Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Någon förlust på 400 tusen är det ingen som talar om. Handpenningen sitter redan på ett deponikonto och det vet du oxå.
Eftersom diskussionen handlade om vad Fröken Ur (90510) skulle ha gjort i motsvarande situation, så måste du också hålla dig till de spelreglerna. Nämligen att dra sig ur direkt där i början. Handpenningen var då helt i Esbjörns ägo och inte på något deponikonto. Esbjörn höll sig undan och ville inte träffas. Varken med eller utan ombudsstöd och kommunicerade bara via tredje hand i Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Angående röjningen skulle jag nog säga att om man röjer vid en fastighet där köpebrevet inte är påskrivet, även om ägaren givet sin tillåtelse. Får man nog stå sitt misstag. Dock har jag här fått klart för mig att det var Ebbas föräldrar och några vänner som röjde. Så vi får väl hoppas att De inte fakturerar Ebba för det.
Vad gäller kostnader. Att Ebbas familj var där och röjde, gjorde de förmodligen gratis av samhörighet till Ebba. Sånt som familjemedlemmar gör. Men med tanke på skicket på Esbjörns tomt, så hade de säkert lånat/hyrt röjsågar, motorsågar och sånt, för det brukar man inte ha om man har en normal villatomt. Dvs en direkt kostnad. De gjorde nog dessutom ett behövligt jobb med slyn, så att huset inte fick mer problem (det var ju det som var huvudsyftet med röjningen) och jag tror inte ens Esbjörn tycker att sly ska växa in i hans sommarstuga. Alltså borde han betala för deras tid om han nu vill backa ur. Det är om inte annat moraliskt rätt och riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Att hon betalar en massa pengar för värderingar är ju en sanning med modifikation. Dels verkar ju den ena värderingen vara någon internet tjänst. Så den kan kininet kosta så hemskt mycket. Och med tanke på att Notars mäklare inte varit på platsen utan höftat från kontoret och inte ens präntat ner sina tankar på papper inför värderingen så kan ju inte den fakturen svida så hårt heller. Och jobbar inte Ebbas Pappa på Anticimex? Jag kan minnas fel…
Personligen tycker jag Ebba kunde stå för samtliga nämnda saker och vi kunde kalla det läropengar. Men om jag inte missminner mig har Esbjörn erbjuder sig att stå för det om kontraktet hävs.
Har Notars mäklare inte varit på plats alls? Fick uppfattningen om att personen faktiskt varit på plats, om än inte någon längre tid. Anticimex var där två dagar och det lär vara inte gratis. Oavsett om Ebba fick rabatt (om nu hennes far jobbar på Anticimex och har personalrabatt) eller inte, så ska Esbjörn stå för hela den kostnaden nu när han vill ha kvar fastigheten.
Esbjörn lovade där och då ingenting om att stå för Ebbas kostnader vad vi vet. Sånt kom långt senare. Första officiella budet från hans sida, var att de skulle stå för sina egna kostnader och Ebba skulle få en symbolisk peng för besväret.
Om Ebba hade gjort något direkt fel i den här affären, dvs fått säljaren att sälja något han absolut inte ville sälja och/eller till ett pris som var direkt ofördelaktigt för säljaren, ja, då tycker jag att hon kunde se både handpenning och alla utgifter som läropengar. Nu är det inte så illa hanterat från Ebbas sida, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Självklart måste Esbjörn medverka till att kontraktet hävs. Men det har ju inte varit några problem att medverka sedan han skaffade juridisk ombud. De har ju träffats på förhandlingar. Så att hon behöver riskera skadestånd för att hon bröt kontraktet är nog inte en speciellt överhängande fara. Dessutom var det hon som drog saker inför tinget. Ger mannagryn in i leken får man leken tåla.
Faktum är att Esbjörn inte medverkade till att kunna häva kontraktet eller reda ut situationen på något vis. Han höll sig undan, förutom en gång, då han kom dit, men vände på tröskeln. Enligt Ebbas ombud, har det varit svårförhandlat bakom kulisserna.
Rent juridiskt är det den som bryter kontraktet som får stå för den andra sidans ekonomiska skada, så om man inte har miljoner att slänga bort bara så där, så bryr man nog sig väldigt mycket om att inte vara den som bryter kontraktet. Enklast så. Varför ens ta risken?
Hon tog saker till tinget, för att Esbjörn bröt sin del av överenskommelsen och inte ville medverka till att lösa knuten. Esbjörn som var den som bröt kontraktet, borde ha fått rätt rådgivning från sitt ombud: Ge Ebba handpenning, stå för _alla_ hennes kostnader och be om ursäkt offentligt i media för att hans sida hade smutskastat henne och kommit med lögner. Hade hon backat från det erbjudandet, ja då hade hon varit det svin ni vill ha henne till. Men det kom inga såna bud, inte ens i närheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Ja, Ebba fick Esbjörn att skriva på. Jag känner dock att ville sälja är en överdrift. Ebbas uttalande om att först sa han nej, sedan kanske och till slut ja. Tyder ju på att det varit en process att få honom att sälja. Esbjörn har ju sagt att han var charmad av henne och att hon tjatade och tjatade stärker ju att köpet inte var glasklart från början.
Klart det är en process att sälja. Det är det alltid. Inte alla säljare vill ha ut maximalt med pengar för sin fastighet. Esbjörn verkar tex bry sig mycket om att det mesta förblir som det var. Jag tror inte han hade sålt till Zlatan som velat blåsa bort allting och byggt en staty av sig själv på tomten, även om Zlatan hade erbjudit hundra miljoner. Nej, han och Ebba har pratats vid och fått "känna på varandra" (bildligt talat, för er fb:are som tror att Ebba förförde Esbjörn), om de är rätt match för säljet i fråga. Ansåg Esbjörn att hon var en tänkbar köpare? När svaret väl var ja på den biten, så pratade de säkert prislapp.
Att Esbjörn sa nej, kanske och ja, är väl rätt normalt? Ebba hade säkert lite andra planer för fastigheten, än vad som föll Esbjörn i smaken. Som sa nej. Ebba var beredd att kompromissa och Esbjörn sa kanske och till slut hade Ebba och Esbjörn kompromissat till något som båda kunde säga ja på? Är det så otroligt?
Men att Esbjörn faktiskt redan från början ville sälja (till rätt köpare och för rätt pris) ger sig ju av att Esbjörn gick hem till Ebba för att påbörja diskussionerna över en kopp kaffe. Hade han varit så bestämd över att fastigheten skulle fortsätta vara i släkten, så hade han aldrig gått dit, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Kul att du infalla fall inte kallar 3,8 för kanonpris. Själv är jag övertygad om att det inte gått under 5 miljoner om det blev budgivning på huset
Det är klart att priset förmodligen inte blivit exakt de där 3.9 miljonerna om det varit budgivning. Men det är en massa om och men i den här historien. Hade du bjudit fem miljoner för den där fastigheten i nuvarande skick, utan att ha det omfattande besiktningsprotokollet? Hade du bjudit fem miljoner även efter att ha läst protokollet? Hade du bjudit fem miljoner och accepterat Esbjörns krav på att allt ska behållas i ursprungligt skick eller så nära som möjligt? Hade någon bjudit fem miljoner för det stället och varit beredd att hosta upp 3-4 miljoner till för att renovera upp det till beboeligt skick? Jag tvivlar. För den som inte prompt vill bo i just det området, så finns det gott om bättre objekt vid andra sjöar i närområdet. Mer prisvärda.