2021-07-24, 04:57
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Jag betalar allt med kreditkort och har automatisk betalning av hela beloppet varje månad. Jag har aldrig betalat ett öre i ränta. Så länge du är säker på att du har råd att betala fakturan finns det inga nackdelar.

1. Jag får 2-3% i bonus på allt jag köper alternativt poäng som kan användas till flygresor. Det är gratis pengar som jag inte skulle ha fått om jag hade använt kontokort som var kopplade till bankkontot.
2. Det blir lättare att få tillbaka pengar om tvist uppstår. Bestrid ett köp och låt VISA eller Mastercard slåss för dig i stället för att försöka få handlaren att betala tillbaka dina pengar.
3. Ibland ingår det reseförsäkringar, avbokningsskydd m.m. när man handlar med kreditkort.
Vilket kreditkort är det? Och är det efaktura eller autogiro du använder för automatisk betalning?
Citera
2021-07-24, 11:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparfrugan
Fast man behöver väl ändå betala i slutet av månaden eller så? Blir ju inte något vidare långt gratis lån av pengar.

De flesta kort brukar ha upp till ca 45 dagar. Om du har bryttid på kortet exempelvis den 10:e så skall köpen du gör den 11:e och framåt vara betalda den sista i månaden efter, det är ändå närmare 6 veckors räntefri kredit.

Det förutsätter dock som sagt att man betalar hela skulden direkt, annars blir det snabbt dyrt.
Citera
2021-07-24, 13:04
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De flesta kort brukar ha upp till ca 45 dagar. Om du har bryttid på kortet exempelvis den 10:e så skall köpen du gör den 11:e och framåt vara betalda den sista i månaden efter, det är ändå närmare 6 veckors räntefri kredit.

Det förutsätter dock som sagt att man betalar hela skulden direkt, annars blir det snabbt dyrt.
Säg att man gör ett köp den 1:a januari, så får man kostnaden för det köpet på fakturan i slutet av januari, och sen ska väl fakturan betalas in senast i slutet av februari. Behöver man då betala ränta på det köpet? Det har gått mer än 45-50 dagar sedan köpet, men ett mindre antal dagar än det från det att man fick fakturan. Tänker jag fel?
Citera
2021-07-24, 13:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Säg att man gör ett köp den 1:a januari, så får man kostnaden för det köpet på fakturan i slutet av januari, och sen ska väl fakturan betalas in senast i slutet av februari. Behöver man då betala ränta på det köpet? Det har gått mer än 45-50 dagar sedan köpet, men ett mindre antal dagar än det från det att man fick fakturan. Tänker jag fel?

Allt hänger på brytdatumet. Har du handlat den 1:e januari får du högst troligt en faktura runt den 15-20:e som skall vara betald 31/1. Har du däremot brytdatum den 15/1 och handlar den 16/1 så får du fakturan på det köpet runt den 20/2 och skall vara betalt 28/2.

Alla kort jag sett tillämpar varianter på ungefär ovanstående. Vill minnas att det finns bolag som har "upp till" 60 dagar men var länge sedan jag såg.
Citera
2021-07-24, 13:46
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Allt hänger på brytdatumet. Har du handlat den 1:e januari får du högst troligt en faktura runt den 15-20:e som skall vara betald 31/1. Har du däremot brytdatum den 15/1 och handlar den 16/1 så får du fakturan på det köpet runt den 20/2 och skall vara betalt 28/2.

Alla kort jag sett tillämpar varianter på ungefär ovanstående. Vill minnas att det finns bolag som har "upp till" 60 dagar men var länge sedan jag såg.
Det låter rimligt, tack för svar!

Jag skaffade ett kreditkort från Komplett. De säger att det är räntefritt i upp till 50 dagar. Jag försökte googla, men hittar inte något om när brytdatumet är. Men jag utgår då ifrån att det då är 50 dagar innan fakturan ska betalas. Så om det var en faktura 28/2, så borde ett köp kring den 9/1 eller senare hamna på fakturan som ska betalas 28/2.
Citera
2021-07-24, 13:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det låter rimligt, tack för svar!

