2021-07-22, 02:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Ja nog kan man prata om surrealism när man jämför verkligheten där det är full aktivitet mot ditt apokalyptiska – en hel del som inte överlevde ja.

Så var det! Du har hängt upp dig på ett ord som du själv lanserat .Bara tanken på det får en att fundera.
Citera
2021-07-22, 02:23
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns många på jorden som ser Sverige som en surrealistisk plats. Att du har hängt upp dig på ett ord som du själv kommit på kan inte jag lastas för.

Har läst flera av dina inlägg senaste dagarna. Kan tipsa om att läsa lite statistik angående "pandemins" dödlighet. Om inte det hjälper kanske det kan fungera att gå ut på stan och känna hur det känns att leva. 1984 är inte här ännu, men det är på god väg när du och dina gelikar fortsätter propagera.
Citera
2021-07-22, 02:35
Medlem
Citat:
Så var det! Du har hängt upp dig på ett ord som du själv lanserat .Bara tanken på det får en att fundera.

Ord som jag har lanserat? Vet du inte ens själv vad du skriver om i din covidhysteri.
Citat:
Det var en hel del som inte överlevde ja. Vi har också en gigantisk vårdskuld som ligger som en tegelsten runt halsen. Om jag inte misstar mig så har samhället blivit ännu mer polariserat än innan, i alla fall i den här tråden.
Citera
2021-07-22, 05:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tegnell: Inget tyder på deltaspridning i Sverige
Källa: omni.se

Ska han gissa rätt den här gången?
Odset ligger runt 0,5 skulle jag tro, men vi får se.
Det lutar ju helt klart mot att Tegnell gissade fel igen och jag tror inte att någon är förvånad.
En vecka efter att Tegnell sagt att det inte finns något som tyder på att delta-varianten sprider sig kan man läsa detta på Omni.
Deltavarianten av coronaviruset är nu den dominerande varianten i Stockholmsregionen, rapporterar DN.
Enligt smittskyddet i Region Stockholm stod varianten för över 90 procent av alla nya bekräftade fall i förra veckan. Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, menar att det är stora variationer mellan landets olika regioner beroende på hur utbredd mutationen är.
– Varianten är avgörande för smittspridningen, säger han.
Citera
2021-07-22, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
https://ibb.co/513TDkW

Eftersom jag gjort den för mig själv så saknas det lite förklarande text. Blå linje är antal inlagda per dag och orange är antalet fall per dag. För att få bort brus så är det ett rullande 7-dagars snitt.

Notera också det är två y-skalor. Bara så ingen tror att alla som blir sjuka läggs in...

Man ser att UK, precis som alla andra länder, hann i kapp med testningen först i den andra vågen.

Ok tack! Ska titta senare idag.
Citera
2021-07-22, 05:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Sommarn gör sitt till, men det är ju faktiskt färre fall nu än för ett år sedan.

Exakt vad det beror på vet inte jag, men något är det ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Beror på att peaken på antal döda, när epidemin var som allra värst, infann sig under april-maj 2020, och att dödstalen ännu inte hade hunnit gå ner under sommaren förra året, där har vi förklaringen!
Fast att dödstalen inte hunnit gå ner 2020 förklarar ju inre att det var flera smittade sommaren 2020 än sommaren 2021.

Nu verkar ju smittspridningen ta fart så min gissning är att vi kan komma att se flera smittade sommaren 2021 än sommaren 2020.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-22 kl. 05:39.
Citera
2021-07-22, 05:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fast att dödstalen inte hunnit gå ner 2020 förklarar ju inre att det var flera smittade sommaren 2020 än sommaren 2021.

Nu verkar ju smittspridningen ta fart så min gissning är att vi kan komma att se flera smittade sommaren 2021 än sommaren 2020.
Ja du verkar ha rätt i att vi får fler nu när det är sommar.
Jämför med UK och Danmark så hade de väldigt får sommaren 2020 men nu betydligt fler

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Edit: Gäller de flesta länderna i Europa, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal mm
Senast redigerad av Sunimod 2021-07-22 kl. 05:53.
Citera
2021-07-22, 05:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det lutar ju helt klart mot att Tegnell gissade fel igen och jag tror inte att någon är förvånad.
En vecka efter att Tegnell sagt att det inte finns något som tyder på att delta-varianten sprider sig kan man läsa detta på Omni.
Deltavarianten av coronaviruset är nu den dominerande varianten i Stockholmsregionen, rapporterar DN.
Enligt smittskyddet i Region Stockholm stod varianten för över 90 procent av alla nya bekräftade fall i förra veckan. Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, menar att det är stora variationer mellan landets olika regioner beroende på hur utbredd mutationen är.
– Varianten är avgörande för smittspridningen, säger han.

Tegnell om deltavågen i Sverige. Intressant att Tegnell ser det som en möjlighet att delta minskar.

"TEGNELL: KAN VARA NY VÅG – KAN OCKSÅ MINSKA"

Expressen.se
Citera
2021-07-22, 06:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja du verkar ha rätt i att vi får fler nu när det är sommar.
Jämför med UK och Danmark så hade de väldigt får sommaren 2020 men nu betydligt fler

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Edit: Gäller de flesta länderna i Europa, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal mm

Förra sommaren hade vi original Wuhan labb virus som inte spreds så effektivt. Nu har ju viruset uppgraderat sin förmåga två gångar. ( Alpha, Delta)

Enl Fohm har ca 50 procent antikroppar mot covid19 i Sverige vilket inte räcker för att kompensera för den ökade spridningsförmågan för delta.

Dessutom har beteendet ändrats denna sommar jämfört med förra vilket borde öka spridningen.

Så det mesta talar för att spridningen denna sommar blir högre. Eftersom vaccinationerna avtagit kraftigt så lär vi få en fjärde våg efter semestrarna o när skolan börjar igen.
Citera
2021-07-22, 06:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Studie om vaccinationer och long covid som ger stöd till teorin om att vaccin kan hjälpa mot long Covid.

Har själv exempel på personer i min nära krets som blivit hjälpta av vaccin när det gäller kvarstående symptom efter covid19.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3868856
Citera
2021-07-22, 06:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Förra sommaren hade vi original Wuhan labb virus som inte spreds så effektivt. Nu har ju viruset uppgraderat sin förmåga två gångar. ( Alpha, Delta)

Enl Fohm har ca 50 procent antikroppar mot covid19 i Sverige vilket inte räcker för att kompensera för den ökade spridningsförmågan för delta.

Dessutom har beteendet ändrats denna sommar jämfört med förra vilket borde öka spridningen.

Så det mesta talar för att spridningen denna sommar blir högre. Eftersom vaccinationerna avtagit kraftigt så lär vi få en fjärde våg efter semestrarna o när skolan börjar igen.
Ja så blir det med stor sannolikhet.
Och de som inte vaccinerat sig och tillhör riskgrupper utan att veta det kan få det jobbigt.
Även en del andra.
Och det kommer ställa till det på arbetsplatser med frånvaro och tester innan de får komma tillbaka och smittspårning.

Att släppa på restriktionerna nu var helt fel beslut eftersom många tagit det som att "kriget är slut nu"
Citera
2021-07-22, 06:31
Medlem
Citat:

Och? Sålänge folk inte blir allvarligt sjuka eller dör är det en icke-händelse, förtjänar inte mer uppmärksamhet än den årliga influensan… De som blir smittade är mest unga, icke-vaccinerade som troligtvis fastnar i nån screening på väg till semester och antagligen inte ens visste att dom hade nåt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in