Citat:
Jag tror jag var så fokuserad/hoppades på fällande dom att den riskfaktorn försvann helt - med påföljd att det kom som en total överraskning. Reaktion 2 för min del var oro över familicide (exkl eller inkl HD) och jag hade barnen i högprioriterat fokus. Ihop med att jag inbillade mig att det var ett snabbare handläggande, att polis stod på stand-by för att hämta in och hade koll på vart han befann sig - så kom det som en överraskning.
Retroaktivt sett så hade han ändå 1) "akut stressreaktion" vid första häktningen, 2) "ospecificerad stressreaktion" vid omhäktningen och fick äta lugnande.
Han åt antidepressiva enl sin äldsta bror.
Sen står i P7an att stressen bedöms övergående då det är kopplat till en "händelse och upplevelse som utgör fysisk och psykisk belastning för honom (..)"
Då torde det finnas en risk att en fällande dom kan vara en sådan "händelse och upplevelse" - snarare än att åberopa den inaktuella P7an som nåt lugnande tecken på nuvarande psykiska status vill säga.
Han betedde sig eg väldigt irrationellt efter TR (filmen) och uppvisade konstigheter i HovR inkl hans skeva slutord, varav jag undrar över försvarets insatser.
Nackdelen var väl hans arrogans som bildade en svårtolkad sköld, ihop med skratt på fel ställen, hans malplacerade kommentarer, bristande sociala koder, flackande blick etc.
Han verkar inte varit lätttolkad innan mordet heller.
Enbart att åka inlines nattetid på arbetsplatsen skickar väl en varningssignal att nåt inte är fullt som det ska...
Oavsett en fri mans rättigheter innan det ödesdigra klockslaget 11:00:
Att kartlägga vart en person (misstänkt mördare) befinner sig i kritiskt läge kan väl inte vara för avancerat.
Speciellt inte på den stationen som verkar dansa i gränslandet om det så är risk för jäv på it-fronten, direktsamtal till stationen och info som läcker ut i förväg.
"Polisen sa till tg"
"J:s känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det medan han väntat på Hanna."
"Klockan 11.18 inkom ett samtal till polisen(..)"