2021-07-13, 08:47
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Du är skyddad mot crossbrowser fingerprinting med TOR browser

Jag skulle inte använda filevault för kryptering. Det kan snuten komma runt. Använd Veracrypt. Det är världens säkraste kryptering på datorer än så länge och ett gratis program. Jag känner inte till någon polismyndighet som har lyckats komma in i en dator med Veracrypt.

Googlar man på Veracrypt så får man upp en hel del träffar på motsatsen, t ex:
"Veracrypt was cracked with an updated version of the Elcomsoft Forensic Disk Decryptor."
Citera
2021-07-13, 09:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snarare en upplysning till de som tror de kan vara anonyma på internet.. Det finns sådana fortfarande.. Fängelset är redan byggt av befolkningen och de har gått in i det och dörren ut är låst. Folk i Sovjet och DDR var betydligt friare än dagens teknikanvändare.
I alla fall var de mindre kontrollerade. Sen om de var "friare" kan nog diskuteras...

Visst kan man spåras i de flesta lägen på webben. Men frågan är om metoderna TS räknar upp håller i en rättegång?
Citera
2021-07-13, 09:20
Medlem
konstits avatar
Knepigt med Teams-möten om man aldrig skal ha mikrofon eller kamera på... ?

Nå, texten är väl sådan sett duglig som information, men inte som diskussionsunderlag.
Citera
2021-07-13, 09:23
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
En annan metod som man har börjat använda för att spåra användare är att man lägger in ett högt pitchat ljud i reklamfilmer och webbsidor. Ljuden befinner sig inom ett frekvensomfång utom räckhåll för det mänskliga örat, men våra telefoner och datorer hör dessa ljud, och därefter så har man kunnat spåra vad de ser för reklam och hur lång tid det tar tills de har omvandlats till kunder, vilka andra reklamfilmer som de ser på osv. Appar och produkter från Google brukar ge ifrån sig dessa ljud nästintill hela tiden, för att därigenom sammanlänka enheter bland annat. Detta kallas för "Ultra sonic cross device tracking" Denna metod fungerar även på de telefoner som har en switch som mekaniskt avskärmar mikrofonen från enheten, eftersom att företag som spårar kan då använda din telefons gyroskop som mikrofon. Denna typ kommunikation sker också mellan olika enheter så att man kan få information om vilka ens vänner är och hur ofta och när man träffar dessa. Denna metod fungerar även om man försätter sin enhet i flygläge för den informationen skickas istället genom "ultraljud", (högt pitchat ljud) vidare mellan enheter tills man når en enhet som är uppkopplad.

Just denna bit tror jag inte på alls. För att det öht ska vara möjligt så ska högtalarna i våra enheter kunna spela upp frekvenser som ligger utanför mänskliga örats frekvenser. Och du vill att jag ska tro att min TV:s, datorns, mobiltelefons billiga och ofta urusla högtalare med begränsat frekvensomfång som ligger inom, men ofta långt under det mänskliga örats gränser kan spela upp ljud som ligger utanför, frekvensmässigt?

I call bullshit.

Sen vet jag inte hur många andra fel din text innehåller men just denna punkt tror jag inte på.
Senast redigerad av cultofdeath 2021-07-13 kl. 09:26.
Citera
2021-07-13, 09:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tyvärr så har vi inte sett slutet för hur all denna insamlade data kommer att användas.
Vid ett skifte av makt ex. så får en ny makthavare otroliga möjligheter att rensa ut de som önskas och främja andra.

Vi ser redan nu hur dessa register används för allt från banklån, kreditköp, låneräntor, vart folk inte får hyra bostäder, Vilka som får chansen till ett visst jobb och mycket mer folk inte reflekterar över. Någon nekas en lägenhet att hyra/köpa.. Orsaken ligger i register som samlats in sedan länge och avgör vilken "typ" av människa någon är.

Detta blir mer och mer vanligt och bildar ett extremt organiserat klass samhälle där gamla synder finns med för all framtid även sorterar in folks barn och vänner i olika fack.

Denna insortering låser folks möjligheter att till förändringar och förbättringar.
Folks synder finns kvar för all framtid och åt folk (makthavare av olika slag ex arbetsgivare, hyresvärdar och liknande) En "drönare" är alltid en drönare och kan aldrig ta sig ur den rollen med alla dessa registrerade uppgifter.
Det du skriver här är väldigt intressant och skrämmande. Talas väldigt lite om detta. Vad du säger är alltså att det finns register över befolkningens "personprofiler" som banker, hyresvärdar, arbetsgivare etc har tillgång till när de fattar beslut i olika frågor? Egentligen helt olaglig verksamhet med tanke på GDPR etc, men ändå finns dessa Stasi-liknande register?
Citera
2021-07-13, 10:41
Medlem
Har alltid misstänkt att VPN är ett geschäft och det verkar ju stämma. Klart man kan börja gnälla om "skrämmande utveckling" men jag har resignerat. Folk vill ha det såhär.
Citera
2021-07-13, 10:54
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
https://coveryourtracks.eff.org/
Kör senaste LibreWolf via linux appimage och user agent är smått otroliga Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; rv:78.0) Gecko/20100101 Firefox/78.0
Citera
2021-07-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Har alltid misstänkt att VPN är ett geschäft och det verkar ju stämma. Klart man kan börja gnälla om "skrämmande utveckling" men jag har resignerat. Folk vill ha det såhär.

