• 1
  • 2
2020-04-01, 02:11
Medlem
Budgivare 1 budgivare 2 osv varför inga namn/adress så man kan försäkra sig om att budgivaren verkligen finns? Väldigt oseriöst system hycklarmäklarna använder sig av.

När det gäller andra auktioner om prylar så krävs ett registrerat konto och namnet syns för andra budgivare, känns som att mäklare har det anonymt för att trissa upp priset.

Finns det nåt exempel på att en mäklare hittat på bud och torskat?
Citera
2020-04-01, 02:19
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Budgivare 1 budgivare 2 osv varför inga namn/adress så man kan försäkra sig om att budgivaren verkligen finns? Väldigt oseriöst system hycklarmäklarna använder sig av.

När det gäller andra auktioner om prylar så krävs ett registrerat konto och namnet syns för andra budgivare, känns som att mäklare har det anonymt för att trissa upp priset.

Det är mer vanligt förekommande än vad som kommer fram, många som sedan kommer med ursäkter att förste budgivaren hoppat av m.m och du som förlorade minsann kan få det för det priset du la före.

Dock när du vinner budgivningen så brukar man presenteras med en lista på de som har budat i budgivningen men det är lätt att fake'a för den villiga.

Det behöver heller inte vara mäklaren persona som presenterat bud utan helt enkelt kompisar till den som säljer.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-04-01 kl. 02:22.
Citera
2020-04-01, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn

fråga om namn på den som lagt ett visst bud, det har du rätt till. det finns massor med exempel på att mäklaren drivit upp priserna.
Citera
2020-04-01, 02:22
Medlem
Det förekommer nog, men samtidigt kan det vara väldigt svårt att kolla upp om det är legit bud.

Jag har själv lagt bud på fastighet, jag gav ett anbud direkt till fastighetsägaren, mellan 4 ögon, eftersom vi var lite bekanta med varandra.
Mäklaren registrera in anbudet utan namn eller telefonnummer efter att fastighetsägaren hörde av sig till mäklaren.

Fastighetsägaren visste vad jag hette och hade mitt telefonnummer. Men varför mäklaren inte skrev in det, ifrågasatte jag aldrig.

Detta såg jag själv på annonsen.
Citera
2020-04-01, 05:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derGeist
fråga om namn på den som lagt ett visst bud, det har du rätt till. det finns massor med exempel på att mäklaren drivit upp priserna.

Fråga har TS naturligtvis rätt att göra, men har han rätt att få reda på vem som lagt ett visst bud?
Har du någon trovärdig källa?

Från Fastighetsbyråns hemsida:

"Får alla veta vem jag är?
Nej, av både etiska och affärsmässiga skäl är det bara mäklaren som vet spekulanternas fullständiga namn. Varje spekulant som deltar i budgivningen får istället ett nummer för att kunna följa med i prisutvecklingen. När köpet är avslutat får säljare och köpare en lista med namn, telefonnummer och adress till budgivarna samt vilka bud de lagt. Detta är viktigt för full insyn i budgivningsprocessen."

https://www.fastighetsbyran.com/sv/s...-om-budgivning
Citera
2020-04-01, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Fråga har TS naturligtvis rätt att göra, men har han rätt att få reda på vem som lagt ett visst bud?

Nej, av både etiska och affärsmässiga skäl är det bara mäklaren som vet spekulanternas fullständiga namn. Varje spekulant som deltar i budgivningen får istället ett nummer för att kunna följa med i prisutvecklingen. När köpet är avslutat får säljare och köpare en lista med namn, telefonnummer och adress till budgivarna samt vilka bud de lagt. Detta är viktigt för full insyn i budgivningsprocessen."

skulle det vara ok att som mäklare själv lägga bud på något som man sjölv vill ha eller det kanske är så att man av etiska skäl inte får vara mäklare för det objektet som man personligen är intresserad av.
Citera
2020-04-01, 06:22
Medlem
Citat:

Tydligen har han rätt att få reda på vem som lagt ett visst bud enligt fastighetsbyråns hemsida.
Citera
2020-04-01, 06:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tydligen har han rätt att få reda på vem som lagt ett visst bud enligt fastighetsbyråns hemsida.

Ja, men bara om TS köper fastigheten, en spekulant som inte genomför köpet har enligt Fastighetsbyrån inte rätt att få veta vem som har lagt ett visst bud på fastigheten.

Från Fastighetsmäklarinspektionens hemsida:

"Spekulanten har inte rätt att få uppgifter om vilka de övriga budgivarna är, vilka bud de har lämnat eller vilka villkor de har diskuterat. Efter försäljningen har en spekulant enbart rätt att få information från mäklaren om att bostaden har sålts till någon annan."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
Senast redigerad av trottwell 2020-04-01 kl. 07:02.
Citera
2020-04-01, 06:48
Medlem
trottwells avatar
Frågan om falska bud och bulvaner har prövats av Högsta Domstolen, en kvinna agerade bulvan och hjälpte sina föräldrar att driva upp priset på en bostad.

"februari 2016 dömdes kvinnan i Högsta domstolen till 50 dagsböter á 100 kronor, skriver SVT. Hon ska också betala 200 000 kronor i skadestånd till köparna. Domen kan inte överklagas."

https://kit.se/2015/12/02/25092/du-k...-aka-dit-noll/

Efter den domen tror jag att de flesta mäklare avstår från att medverka till falsk budgivning.
Citera
2020-04-01, 06:56
Medlem
Citat:
Ja, men bara om TS köper fastigheten, en spekulant som inte genomför köpet har enligt Fastighetsbyrån inte rätt att få veta vem som har lagt ett visst bud på fastigheten.

Ja, men det är väl bara köparen som skulle kunna ta skada av falska bud såvitt jag ser. Andra fastighetsmäklare lämnar ut listan till alla spekulanter dessutom.

Eventuellt skulle det kunna behövas skarpare lagstiftning mot detta. Vet inte riktigt, men spontant känns det som att accepterat bud inte borde vara bindande om det visar sig att accepten skett på felaktiga grunder (som falska bud kan tänkas utgöra).
Citera
2020-04-01, 07:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja, men det är väl bara köparen som skulle kunna ta skada av falska bud såvitt jag ser. Andra fastighetsmäklare lämnar ut listan till alla spekulanter dessutom.

Eventuellt skulle det kunna behövas skarpare lagstiftning mot detta. Vet inte riktigt, men spontant känns det som att accepterat bud inte borde vara bindande om det visar sig att accepten skett på felaktiga grunder (som falska bud kan tänkas utgöra).

Jag har sett sådana listor, men de listor som jag har sett har varit anonymiserade.

Listan som köparen får efter avslutad affär är komplett med namn och kontaktuppgifter till budgivarna.
Citera
2020-04-01, 09:01
Medlem
Citat:

Nej. buden är aldrig bindande men den som bjuder hägst köper ju oftast ändå iom att de vill ha huset.

Upplever budsystemet som högst oseriöst och tappar lust föllfölja budgivningarna ganska tidigt tyvärr, första gången jag köpte hus fanns det ingen budgivning utan man sa bara "Jag tar det" så var det klart.

Det var efter fastighets bubblan slutet 90-talet iofs.

Det borde vara krav på bankid vid alla budgivningar samt att förnamn presenteras i allafall.

Sen att det inte framgår hur länge en budgivning ska hålla på är ju år helvete, det kan påverka ju priset åta helvete i vissa lägen.
Senast redigerad av Torshammarn 2020-04-01 kl. 09:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in