2021-07-22, 11:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, nog hade en rpu hade varit intressant som du säger.

Jag tror faktiskt att han inte ens begriper hur dumt det är - han verkar inte alls ha koll på vad som är lämpligt att säga eller göra i olika forum.

Lika korkat som att försöka krama poliser vid misstanke människorov och skriva hatbrev till ÅH under en pågående Fu och packa skaft.
Det sluga är stundom som bortblåst.

Har funderat på om det är just då han är under stark emotionell press/stress och reagerar med nån sorts omogen (naiv) dumhet, trots tillräckligt intellekt och manipulativ förmåga.

Jaa. Det är dessutom "tur" att den sidan kommer fram!

Den sidan kom fram även i det som är mitt så att säga,
och det i sin tur ledde till att fler kunde förstå att något är jäkligt fel!
Något som behöver utredas, vad som felas så att säga.

Det i sig kan i förlängningen hjälpa till en fällande dom.
Tillsammans med annat.

Och jag vet jag skrev i början av min tid här att jag upplever honom som "arrogant".
Att han tror han är översmart och samtidigt inte fattar att andra är smartare än så...
Det är det du kallar naiv antar jag, vilket i så fall stämmer.

Och det blir ibland en hjälp till en slutlig Dom.
Eftersom deras "lögner" tillsammans med beteenden som de själva i stunden upplever som smarta
är egentligen inget annat än ytterst naiva, och arroganta, påhitt.
Som ibland berättar mer om sanningen än vad de själva fattar!
Tack o lov vid brottsutredningar...

Det "klickar" inte hela vägen så att säga.
Och det är ju så klart ett handikapp för dem.

Oförmögna att hindra men också oförmögna att förstå hur vi andra snabbt kan "läsa av".

Jag känner igen det. Det var så det var. Finns säkert en sorg i det från anhöriga också.
Samtidigt räddningen, så att säga.
Det går liksom inte att göra något åt. Det är som det är.

Jag kan så klart ha fel.
Citera
2021-07-22, 11:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja, och det kom en engelsk fras i huvudet via ditt ordval:

Dealing with emotions, coping with stress.

Inte hans bästa gren.

9 apr 2017 22:16
Lena Wesström
vet inte egentligen om man kan säga att han saknar sjukdomsinsikt. Kanske förstår han egentligen.
Är ju inte ointelligent, tvärtom. Bara totalt handikappad socialt och känslomässigt."
(Ab 168, LW till KJ)

"Jag kanske kan mer om byggteknik. Men som människa är du så nära komplett man kan vara.
Jag stapplar mig fram i samliv med andra. Fattar ingenting. Jag är trasig och låst och bunden av mina begränsningar - sådana jag fått av livet tidigt och nyligen och sådana som helt enkelt har med egen oförmåga att göra."
(Ab 164, SD till LW nov 2014)

Har uppenbarligen missat detta av någon anledning.

Tungt. Mycket tungt.

Frågan är om han själv har denna insikt/känsla på djupet?
Eller är det en upprepning av vad andra har sagt/beskrivit.

För OM det är så här han själv kände/upplevde situationen då kan man i alla fall utesluta vissa "diagnoser".
I så fall förstår jag din ståndpunkt gällande "diagnos" bättre....
Citera
2021-07-22, 11:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänk att han iaf var medveten om just dessa begränsningar ändå. Antar också att det syntes mycket väl på SD när han blev stressad, arg, nervös eller pressad. Hans tics undgick nog inte hans familj och vänner.

Har själv sett sånt flera gånger. Är som att läsa direkt ur en öppen bok om hur en person med tics mår. Under de 2 rättegångarna, inte minst.

@Litenensam var på rättegången och kanske vet mer om detta? Skulle vara intressant att veta.
Att han skrattar (flinar, fnissar) kan nog klassas som vokala tics, nåt som flertal vittnen (inkl kollegor) beskriver.

Han har även tecken på andra tics i förhör,
flera olika ljud samt knackar i bordet då han beskriver sig som fyrkantig.

Målsägandebiträdet:
"– Under förhandlingarna satt han och skrattade. Nu gömmer han ansiktet bakom en mask. "(Liverapport NA)

Emotioner, stress, frustration, tics och kontrollbehov är väl närbesläktat. Han visar upp en enda röra av alltihop, men vill inte tillstå att det är vid stress.

