2021-07-22, 08:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jaa absolut har den det men jag tror det finns en del kvar att hämta om/när pusselbitarna faller på plats.

Vet inte hur gammal du är men såg du värdet i Techbolagen ”fang” och investerade eller anser du dem övervärderade och har undvikit dem senaste decenniet?
Tesla är extremt övervärderat, har redan beskrivit i tråden vilken enorm produktions och försäljningsökning Tesla måste göra för att dagens värdering ens skall vara i närheten av att vara rimlig.
Tror du på allvar att Tesla har ett högre värde än flera av dagens största tillverkare sammantaget så lycka till.
Citera
2021-07-22, 10:08
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla är extremt övervärderat, har redan beskrivit i tråden vilken enorm produktions och försäljningsökning Tesla måste göra för att dagens värdering ens skall vara i närheten av att vara rimlig.
Tror du på allvar att Tesla har ett högre värde än flera av dagens största tillverkare sammantaget så lycka till.

Jaa det tror jag, bilindustrin har historiskt sett värderats otroligt lågt typ P/E 7-10.
Anledningen är att det är en bransch som följer konjunkturcykeln och som dras med enorma kostnader, ofta är nära konkurs osv osv…
När skiftet till tjänster inom transport och energi sker så blir det mycket mer mjukvarubaserade lösningar med fina marginaler och mindre investeringar.
P/E går upp och dagens samhälle kommer bli lika påverkat av autonomi och skifte till förnyelsebara energikällor som vi blev av digitaliseringen de senaste 20-åren.

Att sälja 10miljoner/år bilar och tjäna pengar på finansiering och service är uppenbarligen inte så sexigt.

Förstår charmen med att försöka hitta övervärderade bolag och vänta på krasch.
Jag va själv säker på att Facebook fick en löjlig värdering men det är ju bara krypa till korset och inse att jag hade fel och börja köpa till mig frugan och barnen…
Citera
2021-07-22, 11:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaa det tror jag, bilindustrin har historiskt sett värderats otroligt lågt typ P/E 7-10.
Anledningen är att det är en bransch som följer konjunkturcykeln och som dras med enorma kostnader, ofta är nära konkurs osv osv…
När skiftet till tjänster inom transport och energi sker så blir det mycket mer mjukvarubaserade lösningar med fina marginaler och mindre investeringar.
P/E går upp och dagens samhälle kommer bli lika påverkat av autonomi och skifte till förnyelsebara energikällor som vi blev av digitaliseringen de senaste 20-åren.

Att sälja 10miljoner/år bilar och tjäna pengar på finansiering och service är uppenbarligen inte så sexigt.

Förstår charmen med att försöka hitta övervärderade bolag och vänta på krasch.
Jag va själv säker på att Facebook fick en löjlig värdering men det är ju bara krypa till korset och inse att jag hade fel och börja köpa till mig frugan och barnen…
Teslas P/E är på 656 jmf Apple som ligger på lite drygt 32.
Alla tillverkare kommer erbjuda samma saker, Tesla är inte unika annat än sin litenhet och Musk’s konstanta upptåg och utspel.
Tesla skulle snarare behöva bygga 30 miljoner bilar om den här värderingen skulle vara rimlig.
FSD är ett förarstöd och ingen autopilot, den ger inget mervärde till en eventuell köpare. Den dagen FSD är idiotsäkert och godkänt av världens olika trafikverk så kan Tesla börja casha in på förarlösa bilar. Problemet är att den dagen kommer man inte att vara ensam.
Citera
2021-07-22, 11:32
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Teslas P/E är på 656 jmf Apple som ligger på lite drygt 32.
Alla tillverkare kommer erbjuda samma saker, Tesla är inte unika annat än sin litenhet och Musk’s konstanta upptåg och utspel.
Tesla skulle snarare behöva bygga 30 miljoner bilar om den här värderingen skulle vara rimlig.
FSD är ett förarstöd och ingen autopilot, den ger inget mervärde till en eventuell köpare. Den dagen FSD är idiotsäkert och godkänt av världens olika trafikverk så kan Tesla börja casha in på förarlösa bilar. Problemet är att den dagen kommer man inte att vara ensam.

