2021-07-24, 20:42
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hahahaha... vem kunde ana det?

Vi "foliehattar" blev utskrattade när vi sa att det inte kommer sluta med 2 shots... och vad syftet var med vaccinationspass.

Ni bad om det... varsågoda och tugga i er det hela nu.. påfyllning kommer
På precis samma sätt som att man fyller på varje år med influensavaccin, menar du?
Citera
2021-07-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
På precis samma sätt som att man fyller på varje år med influensavaccin, menar du?

Det gör ”man” ju inte. Det är i allmänhet bara riskgrupper som gör det.
Citera
2021-07-24, 20:45
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har helt rätt. Jag känner till att många av dödsoffren för Covid-19 hade ganska kort förväntad återstående livslängd.

Det jag ville med mitt inlägg, var att protestera mot skribenten "MittMalmoe"s resonemang. "MittMalmoe"s resonemang handlar om att man inte behöver bry sig om att människor avlider, såvida personerna redan har passerat medellivslängden. Jag ville förklara att det nödvändigtvis inte är dags att dö bara för att man redan har passerat medellivslängden.

Ibland gör "MittMalmoe" samma resonemang beträffande sjuka människor. Underförstått är att det inte räknas när sjuka eller gamla människor avlider.

Här är inlägget som diskussionen baserades på:

Skribenten "Surtruten" invände mot "MittMalmoe"s resonemang, vilket fick "MittMalmoe" att underkänna "Surtruten"s kunskaper i matematik.

Du tolkar vad jag menar om gamla och sjuka precis lika dåligt som du/ni tokar statistik.

Det går att vara empatisk men ändå ur ett större samhällsperspektiv komma fram till slutsatser som baserar sig på kalla fakta.
i detta specifika fall är åtgärderna för c19 utom någon som helst rimlighet och proportion till vad data visar:
1. hur många som faktiskt avlidit
2. Åldern på de avlidna
3. hälsotillståndet

ganska relevant information

Men visst... drar man slutsatser vad som är bäst för hela landet utifrån situationen för de närmaste bekanta.. ja då är de inte konstigt att ni kommer fram till till de slutsatser ni gör
Citera
2021-07-24, 20:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Gör man?

Det är ditt fria val... kommer bli svårt för er att erkänna ni blev blåsta.. sitter djupt inne
Citera
2021-07-24, 20:56
Medlem
Citat:
Körde 200 mil genom Västeuropa... inga kontroller, gick som smort.

Ska köra hem snart igen... jag kommer uppdatera hur det gick ..

Blir långa köer om man ska kolla alla. Detta är ju omöjligt att genomföra i praktiken. Om du hade blivit stoppad eller kommer bli, vad kommer ditt argument att vara?

Citat:

Det är bara dom i riskgrupper mest äldre som gör. Dom vill komma med nya boostervaccin för att dra in mer flis. Och sen kommer snart rapporterna om att om man som vaccinerad inte uppdaterar med nytt vaccin har man ännu större risk.

Citat:
Gör man?

Det är ditt fria val... kommer bli svårt för er att erkänna ni blev blåsta.. sitter djupt inne

Såklart blir, men förr eller senare så kommer det tysta erkännandet.
Citera
2021-07-24, 21:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Lägg ner... jag tycker inte om att kalla folk för korkade... men jag är ledsen... när det kommer till matematik och i det här specifika fallet medellivslängd så ÄR du för dum för att förstå innebörden och hur man kommer fram till den uträkningen

Håll dig till humaniora eller torka arslen.... vad vet jag.. men håll dig borta från beräkningar.

Bra, jag såg att du är inne på anekdoter och känslor... det är där du kan hålla dig.. behövs ingen vidare kompetens
Fast nu gällde det ju den enlkasre formen av logiskt tänkande och du gick bet.

Det är inte så att alla som nått medellivslängd lika gärna kan dö i covid 19 eller något annat, för då kommer medellivsöängden att sjunka.

Om det är svårt atf förstå så vet jag inte hur det ska vara möjligt att få dig att förstå.

