Ja, helt riktigt. Ofattbart vad lagen än säger om saken. SD hade kunnat ställa till med en massa elände för andra, inte minst mot sin egen familj när han förstod att spelet var slut.
Ja, det var vad jag trodde det fanns en risk för.
Men uppenbart var det inte så med facit i hand.
Antagligen levde han på hoppet (ta mig tillbaka) och nåt i klass med "now we are even".
Hade han haft den målsättningen hade HD varit död för länge sen.
Speciellt som hon beter sig i flera år när hon hoppar mellan JS och SD och även är ute på semester en vecka med den man han tidigare ogillade.
Mkt svartsjuk ang LW 2015 så jag betvivlar att han jublade när HD valde c_c som resepartner 2019.
Det är ett skevt servande med tanke på hennes ålder och ter sig som överbeskyddande.
Han är som en Sancho Panza åt HD och är med i vartenda hörn och servar.
Han ringer SDs föräldrar istället för HD. Förmedlar att LW är manipulativ.
Åker till HD sen kväll då SD är på förhör och hon skenar emotionellt.
Kör HD till psyket då hon är på väg att braka ihop vid hemkomst.
Han är som en livvakt så det stämmer det systern säger om att de har tighta band.
Han ger en rapport om läget kring LW, tycks prata oavbrutet i timmar på väg från Arlanda:
"frågan om hur det går, det behövs inte när jag har S*ven-Olof med .. eh .. så det.. det behöver jag inte."
"jag fick nog en full återberättelse av S*ven-Olof som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på."
"han börja prata när vi kom till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme."
(SD, Ab 147)
Kör HD till förhör och verkar ha förhandsinfo om att LW hittats död.
Bor på torpet ihop med dem.
Rensar SDs skorsten och är bredvid SD i rätten som en hök... ursäkta.. ett stöd.
Sammantaget ser det inte ut som ett svek mot dottern.
Det är snarare i paritet att han hela tiden servar henne och beter sig som om han hade huvudansvar i den här soppan. Servar, styr och ställer.
En väninna till HD är dit 23 maj. SD och SOA är på plats.
"Det vilade ett lite obehagligt lugn över gården."
(Ab 150, förhör AS)
Sen visar det sig vara mer än ödesdigert och obehagligt på gården.
Direktsamtal till stationen och troligen SOA som greps.
Extraherar man vad TB säger så framgår det via SD att det i stort sett är "pensionärsgubben" SOAs åsikter:
- "Jag är arg på dig och det vet du" .
- "Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge."
- "Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det.
Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt."
- "Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg."
- "det känns även som att du svikit mej."
TB: Nä, det är verkligen inget vanligt läge du befinner dej i.. Inte famiijen heller. Eller vännerna. Eller bekanta. Släktingar .. så svårt för alla på så många sätt. Jag är arg på dej och det vet du. Det har jag inte hymlat med.
Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge. Och dessutom blåneka när hon ställer dej mot väggen. Får dessutom signaler på att ditt och Ls förhållande inte "bara" pågick några år utan många fler. Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det. Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt. Massor av saker.
Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg. och det kan tyckas konstigt, men det känns även som att du svikit mej genom att visa dej vara någon annan än jag trott."
SD: Det är bra. Ni är blott två som r så uppriktiga.
SD: Jag tycker du har rätt.
(..)
TB: Du vet att jag är uppriktig. Det är min styrka. Och ibland svaghet.
TB:Vem är det mer som skäller på dej?
SD: Ingen som skäller. Inte du heller.
SD: Men det finns en pensionärsgubbe som tg och jag känner som uttrycker ungefär samma som du .
SD: Jag ber inte någon om förlåtelse.
SD : tycker inte jag förtjänar någon.
SD: Men jag är ledsen för att jag svikit så många."
Ab 150
Inte nog med att han på det grymmaste sätt hade mördat Lena - han hade verkligen också kört slut på hela sitt liv alldeles själv.
