2021-07-23, 16:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fullt kaos i Slovakien efter massiv stormning av regeringsbyggnad i protest mot en ev ny lag kring vaccinering.

DÖDSTYST I SVENSK MSM. FASCINERANDE.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/demonstranter-forsoeger-at-storme-parlament/8710973
Alla svenska media rapporterar ju om några hundra demonstranter i Slovakien.
Citera
2021-07-23, 16:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
När polisen tvingas ta till tårgas så är det ganska massivt.
Varför märker du ord? Varför kalla missnöjda medborgare för tomtar?
Varför tror du svensk massmedia inte skriver artiklar till skillland från dansk?
Är det "tomtar" journalisterna i Danmark?
Du har nog bara missat att kolla svenska media.
Nästan alla verkar rapportera om detta.
Citera
2021-07-23, 16:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja hon är klok, dock så överstiger hennes IQ inte min, vilket gäller för de flesta i Sverige utom några stycken.

Och jag upprepar, har du vaccinerat ? Beställ ett D-dimer test !!

Ja jag har vaccinerat mig, behövs inget test mår prima.
Citera
2021-07-23, 16:47
Medlem
"Cirka 23 procent av de 3 692 personer i England som krävt sjukvård på grund av deltavarianten var färdigvaccinerade. Drygt 58 procent av dem var ovaccinerade."

https://www.hallandsposten.se/nyheter/v%C3%A4rlden/%C3%B6kad-risk-att-smittas-igen-med-deltavarianten-1.51720760
Citera
2021-07-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Detta ska tydligen vara baserat på data från Israeliska myndigheter.

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/309762

“With a total of 835,792 Israelis known to have recovered from the virus, the 72 instances of reinfection amount to 0.0086% of people who were already infected with COVID.

“By contrast, Israelis who were vaccinated were 6.72 times more likely to get infected after the shot than after natural infection, with over 3,000 of the 5,193,499, or 0.0578%, of Israelis who were vaccinated getting infected in the latest wave.”

Dock syns samma mönster överallt. Bekräftade återinfektioner är extremt ovanliga samtidigt som allt fler genombrottsinfektioner registreras. I UK infekterades 22000 vaccinerade på en dag som exempel, det var ca 0,05% av alla vaccinerade. På en dag. Samtidigt har UK bekräftat 53 (0,001%) återinfektioner på ett år bland 15 000 möjliga återinfektioner (0,36%). På ett år. Dessa siffror är från PHE om du är nyfiken. Har länkat massor av gånger i tidigare inlägg.

Apropå detta med återsmitta i Storbritannien - såg just detta i coronaflödet på DN:

"Nästan 1 000 av drygt 83 000 nya coronafall som registrerats under elva veckors tid återfanns hos personer som troligtvis smittats en andra gång."

Dessa siffror stämmer inte riktigt med det som du presenterar. Samtidigt vet jag inte vilken period man syftar på då 83 000 nya fall under elva veckor låter mycket lågt.

Men var kommer dina siffror om återinfektion från? Kan du länka till en källa?
Citera
2021-07-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Apropå detta med återsmitta i Storbritannien - såg just detta i coronaflödet på DN:

"Nästan 1 000 av drygt 83 000 nya coronafall som registrerats under elva veckors tid återfanns hos personer som troligtvis smittats en andra gång."

Dessa siffror stämmer inte riktigt med det som du presenterar. Samtidigt vet jag inte vilken period man syftar på då 83 000 nya fall under elva veckor låter mycket lågt.

