2021-07-24, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Rör sig nog mer om flera olika turkfolks och/eller mongolfolks stormakter, än om en enda stormakt.

Turkfolkens och mongolfolkens stormakter var imperier, med mängder av underkuvade folk.

I tex Centralasien, Azerbaijan och dagens Turkiet, lyckades de erövrande turkfolken etablera sitt eget turkspråk som ett dominerande språk.

Vissa av de länderna är idag att betrakta som relativt homogena, tex Turkiet (med undantag för kurderna), där de flesta identifierar sig som "turkar", trots att DNA-studier i Turkiet tyder på att bara drygt 5% av befolkningen har turkfolks-DNA.

Så det tatariska språket som nämns av flera källor är då rimligtvis någon form ar turkiska eller turkbesläktat språk. Men i och med att det nämns i relativt moderna källor (mitten av 1800-talet) som tatariska under en tid då det turkiska språket var vida känt, torde tyda på vissa väsentliga skillnader, tänker jag. Många svar står nog att finna i språket.
Senast redigerad av RobRoys 2021-07-25 kl. 00:04.
Citera
2021-07-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Nu är jag ingen historiker men det här måste ju vara vad somliga kartor beskriver som Tartary eller Tartaria? Det konstigaste här är varför detta aldrig nämndes i skolan med en enda rad. Det här verkar ändå vara ett tämligen omfattande imperium delvis inom Europas gränser som existerade åtminstone in på 1800-talet någon gång och kanske ändå längre på ett kulturellt plan.

Mongoliska imperiet, och Gyllene horden (mongolimperiets ryska del), nämndes tror jag?

Men, jag håller med om att svensk historieundervisning inte nämner ett ord om turkfolkens historia.

Många svenskar verkar tro att turkfolken härstammar från Turkiet ( ).
Citera
2021-07-24, 23:54
Avslutad
Citat:
Europeiska kartor, ellerhur?

Ja, det antar jag även om jag inte har kontrollerat detta. Men ändå, detta land eller kultur ska ha sträckt sig ner till åtminstone Kroatien, vägg i vägg med Italien (exakt när törs jag inte svara på) och existerat in på 1800-talet. Så totalt främmande kan inte detta rike ha varit ens för västeuropéerna som någon slags hörsägen från Ryssland.

Citat:
Tror att européerna hade väldigt begränsad kunskap om Nordasien (Sibirien) och Centralasien för några hundra år sedan, när de kartorna ritades.

Det mesta av européernas kunskap om Nordasien och Centralasien på den tiden, kom från ryska källor, och ryssarna kallade alla turkfolken (och även mongolfolken) för tatarer.

BTW, det svenska ordet tattare är härlett ur tatar.

Det här är en intressant beskrivning från Encyclopedia Britannica, Vol. III, Edinburgh, 1771, p. 887.

Citat:
"Tartary, a vast country in the northern parts of Asia, bounded by Siberia on the north and west: this is called Great Tartary. The Tartars who lie south of Muscovy and Siberia, are those of Astracan, Circassia, and Dagistan, situated north-west of the Caspian-sea; the Calmuc Tartars, who lie between Siberia and the Caspian-sea; the Usbec Tartars and Moguls, who lie north of Persia and India; and lastly, those of Tibet, who lie north-west of China."
Citera
2021-07-24, 23:59
Avslutad
Citat:
Mongoliska imperiet, och Gyllene horden (mongolimperiets ryska del), nämndes tror jag?

I förbifarten kanske, eller så tog jag ledigt den lektionen
Senast redigerad av RobRoys 2021-07-25 kl. 00:06.
Citera
2021-07-25, 00:53
Avslutad
Ok, jag måste rätta mig själv. Jag har flera gånger påstått att Tatariet ska ha sträckt sig ända till Kroatien, vilket verkar var en överdrift. Det gjorde jag för snabbt och felaktigt baserat på den här kartbilden, som bara visar att Tatariet sträckte sig till vad som idag är den turkiska gränsen mot Grekland och Bulgarien, ungefär, men visst, fortfarande relativt långt in på den europeiska kontinenten.
Senast redigerad av RobRoys 2021-07-25 kl. 00:58.
Citera
2021-07-25, 10:50
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Om nu Tatariet någonsin existerat och ordet tattare är någon slags bevis för det så är det värt att poängtera att ordet tattigt betecknar något som är sjaskigt, smutsigt, sunkigt, osv.

Med det sagt så kanske skvallrar det om vad som blev av denna tatarkultur - en långsam död efter en ekonomisk nedgång som inte gick att återhämta sig från. Den alternativa idén som presenteras i TS - att världskrigen skulle ha "använts" för att bomba bort Tatariet, ter sig osannolik.

Alternativhistoria är förstås meningslöst utanför fantasin. Historia är en vetenskap precis som andra naturvetenskaper och så länge man talar om medeltid finns ju omfattande mängder material som vittnar om historien.

Detta kombinerat med Europas starka känslor för nationalism och behovet av att vara bäst gör ju att vissa av dessa delar förstärks till fördel för en vackrare historia - Grekland som hänvisar till det antika Grekland, "thracomani" som utmålar Rumäniens historia särskilt vackert och för Sveriges del så var "stormaktstiden" en tidsålder av ett mäktigt östersjörike trots att det försvann lika snabbt som det uppstod. Att ett helt land skulle ha försvunnit genom systematisk utplåning är helt enkelt inte troligt.
Citera
2021-07-25, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om nu Tatariet någonsin existerat och ordet tattare är någon slags bevis för det så är det värt att poängtera att ordet tattigt betecknar något som är sjaskigt, smutsigt, sunkigt, osv.