Nu är jag inte kriminell men tycker ändå det är obehagligt att vad jag gör på nätet och vilka hemsidor jag besöker registreras. Jag har därför valt att använda VPN. För mig har den främsta fördelen med VPN varit att jag har kunnat se TV-program som sänds i våra grannländer. Nu går tyvärr inte detta längre eftersom man kan se om någon använder VPN och då får man ett meddelande som säger: "Vi ser att du använder VPN. Stäng av denna om du vill se programmet." I och med detta så försvinner den största fördelen för mig att använda VPN. Nekas man access till en hemsida som man vill besöka så är ju VPN helt meningslöst att använda.
Citera
2021-07-13, 12:18
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
vad ska dom med broswer fingerprinting till om man aldrig användt några personlig uppgifter på datorn innan vpn och endast installerat vpn från usb-minne på en ny/begagnad dator?

Eller hur? De kan bara kontakta folket som säljer dig VPN-tjänster och så är du inte anonym längre.

Underskatta inte browser fingerprinting. Det räcker för dom bara att se hur du använder muspekaren, vilka sidor du besöker och ord du använder o.s.v. för att se att du är just du.
Citera
2021-07-13, 12:28
Medlem
evil.drunk.clowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Eller hur? De kan bara kontakta folket som säljer dig VPN-tjänster och så är du inte anonym längre.

Underskatta inte browser fingerprinting. Det räcker för dom bara att se hur du använder muspekaren, vilka sidor du besöker och ord du använder o.s.v. för att se att du är just du.

Jag använder Mullvad VPN och dom har inte mina personuppgifter. Hur menar du att Mullvad kan dela mina uppgifter till t.ex. myndigheter?
Citera
2021-07-13, 13:13
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
Jag använder Mullvad VPN och dom har inte mina personuppgifter. Hur menar du att Mullvad kan dela mina uppgifter till t.ex. myndigheter?

Mullvad VPN är faktiskt några utav få VPN som inte kräver eller sparar dina personuppgifter. De flesta VPN-tjänster gör det dock.

Om de (t.ex. CIA) vill hitta dig så kommer de att göra det oavsett vilken VPN du använder.
Citera
2021-07-13, 14:39
Medlem
Nemoisafish999s avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Att bara för att jag nämnde NSA vid ett antal tillfällen, så tror du att det är metoder som inte används av svensk polis.

Ja hade kunna räkna upp alla 5 eyes-länder, 14 eyes-länder, 25 eyes-länder och även alla länders polismyndigheter och vad de är kapabla till, men det hade blivit överflödig information. De flesta vet ju att man inte är sen med att kopiera de metoder som NSA och FBI använder. Vidare är det en vanlig missuppfattning att man tror att NSA bara jagar terrorister, så redan där har du blottat en kunskapsbrist tyvärr.

Vidare så förstår man av ditt svar att du antingen inte läst hela, eller inte förstått texten, för det som du nämner avhandlas nämligen, och därav kommer övriga meddelanden från dig att ignoreras.

De metoder för spårning som jag förklarat om är inget som NSA använder sig av. Detta är metoder som företag använder sig av för att spåra, vilket gör att de kan kapitalisera på din felaktigt upplevda anonymitet. Eftersom att det är företag så är din identitet allmän gods till alla som betalar, eller myndigheter som kräver

Svensk polis har aldrig benämnt VPN som ett hot. Enbart TOR anser de vara ett hot. Det är för att du inte är anonym. Du verkar tror på fullaste allvar att inte svensk polis har tillgång till även XKeyscore systemet om de behöver.

Du verkar även tycka att anonymitet är besvärligt. Det är det inte, men å andrasidan är besvärlighet något subjektivt. Det som du tycker är besvärligt kanske jag gör i sömnen och förmodligen vice versa. Du besitter säkert kunskaper som jag inte tycker är så roliga att pyssla med. Du skriver som en rörmockare, där har du förmodligen ett kunskapsövertag, att du klarar av att koppla två rör med varandra efter att projektörerna har bestämt åt dig vilket rör som ska kopplas med vilket annat rör eller don. Men när det gäller IT-säkerhet så ligger du i lä min vän.

Är det projektiv identifikation som är anledningen till att du ansåg Kalle Anka som läsbart? När mina jämnåriga läste serietidningar så hade jag plöjt igenom mängder av böcker avseende programmering.

Vi är alla olika men vi är lika inför döden, så det är onödigt att vara aggressiva på nätforum. Tycker man att en tråd inte är värd ens tid så behöver man inte skriva, för i alla andra fall så riskerar ett sånt agerande att ses som en indikator för låg intelligens.
Håller helt klart med TS, det är tydligt att han har läst på.

Jag har en fråga, använda VPN på Tor, är det något som rekommenderas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in