2020-04-01, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Nej. buden är aldrig bindande men den som bjuder hägst köper ju oftast ändå iom att de vill ha huset.

Upplever budsystemet som högst oseriöst och tappar lust föllfölja budgivningarna ganska tidigt tyvärr, första gången jag köpte hus fanns det ingen budgivning utan man sa bara "Jag tar det" så var det klart.

Det var efter fastighets bubblan slutet 90-talet iofs.

Det borde vara krav på bankid vid alla budgivningar samt att förnamn presenteras i allafall.

Med accepterat bud menar jag givetvis i avtalsrättens betydelse, dvs att man inte borde vara bunden av avtalet om det ingåtts på felaktiga eller felaktiga grunder.

Jag tror ärligt talat inte ditt förslag är så värst effektiv om man inte kombinerar det med min ide. Folk som vill tillräckligt mycket kommer nog följa med i en artificiellt upptrissad budgivning. Det är iaf vad jag tror. Däremot om köparen sen kan få avtalet jämkat pga en upptrissad budgivning så kommer nog inte säljaren vara lika benägen att låta bulvaner trissa upp priset. Jag tror en sådan ordning skulle göra det onödigt att i förhand veta vilka de andra budgivarna är.
Citera
2020-04-01, 09:19
Medlem
Gaffelpärms avatar
Något som borde bli krav på är att man verkligen har lånelöfte/pengar på summan man budat.
Vet själv när jag köpte hus och var på en massa olika visningar att en kaosjugge var på flertalet av visningarna och bjöd på flera hus samtidigt och när mäklaren vid ett tillfälle frågade lite fint om han har lånelöfte så såg han ut som ett frågetecken.
Citera
2020-04-01, 11:24
Medlem
What-the-hecks avatar
Jag litar inte ett dugg på mäklare. Inte i någon bransch.

För några år sedan var jag ute för just detta märkliga beteende hos en mäklare. Efter att ett hus legat ute för försäljning ett tag, utan någon aktivitet lade jag ett förstabud som låg ca 10% lägre än utgångspriset. Då plötsligt dök det upp en ny intressent med ett nytt bud. Vi budade någon vecka och snart var det uppe på utgångspriset. Då lade jag av och lät den andra få köpet. Efter ett tag då mäklaren upptäckte att jag inte skulle gå vidare ringde denne för att meddela att budvinnaren dragit sig ur och att jag då hade högsta bud. Jag frågade då mäklaren vilket av buden som jag laggt är det som gäller? Jag hade då budat mot någon som inte ville eller kunde köpa huset. Märklaren hade förstås inget svar utan skulle återkomma. Veckorna gick, men inget svar. Själv hade jag svalnat för objektet.

Jävligt skumt!
Citera
2020-04-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Jag litar inte ett dugg på mäklare. Inte i någon bransch.

För några år sedan var jag ute för just detta märkliga beteende hos en mäklare. Efter att ett hus legat ute för försäljning ett tag, utan någon aktivitet lade jag ett förstabud som låg ca 10% lägre än utgångspriset. Då plötsligt dök det upp en ny intressent med ett nytt bud. Vi budade någon vecka och snart var det uppe på utgångspriset. Då lade jag av och lät den andra få köpet. Efter ett tag då mäklaren upptäckte att jag inte skulle gå vidare ringde denne för att meddela att budvinnaren dragit sig ur och att jag då hade högsta bud. Jag frågade då mäklaren vilket av buden som jag laggt är det som gäller? Jag hade då budat mot någon som inte ville eller kunde köpa huset. Märklaren hade förstås inget svar utan skulle återkomma. Veckorna gick, men inget svar. Själv hade jag svalnat för objektet.

Jävligt skumt!

Samma jag upplever denna budgivningen jag deltar i nu, helt plötsligt dyker det upp en som lägger 20% typ över mitt bud sen knäpptyst...

Jag svarar inte på det budet utan tänker se om den budgivaren verkligen existerar.

Känns som att en vanlig budgivare höjer rimlig 10k åt gången inte fläskar på som en idiot.
Citera
2020-04-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Något som borde bli krav på är att man verkligen har lånelöfte/pengar på summan man budat.
Vet själv när jag köpte hus och var på en massa olika visningar att en kaosjugge var på flertalet av visningarna och bjöd på flera hus samtidigt och när mäklaren vid ett tillfälle frågade lite fint om han har lånelöfte så såg han ut som ett frågetecken.

