2021-07-21, 16:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Håller helt med!

Är fortfarande "ganska" besviken och upprörd över att slutet blev som det blev.
Kändes allt för klumpigt för att acceptera....

Naivt nog hade jag en annan bild av hur det skulle gå till.
Jag tror jag var så fokuserad/hoppades på fällande dom att den riskfaktorn försvann helt - med påföljd att det kom som en total överraskning. Reaktion 2 för min del var oro över familicide (exkl eller inkl HD) och jag hade barnen i högprioriterat fokus.

Ihop med att jag inbillade mig att det var ett snabbare handläggande, att polis stod på stand-by för att hämta in och hade koll på vart han befann sig - så kom det som en överraskning.

Retroaktivt sett så hade han ändå 1) "akut stressreaktion" vid första häktningen, 2) "ospecificerad stressreaktion" vid omhäktningen och fick äta lugnande.

Han åt antidepressiva enl sin äldsta bror.

Sen står i P7an att stressen bedöms övergående då det är kopplat till en "händelse och upplevelse som utgör fysisk och psykisk belastning för honom (..)"

Då torde det finnas en risk att en fällande dom kan vara en sådan "händelse och upplevelse" - snarare än att åberopa den inaktuella P7an som nåt lugnande tecken på nuvarande psykiska status vill säga.

Han betedde sig eg väldigt irrationellt efter TR (filmen) och uppvisade konstigheter i HovR inkl hans skeva slutord, varav jag undrar över försvarets insatser.

Nackdelen var väl hans arrogans som bildade en svårtolkad sköld, ihop med skratt på fel ställen, hans malplacerade kommentarer, bristande sociala koder, flackande blick etc.
Han verkar inte varit lätttolkad innan mordet heller.
Enbart att åka inlines nattetid på arbetsplatsen skickar väl en varningssignal att nåt inte är fullt som det ska...

Oavsett en fri mans rättigheter innan det ödesdigra klockslaget 11:00:
Att kartlägga vart en person (misstänkt mördare) befinner sig i kritiskt läge kan väl inte vara för avancerat.
Speciellt inte på den stationen som verkar dansa i gränslandet om det så är risk för jäv på it-fronten, direktsamtal till stationen och info som läcker ut i förväg.

"Polisen sa till tg"

"J:s känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det medan han väntat på Hanna."

"Klockan 11.18 inkom ett samtal till polisen(..)"
Citera
2021-07-21, 16:37
Medlem
Det fruktansvärda som Lena tvingades utstå finns här ur HR-domen. Jag mår illa. Hur kan någon utsätta någon annan för något så fasansfullt?

En kort sammanfattning ur HR-domen:

Sidan 52, gärningsbeskrivningen i korthet:

https://docdro.id/vgmlfKu
Citera
2021-07-21, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag är övertygad om det, SD var inte ensam.
Frågan är om det kan ha varit Soa eller HD som var med? Någon av de två.
Med tanke på SDs insinuationer, tror jag det var Soa.
Jag har tänkt på det märkliga med att Soa var den som stod vid SDs sida i hovrätten, att han "svek" sin dotter genom att ta SDs parti.
Jag tror att han helt enkelt skyddade sig själv och sin familj.
SOA har ett väldigt engagemang.

Det är ett skevt servande med tanke på hennes ålder och ter sig som överbeskyddande.
Han är som en Sancho Panza åt HD och är med i vartenda hörn och servar.

Han ringer SDs föräldrar istället för HD. Förmedlar att LW är manipulativ.

Åker till HD sen kväll då SD är på förhör och hon skenar emotionellt.
Kör HD till psyket då hon är på väg att braka ihop vid hemkomst.
Han är som en livvakt så det stämmer det systern säger om att de har tighta band.

Han ger en rapport om läget kring LW, tycks prata oavbrutet i timmar på väg från Arlanda:

"frågan om hur det går, det behövs inte när jag har S*ven-Olof med .. eh .. så det.. det behöver jag inte."

"jag fick nog en full återberättelse av S*ven-Olof som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på."

"han börja prata när vi kom till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme."
(SD, Ab 147)

Kör HD till förhör och verkar ha förhandsinfo om att LW hittats död.

Bor på torpet ihop med dem.
Rensar SDs skorsten och är bredvid SD i rätten som en hök... ursäkta.. ett stöd.

