Citat:
Ursprungligen postat av
RepublikenTaiwan
Europeiska kartor, ellerhur?
Ja, det antar jag även om jag inte har kontrollerat detta. Men ändå, detta land eller kultur ska ha sträckt sig ner till åtminstone Kroatien, vägg i vägg med Italien (exakt när törs jag inte svara på) och existerat in på 1800-talet. Så totalt främmande kan inte detta rike ha varit ens för västeuropéerna som någon slags hörsägen från Ryssland.
Citat:
Tror att européerna hade väldigt begränsad kunskap om Nordasien (Sibirien) och Centralasien för några hundra år sedan, när de kartorna ritades.
Det mesta av européernas kunskap om Nordasien och Centralasien på den tiden, kom från ryska källor, och ryssarna kallade alla turkfolken (och även mongolfolken) för tatarer.
BTW, det svenska ordet tattare är härlett ur tatar.
Det här är en intressant beskrivning från
Encyclopedia Britannica, Vol. III, Edinburgh, 1771, p. 887.
Citat:
"Tartary, a vast country in the northern parts of Asia, bounded by Siberia on the north and west: this is called Great Tartary. The Tartars who lie south of Muscovy and Siberia, are those of Astracan, Circassia, and Dagistan, situated north-west of the Caspian-sea; the Calmuc Tartars, who lie between Siberia and the Caspian-sea; the Usbec Tartars and Moguls, who lie north of Persia and India; and lastly, those of Tibet, who lie north-west of China."