en anledning att mail in voting, inte existerar i något annat västland förutom USA. EU frånråder ifrån det, och Frankrike har förbjudet och UK har nu infört strängare vallagar. Det för det ökar möjligheterna för fusk och fel dramatiskt, det gör det svårare att följa en röst ifrån väljaren till valurnan. I delstater som Florida och Utah har mail in voting praktiserats under många år, i Pennsylvania och andra swingstates infördes en historisk omfattande förändring av valsystemet på några månader, som har inte samma rigida folkbokföringssystem som Sverige. Kort sagt det är inte lätt veta, hur folk flyttat och bor.

Då inför så radikala förändringar i valsystem är det NATURLIGT att utvärdera detta. Hur i helevete kan ni vänsterdårar i denna debatten vara så järndöda att ni motsätter er en utvärdering av en valprocess? Vi kan diskutera utförandet, och processen! Men i Arizona har man hela tiden velat ha demokraterna med på tåget! Man kan inte bara ändra valsystem och mycket stor andel av väljarna 43 procent rätt/fel menar valet vanns genom fusk, inte gå dem till mötes och utvärdera systemet.

På en lång text ska du få ett kort svar:
Det finns många brister i det amerikanska valsystemet. Mail-in ballots är ett av problemen. Men: USA har andra brister som gör att man behöver möjligheten att poströsta. USA har få öppna vallokaler jämfört med flertalet andra länder sett i relation till befolkningen och USA är ett av ytterst få länder där valen sker på en arbetsdag, vilket innebär att människor måste avstå lön för att kunna rösta. Vad sägs om kompromissen: slopa mail-in ballots och gör valdagen till ledig dag (alternativt ge medborgarna rätt att med lön gå från arbetet för att kunna rösta) samt kraftig utökning av antalet vallokaler. Det skulle väl vara en bra idé? Men det tycker inte R, det vill bara åtgärda poströstningen.

Att utvärdera ett valsystem är en sak. Men det kräver ingen "audit" av Arizona-typ. En sådan är helt överflödig om man ska analysera systemet. Det kan man göra utifrån en ren systemanalys och stickprov. Dessutom, om en audit ska användas för att utvärdera ett valsystem så ska man i USA:s fall naturligtvis analysera flera delstater med samma metoder, delstater som har olika struktur och olika utfall i valet. Och avser analysen enbart Arizonas valsystem borde den i alla fall avsett flera countys. "Vi ska analysera valsystemet. Vi tar det county där det fuskades" är inte en vetenskaplig metod. På ett universitet skulle du få underkänt på metodkursen om du tillämpade den urvalsmetoden.
Senast redigerad av Auric 2021-07-26 kl. 08:41.
2021-07-26, 08:38
Medlem
Citat:
I de bästa av världar, då hade FBI, demokrater och republikaner, tillsammans genomfört en audit.

Det är verkligen inte den bästa av världar. En polismyndighet ska inte utreda något tillsammans med berörda parter. Genomförs en polisutredning ska partierna samarbeta med utredarna (på utredarnas villkor) alternativt riskera åtal.
2021-07-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är verkligen inte den bästa av världar. En polismyndighet ska inte utreda något tillsammans med berörda parter. Genomförs en polisutredning ska partierna samarbeta med utredarna (på utredarnas villkor) alternativt riskera åtal.

Det är en fin dröm, någon annan som är rättvis och god skall in och göra korrekt bedömningar, någon annan...
Men det är en utopi, det kommer inte finnas någon god, rättvis "diktator"/"stat"/ "polismyndighet" att vända sig till.

Det måste vara folkets rättighet i en demokrati att granska valet, klart att det kostar multum och är krångligt som fan.
Men det är ett pris vi måste betala någonstans antar jag, eller?

Edit
Håller dock med om att man borde kunna sätta upp sakerna bättre i framtiden med random tester etc.
Men en sådan organisation är ännu inte på plats och total granskningar måste göras till dess sådanna saker är på plats.
Senast redigerad av Mirning 2021-07-26 kl. 08:55.
2021-07-26, 09:32
Medlem
Citat:
Det är otrolig märklig dubbelstandard vänstern har, du hade inte haft samma resonemang om det gällde Putin eller Viktor Orban. Oberoende vad man tror om valresultatet, en mycket stor andel av väljarna misstror valresultatet, enligt Rasmussen är det 43 procent och swingstates ännu mera. Jag kan överhuvudet inte förstå varför du anser det är problem att undersöka valgresultatet mera djupgående är ett problem. I Arizona har republikanerna velat göra detta TILLSAMMANS med demokraterna. Processen med att göra auditen började i dec, men demokraterna och har hela tiden motarbetat detta. Denna processen kunde varit färdig i feb-mars, och demokraterna hade fått vara med och påverka vem som får utföra auditen.

Jag kan förstå att ur Trumps perspektiv saknar demokraternas kritik relevans, eftersom de ägnat 4 år att underminiera hela valprocessen och ifrågasätta Trump legitim president. Ert resonemang hade en bäring innan 2016, demokraterna har satt standarden för allt. 3 år av falska anklagelser om att Trump vann valet med hjälp av Ryssland, en total lögn. Hillary Clinton, uttryckte gång efter gång, att valet är stulet.