Så är det väl i stor utsträckning? Åtminstone i Stockholm och på dom visningar/budgivningar jag varit med på. Så fort man säger att man är intresserad så kommer frågan om man har lånelöfte. Har man inte det så blir man näppeligen uppsatt på listan över intresserade...

Kanske är annorlunda i Säffle, vad vet jag.
Citera
2021-05-07, 15:57
Medlem
nickomyras avatar
Kan man anmäla flera år efter köp om man misstänker falsk budgivning?
Citera
2021-05-08, 11:08
Medlem
Sladdarens avatar
Finns ju noll orsak för en mäklare att bluffa till en säljare så länge man vet hur mycket mäklaren tar ut av säljpriset innan försäljningen, men såklart kan det ju förekomma att delar av försäljningpriset döljs att inte hamna i redovisningen och då förlorar ju säljaren mer på det fast syftet är ju att sälja huset så dyrt som möjligt till fördel för både mäklaren och säljaren

Jag är osäker ang detta men visst förekommer det att det begås den typen av brott där Mäklaren tar ut mer dolt "arvode avgifter" på nåt sätt ifrån säljaren som bekostas av köparen ?
Citera
2021-07-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finns ju noll orsak för en mäklare att bluffa till en säljare så länge man vet hur mycket mäklaren tar ut av säljpriset innan försäljningen, men såklart kan det ju förekomma att delar av försäljningpriset döljs att inte hamna i redovisningen och då förlorar ju säljaren mer på det fast syftet är ju att sälja huset så dyrt som möjligt till fördel för både mäklaren och säljaren

Jag är osäker ang detta men visst förekommer det att det begås den typen av brott där Mäklaren tar ut mer dolt "arvode avgifter" på nåt sätt ifrån säljaren som bekostas av köparen ?

Mäklare har en guldsits och kan luras åt båda håll om dom vill, ingen kan bevisa nåt ändå. Som bilhandlare hästhandlare zigenare fast i civiliserad form.
Citera
2021-07-24, 21:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Skulle vi ha bindande bud i detta land så hade mycket av dessa problem försvunnit.
Vem vill lägga ett bud på ett hus som man inte vill ha då om man nu blir tvungen att köpa det om du har högsta budet.
Så det finns enkel lösning.

Om du vinner budgivningen så ska du få en lista med namn och nummer på personer som bjudit på samma objekt. Är det en kompis till mäklaren så kanske personen finns att finna bland facebookvännerna eller annat.
Citera
2021-07-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle vi ha bindande bud i detta land så hade mycket av dessa problem försvunnit.
Vem vill lägga ett bud på ett hus som man inte vill ha då om man nu blir tvungen att köpa det om du har högsta budet.
Så det finns enkel lösning.

Om du vinner budgivningen så ska du få en lista med namn och nummer på personer som bjudit på samma objekt. Är det en kompis till mäklaren så kanske personen finns att finna bland facebookvännerna eller annat.

Jo men det är ju inget bevis, dom kan göra hur dom vill även om dom fått krav att upprätta en jävla lista. Sosseregeringen är så jävla korkad så detta jävla landet är som gjort det till ett smörgåsbord för kriminella, gängkriminella, bedragare och oseriösa mäklare.
Citera
2021-07-25, 08:10
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Jo men det är ju inget bevis, dom kan göra hur dom vill även om dom fått krav att upprätta en jävla lista. Sosseregeringen är så jävla korkad så detta jävla landet är som gjort det till ett smörgåsbord för kriminella, gängkriminella, bedragare och oseriösa mäklare.

Håller med, att täppa till luckor i idiotiska lagar är inte S grej. Ska det göras så ska det alltid vara en lång utredning först.
Citera
2021-07-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, att täppa till luckor i idiotiska lagar är inte S grej. Ska det göras så ska det alltid vara en lång utredning först.

Mäklare har ett alldeles för enkelt jobb för de stora summor de tar i provision, de borde ha som uppgift att utreda alla budgivare så de har godkänt hos bank till det belopp de budar. Jag begärde det av mäklaren och då försvann dom andra budgivarna efter ett tag och jag vann budgivningen hux flux. konstigt...kan säkert va så att mäklaren favoriserar en budgivare som har ett hus att sälja och ger dom huset billigare om han/hon får sälja deras hus med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in