Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-12, 23:13
  #1
Medlem
Du är inte anonym enbart för att sidan som du besöker inte ser din sanna IP-adress. Det finns många metoder för att spåra dig och finna din identitet. Exempelvis via crossbrowser fingerprinting

Crossbrowser fingerprinting är precis som begreppet antyder. Även om du har flera webbläsare som du använder för helt skilda saker, inte är inloggad på någon tjänst som exempelvis Google, även om du byter IP-nummer, även om du raderar alla cookies, så kan man se att det är du, för att du använder samma enhet. Man använder JavaScript, Html5 canvas image data, och Web GL för sätta igång processer i bakgrunden på enheten, som får funktionen att agera mätpunkter. Man mäter enhetens hårdvara eftersom att ingen hårdvara är den andra lik på molekylnivå vilket genererar små subtila skillnader i hårdvarans funktion av samma modell. Sammantaget så identifieras enheten lika träffsäkert som cookies tillåter.

Stora annonsnätverk som exempelvis Facebook och google använder sig av tekniken, så att webbsidor känner igen datorer och telefoner som bytt IP-adress, utan att man behöver godkänna cookies eller övriga annonsidentifierare. Istället för att en webbsida läser av cookies på datorn eller mobiltelefonen, så jämför man enhetens fingerprint mot en databas. Tekniken motsvarar cookies som aldrig någonsin går att radera. Iphones inställning för att inte tillåta spårning skyddar inte emot detta.

Flashback använder google analytics, google syndication, google tag manager, google tag services och en massa andra spårare från även ytterligare företag. Polisen skulle med andra ord kunna kontakta google för att idenfiera dig på Flashback. De kan då korrelera din enhets övriga besökta sidor med facebooks spårare som finns på nästan alla sidor och då har man identifierat dig. Kollade exempelvis vad akassan Unionen använder för spårare. De använde både google och facebook. Det är enbart ett av alla ställen där man använder BankID för att indentifera att enheten tillhör dig.

Det är likartat med hur man genom automatiserad analys med AI, kan identifiera att olika fotografier är tagna med samma digitalkamera eller samma mobiltelefon även om man har raderat all metadata i bilderna. Ingen sensor i en kamera är den andra lik, vilket leder till små skillnader i att rendera ljus till pixlar och därigenom identifiering. Så om du någon gång har använt din mobil för ta en bild och sen laddat upp bilden på facebook och sen vid någon annat tillfälle använder samma kamera till att publicera en bild anonymt, surprise, du är inte anonym. Man har identifierat många pedofiler med den metoden. Det är som att jämföra 2 kulor med en pistol för att avgöra om samma pistol har använts för att avfyra de båda kulorna.

Det är bara med "TOR Browser" som cross browser fingerprinting inte fungerar.

Tor browser är en webbläsare med en inbyggd gratis VPN. Ingen registrering krävs och varje sida besöks med en random IP-adress

Med Tor-browser så behöver du inte lita på att din VPN-leverantör verkligen vägrar att lämnar ut information om dig om polisen eller myndigheter frågar. Under internets historia har mängder av VPN-leverantörer dykt upp och lovat att de inte loggar, men sen har man upptäckt att de har loggat och lämnat ut information till alla som frågat, och framför allt till myndigheter. Om polisen begär ut information om dig så får företaget en gag-order. De får inte yppa någonting om att polisen har begärt ut information eller eller utfört en hurannsakan i deras serverutrymmen. Du kan då bli avlyssnad via din VPN av polisen utan att de eller du vet. De får en fullständig insyn i vad du gör på nätet även om VPN-leverantören inte loggar. Detta problem kan inte ske med TOR-browser eftersom att det är en mängd human rights-organisationer som driver dessa servrar i TOR-nätverket och de kan inte se vad som sker på sina servrar, informationen är krypterad.

Det finns en anledning till varför NSA kallar TOR för "the king of security" och att det inte finns någon motsvarighet i sikte som ens kommer i närheten av säkerheten och anonymiteten som TOR utgör. (in one of the leaked Snowden documents, the NSA classified Tor as "the king of high-secure, low-latency Internet anonymity" with "no contenders to the throne in waiting." As such, there's no surprise that this would be Edward Snowden's favorite tool to use to protect his privacy.)

