2021-07-22, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
• Esbjörn erbjöd sig att betala tillbaks handpenningen i sitt första brev till Ebba, det vill säga minde än två veckor efter att kontraktet skrevs. Det står uttryckligen i tingsrättens papper att Ebba inte samarbetat o frågan om att återbetala handpenningen. Anledning till att hon inte gjort det är att det skulle kraftigt försämrad hennes chanser att vinna huset som hon är beredd att förlora all heder för. Men nu sitter pengarna på deponikontot, så det är bara för henne att ge upp huset så är de hennes igen. Att pengarna nu är insatta tycker jag tyder på att de aldrig har varit på vift eller förskingrade, något som spekulerats mycket i här.
•Att Ebbas pappa inte jobbar på Anticimex får jag ta dig på orden på, jag sa att jag inte viste men hade för mig att jag läst att det var så här.
•Förlåt 3,9 menar jag. Men självklart påverkar de 100 000 jag råkade slinta hela min trovärdighet. Det har du rätt i.
• Vad menar du med att Esbjörn inte sa? Står Ebba rakt upp och ner och ljuger när hon sa,
Först sa Esbjörn Nej, sedan kanske och sen Ja.

Jag förstår inte att du orkar peta i mina små felskrivningar. Får det dig inte att känna dig löjlig?

Jag minns inte riktigt. Stod det i Esbjörns brev att han erbjöd sig att betala tillbaka handpenningen eller att han redan hade gjort det? Har du någon aning?
2021-07-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jo sådant kan ändras över tid.

Debattören Kubun har tydligen varit i kontakt med ombudet som hävdar att denne har gått en fastighetsmäklarutbildning i Norrköping (om kubun uppfattade saken rätt). Någon sådant utbildning har jag inte hittat där. Enskilda kurser finns säkert om man googlar som du har gjort. Dessutom brukar ingen utbildning, om vi talar om program eller att man läser in examen via fristående kurser vara så kort som två år.
Kriminalvården har sitt huvudkontor i Norrköping, de kanske var utbildningssamordnare?
2021-07-22, 08:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kriminalvården har sitt huvudkontor i Norrköping, de kanske var utbildningssamordnare?

Jag vet faktiskt inte. Har inte någon kännedom hur man som intern kan studera, vilka kurser som erbjuds och vart man kan studera.
2021-07-22, 08:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Någon förlust på 400 tusen är det ingen som talar om. Handpenningen sitter redan på ett deponikonto och det vet du oxå.

Eftersom diskussionen handlade om vad Fröken Ur (90510) skulle ha gjort i motsvarande situation, så måste du också hålla dig till de spelreglerna. Nämligen att dra sig ur direkt där i början. Handpenningen var då helt i Esbjörns ägo och inte på något deponikonto. Esbjörn höll sig undan och ville inte träffas. Varken med eller utan ombudsstöd och kommunicerade bara via tredje hand i Expressen.

Citat:
Angående röjningen skulle jag nog säga att om man röjer vid en fastighet där köpebrevet inte är påskrivet, även om ägaren givet sin tillåtelse. Får man nog stå sitt misstag. Dock har jag här fått klart för mig att det var Ebbas föräldrar och några vänner som röjde. Så vi får väl hoppas att De inte fakturerar Ebba för det.

Vad gäller kostnader. Att Ebbas familj var där och röjde, gjorde de förmodligen gratis av samhörighet till Ebba. Sånt som familjemedlemmar gör. Men med tanke på skicket på Esbjörns tomt, så hade de säkert lånat/hyrt röjsågar, motorsågar och sånt, för det brukar man inte ha om man har en normal villatomt. Dvs en direkt kostnad. De gjorde nog dessutom ett behövligt jobb med slyn, så att huset inte fick mer problem (det var ju det som var huvudsyftet med röjningen) och jag tror inte ens Esbjörn tycker att sly ska växa in i hans sommarstuga. Alltså borde han betala för deras tid om han nu vill backa ur. Det är om inte annat moraliskt rätt och riktigt.

Citat:
Att hon betalar en massa pengar för värderingar är ju en sanning med modifikation. Dels verkar ju den ena värderingen vara någon internet tjänst. Så den kan kininet kosta så hemskt mycket. Och med tanke på att Notars mäklare inte varit på platsen utan höftat från kontoret och inte ens präntat ner sina tankar på papper inför värderingen så kan ju inte den fakturen svida så hårt heller. Och jobbar inte Ebbas Pappa på Anticimex? Jag kan minnas fel…
Personligen tycker jag Ebba kunde stå för samtliga nämnda saker och vi kunde kalla det läropengar. Men om jag inte missminner mig har Esbjörn erbjuder sig att stå för det om kontraktet hävs.

