Citat:
Jag brukar inte prata om "anonym på nätet" utan att definiera vad jag menar. Det finns många olika nivåer. Lugn o fin nu...
Jag bara lyfter fram något som jag har hört/läst på flera håll.
Det kan säkert vara som du skriver.
Det STORA problemet är väl att man inte kan lita på NÅGON längre.
"Experter", politiker, massmedia, regering. Ofta har dessa en "agenda" med vad de säger och gör.
Att vara 100% säker sin anonymitet på nätet lär vara svårt även för de kunniga inom området.
Och det blir hämmande för vittnen och visselblåsare som antagligen avstår från att berätta.
Har man tänkt att bli offentlig politiker så kan det vara kört redan innan man kommit igång för det kan vara så att man nångång, någonstans har skrivit något som kan vändas emot en.
Jag bara lyfter fram något som jag har hört/läst på flera håll.
Det kan säkert vara som du skriver.
Det STORA problemet är väl att man inte kan lita på NÅGON längre.
"Experter", politiker, massmedia, regering. Ofta har dessa en "agenda" med vad de säger och gör.
Att vara 100% säker sin anonymitet på nätet lär vara svårt även för de kunniga inom området.
Och det blir hämmande för vittnen och visselblåsare som antagligen avstår från att berätta.
Har man tänkt att bli offentlig politiker så kan det vara kört redan innan man kommit igång för det kan vara så att man nångång, någonstans har skrivit något som kan vändas emot en.
Anonym för dina vänner.
Anonym för advokaterna som letar efter din IP-adress när du torrentar.
Anonym för polisen.
Anonym för underrättelsetjänster.
De två första kan man åstadkomma med lite tekniskt know-how som ganska många ändå besitter. Det sista exemplet är svårt även för personer med mycket stort kunnande inom ämnet. Det finns några väl beskrivna exempel på hur även ytterst begåvade, försiktiga och kunniga personer åkt fast.
Sen när man diskuterar hur man blir anonym får man dels prata om "mjuka" faktorer, alltså vad du skriver (både ämnen men också textanalys gällande stavning, uttryckt med mera), vad som syns på bilder, vad du har för olika användarnamn och sådant. Triangulering helt enkelt. Men man måste också prata om "hårda" faktorer som kanske bäst exemplifieras med din IP-adress. Här ingår också ditt digitala fingeravtryck, trojaner och annat man kan använda för att identifiera dig.
Jag brukar säga att de två första stegen bör man lära sig hur de fungerar som en del av allmänt internetvett. Även om man inte vill vara anonym. De två senare stegen är komplicerade och jag hade inte rått någon att lägga tid på det om det inte fanns ett uttalat syfte (typ att man är journalist).