Sammantaget ser det inte ut som ett svek mot dottern.
Det är snarare i paritet att han hela tiden servar henne och beter sig som om han hade huvudansvar i den här soppan. Servar, styr och ställer.

En väninna till HD är dit 23 maj. SD och SOA är på plats.

"Det vilade ett lite obehagligt lugn över gården."
(Ab 150, förhör AS)

Sen visar det sig vara mer än ödesdigert och obehagligt på gården.
Direktsamtal till stationen och troligen SOA som greps.

Extraherar man vad TB säger så framgår det via SD att det i stort sett är "pensionärsgubben" SOAs åsikter:

- "Jag är arg på dig och det vet du" .

- "Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge."

- "Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det.
Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt."

- "Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg."

- "det känns även som att du svikit mej."
Senast redigerad av develi 2021-07-21 kl. 18:33.
Citera
2021-07-21, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
SOA har ett väldigt engagemang.

Det är ett skevt servande med tanke på hennes ålder och ter sig som överbeskyddande.
Han är som en Sancho Panza åt HD och är med i vartenda hörn och servar.

Han ringer SDs föräldrar istället för HD. Förmedlar att LW är manipulativ.

Åker till HD sen kväll då SD är på förhör och hon skenar emotionellt.
Kör HD till psyket då hon är på väg att braka ihop vid hemkomst.
Han är som en livvakt så det stämmer det systern säger om att de har tighta band.

Han ger en rapport om läget kring LW, tycks prata oavbrutet i timmar på väg från Arlanda:

"frågan om hur det går, det behövs inte när jag har S*ven-Olof med .. eh .. så det.. det behöver jag inte."

"jag fick nog en full återberättelse av S*ven-Olof som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på."

"han börja prata när vi kom till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme."
(SD, Ab 147)

Kör HD till förhör och verkar ha förhandsinfo om att LW hittats död.

Bor på torpet ihop med dem.
Rensar SDs skorsten och är bredvid SD i rätten som en hök... ursäkta.. ett stöd.

Sammantaget ser det inte ut som ett svek mot dottern.
Det är snarare i paritet att han hela tiden servar henne och beter sig som om han hade huvudansvar i den här soppan. Servar, styr och ställer.

En väninna till HD är dit 23 maj. SD och SOA är på plats.

"Det vilade ett lite obehagligt lugn över gården."
(Ab 150, förhör AS)

Sen visar det sig vara mer än ödesdigert och obehagligt på gården.
Direktsamtal till stationen och troligen SOA som greps.

Extraherar man vad TB säger så framgår det via SD att det i stort sett är "pensionärsgubben" SOAs åsikter:

- "Jag är arg på dig och det vet du" .

- "Jag begriper inte hur du kunde gå bakom ryggen på H så länge."

- "Vet inte hur jag ska hantera vad jag känner kopplat till det.
Arg. Ledsen. Besviken. Förlorad respekt."

- "Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg."

- "det känns även som att du svikit mej."
Allt du tar upp får Soas inblandning att bli övertydlig, han var fullt medveten om vad som var tvunget att ske och såg antagligen till att det blev så.
Rätt ska vara rätt, mot SDs vilja.
Citera
2021-07-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag är övertygad om det, SD var inte ensam.
Frågan är om det kan ha varit Soa eller HD som var med? Någon av de två.
Med tanke på SDs insinuationer, tror jag det var Soa.
Jag har tänkt på det märkliga med att Soa var den som stod vid SDs sida i hovrätten, att han "svek" sin dotter genom att ta SDs parti.
Jag tror att han helt enkelt skyddade sig själv och sin familj.

Beträffande den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj (2018), då L*na Wesstr*m, mitt i sin pågående paketinslagning, samt under sin förberedelse för sin yngste son Ar*n:s kommande bemärkelsedag plötsligt lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsgatan 4 Adam klockan 23:23:43 vilken tillika sagt var ett mycket ovanligt klockslag, det vill säga, 23 minuter och 43 sekunder över klockan elva på kvällen.

Gällande den högst egendomliga tiden då L*na Wesstr*m plötsligt lämnade sin bostadsrätt för att strax därefter, och under en kortare promenad, sedan tagit sig fram till Rättar*vägen och därstädes ha anlänt cirka klockan 23:25:43.