Källan är myndigheten PHE i UK som granskat 4 miljoner positiva covid-fall under ett år. Vad är din källa?

https://www.gov.uk/government/news/new-national-surveillance-of-possible-covid-19-reinfection-published-by-phe
Citera
2021-07-23, 17:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
För att tidigare under pandemin var medelåldern 83 år på avlidna. Det är ingen konstant eller hur? Poängen var att skillnaden mellan medellivslängd och medelålder på döda är extremt liten. Nu är den alltså 0,45 år. Väldig tur att det finns sådana som du som korrigerar en så betydelsefull avvikelse — att nu är det 82-åringar och inte 83-åringar som avlider. Eller 82,1 eller 81,9 nu kanske. Tror att hela debatten skiftat riktning på grund av dig. Du bidrar verkligen med något här när du fortsätter tjata om detta om och om igen. Finns ju inga viktigare avvikelser från senaste statistiken att rätta till här. Keep up the good work!
Ja visst skiftar medelåldern på avlidna. Läste en tidig veckorapport från april 2020 då var medelåldern 81 år. I augusti 2020 var medelåldern 82 år (nu är den också 82 år). Jag tror att de var något yngre första vågen, andra vågen var de som avled något äldre och alfan hade yngre igen. Den senaste tiden har ju medelåldern sjunkit och ligger på ca 75 år (senaste månaden).

Det verkar som om detta extra år var viktigt för dig och några till för att den gjorde att medelåldern på avlidna var högre eller likt medellivslängden. I all fall ville du skriva medelåldern plus ett extra år tillsammans med medellivslängden. Om det är viktigt för dig kan du ju begränsa dig till våg två när du diskuterar. För då var faktiskt medelåldern 83 år. Så då kan du ju göra din uppskattade poäng att medelåldern är högre en medellivslängden. Men det funkar dåligt om du försöker dig på att skriva om hela pandemin.

Nu vet jag inte varför det varit så viktigt för dig men ändå.

Sedan verkar du ha missförstått. Det är inte bara 82 åringar som avlider, det är medelåldern på de avlidna.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-23 kl. 17:13.
Citera
2021-07-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2

Nu har jag funderat lite kring detta och siffran som redovisas kan lätt bli missvisande. När majoriteten av befolkningen är vaccinerade eller naturligt immuna så kommer självklart detta reflekteras i andelen fall.

Exempelvis är ju andelen vaccinerade på sjukhus över 40%. Så om andelen möjliga återinfektioner är 1,2% säger det inte något om risken i stort. Det är fortfarande liten andel jämfört med andelen vaccinerade.

För att förtydliga. Drygt 6 000 000 bekräftat smittade i UK och drygt 40 000 000 vaccinerade. Det innebär att fördelningen på sjukhus borde vara 1 återinfekterad per 7 vaccinerade om skyddet är lika bra. Om 1% är återinfekterade och 40% vaccinerade så är det 1 på 40 vilket skulle innebära ett ca 6 gånger så bra skydd efter genomgången sjukdom. Helt i linje med Israels data. Lägg sedan på att det är ett stort mörkertal på infekterade vilket gör skillnaden ännu större.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-23 kl. 17:27.
Citera
2021-07-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja visst skiftar medelåldern på avlidna. Läste en tidig veckorapport från april 2020 då var medelåldern 81 år. I augusti 2020 var medelåldern 82 år (nu är den också 82 år). Jag tror att de var något yngre första vågen, andra vågen var de som avled något äldre och alfan hade yngre igen. Den senaste tiden har ju medelåldern sjunkit och ligger på ca 75 år (senaste månaden).

Det verkar som om detta extra år var viktigt för dig och några till för att den gjorde att medelåldern på avlidna var högre eller likt medellivslängden. I all fall ville du skriva medelåldern plus ett extra år tillsammans med medellivslängden. Om det är viktigt för dig kan du ju begränsa dig till våg två när du diskuterar. För då var faktiskt medelåldern 83 år. Så då kan du ju göra din uppskattade poäng att medelåldern är högre en medellivslängden. Men det funkar dåligt om du försöker dig på att skriva om hela pandemin.

Nu vet jag inte varför det varit så viktigt för dig men ändå.

