2021-07-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Så vilken etik förespråkar du?
Etik som accepterar hård determinism och faktumet att människan alltid bara kan göra det som hon tror gynnar henne själv mest. Alltså en etik som talar om vad du borde göra för din egen skull, inte för någon annans skull. För du kan ändå aldrig göra något för någon annans skull.
Citera
2021-07-22, 23:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Etik som accepterar hård determinism och faktumet att människan alltid bara kan göra det som hon tror gynnar henne själv mest. Alltså en etik som talar om vad du borde göra för din egen skull, inte för någon annans skull. För du kan ändå aldrig göra något för någon annans skull.

Exempel?
Citera
2021-07-23, 00:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, den etik som utgår ifrån att det finns någon typ av fri vilja, att vi kan rå för våra handlingar, är en missuppfattning.

Finns det något att förstå annat än att "rå för" och "rår inte för" leder till olika utfall?
Samma med "frivilligt" och "under tvång", olika utfall.
Har du missat det?
Citera
2021-07-23, 00:39
Medlem
Citat:
Exempel?
Exempel på etik? Någon slags konsekventialism, av det egoistiska slaget.
Citat:
Finns det något att förstå annat än att "rå för" och "rår inte för" leder till olika utfall?
Samma med "frivilligt" och "under tvång", olika utfall.
Har du missat det?
"Rå för" och "frivilligt" existerar inte och kan därmed inte ge upphov till något utfall.
Citera
2021-07-23, 00:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Exempel på etik? Någon slags konsekventialism, av det egoistiska slaget.

"Rå för" och "frivilligt" existerar inte och kan därmed inte ge upphov till något utfall.

Om "rår för" leder till straff och "rår ej för" inte leder till straff så har du två händelsekedjor med olika utfall. Eller hur?
Citera
2021-07-23, 01:59
Medlem
Citat:
Om "rår för" leder till straff och "rår ej för" inte leder till straff så har du två händelsekedjor med olika utfall. Eller hur?
Att domaren tror att den åtalade kunde rå för sin handling och utifrån denna tro fäller en särskild dom innebär inte att det han tror på verkligen existerar.

Det är en ologisk tro och en ologisk metod att döma någon efter. Gärningsmannen ska dömas till straff om det var en planerad handling (trots att han inte kunde rå för den) så att många andra som planerar liknande handlingar kan avskräckas.
Citera
2021-07-23, 10:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att domaren tror att den åtalade kunde rå för sin handling och utifrån denna tro fäller en särskild dom innebär inte att det han tror på verkligen existerar.

Det enda jag frågade var om du håller med om att "rå för" och "rår ej för" leder till olika utfall. Antingen håller du med eller så gör du det inte. Du håller med verkar det som. Korrekt?
Citera
2021-07-23, 12:43
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin

Bollar någon tillbaka så vore jag tacksam för jag vet inte vad jag pratar om.

Jag har funderat mer på detta själv och jag lutar nog istället mer åt att detta inte är ett argument för fri vilja, utan istället indikerar just motsatsen då valet sker oberoende av hur medvetet fokus man har. Med mindre medvetet fokus så minns man istället att valet inte var så fritt utan skedde mer per automatik medans ett mer medvetet fokus identifierar fler bakomliggande tankar till valet, vilket man tror har inneburit ett fritt val att välja det som de bakomliggande orsakerna avgjorde. Så fokuset har ingenting med valet att göra utan minnet. Kanskeish.
Citera
2021-07-23, 13:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har funderat mer på detta själv och jag lutar nog istället mer åt att detta inte är ett argument för fri vilja, utan istället indikerar just motsatsen då valet sker oberoende av hur medvetet fokus man har. Med mindre medvetet fokus så minns man istället att valet inte var så fritt utan skedde mer per automatik medans ett mer medvetet fokus identifierar fler bakomliggande tankar till valet, vilket man tror har inneburit ett fritt val att välja det som de bakomliggande orsakerna avgjorde. Så fokuset har ingenting med valet att göra utan minnet. Kanskeish.

Fri vilja, som jag ser det ur ett metakognitivt perspektiv, är ju bara ett sätt att markera ut en startpunkt på en annars oöverskådlig händelsekedja. Det är alltså det vi gör i praktiken när vi slentrianmässigt använder uttrycket. (När vi trorden fria viljan)
Om ingen tvingade dig att fokusera, och inget plötsligt överaskade dig, så är det rimligt, tycker jag, att säga att du fokuserade av fri vilja. Vad skulle begreppet annars betyda?
Citera
2021-07-23, 13:58
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Fri vilja, som jag ser det ur ett metakognitivt perspektiv, är ju bara ett sätt att markera ut en startpunkt på en annars oöverskådlig händelsekedja. Det är alltså det vi gör i praktiken när vi slentrianmässigt använder uttrycket. (När vi trorden fria viljan)
Om ingen tvingade dig att fokusera, och inget plötsligt överaskade dig, så är det rimligt, tycker jag, att säga att du fokuserade av fri vilja. Vad skulle begreppet annars betyda?