Jag återkommer till L*na Wesstr*m-tråden just gällande klockan 23:23:43.

Det har mycket troligt rört sig om två personer vid det aktuella tillfället, vilka två agerade i samförstånd.

En person som helt enkelt sagt överraskade offret L*na Wesstr*m bakifrån genom att då, ha utdelat ett kraftfullt slag vilket riktats in mot och på L*na Wesstr*m:s bakhuvud. Samtidigt har personen (medhjälparen) blockerat en av de två utvägarna mot det lilla staketet, detta medans den andra personen blockerade utvägen mot den lätt diagonalt lutande och gräsbetäckta slänten ned mot Rättar*vägen.

Enligt ovan skrivet och enligt logik, det vill säga tankeriktighet, så hade två personer under den aktuella mordkvällen och bakom bullerplanket, blockerat bägge utgångsvägarna för att sålunda offret inte skulle få någon chans att kunna fly undan från platsen.

Det är vidare sagt mycket troligt att två personer hade utdelat de livshotande slagen med hjälp av tillhyggen och om vart annat mot och på offret L*na Wesstr*m:s ansikte och huvudet.

Trädstammens då synliga splitterskador, talade starkt för att offret L*na Wesstr*m vid något, eller, vid högst två olika tillfällen hade lyckats med att ducka undan ett utdelat slag mot henne från en av de två gärningspersonerna.

Mordet på offret L*na Wesstr*m, var på ett sådant sätt utfört att det talar sitt klarspråk för att mordet var planerat i förväg samt att L*na Wesstr*m med bestämdhet skulle mördas.

Den mycket brutala dödsmisshandeln på offret L*na Wesstr*m berättade om ett otroligt och kraftfullt hat som var riktat mot offret.

HD hatade L*na Wesstr*m till den mildaste grad och därför, ligger det närmast till hands att tänka på Yodinnan i första rummet.

Den som tror på likt GW Perss*n, det vill säga, att något plötsligt bara gick över styr, den tror också på tomtar och troll.

Mordet på L*na Wesstr*m var planerat samt att hatet mot offret var av mycket kraftfull natur.

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-07-21 kl. 20:36.
Citera
2021-07-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ok? Men jag har aldrig hört en basist kalla sin bas för basgitarr. Kanske är jag dåligt upplyst gällande namn på olika instrument?

Däremot stämmer det att Lena spelade både gitarr och piano och var en god sångerska.

Det heter mycket riktigt bas-gitarr (El-bas), normalt fyrsträngad och som man spelar de lägre tonarterna med.

L*ena Wesstr*m spelade oftast på aukustisk gitarr samt stålsträngad.

L*ena Wesstr*m var enligt mig mycket duktig på att spela med öppna ackord, som E, A, D, C, G, samt H, både i dur-ackord och moll-ackord, men L*na Wesstr*m behärskade även så kallade barré-ackord. LW var riktigt duktig på att ackompanjera med sin akustiska gitarr och även om plektrumspelet hade hennes förkärlek kunde L*na Wesstr*m även behärska fingerspelet. (My real six string).

Mvh/JM.
Citera
2021-07-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det heter mycket riktigt bas-gitarr (El-bas), normalt fyrsträngad och som man spelar de lägre tonarterna med.

L*ena Wesstr*m spelade oftast på aukustisk gitarr samt stålsträngad.

L*ena Wesstr*m var enligt mig mycket duktig på att spela med öppna ackord, som E, A, D, C, G, samt H, både i dur-ackord och moll-ackord, men L*na Wesstr*m behärskade även så kallade barré-ackord. LW var riktigt duktig på att ackompanjera med sin akustiska gitarr och även om plektrumspelet hade hennes förkärlek kunde L*na Wesstr*m även behärska fingerspelet. (My real six string).

Mvh/JM.

Tack för den extra kunskapen om Lenas musikalitet. Man kan ju fråga sig vad hon skulle med tönten SD till.
Citera
2021-07-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har tidigare en period skrivit om din övertygelse att SD var oskyldig, men nu anser du att han är skyldig till mordet. Vänligen förklara gärna vad som föranlett att du ändrat dig. Du har såvitt jag noterat aldrig besvarat frågan som ställts av flera i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Beträffande den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj (2018), då L*na Wesstr*m, mitt i sin pågående paketinslagning, samt under sin förberedelse för sin yngste son Ar*n:s kommande bemärkelsedag plötsligt lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsgatan 4 Adam klockan 23:23:43 vilken tillika sagt var ett mycket ovanligt klockslag, det vill säga, 23 minuter och 43 sekunder över klockan elva på kvällen.