Ett annat sätt att identifiera en exakt person, är att man analyserar sättet som någon skriver på tangentbordet. Det finns företag som säljer inloggningsmetoder, där användarna inte behöver skriva in ett lösenord, utan de skriver bara den meningen som visas på skärmen, och då vet programmet som baseras på AI, att det är rätt person som försöker ge sig tillträde. Även om man medvetet försöker lura genom att förändra sitt sätt att skriva, så blir inte AI lurad. Denna typ av script kan implementeras i webbsidor. Finns dock program som man kan skaffa som förhindrar detta.

Script som spelar in vad man skriver, hur man skriver, och hur muspekaren rör sig i webbläsaren och webbsidor som man besöker, finns på väldigt många webbsidor. Det är annan form av 3:e-parts-analys som alla stora rävar använder sig av. Dessa script finns på Microsofts webbsidor, Adobe, HP, Autodesk, Google, Yahoo, Facebook och miljoner ytterligare. Det finns än så länge inga lagar som kan förhindra det här som fått benämningen co-browsing.

En annan metod som man har börjat använda för att spåra användare är att man lägger in ett högt pitchat ljud i reklamfilmer och webbsidor. Ljuden befinner sig inom ett frekvensomfång utom räckhåll för det mänskliga örat, men våra telefoner och datorer hör dessa ljud, och därefter så har man kunnat spåra vad de ser för reklam och hur lång tid det tar tills de har omvandlats till kunder, vilka andra reklamfilmer som de ser på osv. Appar och produkter från Google brukar ge ifrån sig dessa ljud nästintill hela tiden, för att därigenom sammanlänka enheter bland annat. Detta kallas för "Ultra sonic cross device tracking" Denna metod fungerar även på de telefoner som har en switch som mekaniskt avskärmar mikrofonen från enheten, eftersom att företag som spårar kan då använda din telefons gyroskop som mikrofon. Denna typ kommunikation sker också mellan olika enheter så att man kan få information om vilka ens vänner är och hur ofta och när man träffar dessa. Denna metod fungerar även om man försätter sin enhet i flygläge för den informationen skickas istället genom "ultraljud", (högt pitchat ljud) vidare mellan enheter tills man når en enhet som är uppkopplad.

Funktionen som avser att sända en signal om att webbsidor inte får spåra som finns i de flesta webbläsare, är en signal som webbsidor kan välja att ignorera.

Man ska aldrig ha enhetens mikrofon påslagen när mikrofonen inte används. Man har i experiment lyckats inhämta datorers krypteringsnycklar genom att analysera datorns ljud som skapas av kretskorts vibrationer vid användning. Man har också experimenterat angående att med hjälp av AI, analysera de högt pichade ljud som en enhets skärm ger ifrån sig för att därigenom rendera en bild av vad som finns på skärmen, så att man exempelvis vid zoom-eller facetimesamtal ska kunna se vad den andra gör på skärmen. Man har nått en sådan precision att man har kunnat analysera vad som skrivs på skärmen genom att analysera LCD-skärmars ljud som upptas från samma enhets mikrofon.

Vidare så knäckte NSA flera VPN-leverantörers skydd redan 2013. Det finns angivet i Edward Snowdens dokument.

NSA är för övrigt väldigt svåra att undkomma. De har tidigare visat prov på att kunna hacka miljontals datorer genom automatisering. Besöker du yahoo och google från vissa länder så blir du automatiskt hackad på det vis att du får program på din dator som avlyssnar allt du gör. Hade du en cisco-router 2013 så är du hackad på samma sätt. NSA lyckades få in malware i själva hårdvaran så man köpte en enhet full med virus. Söker man efter vissa typer av key-words på datorn så börjar NSA att avlyssna och hacka dig genom automatiserade system. De har exempelvis tidigare haft system som avlyssnar felrapporter som skickas till windows. Då har skadlig kod anpassats efter den felrapportens svagheter och vips är man hackad.

