2021-07-24, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag har bara kolla första länken hittills och det var ju en stor besvikelse.

Han visar en bild på en "jätte", som han sedan jämför med människor som är mycket mindre på bilden. Kruxet är att de "små människorna" står längre bort och "jätten" stor närmare kameran. Givetvis framstår han som större då

Sen tar han upp "jätteböcker" som ett argument för att människorna därifrån skulle ha varit jättar. En kommentar på Youtube besvarar det ganska bra:

Sen har han tagit en bild på Joseph Dursorc, en fransman som arbetade som någon form av cirkusartist, på grund av sin ovanliga höjd. Med största sannolikhet till följd av sjukdom.

Han har försökt klippa bort namnet på bilden, så att man inte ska se vart det kommer från. Här är originalbilden: https://www.pinterest.se/pin/264586546836213557/

Ja, det skulle kanske kunna förklara bokens storlek om än lite krystat eftersom man nästan behöver ett halvt fotbollslag bara för att hantera den. Det förklarar i vart fall inte den sista boken som ser ut att vara en ren textbok.

Den här länken är bättre vad det gäller bilder på jättar och vad som ser ut att vara skelett från jättar:

https://youtu.be/qYXIR2ffSA0

Framförallt vid 1:25 ser det ut som två bjässar i någon slags turkisk dräkt, kanske tatarer.
Citera
2021-07-24, 12:26
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Fundera också varför det är högt i tak samt dörrar och fönster. Dem som bodde där innan var betydligt längre än oss. Samt att dem massiva kyrkorna tex duomo i milano är byggda när enbart häst o kärra fanns till hands. Omöjligt anser dagens byggnadskonstruktörer.
Omöjligt att bygga en kyrka under 600 år? Haha va, vem anser det?
Citera
2021-07-24, 12:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har bara kolla första länken hittills och det var ju en stor besvikelse.

Han visar en bild på en "jätte", som han sedan jämför med människor som är mycket mindre på bilden. Kruxet är att de "små människorna" står längre bort och "jätten" stor närmare kameran. Givetvis framstår han som större då

Här är ett ganska nytt foto med samma illusion som också väckt lite rabalder - det är makarna Biden som ser groteskt stora ut i jämförelse med makarna Carter - till följd av just avstånd och optik.. kul bild hur som helst: https://www.google.se/amp/s/www.today.com/today/amp/tdna217346
Citera
2021-07-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt

Fundamentet som utgör grunden till kyrkan är 6m tjock i massiv sten/granit. Det fordras mer än häst o kärra för att kunna konstruera detta samt få till alla statyer och ornament högt upp i kyrktornen.
Citera
2021-07-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Skulle det gälla västerländsk historia, rysk historia, kristen historia eller att ”kyrkan under medeltiden” (vilken kyrka?) på något vis lyckades skriva om hela världens alla separata historiska berättelser? Verkar ju konstigt om de bara skrivit om t.ex kristen västerländsk historia - den borde ju då avvika från alla andra civilisationers beskrivningar av vår historia?
Letat febrilt och hittade info om Ryssen o hans teori, kommer inte ihåg om det var på den hemsidan jag läste om honom.....Men håll till godo ändå.

https://allthatsinteresting.com/anatoly-fomenko-new-chronology
Citera
2021-07-24, 13:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Fundamentet som utgör grunden till kyrkan är 6m tjock i massiv sten/granit. Det fordras mer än häst o kärra för att kunna konstruera detta samt få till alla statyer och ornament högt upp i kyrktornen.

Fundamentet består av en massa granitblock som fraktades dit på kanalbåtar - absolut ingenting omöjligt med det. block o talja användes redan före Kristus för att fira upp stora saker - t.ex statyer.
Citera
2021-07-24, 13:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Letat febrilt och hittade info om Ryssen o hans teori, kommer inte ihåg om det var på den hemsidan jag läste om honom.....Men håll till godo ändå.

Rätt kul faktiskt, och till viss del är jag beredd att hålla med honom rakt av - vi bör inte vara alltför tvärsäkra på exakt vad som hänt och när, vad är sagor och feltolkningar eller segrarens perspektiv (såvitt vi inte kan säkra tidpunkter med kol12 och liknande) men frågan man ställer sig är ju varför vi ska tro på just hans dateringar istället för de vedertagna 😄
Och som jag var inne på tidigare - om en historisk händelse beskrivs någorlunda samstämmigt ur olika perspektiv/från olika samhällen/civilisationer så kan vi ju i alla fall vara hyfsat försäkrade om att huvuddragen är korrekta.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-07-24 kl. 14:05.
Citera
2021-07-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev

Intressant relaterat- The Phantom Time Hypothesis-

https://www.ancient-origins.net/history-important-events/phantom-time-hypothesis-0013965
Citera
2021-07-24, 14:28
Medlem
Citat:

Sen tar han upp "jätteböcker" som ett argument för att människorna därifrån skulle ha varit jättar. En kommentar på Youtube besvarar det ganska bra:

Vi har ju ”Codex Gigas’(djävuls bibeln) på Kungliga biblioteket, det är en jätte bok...Dock är den inte av svenskt ursprung, den kom till på 1300talet i Bohemia, en region som mycket väl kan ha varit under tartariskt inflytande. Författaren var ingen jätte, men han lär ha skrivit o illustrerat hela verket under en natt...det är ju lite mysko .
Citera
2021-07-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Hahaha.

Ja man kan ju inbilla sig att en död fläck i jordens natur.

Tex sahara öknen, sibiriska tundran eller arktis inte har någon civilisation pga just ingen ville bosätta sig där...

..eller att någon trollade bort dom. Och därefter skapade en öken

Nej, det finns folkgrupper som var framgångsrika men sedan försvann helt. Skyterna är ett exempel.

Det finns många folkgrupper i historien som gått under, förslavats, splittrats, utrotats.

Det tas för lite upp i historieprogram/böcker om hur våldsam människans historia varit.
Det har ju lett fram till människans framgångsrika utveckling. Men den har varit blodig. Redan på stenåldern krigades det på bra.
Det har genom historien varit vanligt att man tog en by och slog ihjäl männen och rövade hem kvinnorna. Kvinnor har i stor utsträckning varit en handelsvara och bytesvara. Redan på stenåldern.
Citera
2021-07-24, 15:32
Medlem
Don-Dallass avatar
Intressant, det här ska jag gräva ner mig i senare. Spontant kom jag att tänka på de vita mumierna man hittat i Taklamakanöknen. De bar textilkläder av samma sömteknik som kelterna använde, var långa och ljusa med rött hår. Kanske redan har nämnts då jag inte haft tid att kolla så noggrant. Annars är det väldigt intressant i sammanhanget.

Googlade upp en wikilänk för den som vill läsa mer https://en.wikipedia.org/wiki/Tarim_mummies
Citera
2021-07-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt

Även om man kunde bygga dem så finns det i regel ingen anledning att bygga världens största hus för att sen slänga in 5 rader träbänkar o låtsas att man byggde det för gud. Medan man samtidigt åt en skål havregryn per dag, och fraktade gigantiska stenblock på en åsna.

Frågan borde ställas hur man Värmde alla dessa Stenhus.

Här är en bild på
Greenwitch power station
Hams hall power station.

Det är 2 äldre kraftverk men vad påminner de om?
Kyrkor skulle mycket väl kunna vara kraftverk och koppartaken genererade värme av sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in