2021-07-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Hur ska nån kunna spåra dig om du använder en vpn som inte loggar nåt och betalar med mixade bitcoins eller med cash?

Har hört folk säga ofta man inte är annonym med vpn men då får man fan förklara varför

Det har jag förklarat i texten som du kommenterar ju. Jag radar ju upp mängder med exempel.

Facebook, google osv, identifierar din enhet och inte dit IP-adress. IP är helt betydelselöst för de, eftersom att man kan vara uppkopplad till olika WIFI som har olika IP.

Om din enhet (dator, surfplatta eller telefon) någon gång har använts på en sida där du loggat in via BankID, eller en tjänst där du använt ditt riktiga namn, exempelvis Facebook så kan du glömma tanken på anonymitet med en VPN.

Ett exempel är att om du har Facebook så blir du indentifierad på alla hemsidor som har valt att ha facebooks spårare implementerade. I princip alla webbsidor har valt att ha facebooks spårare, för att det är en metod för webbsidan, att tjäna pengar på reklam från facebook. Då kan facebook korrelera din facebookprofil med alla andra hemsidor som du besöker som har facebooks spårare.

Samma sak gäller yahoos spårare, google, gmail. Har en email med ditt rätta namn så kan din enhet kopplas ihop med den emailen även fastän du inte är inloggad samtidigt som du besöker en hemsida.

En hemsida kan avge ljud som snappas upp av din telefon. Din telefon skickar då iväg data som innehåller information om alla du känner eller gps-positionering osv.

Läs min trådstart och länkarna så fattar du.
Citera
2021-07-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag gör mig inga illusioner om att vara anonym på nätet, men om all den tekniken finns som du skriver och om man verkligen vet precis allt om alla, hur kommer det sig då att man inte lyckas stoppa alla T-dåd och varför har man då inte redan knipit alla pedofiler?

Man använder ju dessa metoder för att knipa pedofiler och terrorister som använder sig av VPN.

Pedofilerna och terrorister använder inte VPN. De har säkerhetskrav som dessutom sträcker sig längre än vad TOR-browser klarar av, så därför använder de operativsystem som tvingar ALL data att gå via TOR. Det är extremt svårt att hitta såna.
Citera
2021-07-13, 01:16
Medlem
over9ks avatar
Bra och viktig tråd. Dock är det inte så lätt som du säger att bli spårad av dessa företag om man har lite koll. Exempelvis kan du med olika extensions blockera alla Facebook-trackers och andra trackers på siter. Du kan såklart även ändra vissa av de spår som du lämnar efter dig på en site. En del av exemplen som nämns är ju verkligen i ett best case scenario i optimal miljö, tex labbexperiment. Visst NSA har såklart större möjligheter än Google. Men man kan göra mycket åt sin säkerhet och integritet själv! Men visst pågår det sjuka saker och att folk frivilligt använder Alexa och sånt skit är skrämmande.
Citera
2021-07-13, 01:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Man använder ju dessa metoder för att knipa pedofiler och terrorister som använder sig av VPN.

Pedofilerna och terrorister använder inte VPN. De har säkerhetskrav som dessutom sträcker sig längre än vad TOR-browser klarar av, så därför använder de operativsystem som tvingar ALL data att gå via TOR. Det är extremt svårt att hitta såna.

Mmm, men har de den tekniken du hävdar så borde ingen T eller P slippa undan.
Citera
2021-07-13, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Mmm, men har de den tekniken du hävdar så borde ingen T eller P slippa undan.

Jag har ju skrivit att Tor skyddar mot den tekniken. Hallå vakna upp ur dvalan och läs den aslånga text som startar denna tråd
Citera
2021-07-13, 01:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag har ju skrivit att Tor skyddar mot den tekniken. Hallå vakna upp ur dvalan och läs den aslånga text som startar denna tråd

Jag gjorde det. Den luckan jag inte tycker du besvarar samt sättet du svarar på gör att du förlorar trovärdighet.
Citera
2021-07-13, 01:47
Medlem
Citat:
Text…..

1: Så TOR är det enda skyddet, oavsett om man sitter på iOS, Windows, OsX eller Linux?

2: Är man skyddad från allt det du nämnde, om man använder TOR på en Mac med brandvägg och Filevault påslaget?

