Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Enligt min mening står skiljelinjen i den här tråden främst mellan psuedomaterialister (som anser att viljan är ofri) mot övriga världen (som anser att viljan är fri).
Eftersom jag själv är en äkta materialist så identifierar jag mig med min fysiska hjärna. Då jag är min fysiska hjärna så finns det inget ofritt i att min fysiska hjärna bestämmer. Vem skulle annars göra det? Att jag sedan inte alltid är nöjd med min egen beslutsförmåga är tråkigt, men inget som jag kan skylla på någon annan.
Pseudomaterialister betraktar jaget (medvetandet) som en separat entitet som utsätts för övergrepp när den fysiska hjärnan fattar beslut som jaget inte tycker om. De ser sig därför som slavar under den fysiska världen. De kallar sig ofta själva för materialister, vilket dock är fel i sak eftersom de har en dualistisk livsåskådning.
Merparten övriga tycks anse att de har fri vilja genom att deras medvetande trots allt har en viss suveränitet att fatta egna beslut oavsett vad deras hjärna tycker.
Varför tycker du att det är vad som fattar beslut och inte hur beslut fattas som definierar friheten hos viljan?
Var tycker du att gränsen går mellan yttre input och din fria vilja? Befruktandet?
Vad jag menar är att följden av tillstånd som föranledde någon handling hos mig sker enligt någon förutbestämd mekanik, så det spelar ingen roll om handlingen följer efter något inre eller yttre tillstånd då handlingen sker oavsett detta, enligt någon förutbestämd mekanik.
Att min handling sker av yttre motivation eller inre processer är för mig irrelevant då bägge skulle behandlas av den förutbestämda mekaniken. Övertygande argument från dig eller ett avgörande minne skulle inte göra min handling varken mer eller mindre fri om den skedde algoritmiskt. Särskillnaden mellan det yttre och det egna vore då endast en definitionsfråga utan riktig mening då min "fria vilja" skulle utgöras av en algoritmisk förutbestämd mekanik, trots att den tar hänsyn till graderade parametrar och oavsett om dessa var lokaliserade hos densamma biologiska entiteten som algoritmen fanns, eller om informationen vore lokaliserad utom densamma biologiska entiteten.
Informationen om mig finns fördelad över många celler i min hjärna på samma sätt som informationen om gud finns fördelad över många hjärnor. Vore en handling av mig som motiverades av min gudatro mer mitt fria val än guds fria val som motiverades av mina preferenser som jag tillskriver tillhöra mig, för att jag identifierar mig utgöras av viss information men inte annan, trots att all information vore lokaliserad inom densamma biologiska entiteten?
Jag missuppfattar sannolikt dig och jag vill inte heller anta att någonting av detta inlägg var argument som följde någonting jag skrivit, så jag menar att framstå som välmenat frågande.