Allt han genom bluff och förbannad dikt lurat sin omgivning att han var en hyvens snubbe. Nattens Vita Riddare visade sig i själva verket vara en fullkomligt omnipotent livsfarlig person.
Jag vill ha svar på varför han inte övervakades. Det är uppenbart att han inte mådde bra. Såvitt jag förstår så begärdes aldrig SDs eventuella sjukjournaler in
Det här är som att försöka gömma undan surströmming, det luktar illa. Spelar ingen roll att locket lagts på, stanken finns kvar och kommer så göra, tills det är genomgånget och utrett, tjänstemannaansvar?
De ansvariga har redan uttalat sig. De gömmer sig bakom sina dammiga paragrafer.
"Han var friad i Tingsrätten och ansågs oskyldig tills domen i Hovrätten kom kl. 11.00 den 28e Maj", hette det. På så sätt, med den retoriken, behöver de ansvariga inte heller stå till svars.
Sunt förnuft och framförhållning är liksom inget för juridiken.
Hans oro för att bli inlåst och hans (något arroganta) tro på att bli friad.
Låter snudd på panikartat, vilket kanske återspeglar just stressreaktion (vid potentiellt hot ang kontrollförlust).
Vilket jag i sig tycker 6-8 maj också indikerade; dvs inre stress som projiceras utåt (externalisation).
2 juli 2018.
Messenger SD, Ab 150:
(.) "Är orolig att åklagaren ska låsa in mig idag igen. Då kommer jag att droga. Har recept för det nu. Det är överjävligt hemskt att vara inlåst.
på sikt är jag såklart inte orolig att bli inlåst, men för dagen är det fruktansvärt. Skakar om händerna nu."
Jag minns @Develis berättigade oro för barnen under dessa timmar. Kände det själv i allra högsta grad.
Tack och lov förstod säkert familjen A/D detta också och HD och döttrarna befann sig troligen på en säker plats då SD, galet nog, fortfarande var ute i full frihet då domen förkunnades kl 11.00.
Det var SOA som fick ta "sista matchen". Skulle tro att han och SD var ensamma på gården.
Sen följde några nervösa timmar. Intervjuer som sköts upp, samt annat hemlighetsmakeri - tills det plötsligt meddelades att SD var död...
Ja man förstod direkt att något mycket allvarligt hade hänt när presskonferensen blev inställd.
Då fick man ont i magen....
Jag vill ha svar på varför han inte övervakades. Det är uppenbart att han inte mådde bra. Såvitt jag förstår så begärdes aldrig SDs eventuella sjukjournaler in
Det här är som att försöka gömma undan surströmming, det luktar illa. Spelar ingen roll att locket lagts på, stanken finns kvar och kommer så göra, tills det är genomgånget och utrett, tjänstemannaansvar?
Det jag ständigt undrar är hur djuplodande P7an var rent pappersmässigt - förutom att han snackar helt vidunderligt. Dvs FUP och tidigare journaler.
"Han har framtidsplaner och förnekar förtroendefullt suicidal kommunikation."
Jo men visst. Förtroendefullt.
En sketen timmes samtal 2019 och oavsett: helt förlegad status år 2021.
"Det fanns ingen risk att något allvarligt skulle hända eller att den dömde skulle lämna landet?
– Han hade ingen anknytning till utlandet. Det hade också gjorts en omfattande paragraf 7-utredning om hur han mår psykiskt och det fanns inga indikationer på något sådant, säger Christer Ganelind."
(NA)
Senast redigerad av develi 2021-07-22 kl. 00:54.
Det är ett skevt servande med tanke på hennes ålder och ter sig som överbeskyddande.
Han är som en Sancho Panza åt HD och är med i vartenda hörn och servar.
Han ringer SDs föräldrar istället för HD. Förmedlar att LW är manipulativ.