Gällande den högst egendomliga tiden då L*na Wesstr*m plötsligt lämnade sin bostadsrätt för att strax därefter, och under en kortare promenad, sedan tagit sig fram till Rättar*vägen och därstädes ha anlänt cirka klockan 23:25:43.

Jag återkommer till L*na Wesstr*m-tråden just gällande klockan 23:23:43.

Det har mycket troligt rört sig om två personer vid det aktuella tillfället, vilka två agerade i samförstånd.

En person som helt enkelt sagt överraskade offret L*na Wesstr*m bakifrån genom att då, ha utdelat ett kraftfullt slag vilket riktats in mot och på L*na Wesstr*m:s bakhuvud. Samtidigt har personen (medhjälparen) blockerat en av de två utvägarna mot det lilla staketet, detta medans den andra personen blockerade utvägen mot den lätt diagonalt lutande och gräsbetäckta slänten ned mot Rättar*vägen.

Enligt ovan skrivet och enligt logik, det vill säga tankeriktighet, så hade två personer under den aktuella mordkvällen och bakom bullerplanket, blockerat bägge utgångsvägarna för att sålunda offret inte skulle få någon chans att kunna fly undan från platsen.

Det är vidare sagt mycket troligt att två personer hade utdelat de livshotande slagen med hjälp av tillhyggen och om vart annat mot och på offret L*na Wesstr*m:s ansikte och huvudet.

Trädstammens då synliga splitterskador, talade starkt för att offret L*na Wesstr*m vid något, eller, vid högst två olika tillfällen hade lyckats med att ducka undan ett utdelat slag mot henne från en av de två gärningspersonerna.

Mordet på offret L*na Wesstr*m, var på ett sådant sätt utfört att det talar sitt klarspråk för att mordet var planerat i förväg samt att L*na Wesstr*m med bestämdhet skulle mördas.

Den mycket brutala dödsmisshandeln på offret L*na Wesstr*m berättade om ett otroligt och kraftfullt hat som var riktat mot offret.

HD hatade L*na Wesstr*m till den mildaste grad och därför, ligger det närmast till hands att tänka på Yodinnan i första rummet.

Den som tror på likt GW Perss*n, det vill säga, att något plötsligt bara gick över styr, den tror också på tomtar och troll.

Mordet på L*na Wesstr*m var planerat samt att hatet mot offret var av mycket kraftfull natur.

Mvh/JM.

Jag citerar min fråga på nytt. Då du är aktiv, citerar och besvarar andra inlägg förefaller det som att du undviker att besvara min fråga angående att förklara din helomvändning beträffande skyldig gm.
Citera
2021-07-21, 23:40
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Jag tror jag var så fokuserad/hoppades på fällande dom att den riskfaktorn försvann helt - med påföljd att det kom som en total överraskning. Reaktion 2 för min del var oro över familicide (exkl eller inkl HD) och jag hade barnen i högprioriterat fokus.

Ihop med att jag inbillade mig att det var ett snabbare handläggande, att polis stod på stand-by för att hämta in och hade koll på vart han befann sig - så kom det som en överraskning.

Retroaktivt sett så hade han ändå 1) "akut stressreaktion" vid första häktningen, 2) "ospecificerad stressreaktion" vid omhäktningen och fick äta lugnande.

Han åt antidepressiva enl sin äldsta bror.

Sen står i P7an att stressen bedöms övergående då det är kopplat till en "händelse och upplevelse som utgör fysisk och psykisk belastning för honom (..)"

Då torde det finnas en risk att en fällande dom kan vara en sådan "händelse och upplevelse" - snarare än att åberopa den inaktuella P7an som nåt lugnande tecken på nuvarande psykiska status vill säga.

Han betedde sig eg väldigt irrationellt efter TR (filmen) och uppvisade konstigheter i HovR inkl hans skeva slutord, varav jag undrar över försvarets insatser.