VPN-leverantrörers svagaste länk är serverhallarna. De har inte kontroll på alla dessa. De krävs inte mycket för att gå in där och sätta en DPI-box för att ta bort din anonymitet. Det har visat sig att 80% av VPN-leverantörerna använder sig av samma serverhallar och samma internetoperatörer. Det är en stor attackyta som blottats. Anledningen är att många VPN-leverantörer egenligen är en white label av en och samma.

Källor:


http://www.securitydb.org/is-the-nsa...o-crack-a-vpn/

https://theintercept.com/document/20...t-hammerstein/

https://hacker10.com/internet-anonym...-on-vpn-users/

https://www.vpn-accounts.com/blog/ed...acy-anonymity/

https://arstechnica.com/information-...n-connections/

https://www.youtube.com/watch?v=j1FfVK6sj4I

https://www.infosecurity-magazine.co...vice-tracking/

https://www.thewindowsclub.com/ultra...evice-tracking

https://caslab.csl.yale.edu/publicat...permission.pdf

https://www.ftc.gov/system/files/doc...rt_1-23-17.pdf

https://www.bigcommerce.com/ecommerc...vice-tracking/

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-device_tracking
__________________
Senast redigerad av Alexander-Svard 2021-07-12 kl. 23:21.
Citera
2021-07-12, 23:26
  #2
Medlem
Nej, men det gör mig anonym nog att jag sitter säkert såvida jag inte begår terrorism, vilket duger för mig. Om jag skulle begå terrorism så hade jag nog tagit fler försiktighetsåtgärder.

Man får konstant avväga anonymitet och bekvämlighet. Gäller bara att se till att resurserna det skulle ta att hitta dig överväger nyttan. Om svenska staten skulle försöka hitta mig, lycka till säger jag.

Om USA skulle vilja hitta mig däremot så skulle de göra det. Men skulle kunna ta steg för att göra mig svårhittad även för USA, men det skulle göra mitt liv så pass krångligt och det skulle inte ens vara logiskt för USA att jaga mig ifrån början.

Det låter som om att du tror att du hittat en helig graal, trots att detta är allmän kunskap om man ens doppat tårna i IT-säkerhet. Gå tillbaka och läs Kalle Anka-tidningar resten av sommarlovet.
Citera
2021-07-12, 23:54
  #3
Medlem
Reklam för TOR?
Citera
2021-07-12, 23:59
  #4
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarnivaliuM
Reklam för TOR?

Snarare en upplysning till de som tror de kan vara anonyma på internet.. Det finns sådana fortfarande.. Fängelset är redan byggt av befolkningen och de har gått in i det och dörren ut är låst. Folk i Sovjet och DDR var betydligt friare än dagens teknikanvändare.
Citera
2021-07-13, 00:07
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Snarare en upplysning till de som tror de kan vara anonyma på internet.. Det finns sådana fortfarande.. Fängelset är redan byggt av befolkningen och de har gått in i det och dörren ut är låst. Folk i Sovjet och DDR var betydligt friare än dagens teknikanvändare.
Med all respekt tror jag inte de som var bosatta i Sovjet eller DDR håller med.
I varje fall om du med "friare" menar fri att utrycka en avvikande åsikt.
Om du menar fri från övervakning så var det nog lika illa ställt på Stasis och KGBs tid.
KGB finns fortfarande förresten, dock under namnet FSB.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2021-07-13 kl. 00:10.
Citera
2021-07-13, 00:08
  #6
Medlem
Hur ska nån kunna spåra dig om du använder en vpn som inte loggar nåt och betalar med mixade bitcoins eller med cash?

Har hört folk säga ofta man inte är annonym med vpn men då får man fan förklara varför
Citera
2021-07-13, 00:11
  #7
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Hur ska nån kunna spåra dig om du använder en vpn som inte loggar nåt och betalar med mixade bitcoins eller med cash?