Åker till HD sen kväll då SD är på förhör och hon skenar emotionellt.
Kör HD till psyket då hon är på väg att braka ihop vid hemkomst.
Han är som en livvakt så det stämmer det systern säger om att de har tighta band.
Han ger en rapport om läget kring LW, tycks prata oavbrutet i timmar på väg från Arlanda:
"frågan om hur det går, det behövs inte när jag har S*ven-Olof med .. eh .. så det.. det behöver jag inte."
"jag fick nog en full återberättelse av S*ven-Olof som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på."
"han börja prata när vi kom till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme."
(SD, Ab 147)
Kör HD till förhör och verkar ha förhandsinfo om att LW hittats död.
Bor på torpet ihop med dem.
Rensar SDs skorsten och är bredvid SD i rätten som en hök... ursäkta.. ett stöd.
Sammantaget ser det inte ut som ett svek mot dottern.
Det är snarare i paritet att han hela tiden servar henne och beter sig som om han hade huvudansvar i den här soppan. Servar, styr och ställer.
En väninna till HD är dit 23 maj. SD och SOA är på plats.
"Det vilade ett lite obehagligt lugn över gården."
(Ab 150, förhör AS)
Sen visar det sig vara mer än ödesdigert och obehagligt på gården.
Direktsamtal till stationen och troligen SOA som greps.
Extraherar man vad TB säger så framgår det via SD att det i stort sett är "pensionärsgubben" SOAs åsikter:
- "Jag är arg på dig och det vet du" .
- "Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge."
- "Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det.
Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt."
- "Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg."
- "det känns även som att du svikit mej."
TB: Nä, det är verkligen inget vanligt läge du befinner dej i.. Inte famiijen heller. Eller vännerna. Eller bekanta. Släktingar .. så svårt för alla på så många sätt. Jag är arg på dej och det vet du. Det har jag inte hymlat med.
Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge. Och dessutom blåneka när hon ställer dej mot väggen. Får dessutom signaler på att ditt och Ls förhållande inte "bara" pågick några år utan många fler. Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det. Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt. Massor av saker.
Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg. och det kan tyckas konstigt, men det känns även som att du svikit mej genom att visa dej vara någon annan än jag trott."
SD: Det är bra. Ni är blott två som r så uppriktiga.
SD: Jag tycker du har rätt.
(..)
TB: Du vet att jag är uppriktig. Det är min styrka. Och ibland svaghet.
TB:Vem är det mer som skäller på dej?
SD: Ingen som skäller. Inte du heller.
SD: Men det finns en pensionärsgubbe som tg och jag känner som uttrycker ungefär samma som du .
SD: Jag ber inte någon om förlåtelse.
Ab 150
Din spoiler här...
Mellan TB och SD.
Jag vet inte men den lämnar något efter sig som är svårt att sätta ord på.
Sorg kanske.
Först en eloge till TB som är så rak och tydlig och obarmhärtigt ärlig
och som framför det direkt till honom!
Men jag upplever också att om han hade varit oskyldig till mordet så hade han där och då sagt det
och likaså blivit upprörd över TB:s ord.
Och jag tror han gjorde ett aktivt val här.
Jag blir beklämd.
Sorg kanske.
Men jag upplever också att om han hade varit oskyldig till mordet så hade han där och då sagt det
Jag blir beklämd.
Det hovrar ett, i mitt tycke, vemod över dialogen, inte oskuld.
Det är dock intressant att se hur SOA återspeglas ang otroheten - när han själv är rent överslätande i förhör och TR.
I mångt och mycket är han lik HD.
Hon trivialiserar likaväl, ger ett visst sken utåt och strutsar ofta.
De svamlar på samma sätt i TR om turerna kring info att LW hittats död.
Han anser att LW är manipulerande och vad är väl ett snedsteg ang SD...
En slags laissez faire attityd utåt sett, men det kokar under ytan.
