2021-07-22, 12:07
Medlem
systems avatar
Här är en film som visar milstolpar hur vår planet visat sig för oss:
https://m.youtube.com/watch?v=g0-Mo8jFPV8

De som påstår sig vara plattjordare gissar jag till största delen vara troll. Sådana som bara gillar att sticka ett finger i ögat på vardagens oviktiga problem.
Citera
2021-07-22, 12:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Flyta i luft. Hehe, nä stenen och människor faller.
Men vi kan väl kalla det flyta i luft.
Ner är fortfarande ner, och ner kommer man om man väger mer än luft.
Det är väl en rätt trovärdig förklaring?
Nej det är inte alls en trovärdig förklaring om inte en kraft är inblandad. Densiteten kan ju inte veta vilket håll som är ner. Utan den kraft vi kallar gravitation så skulle inget upp eller ner finnas.
Citat:
Hur mäter du stjärnans position? Har du nån sorts referenspunkt att använda?

Med att tejpa ihop teleskop mena jag hur många du på tejpa ihop innan du nuddar en stjärna.
Tejpa ihop teleskop till en längd av 4.7 ljusår
Man mäter naturligtvis med hjälp av parallax dvs man mäter från två olika punkter och triangulerar fram avståndet.
Citat:
Det vet du. Eller du vet vad jag menar.
Eller gör du inte det?
Du menar att vatten alltid lägger sig platt av sig själv tror jag utan att påverkas av någon kraft. Det stämmer inte alls. I tyngdlöshet drar vatten ihop sig till bollar pga ytspänningen. Det lägger sig inte platt av sig själv utan det blir till synes platt pga gravitationen men naturligtvis inte platt över stora avstånd som hav eftersom gravitationen verkar in mot jordens centrum. Vatten har ingen inneboende vilja att lägga sig platt. Utan gravitation så påverkas det bara av ytspänningen vilket gör att vattnet blir till små droppar eller större klot.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-07-22 kl. 12:52.
Citera
2021-07-22, 13:17
Medlem
Citat:
Hur mäter du stjärnans position? Har du nån sorts referenspunkt att använda?

Med att tejpa ihop teleskop mena jag hur många du på tejpa ihop innan du nuddar en stjärna.

Man detekterar var stjärnan syns på himmelen vid två tidpunkter då Jorden befinner sig på två motsatta platser i sin bana runt Solen. Referensen är övriga stjärnhimlen en närbelägen stjärnan syns vid olika positioner och hur stor denna vinkel är mätes.
Sedan finns det flera andra metoder för att bestämma en stjärnas avstånd.
Citera
2021-07-22, 14:08
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Broar har ju funnits flera exempel i tråden tidigare bara läs men det kan ni plattisar inte motbevisa.
Eller titta på turning tourso i malmö som varit i tråden som plattisar inte kan motbevisa.
Columbus visade vägen han bevisade glob.
Redan de gamla grekerna 200 år före kristus bevisade globen och fram till nu även kristna.

Ni har haft 50 år på er att bevisa att jorden är platt inte ett enda fysiskt bevis tex foto har ni lagt fram även i tråden som är över 17 år gammal.

Ni har ju inte lagt fram hur våra avstånd på globen stämmer med en platt jord. Gör det då.

Sjömän vet att jorden är en glob ta fram dem som säger annat vore kul att veta du verkar ju veta för du hänvisar till dessa även flygmanualer visa det då
Abstract

A linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying over a flat, nonrotating earth is derived and defined. The derivation makes no assumptions of reference trajectory or vehicle symmetry. The linear system equations are derived and evaluated along a general trajectory and include both aircraft dynamics and observation variables.

Från.

https://ntrs.nasa.gov/citations/19890005752

Visa mig den sjöman som navigerar utifrån en glob du istället. Och hur.
Citera
2021-07-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Korrekt, ”man väger” på grund av att massan utsätts av en kraft. Kraften (accelerationen) är oberoende av densitet.
När gravitationen i, ett fritt fallande rum, är neutraliserad då väger människor och luft ingenting i förhållande till varandra medan massan och densiteten är oförändrad. Alltså kan det inte vara densiteten som gör att man kommer ner.

Jag vet att vi dras neråt. Kalla det gravitation då. Men den agerar vågrät. Inte sfäriskt.
Citera
2021-07-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Man detekterar var stjärnan syns på himmelen vid två tidpunkter då Jorden befinner sig på två motsatta platser i sin bana runt Solen. Referensen är övriga stjärnhimlen en närbelägen stjärnan syns vid olika positioner och hur stor denna vinkel är mätes.
Sedan finns det flera andra metoder för att bestämma en stjärnas avstånd.

Hehe. Ja vad ska man säga.
Nej!
Citera
2021-07-22, 14:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet att vi dras neråt. Kalla det gravitation då. Men den agerar vågrät. Inte sfäriskt.

Hittar du på lite allteftersom nu? Var får du allt ifrån?

Citat:
Nej!

Inte? Vad är det för fel på den beskrivningen eller sättet att mäta?
Citera
2021-07-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det är inte alls en trovärdig förklaring om inte en kraft är inblandad. Densiteten kan ju inte veta vilket håll som är ner. Utan den kraft vi kallar gravitation så skulle inget upp eller ner finnas.

Tejpa ihop teleskop till en längd av 4.7 ljusår
Man mäter naturligtvis med hjälp av parallax dvs man mäter från två olika punkter och triangulerar fram avståndet.

Du menar att vatten alltid lägger sig platt av sig själv tror jag utan att påverkas av någon kraft. Det stämmer inte alls. I tyngdlöshet drar vatten ihop sig till bollar pga ytspänningen. Det lägger sig inte platt av sig själv utan det blir till synes platt pga gravitationen men naturligtvis inte platt över stora avstånd som hav eftersom gravitationen verkar in mot jordens centrum. Vatten har ingen inneboende vilja att lägga sig platt. Utan gravitation så påverkas det bara av ytspänningen vilket gör att vattnet blir till små droppar eller större klot.

Ja. Svårt å lägga sig på marken i tyngdlöshet..

Men hur får du avståndet till första punkten?
Citera
2021-07-22, 14:23
Medlem
Citat:
Abstract

A linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying over a flat, nonrotating earth is derived and defined. The derivation makes no assumptions of reference trajectory or vehicle symmetry. The linear system equations are derived and evaluated along a general trajectory and include both aircraft dynamics and observation variables.

Från.

Suck... Det där har vi redan avhandlat i tråden ungefär 99 gånger.

Dokumentet har ingenting med navigation att göra. Dokumentet beskriver hur man kan approximera flygplanets rörelser i xyz-led.

Citat:

Det har vi ju redan gjort. Modern navigering bygger på WGS84 och GPS. Och gyrokompass - vilken i sig falsifierar en platt jord.
Citera
2021-07-22, 14:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Abstract

Från.

Stack Exchange har givetvis svaret; https://physics.stackexchange.com/questions/319909/why-does-nasa-need-an-aircraft-model-flying-over-a-flat-and-nonrotating-earth

TLDR: För att det är en modell, inte en representation av verkligheten.
Citera
2021-07-22, 15:41
Medlem
Citat:
Nej!

Jo och det finns bevis för det publicerade i vetenskapliga av handlingar
Citera
2021-07-22, 16:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja. Svårt å lägga sig på marken i tyngdlöshet..

Men hur får du avståndet till första punkten?
Bara att ta två punkter som man vet avståndet mellan och mäta från dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in