3: Hur kan man som dummie/svensson skydda sig mot allt detta du rabblat upp här, mer än att göra sig av med allt elektroniskt?

4: Finns TOR till iPhone, som du nämner inte är skyddade trots Apples funktion om att inte spåra?
Citera
2021-07-13, 01:55
Medlem
killawifes avatar
Fast detta är ju inget nytt precis. Folk har förklarat detta på youtube i flera år. I samma video som de pratar om sin sponsor "random VPN".
Man kan faktiskt vara ganska anonym med vpn men inte på det sätt som folk brukar använda det. Jag använde det ett tag men det kändes rätt meningslöst. Jag är en enkel man och försöker sköta mig, men alla som jag känner gör en och annan grej.
Citera
2021-07-13, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
1: Så TOR är det enda skyddet, oavsett om man sitter på iOS, Windows, OsX eller Linux?

2: Är man skyddad från allt det du nämnde, om man använder TOR på en Mac med brandvägg och Filevault påslaget?

3: Hur kan man som dummie/svensson skydda sig mot allt detta du rabblat upp här, mer än att göra sig av med allt elektroniskt?

4: Finns TOR till iPhone, som du nämner inte är skyddade trots Apples funktion om att inte spåra?

Du är skyddad mot crossbrowser fingerprinting med TOR browser

Övriga metoder så råder jag att man använder Whonix. Helst att man använder Whonix i Cubes och inte whonix i windows. Är man lat så fungerar Tails halvdant.

Din brandvägg och filevault har inte med anonymitet att göra.

Jag skulle inte använda filevault för kryptering. Det kan snuten komma runt. Använd Veracrypt. Det är världens säkraste kryptering på datorer än så länge och ett gratis program. Jag känner inte till någon polismyndighet som har lyckats komma in i en dator med Veracrypt.
Citera
2021-07-13, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fast detta är ju inget nytt precis. Folk har förklarat detta på youtube i flera år. I samma video som de pratar om sin sponsor "random VPN".
Man kan faktiskt vara ganska anonym med vpn men inte på det sätt som folk brukar använda det. Jag använde det ett tag men det kändes rätt meningslöst. Jag är en enkel man och försöker sköta mig, men alla som jag känner gör en och annan grej.

Det finns ingen som är seriös angående sin datorsäkerhet som skulle påstå att VPN gör dig anonym. De enda som gör det, får feta provisioner från VPN-bolagen
Citera
2021-07-13, 02:52
Medlem
Citat:
Det finns ingen som är seriös angående sin datorsäkerhet som skulle påstå att VPN gör dig anonym. De enda som gör det, får feta provisioner från VPN-bolagen

Jag vet inga andra företag som ger så feta provisioner som VPN-bolagen. 80% av första årets totala avgifter och därefter 30% tickande varje år. Då är det inte konstigt att pengagiriga har webbsidor med fejk-recensioner. Där alltid något av de bolag som ger högst provisioner hamnar högst på listan, nordvpns osv.

Nord VPN som exempel på ett av de bolagen som många andra VPN-leverantörer har gjort en white label av. De påstår att de inte loggar, men å andra sidan så kan man läsa i deras privacy policy att de hjälper polisen om de blir tillfrågade. Dessutom så kan man läsa i samma policy att de samarbetar med LinkedIN och har en mängd spårare för att motverka bedrägerier osv.
Citera
2021-07-13, 03:11
Medlem
Citat:
Du är skyddad mot crossbrowser fingerprinting med TOR browser

Övriga metoder så råder jag att man använder Whonix. Helst att man använder Whonix i Cubes och inte whonix i windows. Är man lat så fungerar Tails halvdant.

Din brandvägg och filevault har inte med anonymitet att göra.

Jag skulle inte använda filevault för kryptering. Det kan snuten komma runt. Använd Veracrypt. Det är världens säkraste kryptering på datorer än så länge och ett gratis program. Jag känner inte till någon polismyndighet som har lyckats komma in i en dator med Veracrypt.

Vad är Whonix? Finns det till iOS/OsX?

Jag vet att brandvägg och filevault inte har med anonymitet att göra. Jag undrade mest om det dög för skydd mot de du nämner, i något avseende.

Har du källa på att snuten lyckats öppna Filevault2, där lösenordet inte varit den bristande delen i skyddet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in