Nackdelen var väl hans arrogans som bildade en svårtolkad sköld, ihop med skratt på fel ställen, hans malplacerade kommentarer, bristande sociala koder, flackande blick etc.
Han verkar inte varit lätttolkad innan mordet heller.
Enbart att åka inlines nattetid på arbetsplatsen skickar väl en varningssignal att nåt inte är fullt som det ska...

Oavsett en fri mans rättigheter innan det ödesdigra klockslaget 11:00:
Att kartlägga vart en person (misstänkt mördare) befinner sig i kritiskt läge kan väl inte vara för avancerat.
Speciellt inte på den stationen som verkar dansa i gränslandet om det så är risk för jäv på it-fronten, direktsamtal till stationen och info som läcker ut i förväg.

"Polisen sa till tg"

"J:s känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det medan han väntat på Hanna."

"Klockan 11.18 inkom ett samtal till polisen(..)"

Ja, jag minns att du mfl upprepade gånger undrade över barnen den dagen...

Jag kommer aldrig glömma den dagen.
Bisarr känsla.
Sådana häftiga och "sjuka" kast mellan känslolägen.
För att till slut få bekräftat att han lyckats ta sitt liv.
Ridå....

Galet.

Jag håller verkligen med dig om allt du skrev i ovan.
Det var inget annat än ett misslyckande.

Det fanns svart på vitt från utredningen och från tidigare frihetsberövande osv
att han reagerar drastiskt vid stressande situationer
och att kontrollförlust var just en sådan situation....

Det fanns med andra ord en tydlig o stor risk.
Citera
2021-07-22, 00:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Bisarr känsla.
Ridå....

Galet.

Här ses det duala i ett och samma inlägg.

Hans oro för att bli inlåst och hans (något arroganta) tro på att bli friad.
Låter snudd på panikartat, vilket kanske återspeglar just stressreaktion (vid potentiellt hot ang kontrollförlust).
Vilket jag i sig tycker 6-8 maj också indikerade; dvs inre stress som projiceras utåt (externalisation).

2 juli 2018.
Messenger SD, Ab 150:

(.) "Är orolig att åklagaren ska låsa in mig idag igen. Då kommer jag att droga. Har recept för det nu. Det är överjävligt hemskt att vara inlåst.

på sikt är jag såklart inte orolig att bli inlåst, men för dagen är det fruktansvärt. Skakar om händerna nu."
Citera
2021-07-22, 00:20
Medlem
Citat:

Bisarr känsla.
Ridå....

Galet.

Jag minns @Develis berättigade oro för barnen under dessa timmar. Kände det själv i allra högsta grad.

Tack och lov förstod säkert familjen A/D detta också och HD och döttrarna befann sig troligen på en säker plats då SD, galet nog, fortfarande var ute i full frihet då domen förkunnades kl 11.00.

Det var SOA som fick ta "sista matchen". Skulle tro att han och SD var ensamma på gården.

Sen följde några nervösa timmar. Intervjuer som sköts upp, samt annat hemlighetsmakeri - tills det plötsligt meddelades att SD var död...
Citera
2021-07-22, 00:23
Avslutad
Citat:
Här ses det duala i ett och samma inlägg.

Hans oro för att bli inlåst och hans (något arroganta) tro på att bli friad.
Låter snudd på panikartat, vilket kanske återspeglar just stressreaktion (vid potentiellt hot ang kontrollförlust).
Vilket jag i sig tycker 6-8 maj också indikerade; dvs inre stress som projiceras utåt (externalisation).

2 juli 2018.
Messenger SD, Ab 150:

(.) "Är orolig att åklagaren ska låsa in mig idag igen. Då kommer jag att droga. Har recept för det nu. Det är överjävligt hemskt att vara inlåst.

på sikt är jag såklart inte orolig att bli inlåst, men för dagen är det fruktansvärt. Skakar om händerna nu."
Jag vill ha svar på varför han inte övervakades. Det är uppenbart att han inte mådde bra. Såvitt jag förstår så begärdes aldrig SDs eventuella sjukjournaler in
Det här är som att försöka gömma undan surströmming, det luktar illa. Spelar ingen roll att locket lagts på, stanken finns kvar och kommer så göra, tills det är genomgånget och utrett, tjänstemannaansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in