2021-07-22, 12:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Som jag ser det behöver inte Ebba ens göra en pudel för att komma ifrån denna affär torrskodd. Det räcker med att hon säger "när nu all fakta kommit på bordet har jag förstått att det är Esbjörns egen vilja att behålla huset" och kommer då "självklart att tillmötesgå hans vilja". Hon kan avsluta med att säga " allt jag ville var att det skulle gå rätt till, för Esbjörns skull".
Sant, då behåller hon sin heder.
2021-07-22, 12:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vem han vill ha kan han mycket väl önska, eller någon annan begära. Det behöver inte vara han som önskar.

Vem som bestämmer vem det blir är överförmyndaren.
När det gäller Esbjörn finns vad vi vet ingen av överförmyndare utsedd.

Det är uppenbart att det i ansökan är mäklarhustrun Lullmaa som innehar en generalfullmakt som önskar att hon blir utsedd till god man för att tillgodose Esbjörns juridiska intresse.
Hon nämner noga att ansökan inte gäller ekonomi då hon redan har kontroll över denna via sin generalfullmakt och inte vill att någon överförmyndare vill få insyn i Esbjörns ekonomi.

Varför vill hon inte att överförmyndare vill ha insyn? Vad döljer hon? En ärlig person som månade om Esbjörn skulle väl inte motverka insyn.
2021-07-22, 12:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Har domstol bedömt honom som lämplig som fastighetsmäklare, länka gärna till när och var de har gjort detta.
Tror inte att de har möjligheten att uttala sig i frågan om lämplighet.
Nej de har bedömt honom som lämplig för det jobbet han utför. Lite konstigt att du inte fattade det. Med tanke på att jag först skrev att han inte jobbade som fastighetsmäklare.
2021-07-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir bra att tingsrätten får avgöra tvisten eftersom parterna inte kan enas. Då blir det en juridiskt korrekt hantering. Det är helt enkelt inte förenligt med svensk lag att säljaren på eget bevåg ångrar ett skrivet avtal och dessutom vägrar träffa säljaren för att reda ut affären.

Egentligen handlar tvisten bara om detta och inget annat.

Helt renskrubbat från allt vad etik och moral heter? Fast sånt ovidkommande känslopjosk har väl ingenting med detta fallet att göra
Senast redigerad av 90510 2021-07-22 kl. 12:43.
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att det i ansökan är mäklarhustrun Lullmaa som innehar en generalfullmakt som önskar att hon blir utsedd till god man för att tillgodose Esbjörns juridiska intresse.
Hon nämner noga att ansökan inte gäller ekonomi då hon redan har kontroll över denna via sin generalfullmakt och inte vill att någon överförmyndare vill få insyn i Esbjörns ekonomi.

Varför vill hon inte att överförmyndare vill ha insyn? Vad döljer hon? En ärlig person som månade om Esbjörn skulle väl inte motverka insyn.
Ja den ansökan är märklig just med avsteget om ekonomi. Det är ju just det som en godman kan göra utan generalfullmakten.

Man får lätt konspiratoriska tankar med det upplägget.
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Jobba bakåt, misstänkliggör människor som inte på något sätt påvisat göra några fel.

Hur tänker man att detta ska hjälpa Ebba?

Tror du inte fler än jag ser igenom syftet med det?
2021-07-22, 13:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jobba bakåt, misstänkliggör människor som inte på något sätt påvisat göra några fel.

Hur tänker man att detta ska hjälpa Ebba?

Tror du inte fler än jag ser igenom syftet med det?

Det hade varit mycket enkelt för dem att backa och att låta någon som inte har något eget intresse av att ärva att sköta processen.

Hela deras upplägg stinker.
2021-07-22, 13:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ja den ansökan är märklig just med avsteget om ekonomi. Det är ju just det som en godman kan göra utan generalfullmakten.

Varför agerar man för att omöjliggöra insyn?

Vad är det man döljer?
2021-07-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Som jag ser det behöver inte Ebba ens göra en pudel för att komma ifrån denna affär torrskodd. Det räcker med att hon säger "när nu all fakta kommit på bordet har jag förstått att det är Esbjörns egen vilja att behålla huset" och kommer då "självklart att tillmötesgå hans vilja". Hon kan avsluta med att säga " allt jag ville var att det skulle gå rätt till, för Esbjörns skull".
Men all fakta har inte kommit på bordet, Esbjörn har ju vägrat träffa henne?
2021-07-22, 13:50
Medlem
Citat:

Avsteget om ekonomin är anledningen till min fråga till Krmkr om det är möjligt för en god man att ha kvar uppdraget efter att denne känner till att hen finns omnämnd i klientens testamente. Dessutom ville Pernroth Lüllmaa och Majkgård dela upp Esbjörns godmannaskap mellan sig.

Det är märkligt att man agerar för att undanta överförmyndarens insyn på den ekonomiska förvaltningen.
2021-07-22, 13:56
Bannlyst
Citat:
Men all fakta har inte kommit på bordet, Esbjörn har ju vägrat träffa henne?
Esbjörn och Ebba har träffats och framlagt sina viljor och hur de ser på affären. Det finns det tom bildbevis och protokoll på. Har du missat det?
2021-07-22, 13:58
Bannlyst
Citat:
Etik och moral förvann den dagen Binninge klev in i handlingen. De offentliga lögnerna i affären kommer också att avslöjas i rätten.
Vad får dig att tro att Binninge som Esbjörn anlitade som sitt juridiska ombud, inte företräder sin klients vilja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in