Har hört folk säga ofta man inte är annonym med vpn men då får man fan förklara varför
TS gjorde i och för sig en oerhört lång TS, men han förklarade väl varför?
Genom browser fingerprint, alltså kombinationen av alla meta-data som det går att få ut från din browser om du inte använder TOR.
Citera
2021-07-13, 00:21
  #8
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Med all respekt tror jag inte de som var bosatta i Sovjet eller DDR håller med.
I varje fall om du med "friare" menar fri att utrycka en avvikande åsikt.
Om du menar fri från övervakning så var det nog lika illa ställt på Stasis och KGBs tid.
KGB finns fortfarande förresten, dock under namnet FSB.

Tyvärr så har vi inte sett slutet för hur all denna insamlade data kommer att användas.
Vid ett skifte av makt ex. så får en ny makthavare otroliga möjligheter att rensa ut de som önskas och främja andra.

Vi ser redan nu hur dessa register används för allt från banklån, kreditköp, låneräntor, vart folk inte får hyra bostäder, Vilka som får chansen till ett visst jobb och mycket mer folk inte reflekterar över. Någon nekas en lägenhet att hyra/köpa.. Orsaken ligger i register som samlats in sedan länge och avgör vilken "typ" av människa någon är.

Detta blir mer och mer vanligt och bildar ett extremt organiserat klass samhälle där gamla synder finns med för all framtid även sorterar in folks barn och vänner i olika fack.

Denna insortering låser folks möjligheter att till förändringar och förbättringar.
Folks synder finns kvar för all framtid och åt folk (makthavare av olika slag ex arbetsgivare, hyresvärdar och liknande) En "drönare" är alltid en drönare och kan aldrig ta sig ur den rollen med alla dessa registrerade uppgifter.
Citera
2021-07-13, 00:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamedolls
Nej, men det gör mig anonym nog att jag sitter säkert såvida jag inte begår terrorism, vilket duger för mig. Om jag skulle begå terrorism så hade jag nog tagit fler försiktighetsåtgärder.

Man får konstant avväga anonymitet och bekvämlighet. Gäller bara att se till att resurserna det skulle ta att hitta dig överväger nyttan. Om svenska staten skulle försöka hitta mig, lycka till säger jag.

Om USA skulle vilja hitta mig däremot så skulle de göra det. Men skulle kunna ta steg för att göra mig svårhittad även för USA, men det skulle göra mitt liv så pass krångligt och det skulle inte ens vara logiskt för USA att jaga mig ifrån början.

Det låter som om att du tror att du hittat en helig graal, trots att detta är allmän kunskap om man ens doppat tårna i IT-säkerhet. Gå tillbaka och läs Kalle Anka-tidningar resten av sommarlovet.

Jag förstår hur du tänker. Att bara för att jag nämnde NSA vid ett antal tillfällen, så tror du att det är metoder som inte används av svensk polis.

Ja hade kunna räkna upp alla 5 eyes-länder, 14 eyes-länder, 25 eyes-länder och även alla länders polismyndigheter och vad de är kapabla till, men det hade blivit överflödig information. De flesta vet ju att man inte är sen med att kopiera de metoder som NSA och FBI använder. Vidare är det en vanlig missuppfattning att man tror att NSA bara jagar terrorister, så redan där har du blottat en kunskapsbrist tyvärr.

Vidare så förstår man av ditt svar att du antingen inte läst hela, eller inte förstått texten, för det som du nämner avhandlas nämligen, och därav kommer övriga meddelanden från dig att ignoreras.

De metoder för spårning som jag förklarat om är inget som NSA använder sig av. Detta är metoder som företag använder sig av för att spåra, vilket gör att de kan kapitalisera på din felaktigt upplevda anonymitet. Eftersom att det är företag så är din identitet allmän gods till alla som betalar, eller myndigheter som kräver

Svensk polis har aldrig benämnt VPN som ett hot. Enbart TOR anser de vara ett hot. Det är för att du inte är anonym. Du verkar tror på fullaste allvar att inte svensk polis har tillgång till även XKeyscore systemet om de behöver.

Du verkar även tycka att anonymitet är besvärligt. Det är det inte, men å andrasidan är besvärlighet något subjektivt. Det som du tycker är besvärligt kanske jag gör i sömnen och förmodligen vice versa. Du besitter säkert kunskaper som jag inte tycker är så roliga att pyssla med. Du skriver som en rörmockare, där har du förmodligen ett kunskapsövertag, att du klarar av att koppla två rör med varandra efter att projektörerna har bestämt åt dig vilket rör som ska kopplas med vilket annat rör eller don. Men när det gäller IT-säkerhet så ligger du i lä min vän.

