2021-07-25, 00:44
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nix, inga förhör i hovrätten. Bara hans egna tal, som tyvärr inte finns att ta del av.
Okej tack!
Citera
2021-07-25, 01:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som du tar upp så kan en ligamentskada, i det här fallet skidåkartumme, ha en nog så utdragen läkningsprocess. Greppförmågan i det här fallet, styrs heller inte av viljan och därmed kommer också ett eventuellt adrenalinpåslag sakna all betydelse.

Den 18/3 gipsas han och 3 1/2 v senare, närmare bestämt den 12/4, ses han fortfarande bära tumskydd för stabilisering.
Enbart något enstaka besök hos fysioterapeut får förmodas då han med all säkerhet skickades hem med ett rörelseschema efter borttagning av gips.
Jag har bakåt i tråden behandlat tumskadan, fast då ur perspektivet uppskjuten mordplan pga fallskada. Under mars månad pyr avskyn mellan S och L, det är ordentligt infekterat; L hånar både tumskadan och ett av S muntliga framträdande under en samling utomhus med ett gäng geocachare. Kan ses i hennes logg. S svärtar och klipper i sin tur bort L ur bild. Hatet dem emellan uttrycks nu mera offentligt.

Visst hade man kunnat använda sig av tumskadan för att så tvivel. Den 14 maj hade skadan fått ganska exakt 8 v på sig att läka, den tid som rekommenderas ska förflyta innan du kan återuppta styrketräning; dvs utökad belastning på leden.

- Så, varför åberopade då vare sig S eller försvaret tumskadan? Det borde åtminstone ha legat i S intresse.

Betydande kraft har även använts för att orsaka skadorna på trädstammen, något som kan konstateras.
Och med ett försämrat nypgrepp, som han utan tvivel hade vid den tidpunkten, måste han helt enkelt även ha tagit vänster hand till hjälp för att kunna bibehålla ett någorlunda kraftigt grepp om föremålet både under och mellan slagen. Det tycker jag säger sig självt.

- Vad hade S att förlora på att hänvisa till sin skada?

Ännu en fråga: S tar vid ett flertal tillfällen upp att L sparkats ihjäl - har ett smalt, halvvasst föremål kunnat fästas på en sko? Har tyvärr inga förslag att bidra med, men jag ställer frågan i och med att han var ovanligt uppfinningsrik och slug.
Oj, det var visst mer kring tummen. Jag reagerade på det han sa till AM och kollade lite vad det rörde sig om.
För att jag i grunden inte begriper mig på P7an relaterat till sjukdomar.

Ja, vad hade han förlorat? Försvarares jobb är att plocka fram allt till klientens fördel.

Han både ljuger, manipulerar. Absolut. Samtidigt insinuant och tvetydig och ibland skevt (naivt) ärlig.
Det är som att navigera på ett stormigt hav vid läsning - för exakt allt går inte att anta är en lögn IMO och utgå från detta, det är för simplistiskt när tingen är mer än komplexa som i detta korkade rättsfall.

HD har jag aldrig placerat på BP även om jag upplever henne som allt annat än oskyldig och nåt offer efter mars 2017.
Hon är alldeles för strategisk, ibland rent fräck och kall.

Men just detta med sparkat ihjäl har jag också funderat en del kring. Hans association via
"grovt upprepat våld mot kroppen eller nått sånt där".

Nån sorts fastsättning på sko har jag svårt att se hur jag än funderar, förutom ridstövlar med sporrar.
Självklart gör han skenmanövrar, men ibland blir jag inte klok på den underliggande tonen.

Finns det nån variant av team, pga att han ballar ur helgen innan då han beter sig så irrationellt?
Typ när vi kommer hem är det omstart. Nollat.
Innan dess är det inte ens värt ett försök.

Nåt som HD absolut lär vara medveten om är att SD inte kan leva upp till trohet. Han är helt hopplös på den fronten beträffande LW trots alla hennes ställda krav, regler och ultimatum.
LW håller sig kvar likaväl på sin front.
HD bevakar dem innan för att komma med bevis och hon bevakar efteråt, vilket inte förvånar mig, men hon är inte passiv.

Slänger med en annan reflektion jag gjort.
När det gällde To och anstiftan kan man ana en sak vid läsning av förhör som jag finner intressant. Det är more than meets the eye och inte en kyss som välter hela lasset.
Det är typ kränkt i en stigande skala.

Hon tål inte att se Th, men hon går inte på henne. Tror inte knappt de talas vid.