Det är INTE TRUMP som satt den låga standarden. Ur Trumps perspektiv har demokrater ingen trovärdighet om att organisera val. De fuskade bort Bernie Sanders i primärvalen, det tog en vecka att räkna rösterna i Iowa. Och i borgmästare valet i NY var det 130000 extra röster, som inte skulle vara där.

Det positiva med valet var ändå att det ökade valdeltagandet och engagemanget för politik i USA. Men det inte finns ett förtroende för valutgången, då är det mycket farligare för amerikansk demokrati, än Trump ifrågasätter valet. Det finns ingen juristisk insats som menar det Trump gjorde med sina lawsuits var mot konstitutionen. Och auditen i Arizona har godkänts av två domare, en republikan och demokrat, samt högsta domstolen. Vad mera kräver du?

Du har fått bra svar av siister i ett inlägg strax efter ditt. Men några saker till:

Att människor misstror valresultatet ska du nog vara försiktig med att hävda. Man måste nämligen fundera över det som kallas orsak och verkan. Misstror folk valresultatet efter att ha hört det, eller har de börjat misstro det efter Trump-falangens propaganda om valfusk? Naturligtvis svårt att avgöra idag, men ditt hävdande av "misstroende" förutsätter att propagandan om valfusk inte haft någon påverkan på åsikten. Den siffran måste tas med några nypor salt.

Valsystemet i USA är inte en uppfinning av Demokraterna. Faktum är att om någon hade kunnat ändra systemet så är det snarare Republikanerna. Republikanerna har innehaft presidentposten 28 av de senaste 50 åren. Trump pratade om valfusk redan 2016, så varför tog inte han chansen att ändra något? Och om de Republikanska presidenterna är så maktlösa så att Demokraterna ändå i praktiken styr kan man ju fråga sig varför R överhuvudtaget kandiderar. Lönen? Servicen med Air Force One?

Förtroendet för valutgången är viktigt. Men man måste här också komma ihåg att förlorarens respekt för valresultatet också är centralt för förtroendet. En dålig förlorare sänker själv förtroendet för valresultatet genom sitt agerande. Så också här bör du fundera lite över orsak och verkan.

Och, jo, jag har samma syn vad gäller Putin och Orban. De har kommit till makten och sitter där. Åtminstone i Putins fall är det tack vare en nedtryckt och fängslad opposition. Men att dividera om gamla val är inte relevant. Det viktiga är att nästa val hålls som planerat och utlovat och att man (omvärlden) sätter press på Putin att se till att det genomförs mer demokratiskt. Men älta förra valet eller försöka riva upp resultatet? Nej. Jag delar Nelson Mandelas uppfattning, man måste se framåt och vara beredd att förlåta gamla oförrätter. Man ska lära av historien, inte låta den styra.
2021-07-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag inser att det inte spelar någon roll vad jag svarar, du skriver om precis vad du vill ändå. Varför inte skriva ett långt inlägg utan att citera mig?
Instämmer efter att ha följt "diskussionen" mellan er båda ett slag. SilverGuy verkar rätt monoman, ungefär som många av Trumps redneck-fans i hemlandet.
2021-07-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirning
Det är en fin dröm, någon annan som är rättvis och god skall in och göra korrekt bedömningar, någon annan...
Men det är en utopi, det kommer inte finnas någon god, rättvis "diktator"/"stat"/ "polismyndighet" att vända sig till.

Det måste vara folkets rättighet i en demokrati att granska valet, klart att det kostar multum och är krångligt som fan.
Men det är ett pris vi måste betala någonstans antar jag, eller?

Edit
Håller dock med om att man borde kunna sätta upp sakerna bättre i framtiden med random tester etc.
Men en sådan organisation är ännu inte på plats och total granskningar måste göras till dess sådanna saker är på plats.

Du vill alltså byta ut demokratin mot en anarki.

Du/ni misstror alla rättsvårdande instanser därför är dom diskvalificerade från att utreda och döma brott.

I en demokrati då företräder domstolarna, åklagarna och polismyndigheten just folket. Men du/ni saknar alltså förtroende för att dessa skall kunna utföra sina uppdrag.

I stället vill du att ”folket” skall göra detta och kunna kräva det av staten. Hur många procent av folket menar du att det skall krävas för något sådant. Som nu när det är en minoritet som står bakom önskan om audition och en minoritet som står bakom Trump, skall detta då tillåtas mot majoritetsviljan?

Naturligtvis inte, det du kallade folket sa sitt i valet. Det är alltså inte folket som önskar audits utan helt andra intressen.

Att åsidosätta rättsväsendet för att man inte tror på detta, är inte bara odemokratiskt, då dessa inte får utföra de uppdrag de är satta att hantera, enligt konstitution och lagstiftning, det är i stället pöbelvälde och anarki.

”We the people” är en av alla scams som Maga sekten kommit dragande ned. Folket får säga sitt var fjärde år i en demokrati, och däremellan i mellanårsval. Så fungerar det i en riktig demokrati. Inte i en banandemokrati som ni önskar att USA skall utvecklas till.
Senast redigerad av Master.Palm 2021-07-26 kl. 10:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in