2021-07-14, 19:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Lugn o fin nu...

Jag bara lyfter fram något som jag har hört/läst på flera håll.
Det kan säkert vara som du skriver.

Det STORA problemet är väl att man inte kan lita på NÅGON längre.
"Experter", politiker, massmedia, regering. Ofta har dessa en "agenda" med vad de säger och gör.

Att vara 100% säker sin anonymitet på nätet lär vara svårt även för de kunniga inom området.
Och det blir hämmande för vittnen och visselblåsare som antagligen avstår från att berätta.
Har man tänkt att bli offentlig politiker så kan det vara kört redan innan man kommit igång för det kan vara så att man nångång, någonstans har skrivit något som kan vändas emot en.
Jag brukar inte prata om "anonym på nätet" utan att definiera vad jag menar. Det finns många olika nivåer.
Anonym för dina vänner.
Anonym för advokaterna som letar efter din IP-adress när du torrentar.
Anonym för polisen.
Anonym för underrättelsetjänster.

De två första kan man åstadkomma med lite tekniskt know-how som ganska många ändå besitter. Det sista exemplet är svårt även för personer med mycket stort kunnande inom ämnet. Det finns några väl beskrivna exempel på hur även ytterst begåvade, försiktiga och kunniga personer åkt fast.

Sen när man diskuterar hur man blir anonym får man dels prata om "mjuka" faktorer, alltså vad du skriver (både ämnen men också textanalys gällande stavning, uttryckt med mera), vad som syns på bilder, vad du har för olika användarnamn och sådant. Triangulering helt enkelt. Men man måste också prata om "hårda" faktorer som kanske bäst exemplifieras med din IP-adress. Här ingår också ditt digitala fingeravtryck, trojaner och annat man kan använda för att identifiera dig.

Jag brukar säga att de två första stegen bör man lära sig hur de fungerar som en del av allmänt internetvett. Även om man inte vill vara anonym. De två senare stegen är komplicerade och jag hade inte rått någon att lägga tid på det om det inte fanns ett uttalat syfte (typ att man är journalist).
Citera
2021-07-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Jag vet inga andra företag som ger så feta provisioner som VPN-bolagen. 80% av första årets totala avgifter och därefter 30% tickande varje år. Då är det inte konstigt att pengagiriga har webbsidor med fejk-recensioner. Där alltid något av de bolag som ger högst provisioner hamnar högst på listan, nordvpns osv.

Nord VPN som exempel på ett av de bolagen som många andra VPN-leverantörer har gjort en white label av. De påstår att de inte loggar, men å andra sidan så kan man läsa i deras privacy policy att de hjälper polisen om de blir tillfrågade. Dessutom så kan man läsa i samma policy att de samarbetar med LinkedIN och har en mängd spårare för att motverka bedrägerier osv.

Hittar inget i deras policy ang polis.

Har haft vpn och har haft med polisen att göra. Polisen kontakta nordvpn utan resultat.. Så ditt påstående låter jävligt märkligt att polisen samarbetar med nordvpn
Citera
2021-07-15, 19:51
Medlem
Jag tror att om man vet va man håller på med och tar de åtgärder som ska tas så är man relativ säker. Som en annan skrev här.

Har i över 1 år nu hållt på med saker som hade gett mig fängelse några år minst, har varit med på en stor tidning där jag nämndes o där jag senare fått veta att polisen gått igenom flera enheter som jag skrivit till o nu har de gott länge utan att det hänt mig nåt.

Köper man en mobil med kontanter från Facebook market med en fejkad profil, betalar vpn med bitcoins eller kontanter, aldrig någonsin loggar in med personliga uppgifter och använder en annan wifi som grannens eller de man hittar ute.
Mobilen ska bara användas för wifi uppkoppling så inget kontantkort med airplane mode påslaget hela tiden. Så fattar inte jag hur man ska kunna bli spårad.
Radera onödiga appar, ta bort åtkomst på allt som inte behövs o håll de enkelt.
Citera
2021-07-24, 22:19
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Mullvad VPN är faktiskt några utav få VPN som inte kräver eller sparar dina personuppgifter. De flesta VPN-tjänster gör det dock.

Om de (t.ex. CIA) vill hitta dig så kommer de att göra det oavsett vilken VPN du använder.

Så du tror att Säpo, CIA eller KGB kommer att söka upp dig för att du laddar ner på t.ex Piratebay? 🤣
Jodå, vill de så kan de, men inte för nåt som typ olaglig nerladdning av copyrightskyddat
material iallafall. Terrorister och Pedofilnätverk kan de gärna ta bort, de behövs inte hos
oss andra "normala" människor!
Citera
2021-07-25, 12:50
Medlem
Hur ser det ut på möjligheten att säpo kn avlyssna mullvads servrar?
Även mullvad måste ju ha internetuppkoplling nånstans.

Har dom telia så kan väl säpo se allt i realtid ändå?
Citera
2021-07-25, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masssi99
Jag tror att om man vet va man håller på med och tar de åtgärder som ska tas så är man relativ säker. Som en annan skrev här.

Har i över 1 år nu hållt på med saker som hade gett mig fängelse några år minst, har varit med på en stor tidning där jag nämndes o där jag senare fått veta att polisen gått igenom flera enheter som jag skrivit till o nu har de gott länge utan att det hänt mig nåt.

Köper man en mobil med kontanter från Facebook market med en fejkad profil, betalar vpn med bitcoins eller kontanter, aldrig någonsin loggar in med personliga uppgifter och använder en annan wifi som grannens eller de man hittar ute.
Mobilen ska bara användas för wifi uppkoppling så inget kontantkort med airplane mode påslaget hela tiden. Så fattar inte jag hur man ska kunna bli spårad.
Radera onödiga appar, ta bort åtkomst på allt som inte behövs o håll de enkelt.
Ajaj. Fejkad profil eller ej.
Citera
2021-07-26, 17:28
Medlem
Tor har inte en inbyggd VPN den använder ett onion relay en entry node en mid node en exit node. Visst det är typ en VPN med tunnlar mellan noderna men. Sen är det också NSA som byggt onion nätvärket.
Citera
2021-07-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson

vad gör det då?

Så länge han inte användt datorn till annat där han avslöjat sina riktiga uppgifter så kan facebook pixeltracka och spåra hur myckete de vill.
Citera
2021-07-26, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
vad gör det då?

Så länge han inte användt datorn till annat där han avslöjat sina riktiga uppgifter så kan facebook pixeltracka och spåra hur myckete de vill.
Exakt, så länge han inte haft datorn till annat. Enbart fejkad profil är som att skriva under eget namn.
Citera
2021-07-26, 20:54
Medlem
Kan dom spåra även om du använder olika browsers?

Coockies är väl endast browserspecifika?
Citera
2021-07-30, 08:48
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Hur ser det ut på möjligheten att säpo kn avlyssna mullvads servrar?
Även mullvad måste ju ha internetuppkoplling nånstans.

Har dom telia så kan väl säpo se allt i realtid ändå?
Snowden pratade om att NSA installerade svarta lådor hos ISP:er i USA under prism-programmet. Vet inte hur det ser ut i Sverige, men Sverige har då haft tillgång till xkeyscore. Utgå från att allt är övervakat.
Senast redigerad av slashx 2021-07-30 kl. 09:08.
Citera
2021-07-31, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson

Förklara då gärna hur facebook skulle kunna tacka mig på sättet jag köpt och använder mobilen för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in