Han berättar själv om sin problematik i förhör. Hur han och HD tränar ang detta relaterat till barnuppfostran:

"SD: Ja jag vet att jag ofta flinar i fel situationer, jag har säkert gjort det nu också, det är en sak som jag jobbar jättemycket med, det är ett känt problem, eh ..."
(..)
F: Vad är det problemet med dig är? Vad är det?
SD:Att ibland behöver man vara allvarlig och eh, när det ska vara allvarligt så, jag flinar och
skrattar ofta ...
F:Mm,
SD: Vid fel tillfällen.
F: Och varför. ..
SD: Eh ...
F: Gör du det?
SD: Jag vet inte, nån form av eh, psykisk defekt"
(..)
F: Är det känt det att du har den typen av ...
SD :Mm.
F: Är det känt bland dina vänner och bekanta också eller?
SD: Det,ja bland dom närmaste.
F: Okej.
SD:Mm.
F:Och hur kan, hur har man resonerat då menar du?
SD: Ja eh, med min fru så har vi prata mycket om det eh, det, ibland behöver man vara
allvarlig när barnen är med när man ska lära dom och uppfostra dom och så."

Ab 147

Annat anmärkningsvärt är att under rättegången drar han plötsligt bort stolen, ställer sig på knä med armbågarna på bordet.

HD flinar också när det inte är läge. Kan inte ha varit lätt i alla lägen för barnen om om två föräldrar flinar helt irrationellt. Ihop med problem relaterat till känslor.

"Mot slutet av samtalet tittade Hanna på M och sa, "jag hoppas att hon är död".
Då hon sa det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga och svåra saker har hon ett leende i mungipan.

M beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan olika känslor."
Ab 149
Senast redigerad av develi 2021-07-22 kl. 12:02.
Citera
2021-07-22, 12:04
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja, och det kom en engelsk fras i huvudet via ditt ordval:

Dealing with emotions, coping with stress.

Inte hans bästa gren.

9 apr 2017 22:16
Lena Wesström
vet inte egentligen om man kan säga att han saknar sjukdomsinsikt. Kanske förstår han egentligen.
Är ju inte ointelligent, tvärtom. Bara totalt handikappad socialt och känslomässigt."
(Ab 168, LW till KJ)

"Jag kanske kan mer om byggteknik. Men som människa är du så nära komplett man kan vara.
Jag stapplar mig fram i samliv med andra. Fattar ingenting. Jag är trasig och låst och bunden av mina begränsningar - sådana jag fått av livet tidigt och nyligen och sådana som helt enkelt har med egen oförmåga att göra."
(Ab 164, SD till LW nov 2014)

Detta kan ju även nästan ensamt förklara varför familjen, trots allt jäkla skit,
står kvar vid hans sidan, mer eller mindre!

Sårbarheten.

Och det bär mig emot att säga här eftersom detta tar ju INGEN hänsyn till L utan ENBART är utifrån S
med fam. Men det kan förklara mycket.

Varför de alla lät det gå så långt!!!
Citera
2021-07-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag såg SD komma och gå i sällskap med Soa.
Soa satt förövrigt och såg riktigt avslappnad ut, visade ingen nervositet. Pratade lite med honom, han var lugn som en filbunke.
Utanför Örebro Tingsrätt var SD "omaskerad".
Inne under förhandlingarna, möttes våra blickar och jag såg rädsla.
SD var mycket stressad, flackade med blicken och hade tics som inte masken kunde dölja, ofrivilliga ögonryckningar.
Det visades filmer från synen i hans tvättstuga, där han står och vrider sina vid midjan fängslade händer, och har extrema tics i ansiktet, munnen och ögonen. Blicken flackar och ångesten är påtaglig.
Med tanke på allt material som uppvisats för hovrätten, är det ett under att de inte bedömde att de ville ha SD häktad tills de var på det klara med hur deras dom skulle lyda.
Att Hiding och Johansson faktiskt yrkade för livstidsstraff, att de betonade hur SD reagerat, dessutom visat hans domkraftsfilm med hatmeddelande till Hiding, för att påvisa hur han reagerar vid stress och när han förstår att han är avslöjad. Vid synen i tvättstugan började han svamla om att man skulle ha i åtanke takhöjden, när blodet påvisades på tvättmaskinen.
Just när det gäller tics, så är det någonting som borde uppmärksammats vid den fantastiska P7:an..
Skam

Stort tack för en utförlig beskrivning. Det var så jag tänkte mig att han avslöjade sin sinnesstämning och att det inte kunde undgå någon. Förutom den person som gjorde P7an då...
Citera
2021-07-22, 12:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Har uppenbarligen missat detta av någon anledning.

Tungt. Mycket tungt.

Frågan är om han själv har denna insikt/känsla på djupet?
Eller är det en upprepning av vad andra har sagt/beskrivit.

För OM det är så här han själv kände/upplevde situationen då kan man i alla fall utesluta vissa "diagnoser".
I så fall förstår jag din ståndpunkt gällande "diagnos" bättre....
Ja, det är en hel del autistiska drag summa summarum och närbesläktat såsom tics, kontrollbehov vid stressreaktioner.