Har Notars mäklare inte varit på plats alls? Fick uppfattningen om att personen faktiskt varit på plats, om än inte någon längre tid. Anticimex var där två dagar och det lär vara inte gratis. Oavsett om Ebba fick rabatt (om nu hennes far jobbar på Anticimex och har personalrabatt) eller inte, så ska Esbjörn stå för hela den kostnaden nu när han vill ha kvar fastigheten.

Esbjörn lovade där och då ingenting om att stå för Ebbas kostnader vad vi vet. Sånt kom långt senare. Första officiella budet från hans sida, var att de skulle stå för sina egna kostnader och Ebba skulle få en symbolisk peng för besväret.

Om Ebba hade gjort något direkt fel i den här affären, dvs fått säljaren att sälja något han absolut inte ville sälja och/eller till ett pris som var direkt ofördelaktigt för säljaren, ja, då tycker jag att hon kunde se både handpenning och alla utgifter som läropengar. Nu är det inte så illa hanterat från Ebbas sida, eller hur?

Citat:
Självklart måste Esbjörn medverka till att kontraktet hävs. Men det har ju inte varit några problem att medverka sedan han skaffade juridisk ombud. De har ju träffats på förhandlingar. Så att hon behöver riskera skadestånd för att hon bröt kontraktet är nog inte en speciellt överhängande fara. Dessutom var det hon som drog saker inför tinget. Ger mannagryn in i leken får man leken tåla.

Faktum är att Esbjörn inte medverkade till att kunna häva kontraktet eller reda ut situationen på något vis. Han höll sig undan, förutom en gång, då han kom dit, men vände på tröskeln. Enligt Ebbas ombud, har det varit svårförhandlat bakom kulisserna.

Rent juridiskt är det den som bryter kontraktet som får stå för den andra sidans ekonomiska skada, så om man inte har miljoner att slänga bort bara så där, så bryr man nog sig väldigt mycket om att inte vara den som bryter kontraktet. Enklast så. Varför ens ta risken?

Hon tog saker till tinget, för att Esbjörn bröt sin del av överenskommelsen och inte ville medverka till att lösa knuten. Esbjörn som var den som bröt kontraktet, borde ha fått rätt rådgivning från sitt ombud: Ge Ebba handpenning, stå för _alla_ hennes kostnader och be om ursäkt offentligt i media för att hans sida hade smutskastat henne och kommit med lögner. Hade hon backat från det erbjudandet, ja då hade hon varit det svin ni vill ha henne till. Men det kom inga såna bud, inte ens i närheten.

Citat:
Ja, Ebba fick Esbjörn att skriva på. Jag känner dock att ville sälja är en överdrift. Ebbas uttalande om att först sa han nej, sedan kanske och till slut ja. Tyder ju på att det varit en process att få honom att sälja. Esbjörn har ju sagt att han var charmad av henne och att hon tjatade och tjatade stärker ju att köpet inte var glasklart från början.

Klart det är en process att sälja. Det är det alltid. Inte alla säljare vill ha ut maximalt med pengar för sin fastighet. Esbjörn verkar tex bry sig mycket om att det mesta förblir som det var. Jag tror inte han hade sålt till Zlatan som velat blåsa bort allting och byggt en staty av sig själv på tomten, även om Zlatan hade erbjudit hundra miljoner. Nej, han och Ebba har pratats vid och fått "känna på varandra" (bildligt talat, för er fb:are som tror att Ebba förförde Esbjörn), om de är rätt match för säljet i fråga. Ansåg Esbjörn att hon var en tänkbar köpare? När svaret väl var ja på den biten, så pratade de säkert prislapp.

Att Esbjörn sa nej, kanske och ja, är väl rätt normalt? Ebba hade säkert lite andra planer för fastigheten, än vad som föll Esbjörn i smaken. Som sa nej. Ebba var beredd att kompromissa och Esbjörn sa kanske och till slut hade Ebba och Esbjörn kompromissat till något som båda kunde säga ja på? Är det så otroligt?

Men att Esbjörn faktiskt redan från början ville sälja (till rätt köpare och för rätt pris) ger sig ju av att Esbjörn gick hem till Ebba för att påbörja diskussionerna över en kopp kaffe. Hade han varit så bestämd över att fastigheten skulle fortsätta vara i släkten, så hade han aldrig gått dit, eller hur?