Det värsta är onte att du inte förstår enkelt logiskt tänkande utan att du verkar tycka att äldre personer som nått medellivslängd lika gärba kan dö.
Citera
2021-07-24, 21:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Du glömde media, samma ägare på alltihopa.

Det är genom media som covid skräcken pumpas ut 24/7 365.

En enda stor slingrande slemmig organism, som bara existerar för att pressa ut pengar.

Och pengar är bara skuldsedlar, icke att förglömma. Det är makten och kontrollen det handlar om. Svårt att tänka sig att man läste Karin Boye's Kallocain som om det vore sci-fi för inte så länge sedan (känns det som).
Citera
2021-07-24, 21:24
Medlem
room6527s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det gör ”man” ju inte. Det är i allmänhet bara riskgrupper som gör det.

Det är väl här som skon klämmer.
Om man tar fram nya vacciner varje år riktat enbart för riskgrupper blir det ett begränsat underlag.
Men tar man fram nya vacciner för "alla" snackar vi om extrema inkomster....

Follow the money gäller även här....
Citera
2021-07-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag och flera som tagit vaccinet har fått bieffekter och vill inte ha ett tredje eller fjärde vaccin. Du spottar oss u ansiktet! Vi är flera som känner oss grundlurade.
Vad för bieffekter ?
Citera
2021-07-24, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Det är väl här som skon klämmer.
Om man tar fram nya vacciner varje år riktat enbart för riskgrupper blir det ett begränsat underlag.
Men tar man fram nya vacciner för "alla" snackar vi om extrema inkomster....

Follow the money gäller även här....

Läkemedelsföretagen har väl varit bättre på att förhandla än regeringscheferna. Regeringarna världen över har varit i underläge och velat säkerställa ett vaccinationsflöde för att undvika en fortgående pandemi. Det har Big pharma utnyttjat och nu måste överenskommelsen hållas. Kanske finns avtal om leveranser många år framöver. Många statsöverhuvuden som har det jobbigt nu.

En annan fråga, om en person börjar få vaccinationsdoser två gånger per år när denne är fem år gammal och måste fortsätta med det resten av livet, hur länge orkar levern och njurarna? Hur påverkar sprutorna kroppens inre organ? Vad vet vi om det? Jag menar, vanligtvis är det mest äldre som vaccinerar sig mot influensa årligen och de är ofta sjuka redan, så det är kanske svårt att få ett grepp om hur sprutorna påverkar dem, men med yngre människor?
Citera
2021-07-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Helt klart intressant iakttagelse Dr John gör.

Ja, många kommer bli snuviga både i Israel o USA som kört med 3 veckor. I princip inget skydd mot symptomatisk covid efter ett halvår.

Israel, protection against symptomatic disease, 41%
Those vaccinated in January, 16% protection
Those vaccinated in February, 44% protection
Those vaccinated in March, 69% protection
Those vaccinated in April, 79% protection

Fast i uk kör dom med Astra å Israel med Pfizer. Verkar som mer vaccin behövs nu. Hörde nånstans att det skulle skydda 8-9 månader, så dom första vaccinerade står snart kö igen.
Citera
2021-07-24, 21:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Läkemedelsföretagen har väl varit bättre på att förhandla än regeringscheferna. Regeringarna världen över har varit i underläge och velat säkerställa ett vaccinationsflöde för att undvika en fortgående pandemi. Det har Big pharma utnyttjat och nu måste överenskommelsen hållas. Kanske finns avtal om leveranser många år framöver. Många statsöverhuvuden som har det jobbigt nu.

En annan fråga, om en person börjar få vaccinationsdoser två gånger per år när denne är fem år gammal och måste fortsätta med det resten av livet, hur länge orkar levern och njurarna? Hur påverkar sprutorna kroppens inre organ? Vad vet vi om det? Jag menar, vanligtvis är det mest äldre som vaccinerar sig mot influensa årligen och de är ofta sjuka redan, så det är kanske svårt att få ett grepp om hur sprutorna påverkar dem, men med yngre människor?

Vad är det med levern och njurarna som skulle påverkas menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in