2021-07-22, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Med tanke på hur SD blev inhämtad av polisen en tidig morgon (barnen hemma) måste man väl anta att polisen i det läget var oroliga för vad han kunde företa sig?
Var den oron helt bortblåst denna förmiddagen när domen skulle komma?

SD hade dessutom visat sin rätta sida när han skrev sitt hatbrev till åklagaren.

Var det någon poliskompis till de inblandade som hade tipsat HD att hon borde hålla sig och barnen borta från SD kl 11?

Det här är något som borde utredas, hur ska polisen göra i ett fall som detta!? Ska de få förhandsinfo om domen för att kunna förebygga att något förskräckligt händer? Hinna plocka in SD så han inte har en chans att göra sig själv eller andra illa?

I detta fall hoppas jag att alla inom poliskåren som kände de inblandade får frågor om hur mycket kontakt de hade med GM/HD/JG/SOA (och när i tid). Förmodligen var det många som från början inte kunde tro att SD hade något med mordet att göra. Och sist men inte minst... vem var det SOA ringde efter kl 11?.

Kommer NA att våga ställa några frågor till polisen ang alla bekantskaper som fanns i denna röra?
Någon som kommer ihåg alla kopplingar kanske kan tipsa NA?

Det är gjort, utan respons..av flera mig veterligen 😔
Citera
2021-07-22, 09:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag tror att nyckeln till att förstå mordet
ligger just i den där omognaden, och som sagt: någon liten åtgärd för att förhindra att han tog sitt liv när domen föll, hade jag förväntat mig utifrån allt som framkommit.
Ja, och det kom en engelsk fras i huvudet via ditt ordval:

Dealing with emotions, coping with stress.

Inte hans bästa gren.

9 apr 2017 22:16
Lena Wesström
vet inte egentligen om man kan säga att han saknar sjukdomsinsikt. Kanske förstår han egentligen.
Är ju inte ointelligent, tvärtom. Bara totalt handikappad socialt och känslomässigt."
(Ab 168, LW till KJ)

"Jag kanske kan mer om byggteknik. Men som människa är du så nära komplett man kan vara.
Jag stapplar mig fram i samliv med andra. Fattar ingenting. Jag är trasig och låst och bunden av mina begränsningar - sådana jag fått av livet tidigt och nyligen och sådana som helt enkelt har med egen oförmåga att göra."
(Ab 164, SD till LW nov 2014)
Citera
2021-07-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Med tanke på hur SD blev inhämtad av polisen en tidig morgon (barnen hemma) måste man väl anta att polisen i det läget var oroliga för vad han kunde företa sig?
Var den oron helt bortblåst denna förmiddagen när domen skulle komma?

SD hade dessutom visat sin rätta sida när han skrev sitt hatbrev till åklagaren.

Var det någon poliskompis till de inblandade som hade tipsat HD att hon borde hålla sig och barnen borta från SD kl 11?

Det här är något som borde utredas, hur ska polisen göra i ett fall som detta!? Ska de få förhandsinfo om domen för att kunna förebygga att något förskräckligt händer? Hinna plocka in SD så han inte har en chans att göra sig själv eller andra illa?

I detta fall hoppas jag att alla inom poliskåren som kände de inblandade får frågor om hur mycket kontakt de hade med GM/HD/JG/SOA (och när i tid). Förmodligen var det många som från början inte kunde tro att SD hade något med mordet att göra. Och sist men inte minst... vem var det SOA ringde efter kl 11?.

Kommer NA att våga ställa några frågor till polisen ang alla bekantskaper som fanns i denna röra?
Någon som kommer ihåg alla kopplingar kanske kan tipsa NA?

Det känns onekligen som om det är så mycket som felade i hela den här processen från polis och rättsväsende. Och det är säkert väldigt påfrestande för de inblandade poliserna också. Jag hoppas och tror att det blir utrett och att man ändrar en del rutiner.
Citera
2021-07-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
● Och, då får det bli så.