LW till HÅ
1 mar 2018:
-jag har ju lovat dyrt och heligt att aldrig nånsin berätta för en levand emänniska att vi har kontakt fortfarande.
-vilket jag ju bryter typ varje dag.
(...)
- Jo, nu blev det i alla fall att jag råkade berätta för S att M vet att jag och S har kontakt.
- Han blev galen.
- och när jag skrev med M nu i kväll visade det sig att han pratat vidare lite.
- å nu är risken överhängade att det sipprar fram till frun att vi har kontakt. "

5 mar 2018:
" Jo, det är ju ett alltigenom skevt tillstånd alltihop.
Det yttersta hotet i hans värld är alltid att hon ska få veta att han fortsatt ha kontakt med mig.
För honom är det världskatastrof om hon öht får veta att vi har kontakt, än värre såklart om hon vet att vi faktiskt fortsatt träffas kontinuerligt, att han fortsatt luras och ljuga henne rakt i ansiktet, varje dag även efter de nya, heliga löftena. " Ab 168

De" nya, heliga löftena" anspelar troligen på mars 2017 och krav på totalt kontaktförbud från HD.

Han kan hantera stressen som relationen med LW utgör, även hennes hot och krav - så länge hans familjära grund är stabil.
När HD höjer insatsen och drar så går det mot "system overload".

"– Det är när han riskerar att förlora NN (exhustrun) som han blir riktigt farlig, säger Ester Andersson Zandvoort."
Citera
2021-07-22, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag såg SD komma och gå i sällskap med Soa.
Soa satt förövrigt och såg riktigt avslappnad ut, visade ingen nervositet. Pratade lite med honom, han var lugn som en filbunke.
Utanför Örebro Tingsrätt var SD "omaskerad".
Inne under förhandlingarna, möttes våra blickar och jag såg rädsla.
SD var mycket stressad, flackade med blicken och hade tics som inte masken kunde dölja, ofrivilliga ögonryckningar.
Det visades filmer från synen i hans tvättstuga, där han står och vrider sina vid midjan fängslade händer, och har extrema tics i ansiktet, munnen och ögonen. Blicken flackar och ångesten är påtaglig.
Med tanke på allt material som uppvisats för hovrätten, är det ett under att de inte bedömde att de ville ha SD häktad tills de var på det klara med hur deras dom skulle lyda.
Att Hiding och Johansson faktiskt yrkade för livstidsstraff, att de betonade hur SD reagerat, dessutom visat hans domkraftsfilm med hatmeddelande till Hiding, för att påvisa hur han reagerar vid stress och när han förstår att han är avslöjad. Vid synen i tvättstugan började han svamla om att man skulle ha i åtanke takhöjden, när blodet påvisades på tvättmaskinen.
Just när det gäller tics, så är det någonting som borde uppmärksammats vid den fantastiska P7:an..
Skam
Om rätten begärt en rpu inför fällande dom hade han varit inlåst.
Citera
2021-07-22, 12:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Det är jag övertygad om.
Tillägg: menar att det hade varit det rätta!
Jag är 100% säker på att RPU borde ha gjorts.

Det var ofärdigt även på den punkten.
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-07-22 kl. 12:45.
Citera
2021-07-22, 12:39
Medlem
Citat:
Att han skrattar (flinar, fnissar) kan nog klassas som vokala tics, nåt som flertal vittnen (inkl kollegor) beskriver.

Han har även tecken på andra tics i förhör,
flera olika ljud samt knackar i bordet då han beskriver sig som fyrkantig.

Målsägandebiträdet:
"– Under förhandlingarna satt han och skrattade. Nu gömmer han ansiktet bakom en mask. "(Liverapport NA)

Emotioner, stress, frustration, tics och kontrollbehov är väl närbesläktat. Han visar upp en enda röra av alltihop, men vill inte tillstå att det är vid stress.

Han berättar själv om sin problematik i förhör. Hur han och HD tränar ang detta relaterat till barnuppfostran:

"SD: Ja jag vet att jag ofta flinar i fel situationer, jag har säkert gjort det nu också, det är en sak som jag jobbar jättemycket med, det är ett känt problem, eh ..."
(..)
F: Vad är det problemet med dig är? Vad är det?
SD:Att ibland behöver man vara allvarlig och eh, när det ska vara allvarligt så, jag flinar och
skrattar ofta ...
F:Mm,
SD: Vid fel tillfällen.
F: Och varför. ..
SD: Eh ...
F: Gör du det?
SD: Jag vet inte, nån form av eh, psykisk defekt"
(..)
F: Är det känt det att du har den typen av ...
SD :Mm.
F: Är det känt bland dina vänner och bekanta också eller?
SD: Det,ja bland dom närmaste.
F: Okej.
SD:Mm.
F:Och hur kan, hur har man resonerat då menar du?
SD: Ja eh, med min fru så har vi prata mycket om det eh, det, ibland behöver man vara
allvarlig när barnen är med när man ska lära dom och uppfostra dom och så."