Jag skaffade ett kreditkort från Komplett. De säger att det är räntefritt i upp till 50 dagar. Jag försökte googla, men hittar inte något om när brytdatumet är. Men jag utgår då ifrån att det då är 50 dagar innan fakturan ska betalas. Så om det var en faktura 28/2, så borde ett köp kring den 9/1 eller senare hamna på fakturan som ska betalas 28/2.

Det borde framgå av fakturan om inte annat, använder du kortet någorlunda frekvent så ser du snart kring vilket datum sista köpet på respektive faktura är gjort.
Citera
2021-07-24, 14:03
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Det borde framgå av fakturan om inte annat, använder du kortet någorlunda frekvent så ser du snart kring vilket datum sista köpet på respektive faktura är gjort.
Jepp, låter rimligt. Men betalar man fakturorna på angivet datum utgår jag ifrån att det inte ska vara några konstigheter och att man inte åker på några avgifter. Första gången jag har ett kreditkort, så får se hur det funkar!
Citera
2021-07-24, 14:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jepp, låter rimligt. Men betalar man fakturorna på angivet datum utgår jag ifrån att det inte ska vara några konstigheter och att man inte åker på några avgifter. Första gången jag har ett kreditkort, så får se hur det funkar!

Jag brukar ofta göra en extra inbetalning mitt i månaden på en del av köpen, skulle jag då senare råka glömma så är det inte hela världen, även om jag hittills aldrig lyckats med det konstycket.
Citera
2021-07-24, 15:24
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Jag brukar ofta göra en extra inbetalning mitt i månaden på en del av köpen, skulle jag då senare råka glömma så är det inte hela världen, även om jag hittills aldrig lyckats med det konstycket.
För ifall du skulle glömma betala en faktura? Men kommer man ihåg att betala dem så är det väl onödigt att göra extrabetalningar? Bara så att jag har förstått det rätt. Betalar man dem i tid så åker man väl aldrig på någon ränteavgift eller liknande?
Citera
2021-07-24, 15:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
För ifall du skulle glömma betala en faktura? Men kommer man ihåg att betala dem så är det väl onödigt att göra extrabetalningar? Bara så att jag har förstått det rätt. Betalar man dem i tid så åker man väl aldrig på någon ränteavgift eller liknande?

Exakt, likaväl som pengarna står på lönekontot till nollränta skadar det inte att göra en extra inbetalning, då vet jag säkert att att det inte blir varken ränta eller (om man faktiskt skulle missa att betala fakturan någon gång) förseningsavgift.

20 år med olika kreditkort utan årsavgift, hittills har jag inte betalat en krona i ränta eller avgifter, måste vara deras sämsta kund
Citera
2021-07-24, 22:07
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Exakt, likaväl som pengarna står på lönekontot till nollränta skadar det inte att göra en extra inbetalning, då vet jag säkert att att det inte blir varken ränta eller (om man faktiskt skulle missa att betala fakturan någon gång) förseningsavgift.

20 år med olika kreditkort utan årsavgift, hittills har jag inte betalat en krona i ränta eller avgifter, måste vara deras sämsta kund
Haha, du är deras sämsta kund ja

Ang. trådens topic så är det: kreditkort eller inte. Hur kommer det sig att du använder kreditkort? Vad ser du som fördelen med det?
Citera
2021-07-24, 22:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla kreditkortsföretag tar kortköps avgift.

debit kort 1 avgift och om det är ett kreditkort så tar de extra tillägg. Ofta en viss extra % av totalsumman.

Vi betalar detta iform av lite högre priser på varor och resor och mindre arbetstillfällen totalt sett i landet.
Det är därför de vill lura folk att betala med kort istället för kontanter.
För på kontanter kan de inte tjäna kortavgifter varje dag och varje timme.
Ännu bättre med kreditkort.

banken tar alltså betalt igen som tack för att de slipper ha svensk personal.

Plus kortbolagen utomlands som vi skickar ut pengarna ur landet till på varje kortköp.

Fast butikerna betalar ju en hel del för kontanthanteringen också och den kostnaden är även den inbakad i priset på varorna.
Varifrån har kontantivrarna fått uppfattningen att kontanthanteringen är helt gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in