2021-07-22, 02:01
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det sämsta jag läst och det ringer red alert som i kyrkklockor kring det han säger.
Oavsett om hon i huvudsak ska bedöma aps.
Vem är hon?
En privatpraktiserande fr Västerås som hyrs in av RMV eller vad?

Tidsmässigt en ren parodi vid frågan om allvarligt brott IMO.
Dels rätt inaktuell.

Vid mordmisstanke eller tex serievåldtäkter (a la Hagamannen, Örebromannen) som kan eskalera till mord, så vore det fint om de kunde bjuda på mer än en timme.
Rätten, som är noviser på området har detta som ett sort styrdokument.

Sen är det ett kvantskutt vid RPU, rejält djuplodande studier, Fup-läsning, insamlande av data inkl diagnoser.

Exakt! Den går inte att ta med i någon bedömning alls.

Jag trodde P7:an var mer seriöst än så.
Blev oroad över dess slapphet.
Trodde man kunde lita på att den alltid utförs på ett proffsigt vis.
Även om den är den "lilla" undersökningen...

RPU hade varit ytterst intressant här.
Citera
2021-07-22, 02:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Exakt! Den går inte att ta med i någon bedömning alls.

Jag trodde P7:an var mer seriöst än så.
Blev oroad över dess slapphet.
Trodde man kunde lita på att den alltid utförs på ett proffsigt vis.
Även om den är den "lilla" undersökningen...

RPU hade varit ytterst intressant här.
De mer proffsiga släpper nog vidare med ett kryss om nån resonerar likt SD.

Oavsett att han både ljuger och manipulerar så förefaller han naiv och psykiatrikern nappar inte.
Han levererar ju rent av motiv ("pressad av kvinnan") och resten är som ett manus för mordet.

▪️Nu tror jag inte ens det är avsatt vid mordtillfället men med faktauppgift sperma på kjolen och brutalt, aggressivt dödligt våld - så är det mer än korkat att han nämner hat och ilska som ger stark sexuell attraktion.

▪️Han har haft fysiskt och psykiskt övertag som han visat många ggr. Pratar om manipulation.
Ergo.
Jag kan manipulera dig till BP och slå ihjäl dig.

"Davidsson kände sig pressad av kvinnan som han hade ett kärleksförhållande med eftersom hon så gärna önskade att det skulle bli de två.

Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska, hat samt stark sexuell attraktion.
Deras relation var destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfulla övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt och mentalt. "
Citera
2021-07-22, 02:37
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det hovrar ett, i mitt tycke, vemod över dialogen, inte oskuld.

Det är dock intressant att se hur SOA återspeglas ang otroheten - när han själv är rent överslätande i förhör och TR.

I mångt och mycket är han lik HD.
Hon trivialiserar likaväl, ger ett visst sken utåt och strutsar ofta.
De svamlar på samma sätt i TR om turerna kring info att LW hittats död.

Han anser att LW är manipulerande och vad är väl ett snedsteg ang SD...

En slags laissez faire attityd utåt sett, men det kokar under ytan.

Ja jag reagerade också på delen kring SOA men blev inte så förvånad där ändå.

Har tidigare varit inne på att han ev döljer utåt sett, vad han känner för bla otroheten
och vad han tycker,
just för att antingen skydda HD eller SD eller barnen eller möjligen alla.
Men att han inte alls upplevt det som lätt, för den sakens skull.

Han kan också ha blivit ombedd av HD att ta den ställningen för att inte lämna SD i sticket.

Kan också vara för att han älskar sin svärson mitt i allt elände och kanske också vill tro på honom
och hans förbättring/ånger.

Vem vet, SOA kanske har gett sin syn på saken i hårda ordalag.
Vi får väl hoppas på det.
Citera
2021-07-22, 02:45
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
De mer proffsiga släpper nog vidare med ett kryss om nån resonerar likt SD.

Oavsett att han både ljuger och manipulerar så förefaller han naiv och psykiatrikern nappar inte.
Han levererar ju rent av motiv ("pressad av kvinnan") och resten är som ett manus för mordet.

▪️Nu tror jag inte ens det är avsatt vid mordtillfället men med faktauppgift sperma på kjolen och brutalt, aggressivt dödligt våld - så är det mer än korkat att han nämner hat och ilska som ger stark sexuell attraktion.

▪️Han har haft fysiskt och psykiskt övertag som han visat många ggr. Pratar om manipulation.
Ergo.
Jag kan manipulera dig till BP och slå ihjäl dig.

"Davidsson kände sig pressad av kvinnan som han hade ett kärleksförhållande med eftersom hon så gärna önskade att det skulle bli de två.

Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska, hat samt stark sexuell attraktion.
Deras relation var destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfulla övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt och mentalt. "

Jaa HERREGUD säger jag......
Obegripligt!
Citera
2021-07-22, 03:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaa HERREGUD säger jag......
Obegripligt!
Ja, nog hade en rpu hade varit intressant som du säger.

Jag tror faktiskt att han inte ens begriper hur dumt det är - han verkar inte alls ha koll på vad som är lämpligt att säga eller göra i olika forum.

Lika korkat som att försöka krama poliser vid misstanke människorov och skriva hatbrev till ÅH under en pågående Fu och packa skaft.
Det sluga är stundom som bortblåst.

Har funderat på om det är just då han är under stark emotionell press/stress och reagerar med nån sorts omogen (naiv) dumhet, trots tillräckligt intellekt och manipulativ förmåga.
Citera
2021-07-22, 03:39
Avslutad
Citat:
Ja man förstod direkt att något mycket allvarligt hade hänt när presskonferensen blev inställd.
Då fick man ont i magen....
Absolut, jag såg Bjätred 2.0 framför mig
Citera
2021-07-22, 03:45
Avslutad
Citat:
Det jag ständigt undrar är hur djuplodande P7an var rent pappersmässigt - förutom att han snackar helt vidunderligt. Dvs FUP och tidigare journaler.

"Han har framtidsplaner och förnekar förtroendefullt suicidal kommunikation."

Jo men visst. Förtroendefullt.
En sketen timmes samtal 2019 och oavsett: helt förlegad status år 2021.

[I]"Det fanns ingen risk att något allvarligt skulle hända eller att den dömde skulle lämna landet?

– Han hade ingen anknytning till utlandet. Det hade också gjorts en omfattande paragraf 7-utredning om hur han mår psykiskt och det fanns inga indikationer på något sådant, säger Christer Ganelind."[/i]
(NA)
Vid en så allvarlig brottsmisstanke, som mordet på Lena, där kopiösa mängder fakta och indicier, hur i he*vete kunde de låta honom få leva som en fri man? Hade det varit för mycket begärt att han skulle inställt sig vid polisen 1 gång per vecka/månad? Jag hittar inte ordet för det just nu, men en typ av avprickning?
Varför hade han inte ens belagts med reseförbud?
Citera
2021-07-22, 03:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De ansvariga har redan uttalat sig. De gömmer sig bakom sina dammiga paragrafer.

"Han var friad i Tingsrätten och ansågs oskyldig tills domen i Hovrätten kom kl. 11.00 den 28e Maj", hette det. På så sätt, med den retoriken, behöver de ansvariga inte heller stå till svars.

Sunt förnuft och framförhållning är liksom inget för juridiken.
Får det gå till såhär?
Sen startas en förundersökning gällande mord på SD, som sen läggs ner och inget mer kommer någonsin yppas om vad som hände. Hur det kunde bli så fel, att "ingen" kunde tro att SD var kapabel till att göra någonting drastiskt?
Det var inte direkt miljöbrott han var åtalad för, då hade jag förstått att polisen inte var på tårna redo med insatsstyrkan för att haffa gärningsmannen vid signal..
Nu gällde det mord, lagens strängaste straff.
Häktningsyrkandet fanns från Hiding/Johansson, det var upp till hovrätten att hämta in SD så snart de kände sig övertygade om hans skuld och hur de skulle döma.
Vad i hela friden sysslade polisen med?
Trodde de att det var ett practical joke?
Citera
2021-07-22, 04:03
Avslutad
Citat:
Det jag ständigt undrar är hur djuplodande P7an var rent pappersmässigt - förutom att han snackar helt vidunderligt. Dvs FUP och tidigare journaler.

"Han har framtidsplaner och förnekar förtroendefullt suicidal kommunikation."

Jo men visst. Förtroendefullt.
En sketen timmes samtal 2019 och oavsett: helt förlegad status år 2021.

"Det fanns ingen risk att något allvarligt skulle hända eller att den dömde skulle lämna landet?

Han hade ingen anknytning till utlandet. Det hade också gjorts en omfattande paragraf 7-utredning om hur han mår psykiskt och det fanns inga indikationer på något sådant, säger Christer Ganelind."

(NA)

Detta uttalande, av en domare vid hovrätten, är lika pinsamt som Kungens förnekande av kaffeflickor och Ca*illa Hen*mark... "neej, nej, jag tror inte det."
För att sen släta över med att " vi vänder blad"?!
Citera
2021-07-22, 04:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vid en så allvarlig brottsmisstanke, som mordet på Lena, där kopiösa mängder fakta och indicier, hur i he*vete kunde de låta honom få leva som en fri man? Hade det varit för mycket begärt att han skulle inställt sig vid polisen 1 gång per vecka/månad? Jag hittar inte ordet för det just nu, men en typ av avprickning?
Varför hade han inte ens belagts med reseförbud?
Allvarlig brottsmisstanke är själva basen.

Det konstiga är att personer friade i Tingsrätten för mord kan både fly till Libanon under Huf ​(S*aliba) eller begå självmord (SD).

Som du säger borde det vara nån form av inställlelsekrav vid fortsatt misstanke och pågående mordåtal.
Typ som frivården vid villkorlig frigivning fast baklänges. Check. ✔️

Det är som ett sorts limbo mellan TR och HovR. En gråzon där ingen tar ansvar.

Reseförbud, obligatorisk häktning tre veckor i väntan på dom? Kan väl få ett fett skadestånd vid glädjande bud (friad).
Som minst iaf närvarokrav vid besked av dom.

Försök till prevention är väl iaf bättre än noll koll som idag i mellanmjölkslandet.
Gurgla, sa Flourtanten och barnen tog snällt den vita plastmuggen.
Citera
2021-07-22, 06:35
Medlem
Citat:
Ja, nog hade en rpu hade varit intressant som du säger.

Jag tror faktiskt att han inte ens begriper hur dumt det är - han verkar inte alls ha koll på vad som är lämpligt att säga eller göra i olika forum.

Lika korkat som att försöka krama poliser vid misstanke människorov och skriva hatbrev till ÅH under en pågående Fu och packa skaft.
Det sluga är stundom som bortblåst.

Har funderat på om det är just då han är under stark emotionell press/stress och reagerar med nån sorts omogen (naiv) dumhet, trots tillräckligt intellekt och manipulativ förmåga.

Jag tror att nyckeln till att förstå mordet ligger just i den där omognaden, och som sagt: någon liten åtgärd för att förhindra att han tog sitt liv när domen föll, hade jag förväntat mig utifrån allt som framkommit.
Citera
2021-07-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag tror att nyckeln till att förstå mordet ligger just i den där omognaden, och som sagt: någon liten åtgärd för att förhindra att han tog sitt liv när domen föll, hade jag förväntat mig utifrån allt som framkommit.

Med tanke på hur SD blev inhämtad av polisen en tidig morgon (barnen hemma) måste man väl anta att polisen i det läget var oroliga för vad han kunde företa sig?
Var den oron helt bortblåst denna förmiddagen när domen skulle komma?

SD hade dessutom visat sin rätta sida när han skrev sitt hatbrev till åklagaren.

Var det någon poliskompis till de inblandade som hade tipsat HD att hon borde hålla sig och barnen borta från SD kl 11?

Det här är något som borde utredas, hur ska polisen göra i ett fall som detta!? Ska de få förhandsinfo om domen för att kunna förebygga att något förskräckligt händer? Hinna plocka in SD så han inte har en chans att göra sig själv eller andra illa?

I detta fall hoppas jag att alla inom poliskåren som kände de inblandade får frågor om hur mycket kontakt de hade med GM/HD/JG/SOA (och när i tid). Förmodligen var det många som från början inte kunde tro att SD hade något med mordet att göra. Och sist men inte minst... vem var det SOA ringde efter kl 11?.

Kommer NA att våga ställa några frågor till polisen ang alla bekantskaper som fanns i denna röra?
Någon som kommer ihåg alla kopplingar kanske kan tipsa NA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in