Varav det framkommer att hon är kränkt via tidigare otrohet men förefaller megakränkt över att han dyrt och heligt lovade bot och bättring men är otrogen igen.
Ett emotionellt utspel och sen pressar hon Ti i det fördolda och ställer ultimatum ang brist på tillit.
Se saxat ur hennes förhör:
https://www.bildtagg.se/bild/16jc12tf2ghoqxzzennl9kco
Senast redigerad av develi 2021-07-25 kl. 02:05.
Citera
2021-07-25, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ah, det var det här inlägget jag letade efter....
Stötte på det tidigare idag när jag letade efter något helt annat.

En fundering som slog mig när jag läste HD och SD:s kommunikation som de hade
straxt före hans förhör den 15/5 är att HD ställer frågan:

(HD) -När pratade du med henne sist?
(SD) -kort igår eller i förrgår.
Hans svar menar då: kort morddagen eller dagen före...

Skulle hon ställa den frågan om hon hade varit delaktig med honom i själva dådet
eller medveten om?
Hade i så fall frågan behövts ställas?

Det var bara en snabbt passerande reflektion som slog mig just då
och behöver så klart inte stämma det allra minsta.
Kan likaväl vara en mening som sägs med flit.
Om hon är slug och vill låtsas ovetande.

Som jag skrev så är jag mer förvånad över det som inte sägs, i form av nån följdfråga eller reaktion på hans svar.

Samma sak att han raderar. Noll fråga om varför.

Eller att han kanske gör just som hon sagt till honom?
Duktig ponke lyder en uppmaning som skett i sista minuten och berättar för mamma?
En snabb serie på över 900 bilder.
Hans kommentar kanske inte var så önskvärd att komma med i text?

Jag vet inte, ger hypotetiska exempel, men tycker som sagt att hon har en märklig icke reaktion då hon dess innan bevakat om de träffats.
Det eviga ältandet alltså, men nu inga följdfrågor.
Senast redigerad av develi 2021-07-25 kl. 01:41.
Citera
2021-07-25, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Som jag skrev så är jag mer förvånad över det som inte sägs, i form av nån följdfråga eller reaktion på hans svar.

Duktig ponke lyder en uppmaning som skett i sista minuten och berättar för mamma?

Jag vet inte, ger hypotetiska exempel, men tycker som sagt att hon har en märklig icke reaktion då hon dess innan bevakat om de träffats.
Med tanke på att SD raderar så mycket bilder utanför polisen, samtidigt som han chattar om vartannat, tror ni att han filmat eller fotat under attacken?

En megamiss från polisens sida, är att det inte görs en kroppsvisitation av SD den 15/5 -2018, det framgår att det begärs, men endast salivprov tas.. samt polisens foto av SDs såriga ben, som tas i förbifarten, utan skärpa och utan måttband

Han sattes i arrest, beslutet fanns, ändå gled han ur greppet.

Husrannsakan inleddes men avbröts, SD hade de kunnat hålla i förvar under flera dagar, under tiden hade LW kunnat hittas. Men, han släpps, för att kunna åka till USA, en resa som för de flesta ter sig obegriplig.
De ska fira halva livet tillsammans, det är bara det att HD pippar fisken under tiden resan bokas, sen begär hon skilsmässa och flyttar , men ändå ska det resas och firas? Geoevent som hon inte nämnt för sin fisk, någonting som var mycket viktigt för hennes poäng i leken. Hon skulle åkt även om den hon skulle firat med hade försvunnit.

Den leende HD som lever livet nu när SD verkligen är borta. Jippie? Var detta hennes mål från början?
Citera
2021-07-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Med tanke på att SD raderar så mycket bilder utanför polisen, samtidigt som han chattar om vartannat, tror ni att han filmat eller fotat under attacken?

En megamiss från polisens sida, är att det inte görs en kroppsvisitation av SD den 15/5 -2018, det framgår att det begärs, men endast salivprov tas.. samt polisens foto av SDs såriga ben, som tas i förbifarten, utan skärpa och utan måttband

Han sattes i arrest, beslutet fanns, ändå gled han ur greppet.

Husrannsakan inleddes men avbröts, SD hade de kunnat hålla i förvar under flera dagar, under tiden hade LW kunnat hittas. Men, han släpps, för att kunna åka till USA, en resa som för de flesta ter sig obegriplig.
De ska fira halva livet tillsammans, det är bara det att HD pippar fisken under tiden resan bokas, sen begär hon skilsmässa och flyttar , men ändå ska det resas och firas? Geoevent som hon inte nämnt för sin fisk, någonting som var mycket viktigt för hennes poäng i leken. Hon skulle åkt även om den hon skulle firat med hade försvunnit.

