2021-07-24, 22:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparfrugan
Haha, du är deras sämsta kund ja

Ang. trådens topic så är det: kreditkort eller inte. Hur kommer det sig att du använder kreditkort? Vad ser du som fördelen med det?

En fördel är att man inte behöver ha några pengar alls på lönekontot (förutom kanske någon tusenlapp för Swish och liknande). När lönen kommer betalar du kreditkortsräkningen från föregående månad och alla andra räkningar. Sedan för du över resten av pengarna till din aktiedepå för investering.
Citera
2021-07-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Klassisk avis sosse. Systemet kommer inte förändras för att du sätter dig på tvären

Han sa inte att han trodde systemet skulle förändras, han påtalade bara felet med systemet.

Avis? Hur är han avis? Blir han avis för han påtalar att du skadar andra då du använder kreditkort? Kanske han är avis då han påtalar att du skadar andra då du misshandlar dem också?

Själv har jag inget kreditkort, men fördelen skulle väl vara att man inte behöver ligga ute med pengarna, för även om man har pengarna så kan man vilja ha möjligheten att bestrida det i efterhand, och då är det bra om man inte redan har betalat. Men i de flesta fallen så räcker vanlig faktura bra här.
Citera
2021-07-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast butikerna betalar ju en hel del för kontanthanteringen också och den kostnaden är även den inbakad i priset på varorna.
Varifrån har kontantivrarna fått uppfattningen att kontanthanteringen är helt gratis?

Kostnaden för kontanthanteringen går i alla fall till löner, var går kostnaden för kreditkort och för den delen debitkort? Till pampernas feta fickor.
Citera
2021-07-25, 00:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kostnaden för kontanthanteringen går i alla fall till löner, var går kostnaden för kreditkort och för den delen debitkort? Till pampernas feta fickor.

Löner? Kostnaderna för kontanhanteringen bidrar väl till de svenska storbankernas kvartalsvinst på 50 miljarder?
Citera
2021-07-25, 04:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Haha, du är deras sämsta kund ja

Ang. trådens topic så är det: kreditkort eller inte. Hur kommer det sig att du använder kreditkort? Vad ser du som fördelen med det?

Det förstärkta skyddet i form av konsumentkreditlagen räcker som skäl, jag skulle aldrig köpa en resa eller dyrare kapitalvaror med debitkort när det finns kreditkort utan årsavgift.
Citera
2021-07-25, 05:28
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det förstärkta skyddet i form av konsumentkreditlagen räcker som skäl, jag skulle aldrig köpa en resa eller dyrare kapitalvaror med debitkort när det finns kreditkort utan årsavgift.
Schysst, tack för svaret, den lagen ska jag kika på
Citera
2021-07-25, 05:32
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
En fördel är att man inte behöver ha några pengar alls på lönekontot (förutom kanske någon tusenlapp för Swish och liknande). När lönen kommer betalar du kreditkortsräkningen från föregående månad och alla andra räkningar. Sedan för du över resten av pengarna till din aktiedepå för investering.
Ja det är vad jag tänkt också, att det borde vara ett bra sätt för att slippa behöva ha större summor pengar tillgängliga på lönekontot. I.o.m. att kontobalansen kommer fluktuera mindre under månaden så borde man kunna ha mindre där ja. Tack för svaret!
Citera
2021-07-25, 05:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Schysst, tack för svaret, den lagen ska jag kika på

Paragraf 29 är "guld paragrafen"så slipper du leta
Citera
2021-07-25, 14:50
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Paragraf 29 är "guld paragrafen"så slipper du leta
Så man kan alltså vända sig till ens kreditkortsföretag och be dem om hjälp ifall man vill ha ett köp återbetalt?
Citera
2021-07-25, 16:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så man kan alltså vända sig till ens kreditkortsföretag och be dem om hjälp ifall man vill ha ett köp återbetalt?

Nej, inte om köpet fungerat normalt. Om du däremot inte fått leverans av varan du köpt eller resebolaget du köpte resan av på kreditkortet går i konkurs så har du lagstöd för att det är kreditkortsutgivaren som skall ta smällen inte du. I praktiken får man vända sig till kreditkortsbolaget och berätta vad som hänt, de löser det troligen snyggt då lagstiftningen är såpass stark för oss konsumenter på området.

Jag har aldrig behövt utnyttja detta själv men det kostar mig ingenting att göra större inköp via kreditkortet istället för kontant så varför inte skaffa sig det extra lagstödet som skydd?
Citera
2021-07-25, 16:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast butikerna betalar ju en hel del för kontanthanteringen också och den kostnaden är även den inbakad i priset på varorna.
Varifrån har kontantivrarna fått uppfattningen att kontanthanteringen är helt gratis?

Logiken bakom det är väl att kontanter utgivna av sveriges riksbank är basen i all monetär verksamhet i landet. Att svenska folket är så obrydd om vikten av detta är skrämmande anser jag, en sedel i handen är centralbankspengar och backas upp av svenska staten. Ett saldo hos en affärsbank är affärsbankspengar och backas egentligen bara av den banken (det är därför man skapade bankgarantin).

Det är faktiskt den som vill ta bort kontanterna som är svaret skyldig: Hur skall jag som privatperson efter det få tillgång till centralbankspengar, kan man inte besvara det så faller alla argument mot kontanternas existens.

Förövrigt bör man alltid korrigera när folk använder newspeak ala orwells 1984, det heter inte kontantfritt, det heter kontantlöst för det är något som saknas. Detta är väldigt viktigt att poängtera.
Citera
2021-07-25, 16:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Logiken bakom det är väl att kontanter utgivna av sveriges riksbank är basen i all monetär verksamhet i landet. Att svenska folket är så obrydd om vikten av detta är skrämmande anser jag, en sedel i handen är centralbankspengar och backas upp av svenska staten. Ett saldo hos en affärsbank är affärsbankspengar och backas egentligen bara av den banken (det är därför man skapade bankgarantin).

Det är faktiskt den som vill ta bort kontanterna som är svaret skyldig: Hur skall jag som privatperson efter det få tillgång till centralbankspengar, kan man inte besvara det så faller alla argument mot kontanternas existens.

Förövrigt bör man alltid korrigera när folk använder newspeak ala orwells 1984, det heter inte kontantfritt, det heter kontantlöst för det är något som saknas. Detta är väldigt viktigt att poängtera.

Ingves svamlade ju om en Svenska statlig E-valuta för några år sedan, vad blev det av det?

Självklart ska vi ha kontanter, det jag reagerade över är att vissa tror att kontanter inte är förknippat med några kostnader bara för att kontantuttagen är gratis medans bankkorten i regel kostar några hundralappar om året ihop med övriga banktjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in