Bara för att jag, råkar vara djupt engagerad i detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m (2018) så betyder det inte, att jag, personligen, kan dra fram som en slags ångvält och inbilla mig att jag kan göra och bete mig precis hur som helst, det finns faktiskt gränser.

Respekterar man inte andra människor, blir man inte respekterad själv.

Folk som har anförtrott sig till mig genom att ha berättat saker och ting för mig har de alla en egen vilja vilken jag i min tur måste, och framförallt, vill respektera.

Jag hoppas i stället att kunna finna så kallade genvägar för att sålunda slippa ifrån att göra mig till ovänn med andra människor och framförallt, för att inte dra in andra vänliga människor i detta, mot ! ... deras egen vilja.

Jag är inte någon slags Gud, jag är en helt vanlig och enkel människa så som de allra flesta är, och vill vara.

Jag kände L*na Wesstr*m vilket har fått mig att engagera mig på djupet i detta fallet, jag har även besökt L*na Wesstr*m:s gravplats vid flera olika tillfällen och därstädes lämnat blommor.

L*ena Wesstr*m var en underbar mänsklig varelse och hon var dessutom enligt mig en god gitarrist. ( jag har själv spelat gitarr samt basgitarr under många år ).

Tillägg: Det är inte alls säkert att jag kommer att kunna finna något som i sin tur kan leda detta gamla mordfallet (L*na Wesstr*m 2018)
vidare, men om jag nu plötsligt skulle lyckas med att finna vad jag söker efter, då blir polisen den första jag överlämnar detta till med glädje.

Mvh/JM.

Jaså är du igång igen? Hoppas du på att folk ska ha glömt hur du har påstått dig veta saker tidigare i denna tråd, för att sedan blivit påkommen med att det bara var ett försök till att få uppmärksamhet på en mördad persons bekostnad?

Ett nytt desperat försök?
Citera
2021-07-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det känns onekligen som om det är så mycket som felade i hela den här processen från polis och rättsväsende. Och det är säkert väldigt påfrestande för de inblandade poliserna också. Jag hoppas och tror att det blir utrett och att man ändrar en del rutiner.

Man tycker ju att de under åren som gått borde ha lärt sig något. Varför blundade de för vad som ev skulle komma om SD blev dömd? Varför var de inte då oroliga likt när de hämtade in SD den tidiga morgonen?

Allt ska mörkläggas som det verkar, tom samtalet från (förmodligen) SOA:s inringande... när kom in, till vem?

Kanske en ny tråd ska skapas... kanske kan få NA att vakna och ställa befogade "obekväma" frågor till berörd myndighet?
Citera
2021-07-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jaså är du igång igen? Hoppas du på att folk ska ha glömt hur du har påstått dig veta saker tidigare i denna tråd, för att sedan blivit påkommen med att det bara var ett försök till att få uppmärksamhet på en mördad persons bekostnad?

Inlägget inte till mig, men...
Så kul att se Dig tillbaka i tråden! Hoppas Ni hämtat er efter det förskräckliga skriket från LW! Så tacksamt att Du och din sambo verkligen reagerade den sena kvällen och iom det kunde få till en tidpunkt!

Det behövs nog trådskrivare som varit med från den bittra starten (eller orkar läsa div TS inlägg från början).
Citera
2021-07-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan

Ni 2 ska ha all cred i världen, ty utan er kanske en mördare fortfarande hade gått lös och terroriserat bl.a Lenas barn med sitt flin och 2 fingrar i luften.
Citera
2021-07-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Inte hans bästa gren.

Lena Wesström
vet inte egentligen om man kan säga att han saknar sjukdomsinsikt. Kanske förstår han egentligen.
Är ju inte ointelligent, tvärtom. Bara totalt handikappad socialt och känslomässigt."
(Ab 168, LW till KJ)

"Jag kanske kan mer om byggteknik. Men som människa är du så nära komplett man kan vara.
Jag stapplar mig fram i samliv med andra. Fattar ingenting. Jag är trasig och låst och bunden av mina begränsningar - sådana jag fått av livet tidigt och nyligen och sådana som helt enkelt har med egen oförmåga att göra."