Den leende HD som lever livet nu när SD verkligen är borta. Jippie? Var detta hennes mål från början?

Sista stycket:
Börjar också att tro det. Nu är hon fri från både Lena och den vandrande katastrofen SD.
Citera
2021-07-25, 12:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"Kan likaväl vara en mening som sägs med flit.
Om hon är slug och vill låtsas ovetande."

Jag vet inte, men händelsekedjan i "mitt huvud" får en knut här.

Förstår inte i vilket syfte och inför vem hon skulle "spela" med de orden?
Tänker du på att hon spelar ovetande inför S
eller inför Polisen om de eventuellt avläser?

Själv sätter jag det i samband med att hon desperat försöker läsa av hur allvarlig situationen är, hon försöker få ett grepp om vad som hänt och hur "illa" det kan tänkas vara.

Utan den kunskapen kan hon inte veta hur hon ska förhålla sig....
Instinktivt fattar hon att detta är ett potentiellt hot mot hela familjebilden,
inte bara mot henne själv (vilket otroheten är).

Därför ställer hon inga följdfrågor heller, vad gäller att han uppenbarligen har talat med L,
vilket han här erkänner.

Hon ställer alltså inga följdfrågor på den punkten av den enkla anledningen att hon fattar att situationen antagligen är bra mycket allvarligare än en otrohet.

Nu handlar det om ett oväntat och plötsligt försvinnande,
med ett möjligt brott bakom.

Då hamnar naturligtvis hennes oro för otroheten steget bakom, i allvarlighetsgrad.
Hon misstänker att något mycket värre står vid dörren....

Jag kopplar det också till det hon utbrister till sillen under samma dag:
-vad har han nu gjort?!
eller om det var: -vad har han gjort?!

Samma sak när hon tidigare (?) sa till sin chef (?) liknande:- hoppas hon är död....

Inget av detta skulle ha sagts om hon var delaktig eller anstiftat, i mitt huvud...
Eftersom det sätter henne själv i fara också, inte bara S.
Hon skulle inte peka mot S och inte heller mot sig själv.

I mitt huvud försöker hon skapa sig en bild av omfattningen av faran,
hon fattar Nada just nu (den 15/5).
Men oroas utan tvekan!

Jag har försökt tänka/analysera tvärtom vad gäller H, många gånger,
men nej. Det går ej ihop. Det blir knutar.
Följsamheten i kedjan upphör i skallen på mig.

Skyddande är en annan sak, det talar jag ej om nu.
Men som anstiftare eller delaktig, nej.
Det är min tro, skall tilläggas.

Följer dock vidare resonemangen i tråden och jag är redo att ändra mig.
Citera
2021-07-25, 13:53
Medlem
Citat:
"Kan likaväl vara en mening som sägs med flit.
Om hon är slug och vill låtsas ovetande."

Jag vet inte, men händelsekedjan i "mitt huvud" får en knut här.

Förstår inte i vilket syfte och inför vem hon skulle "spela" med de orden?
Tänker du på att hon spelar ovetande inför S
eller inför Polisen om de eventuellt avläser?

Själv sätter jag det i samband med att hon desperat försöker läsa av hur allvarlig situationen är, hon försöker få ett grepp om vad som hänt och hur "illa" det kan tänkas vara.

Utan den kunskapen kan hon inte veta hur hon ska förhålla sig....
Instinktivt fattar hon att detta är ett potentiellt hot mot hela familjebilden,
inte bara mot henne själv (vilket otroheten är).

Därför ställer hon inga följdfrågor heller, vad gäller att han uppenbarligen har talat med L,
vilket han här erkänner.

Hon ställer alltså inga följdfrågor på den punkten av den enkla anledningen att hon fattar att situationen antagligen är bra mycket allvarligare än en otrohet.

Nu handlar det om ett oväntat och plötsligt försvinnande,
med ett möjligt brott bakom.

Då hamnar naturligtvis hennes oro för otroheten steget bakom, i allvarlighetsgrad.
Hon misstänker att något mycket värre står vid dörren....

Jag kopplar det också till det hon utbrister till sillen under samma dag:
-vad har han nu gjort?!
eller om det var: -vad har han gjort?!

Samma sak när hon tidigare (?) sa till sin chef (?) liknande:- hoppas hon är död....

Inget av detta skulle ha sagts om hon var delaktig eller anstiftat, i mitt huvud...
Eftersom det sätter henne själv i fara också, inte bara S.
Hon skulle inte peka mot S och inte heller mot sig själv.

