Citat:
Ursprungligen postat av
Alexander-Svard
En annan metod som man har börjat använda för att spåra användare är att man lägger in ett högt pitchat ljud i reklamfilmer och webbsidor. Ljuden befinner sig inom ett frekvensomfång utom räckhåll för det mänskliga örat, men våra telefoner och datorer hör dessa ljud, och därefter så har man kunnat spåra vad de ser för reklam och hur lång tid det tar tills de har omvandlats till kunder, vilka andra reklamfilmer som de ser på osv. Appar och produkter från Google brukar ge ifrån sig dessa ljud nästintill hela tiden, för att därigenom sammanlänka enheter bland annat. Detta kallas för "Ultra sonic cross device tracking" Denna metod fungerar även på de telefoner som har en switch som mekaniskt avskärmar mikrofonen från enheten, eftersom att företag som spårar kan då använda din telefons gyroskop som mikrofon. Denna typ kommunikation sker också mellan olika enheter så att man kan få information om vilka ens vänner är och hur ofta och när man träffar dessa. Denna metod fungerar även om man försätter sin enhet i flygläge för den informationen skickas istället genom "ultraljud", (högt pitchat ljud) vidare mellan enheter tills man når en enhet som är uppkopplad.
Just denna bit tror jag inte på alls. För att det öht ska vara möjligt så ska högtalarna i våra enheter kunna spela upp frekvenser som ligger utanför mänskliga örats frekvenser. Och du vill att jag ska tro att min TV:s, datorns, mobiltelefons billiga och ofta urusla högtalare med begränsat frekvensomfång som ligger inom, men ofta långt under det mänskliga örats gränser kan spela upp ljud som ligger utanför, frekvensmässigt?
I call bullshit.
Sen vet jag inte hur många andra fel din text innehåller men just denna punkt tror jag inte på.