Det är inte ett dugg viktigt för mig. Det är ju du som fortsätter tjata om det. Jag läste 83 år enligt FHM i DN i början av året och kan säkert leta upp artikeln om du vill. Det enda jag bryr mig om är att skillnaden mellan medelålder på avlidna och medellivslängden är väldigt liten. Den är alltså 0,45 år. Om det baseras på siffrorna 83.45-83 eller 82.45-82 bryr jag mig inte om det minsta. Det gör ingen skillnad angående poängen som jag förmedlade. Jag använder mycket gärna siffran 82 sedan du upplyste mig om denna mycket betydelsefulla skiftningen. Tack det är uppfattat. Släpp detta nu för ingen vill lyssna på denna diskussionen.
Citera
2021-07-23, 17:28
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
"flere hundrede demonstranter", är det din definition av "massiv"? Dessa tomtar skulle storma en regeringsbyggnad om de höjde priset på bröd också.
Om MSM skriver flera hundra, brukar det vara flera hundratusen.
Ska bli intressant att se vad som händer i London imorgon och hur MSM återger det.
Citera
2021-07-23, 17:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är inte ett dugg viktigt för mig. Det är ju du som fortsätter tjata om det. Jag läste 83 år enligt FHM i DN i början av året och kan säkert leta upp artikeln om du vill. Det enda jag bryr mig om är att skillnaden mellan medelålder på avlidna och medellivslängden är väldigt liten. Den är alltså 0,45 år. Om det baseras på siffrorna 83.45-83 eller 82.45-82 bryr jag mig inte om det minsta. Det gör ingen skillnad angående poängen som jag förmedlade. Jag använder mycket gärna siffran 82 sedan du upplyste mig om denna mycket betydelsefulla skiftningen. Tack det är uppfattat. Släpp detta nu för ingen vill lyssna på denna diskussionen.
Nej, jag behöver ingen länk till att medelålder var 83 år andra vågen. Skrev ju det själv i mitt inlägg, men du kanske inte läser de inlägg du svarar på.

Jag tar det en gång till. I augusti 2020 var medelåldern 82 år. I januari 2021 var medelåldern 83 år. Nu är medelåldern 82 år igen. Första vågen dog något yngre personer, andra vågen dog lite äldre personer och tredje vågen var de något yngre igen.

Vill man följa hur medelåldern ändrats så finns veckorapportering från FoHM. Torra som fan, men de har sina ljusglimtar. De brukar skriva medelåldern på avlidna under rubriken Avlidna. Den senaste tiden har de lagt in även medelåldern den senaste månaden.

De olika varianterna slår lite olika på åldersgrupperna.

Men varsegod, jag uppskattar att du tackar. Tycker det är bra om vi kan rätta varandra när vi misstagit oss. För vi misstar ju oss alla ibland.

Jag håller med dig, ett år är inte jätte mycket.
Citera
2021-07-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, jag behöver ingen länk till att medelålder var 83 år andra vågen. Skrev ju det själv i mitt inlägg, men du kanske inte läser de inlägg du svarar på.

Jag tar det en gång till. I augusti 2020 var medelåldern 82 år. I januari 2021 var medelåldern 83 år. Nu är medelåldern 82 år igen. Första vågen dog något yngre personer, andra vågen dog lite äldre personer och tredje vågen var de något yngre igen.

Vill man följa hur medelåldern ändrats så finns veckorapportering från FoHM. Torra som fan, men de har sina ljusglimtar. De brukar skriva medelåldern på avlidna under rubriken Avlidna. Den senaste tiden har de lagt in även medelåldern den senaste månaden.

De olika varianterna slår lite olika på åldersgrupperna.

Men varsegod, jag uppskattar att du tackar. Tycker det är bra om vi kan rätta varandra när vi misstagit oss. För vi misstar ju oss alla ibland.

Jag håller med dig, ett år är inte jätte mycket.

Fattar verkligen inte varför du fortsätter repetera samma sak. Ingen har sagt emot dig och ingen bryr sig. Tillför gärna något som påverkar debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in