Med det sagt så kanske skvallrar det om vad som blev av denna tatarkultur - en långsam död efter en ekonomisk nedgång som inte gick att återhämta sig från. Den alternativa idén som presenteras i TS - att världskrigen skulle ha "använts" för att bomba bort Tatariet, ter sig osannolik.

Alternativhistoria är förstås meningslöst utanför fantasin. Historia är en vetenskap precis som andra naturvetenskaper och så länge man talar om medeltid finns ju omfattande mängder material som vittnar om historien.

Detta kombinerat med Europas starka känslor för nationalism och behovet av att vara bäst gör ju att vissa av dessa delar förstärks till fördel för en vackrare historia - Grekland som hänvisar till det antika Grekland, "thracomani" som utmålar Rumäniens historia särskilt vackert och för Sveriges del så var "stormaktstiden" en tidsålder av ett mäktigt östersjörike trots att det försvann lika snabbt som det uppstod. Att ett helt land skulle ha försvunnit genom systematisk utplåning är helt enkelt inte troligt.

Ja, den här historien är ju inte för alla, den saken är klar. Man måste i princip släppa allting annat som man redan "visste" för att bli mottaglig för det här. Ändå fascinerande hur ett gigantiskt land, som tycks ha haft både språk, kultur, flagga, befolkning, gränser etc helt försvinner till att knappt bli en notis i den officiella historiebeskrivningen.

Vad är detta t.ex.?:

Tartarian cities - tatariska ödestäder beskrivs i tidning från 1855

CIA länk: NATIONAL CULTURAL DEVELOPMENT UNDER COMMUNISM

https://stolenhistory.org/attachments/cia_tartar-jpg.3/

eller

https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp78-02771r000200090002-6
Citera
2021-07-25, 12:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, den här historien är ju inte för alla, den saken är klar. Man måste i princip släppa allting annat som man redan "visste" för att bli mottaglig för det här. Ändå fascinerande hur ett gigantiskt land, som tycks ha haft både språk, kultur, flagga, befolkning, gränser etc helt försvinner till att knappt bli en notis i den officiella historiebeskrivningen.

Vad är detta t.ex.?:

Tartarian cities - tatariska ödestäder beskrivs i tidning från 1855

CIA länk: NATIONAL CULTURAL DEVELOPMENT UNDER COMMUNISM

https://stolenhistory.org/attachments/cia_tartar-jpg.3/

eller

https://www.cia.gov/library/readingroom/document/cia-rdp78-02771r000200090002-6

Som jag skrivit tidigare i tråden var Tartariet helt enkelt ett samlingsnamn som användes av västerlänningar för för allmänheten okända och outforskade delar av Asien, därför finns även många olika delar av Asien beskrivna som Tartariet i olika skrifter och kartor.. I fallet ovan (Huc’s bok) avses Mongoliet, vilket även återspeglas i den svenska titeln när boken översattes till ”Resa i Mongoliet och Tibet” (1862) samt ”Resa i Kina” (1864).
Citera
2021-07-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här är ett ganska nytt foto med samma illusion som också väckt lite rabalder - det är makarna Biden som ser groteskt stora ut i jämförelse med makarna Carter - till följd av just avstånd och optik.. kul bild hur som helst: https://www.google.se/amp/s/www.today.com/today/amp/tdna217346

Ikke overrasket at du forsøke å si at bildet er ekte, og forklarer ulikheten med "optik..och avstand". Haha.
Photoshop eller wax museum. Punkt.
Citera
2021-07-25, 12:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
Ikke overrasket at du forsøke å si at bildet er ekte, og forklarer ulikheten med "optik..och avstand". Haha.
Photoshop eller wax museum. Punkt.
Fel tråd egentligen men här förklaras och bevisas synvillan: https://www.metabunk.org/threads/explained-odd-looking-bidens-carters-photo-not-fake-just-perspective.11724/
Citera
2021-07-25, 12:37
Avslutad
Citat:
Som jag skrivit tidigare i tråden var Tartariet helt enkelt ett samlingsnamn som användes av västerlänningar för för allmänheten okända och outforskade delar av Asien, därför finns även många olika delar av Asien beskrivna som Tartariet i olika skrifter och kartor.. I fallet ovan (Huc’s bok) avses Mongoliet, vilket även återspeglas i den svenska titeln när boken översattes till ”Resa i Mongoliet och Tibet” (1862) samt ”Resa i Kina” (1864).

En av flera förklaringar, inte nödvändigtvis den slutgiltiga. Att man använde just "Tartaria" (eller motsvarande) berodde möjligtvis på att tatarer dominerade platsen. Många av kartorna framstår dessutom som väldigt detaljerade varför man måste fråga sig hur outforskade dessa verkligen var. Som tidigare nämnts - med tanke på att landet delvis sträckte sig in i Europa framstår åtminstone för mig som att allt inte kan vara baserat på rysk hörsägen. Tartariet hade både språk, folk, flagga och kultur. Låter som ett land i mina öron. Men visst, sista ordet är ännu inte sagt.
Citera
2021-07-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ingen mindre än Strindberg stod 1880 som redaktör och utgivare av en gammal reseskildring från "Stora Tartariet", författad av en av de svenska karoliner som hamnat i fångenskap i Ryssland efter Poltava. "Berättelse om de i Stora Tartariet boende Tartarer som träffats längst nordost i Asien" heter den lilla broschyren, och denna story hade enligt uppgift första gången getts ut - eller varit avsedd att ges ut redan 1725. Strindberg hade säkert hittat texten på Kungliga Biblioteket där han arbetade som amanuens under 1870-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in