• 1
  • 2
2021-07-19, 17:47
Medlem
Hej jag undrar om ni är nöjda med era bilförsäkring hos era försäkringsbolag. Jag kör nu v70 t5 06 och har volvia som försäkringsbolag men nu vart jag erbjuden swedeia och dom var nästan 35 % billigare än volvia. Så jag funderar på att byta fast min försäkring hos volvia har funkat klockrent när man har tabbar sig. Som när jag körde in i min p-stolpe på parkeringen och det blev en rejäl buckla på förardörren och det blev självrisk men allt gick smidigt och bra.
Citera
2021-07-19, 17:54
Medlem
vad betalar du
Citera
2021-07-19, 17:59
Medlem
audi A4 2009.....400 mån på Moderna...hel....bor i Onsala....funkat fint...
Citera
2021-07-19, 18:18
Medlem
försäkring är svårt att jämföra här...man måste veta alla villkor ju....typ självrisk å mil ålder boende....men bilia är dyra.....jag ringde runt eftersom jag har 4 bilar....moderna var billigast...
Citera
2021-07-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag undrar om ni är nöjda med era bilförsäkring hos era försäkringsbolag. Jag kör nu v70 t5 06 och har volvia som försäkringsbolag men nu vart jag erbjuden swedeia och dom var nästan 35 % billigare än volvia. Så jag funderar på att byta fast min försäkring hos volvia har funkat klockrent när man har tabbar sig. Som när jag körde in i min p-stolpe på parkeringen och det blev en rejäl buckla på förardörren och det blev självrisk men allt gick smidigt och bra.
Jag själv går runt på Volvia och Länsförsäkringar. Två bolag som skött sina åtagande mot mig som kund. Vid tillfälle för länge sedan provade jag ett lågprisbolag (Aktsam) och när tanten gjorde en sammanslagning mellan Volvo/Ford blev det allt annat än kul.
Sedan dess betalar jag gärna lite mer för en försäkring som gäller även när summan ska ut till kund.
Citera
2021-07-20, 17:24
Medlem
Finns ju många parametrar som måste beaktas.
Var man bor och hur gammal man är är de mest påverkande enskilda faktorerna.
Under 20 och bor mitt i smeten i en storstad är inte bra.
Bättre vara pensionär i norra Norrlands inland - ur försäkringspremiesynpunkt.
Hos Folksam får man mängdrabatt om man ha fler försäkringar hos dem.
Jag har 3 bilar(för närvarande) plus villahem samt hundförsäkring.
Jämförde i våras med flera andra stora försäkringsbolag(skulle bl a som bankkund få rabatt hos IF).
Fanns inga ekonomiska incitament för mig att byta från Folksam.
Citera
2021-07-21, 21:06
Medlem
Märkligt med bilförsäkringar. För två år sedan blev jag som nybliven Teslaägare erbjuden halvförsäkring (eftersom man redan har vagnskadeförsäkring de tre första åren). Då 2019 så skulle TryggHansa (märkesförsäkring hos Tesla) ha ca 13-14 papp året för förmånsbil på företagsleasing. Fick ett pris för Länsförsäkringar på ca 9 papp om året och tog det.

Nu sålde jag bilen och bytte in till samma bilmodell (för att slippa sossar+MP-höjningen av skatten den 1/7), och nu skulle TryggHansa plötsligt bara ha ca 7-8 papp året.

Från 13-14 papp till nära på hälften bara två år senare. Hur räknar bolagen egentligen?

Är försäkringspremier mer en slumpgenerator?
Citera
2021-07-21, 21:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Märkligt med bilförsäkringar. För två år sedan blev jag som nybliven Teslaägare erbjuden halvförsäkring (eftersom man redan har vagnskadeförsäkring de tre första åren). Då 2019 så skulle TryggHansa (märkesförsäkring hos Tesla) ha ca 13-14 papp året för förmånsbil på företagsleasing. Fick ett pris för Länsförsäkringar på ca 9 papp om året och tog det.

Nu sålde jag bilen och bytte in till samma bilmodell (för att slippa sossar+MP-höjningen av skatten den 1/7), och nu skulle TryggHansa plötsligt bara ha ca 7-8 papp året.

Från 13-14 papp till nära på hälften bara två år senare. Hur räknar bolagen egentligen?

Nej, men dom håller det hemligt. Hur dom räknar.
Citera
2021-07-21, 23:07
Medlem
Citat:

Ju aldre bil desto storre risk att den framfors av en kamelkusk eller ungdom.
Paverkar forsakringspriser for modeller.

Nyare bilar kan ha battre sakerhet/standardutrustning/koras av annan kundgrupp erc
Citera
2021-07-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ju aldre bil desto storre risk att den framfors av en kamelkusk eller ungdom.
Paverkar forsakringspriser for modeller.

Nyare bilar kan ha battre sakerhet/standardutrustning/koras av annan kundgrupp erc

Absolut. Men bilen jag köpte i mitten av 2019 var helt ny från fabrik. Samma sak med den nya modellen jag plockade ut för en månad sedan. Ändå fick jag då för två år sedan, och nu, två helt olika priser.

Bra märkligt. Har inte flyttat eller ändrat något annat. Exakt samma bilmodell.
Citera
2021-07-21, 23:18
Medlem
Citat:
Absolut. Men bilen jag köpte i mitten av 2019 var helt ny från fabrik. Samma sak med den nya modellen jag plockade ut för en månad sedan.

Ja?
Din 2ar gamla bil ar dyrare att forsakra an din nya.
Stammer val bra med vad jag skrev eller missar jag nagot?
Citera
2021-07-21, 23:19
Medlem
Citat:

Hur många mil?
Fick halvförsäkring på 2500mil för 4748kr första året hos Trygg Hansa. (Men första året har 25% rabatt).

Men ändå något mer än vad jag betalade per år i helförsäkring av min V40 med obegränsad körsträcka.
Senast redigerad av Engineer 2021-07-21 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in