Citat:
Det har jag förklarat i texten som du kommenterar ju. Jag radar ju upp mängder med exempel.
Facebook, google osv, identifierar din enhet och inte dit IP-adress. IP är helt betydelselöst för de, eftersom att man kan vara uppkopplad till olika WIFI som har olika IP.
Om din enhet (dator, surfplatta eller telefon) någon gång har använts på en sida där du loggat in via BankID, eller en tjänst där du använt ditt riktiga namn, exempelvis Facebook så kan du glömma tanken på anonymitet med en VPN.
Ett exempel är att om du har Facebook så blir du indentifierad på alla hemsidor som har valt att ha facebooks spårare implementerade. I princip alla webbsidor har valt att ha facebooks spårare, för att det är en metod för webbsidan, att tjäna pengar på reklam från facebook. Då kan facebook korrelera din facebookprofil med alla andra hemsidor som du besöker som har facebooks spårare.
Samma sak gäller yahoos spårare, google, gmail. Har en email med ditt rätta namn så kan din enhet kopplas ihop med den emailen även fastän du inte är inloggad samtidigt som du besöker en hemsida.
En hemsida kan avge ljud som snappas upp av din telefon. Din telefon skickar då iväg data som innehåller information om alla du känner eller gps-positionering osv.
Läs min trådstart och länkarna så fattar du.