I mitt huvud försöker hon skapa sig en bild av omfattningen av faran,
hon fattar Nada just nu (den 15/5).
Men oroas utan tvekan!

Jag har försökt tänka/analysera tvärtom vad gäller H, många gånger,
men nej. Det går ej ihop. Det blir knutar.
Följsamheten i kedjan upphör i skallen på mig.

Skyddande är en annan sak, det talar jag ej om nu.
Men som anstiftare eller delaktig, nej.
Det är min tro, skall tilläggas.

Följer dock vidare resonemangen i tråden och jag är redo att ändra mig.

Det var så hon sa: "Vad har han NU gjort?"

I mina öron låter det som att SD gjorde tokiga saker lite då och då. Här förstod hon uppenbarligen vad som hade hänt. Men sen slöt hon sig som en mussla.
Citera
2021-07-25, 14:44
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var så hon sa: "Vad har han NU gjort?"

I mina öron låter det som att SD gjorde tokiga saker lite då och då. Här förstod hon uppenbarligen vad som hade hänt. Men sen slöt hon sig som en mussla.

Jag tror att hon i det läget (15/5) inte alls litade på S.
Eller på vad han kunde ha tagit sig till.
Hon litar inte alls på situationen, just då.
Och vet heller inte hur hon ska förhålla sig i denna nya plötsliga situation (detta var ett tillägg).
Tror jag.

Och eftersom hon senare slöt sig som en mussla, som du skrev,
så kan man ju fråga sig varför hon inte redan hade gjort det den 15/5
om hon nu själv var vetandes eller delaktig eller anstiftare.

(gjort tillägg i ovan)
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-07-25 kl. 15:07.
Citera
2021-07-25, 15:05
Medlem
Citat:
Jag tror att hon i det läget (15/5) inte alls litade på S.
Eller på vad han kunde ha tagit sig till.
Hon litar inte alls på situationen, just då.
Tror jag.

Och eftersom hon senare slöt sig som en mussla, som du skrev,
så kan man ju fråga sig varför hon inte redan hade gjort det den 15/5
om hon nu själv var vetandes eller delaktig eller anstiftare.

Om hon själv var delaktig på något sätt så ville hon givetvis inte berätta det för polisen. Om hon däremot enbart visste vad han hade gjort, eller misstänkte det starkt - då kunde hon ha berättat det. Hon skyddades ju av närståendeprincipen.

Kan också vara så att hon var rädd för vad han kunde göra mot henne och barnen om han friades - vilket han också gjordes i TR.
Citera
2021-07-25, 15:14
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Om hon själv var delaktig på något sätt så ville hon givetvis inte berätta det för polisen. Om hon däremot enbart visste vad han hade gjort, eller misstänkte det starkt - då kunde hon ha berättat det. Hon skyddades ju av närståendeprincipen.

Kan också vara så att hon var rädd för vad han kunde göra mot henne och barnen om han friades - vilket han också gjordes i TR.

Jag tror helt enkelt att den 15/5 vet hon just ingenting och fattar ingenting.
Hon kanske söker svar, är "förvirrad" av det nya som uppstått, får ingen ro osv...
Därav (kanske) alla samtal hon har med folk under denna dag, enligt listor som tidigare varit uppe.

Den typen av samtal försvinner också senare.
När "musslans tid" infaller.

Jag ser inga tecken på att hon fattar. Hon känns inte slug den 15/5.
Hon känns ovetandes och sökande.
Citera
2021-07-25, 15:37
Medlem
Här är SDs superkorkade "försvarstal" i rätten:
Aftonbladet Krim del 2, det avgiftsfria korta avsnittet som är endast en minut:
Scrolla ner en liten bit:

[i]https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/program/1285[url]
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-25 kl. 15:41.
Citera
2021-07-25, 15:52
Medlem
Citat:

Jag ser inga tecken alls som tyder på minsta rädsla för SD. Snarast beter hon sig helt orädd nästan provocerande. Hon ljuger, cachar öppet och ofta med JS, tillbringar helger borta med sin gode vän, flyttar till egen lägenhet och genomför en skilsmässa från SD SAMTIDIGT som hon ökar kontrollen på SD/LW. Tycker du det tyder på rädsla?

Hade HD berättat ärligt vad hon visste i fallet hade hon möjligen förhindrat att han friats i TR. Men inte ens när han var fri fram till HR verkar hon varit ängslig, hon reste flertal ggr med SD ute i Europa eller cachade ensam honom på hemmaplan samt lämnade barnen i hans vård utan bekymmer.

Ser inte ett spår av rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in