Jag tänker att det då är betydelsen av "startpunkten" som är det vitala, att den utan fri vilja då inte innebär någon startpunkt mer än det kognitiva tillståndet som fanns precis innan det man kallar "startpunkt".
Om jag inte styr över mitt fokus utan mitt fokus istället är mitt minne över antal föregående kognitiva tillstånd innan "startpunkten" så kan jag bara ha varit fokuserad på det jag minns, liksom jag inte kan minnas mig ha varit fokuserad på det jag inte minns. Likt en dokumenteringsprocess över ett datorprogram som efter att ha genomgått någon process utför någonting, säg slår på ett relä hos någon maskin. Om dokumenteringsprocessen arkiverar information om tre steg hos processen innan utförandet, där utförandet utgör "startpunkten" som är "valet", så spelar det ingen roll när man i efterhand läser igenom arkivet från dokumenteringen om man har registrerat tre steg innan utförandet hos utförandeprocessen eller om arkivet endast har registrerat utförandet. När man läser igenom arkivet i efterhand så finns där ingen information som man kan använda för att avgöra om utförandet skedde per automatik, som om man inte registrerade tre steg innan utförandet, eller om den skedde för att man ville, som om man registrerade tre steg innan.
Jag menar då att det är mitt minne som i efterhand är vad som avgör vad jag fokuserade på. Valet att utföra någonting kan vara lika ofritt oavsett om jag minns stegen innan utförandet som jag tycker är det som motiverade mig att utföra det jag ville, som då vore mitt "fria val" och "startpunkten".

Edit. Det skulle kunna betyda att känslan av att ha gjort fel val innebär att man i efterhand läser igenom det som registrerades i arkivet, ofta efter att konsekvenserna från det man utförde inte blev det man trodde, skulle kunna bero på att man inte registrerade tillräckligt många steg i processen som ledde till utförandet som gjorde att man ansåg det man utförde vara motiverat. Möjligen med den evolutionära påminnelsen om att man i liknande situation i framtiden måste registrera fler föregående steg i processen innan utförandet för att man ska kunna analysera varför konsekvenserna inte blev det man trodde.
Vad hjärnan önskar uppnå med den känslan vore då inte att man i framtida liknande situationer främst ska göra annorlunda då hjärnan vid det dåvarande tillfället gjorde det den trodde var rätt, utan att man ska registrera processen innan så att analysen efter konsekvenserna istället är att man gjorde rätt val utifrån förhållandena som rådde då, trots att konsekvenserna inte blev det man önskade då de var oförutsedda. Fel val vore då avsaknaden av register som gör det möjligt att analysera hur man skulle kunna förutse konsekvenserna i framtiden, efter att man har vetskap om att konsekvenserna uppkom. Varför man upplever sig ha gjort fel val oftare när man har varit ofokuserad, vilket man minns att man var i efterhand genom att man saknar information om det som motiverade valet som ledde till konsekvenser som man då inte kan anpassa framtida val för att undvika då man saknar informationen.
Fel val var ju bara fel om man inte gjorde rätt val då, och man gör ju bara val som man tycker är rätt just då, per definition.
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-07-23 kl. 14:18.
Citera
2021-07-23, 14:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tänker att det då är betydelsen av "startpunkten" som är det vitala, att den utan fri vilja då inte innebär någon startpunkt mer än det kognitiva tillståndet som fanns precis innan det man kallar "startpunkt".
Ja, utan fri vilja inga subjektiva startpunkter. Det är därför de hårda deterministerna här babblar om Big bang, eftersom det är den enda startpunkt de kan se.

Citat:
Om jag inte styr över mitt fokus utan mitt fokus istället är mitt minne över antal föregående kognitiva tillstånd innan "startpunkten" så kan jag bara ha varit fokuserad på det jag minns, liksom jag inte kan minnas mig ha varit fokuserad på det jag inte minns. Likt en dokumenteringsprocess över ett datorprogram som efter att ha genomgått någon process utför någonting, säg slår på ett relä hos någon maskin. Om dokumenteringsprocessen arkiverar information om tre steg hos processen innan utförandet, där utförandet utgör "startpunkten" som är "valet", så spelar det ingen roll när man i efterhand läser igenom arkivet från dokumenteringen om man har registrerat tre steg innan utförandet hos utförandeprocessen eller om arkivet endast har registrerat utförandet. När man läser igenom arkivet i efterhand så finns där ingen information som man kan använda för att avgöra om utförandet skedde per automatik, som om man inte registrerade tre steg innan utförandet, eller om den skedde för att man ville, som om man registrerade tre steg innan.
Jag menar då att det är mitt minne som i efterhand är vad som avgör vad jag fokuserade på. Valet att utföra någonting kan vara lika ofritt oavsett om jag minns stegen innan utförandet som jag tycker är det som motiverade mig att utföra det jag ville, som då vore mitt "fria val" och "startpunkten".

Begreppet fri vilja har bara betydelse i interaktionen med andra som jag ser det, så din modell bör innehålla mer än bara ett relä. Annars liknar det Libets experiment.
Det bör ju innehålla programmerbara enheter som programmerar varandra baserat på vilken input de får av varandra. Typ.
Citera
2021-07-23, 14:48
Medlem
Citat:
Det enda jag frågade var om du håller med om att "rå för" och "rår ej för" leder till olika utfall. Antingen håller du med eller så gör du det inte. Du håller med verkar det som. Korrekt?
Håller du med om att spöken och inte spöken leder till olika utfall? Tron på att man kan rå för sina handlingar leder till andra utfall än om man inte tror det, självklart, precis som tron på spöken leder till andra utfall än om man inte gör det. Det innebär inte att det man tror på existerar. Det är bara själva tron som existerar och har påverkan på utfallet.

Ironiskt nog så kan ingen som tror att de kan "rå för" rå för att de är så okunniga att de gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in