Citat:
Kul att du infalla fall inte kallar 3,8 för kanonpris. Själv är jag övertygad om att det inte gått under 5 miljoner om det blev budgivning på huset

Det är klart att priset förmodligen inte blivit exakt de där 3.9 miljonerna om det varit budgivning. Men det är en massa om och men i den här historien. Hade du bjudit fem miljoner för den där fastigheten i nuvarande skick, utan att ha det omfattande besiktningsprotokollet? Hade du bjudit fem miljoner även efter att ha läst protokollet? Hade du bjudit fem miljoner och accepterat Esbjörns krav på att allt ska behållas i ursprungligt skick eller så nära som möjligt? Hade någon bjudit fem miljoner för det stället och varit beredd att hosta upp 3-4 miljoner till för att renovera upp det till beboeligt skick? Jag tvivlar. För den som inte prompt vill bo i just det området, så finns det gott om bättre objekt vid andra sjöar i närområdet. Mer prisvärda.
2021-07-22, 08:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag minns inte riktigt. Stod det i Esbjörns brev att han erbjöd sig att betala tillbaka handpenningen eller att han redan hade gjort det? Har du någon aning?

I brevet daterat den 3:e stod det att han redan hade betalat in pengarna, men också att han skulle betala in pengarna den 4:e.
2021-07-22, 08:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Någon som uppriktigt är intresserad av någon annans vilja, lyssnar till den vars vilja man undrar över. Något som Ebba visat en häpnadsväckande oförmåga till. Hon stämmer istället den vars vilja uttryckts, bara för att den inte stämde överens med hennes egen. Skamlöst!

När hade Ebba (där i början) chansen till att lyssna vad Esbjörn ville? Direkt från hans mun? Allt hon fick till sig, var filtrerat via Binninge och Brännström på Expressen, eller Binninge.
2021-07-22, 08:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Du verkar helt omedveten om att godmanskap är ett uppdrag du får av den du är god man för, dvs någon som den som får åtnjuta tjänsterna har förtroende för. Inte sällan en nära vän eller släkting.

Det är remarkabelt att ni i Ebba-sekten nedlåter er att ha synpunkter på privata angelägenheter som Esbjörn ordnar till för sig på ålderns höst som kognitivt funktionshindrad. Allt för att skydda er gunstling. Det tyder på en direkt hänsynslös och respektlös inställning, inte bara till den äldre-äldre Esbjörn utan i förlängningen alla äldre. Vet hut!

I det här fallet är mäklarhustrun ingen nära vän eller släkting. Tror inte Esbjörn visste om att hon fanns, innan det här drog igång. Varför ansökte inte kursgårdsdamen om att vara god man? Hon var ändå den som enligt egen utsago tog hand om Esbjörn? Kan det vara för att det finns ett testamente hon är arvtagare i?

Esbjörn har inte ordnat någonting. Det är kursgårdsdamen som anlitat sin gamla vän mäklarhustrun, som i sin tur har anlitat sin fd arbetsgivare (eller vad deras relation nu var) Binninge. Fullmakter är skrivna på ett väldigt besynnerligt sätt om jag förstått saken rätt och bevittnade av folk som är i beroendeställning av kursgårdsdamen. Frågan är då om det är Esbjörn som har initierat allt det här, eller om han fått allt serverat och bara har fått en penna i handen och någon har pekat i stearinljusens sken var han ska skriva på?

Vad gäller oss i "Ebba-sekten" som du så föraktfullt kallar oss (i brist på argument förmodar jag, för vad jag vet, så finns det ingen sekt kring varken Ebba eller Esbjörn), så är det nog så att hade den här affären skötts på ett mer normalt sett, utanför media, så hade den varit löst innan det ens blivit en tråd på Flashback. Här på Flashback vänds och vrids det på allt och Esbjörns privatliv har naturligtvis blivit en del av att försöka hitta svar. Precis som Ebbas (och hennes närståendes) privatliv har varit det.

Vad är en äldre-äldre?

Varför ska man automatiskt ha respekt för äldre? Varför inte se dom som vanliga människor och ge respekt efter bemötande? Det är inte åldern i legitimationen för mig som avgör om en person kan göra affärer, det är hur bra maskineriet i huvudet fungerar. I Esbjörns fall fungerar det lika bra idag, som det gjorde för tio år sedan och experter har sagt att han har förmågan kvar att göra affärer och sköta sitt liv. Bra för Esbjörn säger jag.
2021-07-22, 08:54
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
När hade Ebba (där i början) chansen till att lyssna vad Esbjörn ville? Direkt från hans mun? Allt hon fick till sig, var filtrerat via Binninge och Brännström på Expressen, eller Binninge.

