Citat:
Ursprungligen postat av
Firewaia
Självklart är spansk polis historia den riktiga och efterlevande försöker enbart dölja att han var knarkare
Tyvärr har vi inte tillgång till vare sig obduktionsprotokoll eller någon kommuniké från Policia Nacional utan bara indirekta rapporter.
Det rapporteras i många spanska tidningar att han skulle ha dött av lungödem till följd av lustgasanvändning men jag tror det kan finnas mång fel på vägen där.
Jag tvivilar ärligt talat starkt på att man efter bara ett dygn skulle vara klara med alla toxikologiska analyser och ha hunnit skriva ihop ett obduktionsprotokoll.
Lungödem är också ett väldigt ospecifikt obduktionsfynd. Vad man än egentligen dör av så kommer lungödem att uppstå om hjärtat precis före döden pumpar dåligt. Att den här mannen som man utförde hjärtlungräddning på under en timme (och åtminstone tillfälligt fick igång hjärat på enligt spanska media) uppvisar lungödem vid obduktionen säger mig absolut ingenting om den egentliga dödsorsaken.
Jag tror så här:
1. Polisen har fått vittnesuppgifter om att det söps och knarkades lustgas en hel del i villan.
2. Man har fått muntliga uppgifter från rättsläkaren om att det inte fanns några blödningar eller andra synliga skador på hjärnan och inga frakturer på halskotorna men att man fann att patienten hade lungödem.
Kling och Klang lägger ihop detta med att lustgas har varit en hel del på tapeten i andra fall på Costa del Sol och skriger ihop en pressrelease om att mannen dött av lungödem till följd av lustgasanvändning.
Det kommer nog att klarna ilte mer så småningom. Jag tror att det slutliga blir i enlighet med devisen "Alllting har en orsak men ingenting har
en orsak".
Ett möjligt scenario: Det festas rejält i villan, killen kanske har vätksebrist p g a värmen och rejält med alkohol. Han ramlar när han skall hoppa i poolen och slår i huvudet. Alkohol/droger/lustgas kan ha bidragit till själva olyckan.
Han kanske blir liggande i vattnet en stund p g a en rejäl hjärnskanning. Kankse bidrar festande till att de övriga reagerar och agerar långsamt.
Detta tillsammans med vätskebristen bidrar till att man inte lyckas återuppliva honom.
Hade han och de övriga varit spik nyktra hade han kanske överlevt själva olyckan. Hade han inte ramlat och slagit i huvudet hade han å andra sidan antagligen inte dött knall och fall till följd av "lungödem p g a lustgasanvändning".