Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Det är inte ett dugg viktigt för mig. Det är ju du som fortsätter tjata om det. Jag läste 83 år enligt FHM i DN i början av året och kan säkert leta upp artikeln om du vill. Det enda jag bryr mig om är att skillnaden mellan medelålder på avlidna och medellivslängden är väldigt liten. Den är alltså 0,45 år. Om det baseras på siffrorna 83.45-83 eller 82.45-82 bryr jag mig inte om det minsta. Det gör ingen skillnad angående poängen som jag förmedlade. Jag använder mycket gärna siffran 82 sedan du upplyste mig om denna mycket betydelsefulla skiftningen. Tack det är uppfattat. Släpp detta nu för ingen vill lyssna på denna diskussionen.
Nej, jag behöver ingen länk till att medelålder var 83 år andra vågen. Skrev ju det själv i mitt inlägg, men du kanske inte läser de inlägg du svarar på.
Jag tar det en gång till. I augusti 2020 var medelåldern 82 år. I januari 2021 var medelåldern 83 år. Nu är medelåldern 82 år igen. Första vågen dog något yngre personer, andra vågen dog lite äldre personer och tredje vågen var de något yngre igen.
Vill man följa hur medelåldern ändrats så finns veckorapportering från FoHM. Torra som fan, men de har sina ljusglimtar. De brukar skriva medelåldern på avlidna under rubriken Avlidna. Den senaste tiden har de lagt in även medelåldern den senaste månaden.
De olika varianterna slår lite olika på åldersgrupperna.
Men varsegod, jag uppskattar att du tackar. Tycker det är bra om vi kan rätta varandra när vi misstagit oss. För vi misstar ju oss alla ibland.
Jag håller med dig, ett år är inte jätte mycket.