Ebba ville gärna träffa Esbjörn och höra hans version vilket hon inte fick, all kommunikation kom ifrån de som gärna ville ärva fastigheten, oftast via media.
2021-07-22, 08:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
• Esbjörn erbjöd sig att betala tillbaks handpenningen i sitt första brev till Ebba, det vill säga minde än två veckor efter att kontraktet skrevs. Det står uttryckligen i tingsrättens papper att Ebba inte samarbetat o frågan om att återbetala handpenningen. Anledning till att hon inte gjort det är att det skulle kraftigt försämrad hennes chanser att vinna huset som hon är beredd att förlora all heder för. Men nu sitter pengarna på deponikontot, så det är bara för henne att ge upp huset så är de hennes igen. Att pengarna nu är insatta tycker jag tyder på att de aldrig har varit på vift eller förskingrade, något som spekulerats mycket i här.
•Att Ebbas pappa inte jobbar på Anticimex får jag ta dig på orden på, jag sa att jag inte viste men hade för mig att jag läst att det var så här.
•Förlåt 3,9 menar jag. Men självklart påverkar de 100 000 jag råkade slinta hela min trovärdighet. Det har du rätt i.
• Vad menar du med att Esbjörn inte sa? Står Ebba rakt upp och ner och ljuger när hon sa,

Jag förstår inte att du orkar peta i mina små felskrivningar. Får det dig inte att känna dig löjlig?

Esbjörn erbjöd sig väl brevledes (daterat den tredje) att han hade betalat in handpenningen den tredje, men också att det skulle ske den fjärde om det inte gick den tredje, dvs långt efter tillträdesdagen. Kontraktsskrivandet skedde ungefär en månad innan tillträdesdagen om jag minns rätt.

Var pengarna kommer ifrån, kan vi bara spekulera. Där i mellanperioden efter att handpenningen betalats in av Ebba, så har Esbjörn gjort sig skuldfri och så även Binninge. Det pratas om att en av Esbjörns lägenheter har sålts. Att pengarna har jobbat innan de hamnade på deponi, tar jag för givet. Men i slutänden spelar det mig ingen roll om någon vänlig själ som inte är Esbjörn har deponerat pengarna. Han har fixat fram dom och det är en bra början.

Om man slinter med faktiska detaljer, påverkar det ens trovärdighet. En gång är ingen gång, men gör man det för ofta så. Gäller mig, gäller dig och gäller alla härinne. Svårt att veta ibland om felskrivningen är medveten för att driva en agenda, eller att det faktiskt är en felskrivning. Det har varit så mycket "fel" i tråden (från alla möjliga håll) så jag tolkar allt numera som agendasättande, medvetna felskrivningar. Det sänker trådens kvalitét, istället för att komma närmare sanningen, så snurrar vi bara runt den och försöker förbättra våra positioner. Trist.
2021-07-22, 08:59
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Dina inlägg kommer helt ur din fantasi och sedan så placerar du in dina små lögner för att testa om du kan få dem till trådsanningar.
2021-07-22, 09:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Du verkar helt omedveten om att godmanskap är ett uppdrag du får av den du är god man för, dvs någon som den som får åtnjuta tjänsterna har förtroende för. Inte sällan en nära vän eller släkting.

Det är remarkabelt att ni i Ebba-sekten nedlåter er att ha synpunkter på privata angelägenheter som Esbjörn ordnar till för sig på ålderns höst som kognitivt funktionshindrad. Allt för att skydda er gunstling. Det tyder på en direkt hänsynslös och respektlös inställning, inte bara till den äldre-äldre Esbjörn utan i förlängningen alla äldre. Vet hut!

Jag är väl medveten om de många övergrepp som begås på gamla där giriga människor försöker att få människor omyndigförklarade.

Med tanke på att de har ekomiska intresse av att ta över Esbjörn gör att de är direkt olämpliga.

Om Esbjörn behöver hjälp så skall de inte vara av dessa som har en historia av övergrepp och konstiga testamente.
2021-07-22, 09:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Norrköping har ingen högskola eller universitet. Linköpings universitet tror jag har filial i Norrköping, men där bedrivs ingen vare sig fastighetsmäklarutbildning eller juristutbildning.

Här är de lärosäten i Sverige som ger utbildning i fastighetsrätt, fastighetsmäkleri etc.

https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=m%c3%a4klare&p=1

Så hos vilken skola har han utbildat sig? Folkhögskola, privat skola, komvux?

Att någon som finns med i kronofogdens register utses som rekonstruktör ser jag som något mycket märkligt. Som dessutom har 0 i inkomster.

Om du denne man har haft rekonstruktionsuppdrag, varit målsägarbiträde, agerat som privat försvarare, borde då inte denna person ha mer än 0 kr i inkomst samt det bolag som denne är verksam i haft en omsättning på mer än 50000 kr 2019?
JB SMS:ade detta till mig: (oavkortat)
Du milde tid vilka stollar det finns där inne😂
För att "hjälpa" de som tror att jag gått mäklarutbildningen i kriminalvårdens regi så kan du informera om det var 1986 i Norrköping och det var innan det var en universitetsutbildning. Det var Statens skola för vuxna som hade dessa utbildningar. Lärare var den legendariske Axel Persson. Det var samma utbildning som idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in