Apple har ett börsvärde på 2,4T$
Tesla borde lätt kunna slå det i närtid och på sikt ta nå världens högst värderade bolag. Det bästa är tvivlarna och volatiliteten som skjutsar kursen upp och ner. Köp nedgång och sälj på toppen så får man skön utväxling på sina pengar. Tror det kommer fortsätta fungera så ett par år till.

Men I’ll put my money where my mouth is så får vi se. Du borde blanka 😉
Citera
2021-07-22, 11:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Apple har ett börsvärde på 2,4T$
Tesla borde lätt kunna slå det i närtid och på sikt ta nå världens högst värderade bolag. Det bästa är tvivlarna och volatiliteten som skjutsar kursen upp och ner. Köp nedgång och sälj på toppen så får man skön utväxling på sina pengar. Tror det kommer fortsätta fungera så ett par år till.

Men I’ll put my money where my mouth is så får vi se. Du borde blanka 😉
Köp lotter eller ett 25 öresbolag på smålistor, du kan ha tur då med.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-07-22 kl. 11:36.
Citera
2021-07-22, 15:24
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Köp lotter eller ett 25 öresbolag på smålistor, du kan ha tur då med.

Jag kan ha fel men har högst troligt en bättre presterande portfölj än dig historiskt sett men det betyder inte ett skvatt eftersom det är framtiden som spelar någon roll. Så den som lever får se, men det är otroligt spännande och man måste ändå älska börsen 😊
Citera
2021-07-23, 16:28
Medlem
gulbofinks avatar
Veoneer blir uppköpt och stiger 56 %. Hade tänkt skriva om bolaget i den här tråden men det blev inte av. Bilsäkerhetsföretag till en rimlig värdering jämfört med Tesla.

Tesla tror sig klara av att vara bäst på allt samtidigt. Elbilar, självkörande taxi, batteriproduktion mm.

Veoneer utvecklar bolaget avancerade lösningar, inkluderat system för körassistans, visionssensorer och nattvisningssystem, radarsystem för undvikande av kollisioner, samt LiDAR system, lasersystem som identifierar hastigheter, vinklar och körfältsmarkeringar. Bolaget kom till under 2018 som en avknoppning ur Autoliv koncernen.
Citera
2021-07-23, 19:34
Medlem
Problemet med TeslaFanBoys är följande.
Köpt bil, aktier och kan inte erkänna fel och brister företaget har och tror resten av världen sitter i någon sorts dvala .
Sanningen är att dom andra drakarna kommer ikapp Tesla när stunden är kommen, och behöver inte ställa om särskilt mycket då alla biltillverkare har fått en Deadline på fossilbilar och har tillsammans mer muskler än Tesla.
Kanske man kan jämföra Iphone med Android mobiler i dagsläget , inte satt dom andra på läktaren särskilt länge innan dom ändrade på den historien.
Citera
2021-07-23, 21:11
Medlem
Smart att gå in och köpa lite nu? eller lär den gå ner ytterligare
Citera
2021-07-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163

Då det inte finns några nyheter att tillgå som kan lyfta kursen, FSD ligger långt fram Berlin fabriken fram skjuten som skulle göra batterier m,m, bilen S+Plaid var säkert häftig en vecka och kursen fick lite rekyl uppåt men nu ser det ut som nedsidan har tagit fäste .. Jag skulle passat om jag var dig något drömläge har du inte just nu.
Citera
2021-07-23, 23:54
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Det är rapport i nästa vecka, så det är väl smart att göra om du tror den överträffare förväntningarna. Sjukt svårt att veta var förväntningarna ligger dock...
Citera
2021-07-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du svarade självklart inte på mina frågor ..
Ang. lagring av El i batteripacks ?
Vem tar hand om era batterier när dom är värdelösa ?
Det finns några få företag som ska kunna återvinna bilbatterier men långt ifrån allt, samt att kostnaden är troligen dyrare än att tillverka ett nytt idag som sitter i en EV.
Lyssna gärna på hela ditt klipp igen och hör du inte Green Hydrogen i sammanhanget så har du skickat fel länk !

Batterier smälts enkelt ner och metallerna återvinns. Ett batteri kan återvinnas 1000 ggr.
Lithium och cobolt atomerna förändras inte vet vi som inte sov i skolan. Dagens batterier klarar 30 000 cykler. Din bil havererar före batterierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in