Tänk att han iaf var medveten om just dessa begränsningar ändå. Antar också att det syntes mycket väl på SD när han blev stressad, arg, nervös eller pressad. Hans tics undgick nog inte hans familj och vänner.

Har själv sett sånt flera gånger. Är som att läsa direkt ur en öppen bok om hur en person med tics mår. Under de 2 rättegångarna, inte minst.

@Litenensam var på rättegången och kanske vet mer om detta? Skulle vara intressant att veta.
Citera
2021-07-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
[/b]
Det är gjort, utan respons..av flera mig veterligen 😔

NA har "viktigare" undersökningar att hantera just nu: reporter och fotograf gick runt i centrum och letade män med bar överkropp i affärerna.
Vore bra att åtminstone få svar på det man tipsar om i det här fallet. Jo, det händer väl någon gång.
Citera
2021-07-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Inte hans bästa gren.

Lena Wesström
(Ab 168, LW till KJ)

Viktiga citat för att få litet bättre kläm på vad som hände mellan LW och SD. Också detta att hon sett hur trasig han var, men ändå att hon inte förstod riktigt hur farligt det var. Och vem gör det? Han verkade vara ett litet övergivet barn i en vuxen kropp, och sådana finns det tyvärr många, men de flesta dödar inte. I vart fall inte andra än sig själva.
Citera
2021-07-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänk att han iaf var medveten om just dessa begränsningar ändå. Antar också att det syntes mycket väl på SD när han blev stressad, arg, nervös eller pressad. Hans tics undgick nog inte hans familj och vänner.

Har själv sett sånt flera gånger. Är som att läsa direkt ur en öppen bok om hur en person med tics mår. Under de 2 rättegångarna, inte minst.

@Litenensam var på rättegången och kanske vet mer om detta? Skulle vara intressant att veta
.
Jag såg SD komma och gå i sällskap med Soa.
Soa satt förövrigt och såg riktigt avslappnad ut, visade ingen nervositet. Pratade lite med honom, han var lugn som en filbunke.
Utanför Örebro Tingsrätt var SD "omaskerad".
Inne under förhandlingarna, möttes våra blickar och jag såg rädsla.
SD var mycket stressad, flackade med blicken och hade tics som inte masken kunde dölja, ofrivilliga ögonryckningar.
Det visades filmer från synen i hans tvättstuga, där han står och vrider sina vid midjan fängslade händer, och har extrema tics i ansiktet, munnen och ögonen. Blicken flackar och ångesten är påtaglig.
Med tanke på allt material som uppvisats för hovrätten, är det ett under att de inte bedömde att de ville ha SD häktad tills de var på det klara med hur deras dom skulle lyda.
Att Hiding och Johansson faktiskt yrkade för livstidsstraff, att de betonade hur SD reagerat, dessutom visat hans domkraftsfilm med hatmeddelande till Hiding, för att påvisa hur han reagerar vid stress och när han förstår att han är avslöjad. Vid synen i tvättstugan började han svamla om att man skulle ha i åtanke takhöjden, när blodet påvisades på tvättmaskinen.
Just när det gäller tics, så är det någonting som borde uppmärksammats vid den fantastiska P7:an..
Skam
Citera
2021-07-22, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
NA har "viktigare" undersökningar att hantera just nu: reporter och fotograf gick runt i centrum och letade män med bar överkropp i affärerna.
Vore bra att åtminstone få svar på det man tipsar om i det här fallet. Jo, det händer väl någon gång.
Förstår inte varför, de har följt fallet och fått pris för sitt följande och grävande, varför vill de inte skriva om hur "sagan" slutade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in