Är det projektiv identifikation som är anledningen till att du ansåg Kalle Anka som läsbart? När mina jämnåriga läste serietidningar så hade jag plöjt igenom mängder av böcker avseende programmering.

Vi är alla olika men vi är lika inför döden, så det är onödigt att vara aggressiva på nätforum. Tycker man att en tråd inte är värd ens tid så behöver man inte skriva, för i alla andra fall så riskerar ett sånt agerande att ses som en indikator för låg intelligens.
Citera
2021-07-13, 00:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Jag behöver en hel semestervecka för att lösa ditt inlägg. Vad vill du att normala Svenssons ska göra för att stilla ditt behov när det gäller it säkerhet?

Tor Browser, Tails eller Whonix. Skrev jag för långt nu? Ska jag ta bort en metod?
Citera
2021-07-13, 00:29
  #11
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Tor Browser, Tails eller Whonix. Skrev jag för långt nu? Ska jag ta bort en metod?

Nej det blev bra.
Håll dig till korta meningar fortsatt.

Tack för dina råd, ska ta det till mig<3
Citera
2021-07-13, 00:46
  #12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander-Svard
Jag förstår hur du tänker. Att bara för att jag nämnde NSA vid ett antal tillfällen, så tror du att det är metoder som inte används av svensk polis.

Ja hade kunna räkna upp alla 5 eyes-länder, 14 eyes-länder, 25 eyes-länder och även alla länders polismyndigheter och vad de är kapabla till, men det hade blivit överflödig information. De flesta vet ju att man inte är sen med att kopiera de metoder som NSA och FBI använder. Vidare är det en vanlig missuppfattning att man tror att NSA bara jagar terrorister, så redan där har du blottat en kunskapsbrist tyvärr.

Vidare så förstår man av ditt svar att du antingen inte läst hela, eller inte förstått texten, för det som du nämner avhandlas nämligen, och därav kommer övriga meddelanden från dig att ignoreras.

De metoder för spårning som jag förklarat om är inget som NSA använder sig av. Detta är metoder som företag använder sig av för att spåra, vilket gör att de kan kapitalisera på din felaktigt upplevda anonymitet. Eftersom att det är företag så är din identitet allmän gods till alla som betalar, eller myndigheter som kräver

Svensk polis har aldrig benämnt VPN som ett hot. Enbart TOR anser de vara ett hot. Det är för att du inte är anonym. Du verkar tror på fullaste allvar att inte svensk polis har tillgång till även XKeyscore systemet om de behöver.

Du verkar även tycka att anonymitet är besvärligt. Det är det inte, men å andrasidan är besvärlighet något subjektivt. Det som du tycker är besvärligt kanske jag gör i sömnen och förmodligen vice versa. Du besitter säkert kunskaper som jag inte tycker är så roliga att pyssla med. Du skriver som en rörmockare, där har du förmodligen ett kunskapsövertag, att du klarar av att koppla två rör med varandra efter att projektörerna har bestämt åt dig vilket rör som ska kopplas med vilket annat rör eller don. Men när det gäller IT-säkerhet så ligger du i lä min vän.

Är det projektiv identifikation som är anledningen till att du ansåg Kalle Anka som läsbart? När mina jämnåriga läste serietidningar så hade jag plöjt igenom mängder av böcker avseende programmering.

Vi är alla olika men vi är lika inför döden, så det är onödigt att vara aggressiva på nätforum. Tycker man att en tråd inte är värd ens tid så behöver man inte skriva, för i alla andra fall så riskerar ett sånt agerande att ses som en indikator för låg intelligens.

Jag gör mig inga illusioner om att vara anonym på nätet, men om all den tekniken finns som du skriver och om man verkligen vet precis allt om alla, hur kommer det sig då att man inte lyckas stoppa alla T-dåd och varför har man då inte redan knipit alla pedofiler?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback