Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Tesla är extremt övervärderat, har redan beskrivit i tråden vilken enorm produktions och försäljningsökning Tesla måste göra för att dagens värdering ens skall vara i närheten av att vara rimlig.
Tror du på allvar att Tesla har ett högre värde än flera av dagens största tillverkare sammantaget så lycka till.
Jaa det tror jag, bilindustrin har historiskt sett värderats otroligt lågt typ P/E 7-10.
Anledningen är att det är en bransch som följer konjunkturcykeln och som dras med enorma kostnader, ofta är nära konkurs osv osv…
När skiftet till tjänster inom transport och energi sker så blir det mycket mer mjukvarubaserade lösningar med fina marginaler och mindre investeringar.
P/E går upp och dagens samhälle kommer bli lika påverkat av autonomi och skifte till förnyelsebara energikällor som vi blev av digitaliseringen de senaste 20-åren.
Att sälja 10miljoner/år bilar och tjäna pengar på finansiering och service är uppenbarligen inte så sexigt.
Förstår charmen med att försöka hitta övervärderade bolag och vänta på krasch.
Jag va själv säker på att Facebook fick en löjlig värdering men det är ju bara krypa till korset och inse att jag hade fel och börja köpa till mig frugan och barnen…