Det jag ständigt undrar är hur djuplodande P7an var rent pappersmässigt - förutom att han snackar helt vidunderligt. Dvs FUP och tidigare journaler.
"Han har framtidsplaner och förnekar förtroendefullt suicidal kommunikation."
Jo men visst. Förtroendefullt.
En sketen timmes samtal 2019 och oavsett: helt förlegad status år 2021.
"Det fanns ingen risk att något allvarligt skulle hända eller att den dömde skulle lämna landet?
– Han hade ingen anknytning till utlandet. Det hade också gjorts en omfattande paragraf 7-utredning om hur han mår psykiskt och det fanns inga indikationer på något sådant, säger Christer Ganelind."
(NA)
P7:an är, i mina ögon, inte tillräcklig för någon bedömning alls i detta fall.
Jag menar då tex att (som jag minns det) den innehåller bla lögner som sd levererat.
Deras bedömning blir ju då helt opålitlig,
om de gör den utan att kontrollera om det han säger stämmer.
Eftersom lögner i sig kan vara "symtom" bland annat.
Jag minns att jag upplevde P7:an som ett hafsjobb.
Sorg kanske.
Jag blir beklämd.
Just detta som SD använder sig av
"SD: Jag ber inte någon om förlåtelse.
Har SD använt sig av tidigare
typ
Jag hade svikit HD
Hon skulle skilt sig - jag föreslog det
Jag förtjänade inte henne
I verkligheten hade han inte alls förväntat sig att HD skulle lägga fram skilsmässoansökan.
Trots avslöjande (i båda fall) försöker han förklädd återta kontrollen. Ingen köpte betet dock, åtminstone inte TB.
P7:an är, i mina ögon, inte tillräcklig för någon bedömning alls i detta fall.
Jag menar då tex att (som jag minns det) den innehåller bla lögner som sd levererat.
Deras bedömning blir ju då helt opålitlig,
om de gör den utan att kontrollera om det han säger stämmer.
Eftersom lögner i sig kan vara "symtom" bland annat.
Jag minns att jag upplevde P7:an som ett hafsjobb.
Det sämsta jag läst och det ringer red alert som i kyrkklockor kring det han säger.
Oavsett om hon i huvudsak ska bedöma aps.
Vem är hon?
En privatpraktiserande fr Västerås som hyrs in av RMV eller vad?
Tidsmässigt en ren parodi vid frågan om allvarligt brott IMO.
Dels rätt inaktuell i det här fallet (suicid screening tex)
Vid mordmisstanke eller tex serievåldtäkter (a la Hagamannen, Örebromannen) som kan eskalera till mord, så vore det fint om de kunde bjuda på mer än en timme.
Rätten, som är noviser på området har detta som ett sort styrdokument.
Sen är det ett kvantskutt vid RPU, rejält djuplodande studier av beteende i veckor, Fup-läsning, insamlande av data inkl diagnoser.
Senast redigerad av develi 2021-07-22 kl. 01:52.
Har SD använt sig av tidigare
typ
Jag hade svikit HD
Hon skulle skilt sig - jag föreslog det
Jag förtjänade inte henne
I verkligheten hade han inte alls förväntat sig att HD skulle lägga fram skilsmässoansökan.
Trots avslöjande (i båda fall) försöker han förklädd återta kontrollen. Ingen köpte betet dock, åtminstone inte TB.
Ja jag tänkte så också, att det kan vara en del av manipulationen.
Men varför saknades då ett förnekande av själva mordet?
I det läget skulle man vid en manipulation förneka mordet och kanske till och med använda sig av känslomässig utpressning, tex: du som är vår vän, hur kan du tro att jag skulle kunna döda henne??
Osv...
Men visst, jag tänkte 2-3 gånger även jag innan jag tillät mig reagera som jag gjorde.
Det är knepigt.
Men jag vill verkligen inte underskatta förmågan att spela teater.