Ab 147

Annat anmärkningsvärt är att under rättegången drar han plötsligt bort stolen, ställer sig på knä med armbågarna på bordet.

HD flinar också när det inte är läge. Kan inte ha varit lätt i alla lägen för barnen om om två föräldrar flinar helt irrationellt. Ihop med problem relaterat till känslor.

"Mot slutet av samtalet tittade Hanna på M och sa, "jag hoppas att hon är död".
Då hon sa det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga och svåra saker har hon ett leende i mungipan.

M beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan olika känslor."
Ab 149

Bra sammanställning. Ja, även HD hade diverse tics. I förhör beskrivs hur hon smackar med munnen och pustar flertalet gånger.

Är man full av undertryckta känslor man inte fått ge utlopp för, sånt man inte fick ösa ur sig under barn-, ungdoms- eller vuxenlivet så blir man som en tryckkokare som pyser ut lite då och då.

För SDs del tog det sig uttryck i ticsen, men även i plötsliga våldsamma utbrott, typ näven i väggen och bilincidenten och där det sista (?) blev mordet på Lena.
Citera
2021-07-22, 13:25
Avslutad
Citat:
Varför de inte gjorde det, är en gåta, särskilt med tanke på hans förehavanden under sin tid mellan rättegångarna "i frihet"?
Om en oskyldig människa hade utsatts för att sitta häktad misstänkt för mord, blivit utsatt för alla långa förhör, med hemska brottsplatsbilder som ger blodsmak i munnen, ändå skulle klara av att leva på som om ingenting hänt, är för mig en gåta. Bara upplevelsen och insikten av det avskyvärda våld som Lena utsatts för, som visats bakom stängda dörrar, hade gjort mig sinnessjuk. Livrädd att någon i min närhet skulle bli nästa offer, med SD, han smilade på som vanligt och skojade, hade lite långledigt bara?
Citera
2021-07-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag citerar min fråga på nytt. Då du är aktiv, citerar och besvarar andra inlägg förefaller det som att du undviker att besvara min fråga angående att förklara din helomvändning beträffande skyldig gm.

Om du har ett seriöst intresse för att diskutera mordet på L*na Wesstr*m (2018) så som de omständigheter som fanns en tid före det, att L*na Wesstr*m blev bragt om livet och vid det aktuella mordtillfället, så och även en tid efter mordet på L*na Wesstr*m, så är jag väldigt intresserad av att fortsättningsvis diskutera detta, utöver detta sagda, så ligger det utanför mitt intresse.

Mycket intressant i detta fallet är, HD och JG samt SOA, och framförallt HD.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Anledningen till att åklagarnas så kallade "jätte mycket bevisning" inte höll visar sålunda att MGM var fullständigt oskyldig, enklare än så kan det inte blir hur man än vänder och vrider på det hela.

Sedan tycker jag att det är mycket viktigt att vi slutar upp med att kasta dynga över MGM, detta sagt med anledning av att TR har friat MGM från det tidigare av någon eller några begångna mordet på BO.

Med anledning av att TR friat MGM skall MGM fortsättningsvis betraktas som fullständigt oskyldig.

MGM har fått lida tillräckligt och fått tillräckligt med dynga över sig bland annat av mig @JokerMannen som kallat MGM för både det ena och det andra.

Sedan tror jag vidare att det mesta som har kommit fram om MGM handlar om rent byskvaller och hörsägen från olika människor som har agg mot MGM.

Jag tror även att det som tidigare sagts beträffande MGM att MGM skulle ha okontrollerat och i ren ilska slagit sin hand rakt in i en gipsvägg framför ett av B:en, det tror jag är en osann historia, det vill säga, något som i själva verket aldrig har hänt och ägt rum.

MGM är nog trots allt en mycket god och trevlig människa och jag tror MGM också är väldigt ärlig och tycker väldigt mycket om sin familj som MGM bryr sig väldigt mycket om.

Det verkar mer och mer klarna att BO var en riktigt ful fisk och dessutom en mycket oärlig person, en ren och skär egoist. Kanske det inte är så speciellt egendomligt trots allt när man tänker efter att det inte var så konstigt att UW till sist fick nog så som två av B:en också fick tillsist.

Jag börjar nog mer och mer luta mig åt ordspråket "som man bäddar får man ligga"

MVM tror jag väldigt mycket på som den riktige GM, men det som fortfarande stör mig mycket är den mystiske huvamannen,

Kan det möjligtvis ha varit så att huvamannen på något sätt hjälpte MVM ?

Vad tror ni övriga medlemmar om denna teorin gällande huvamannen ?

Mvh/ @JokerMannen

Vad menar du med att Lena var ”en riktigt ful fisk”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in