• 1
  • 2
2021-07-21, 17:10
Medlem
Har lite problem Vill det Windows och Linux på samma hårddisk, på min SSD......har en hårddisk till på 1 TB.... Men när jag installerade Ubuntu så hamnade den på den andra hårddisken.... Plus att det blev en röra med flera partioner ,, några som bara är på 300 MB , 267 GB, 456 GB mm...... Hur ska jag fixa detta?? ..

Jag vill ha Windows 10 Eller 11.. Windows 11 finns att ladda ner,. Men jag vet inte hur bra det är Kanske bäst att vänta...

Och så vill jag ha Linux på samma hårddisk på min SSD ..... ... Men kan jag formatera hårddisken där jag har Linux på den stora på 1 TB. har även massa filmer, och serier sparade... Så kan jag formatera den så att den är helt tom.. och sen installera Linux på min SSD samma som Windows och sen använda den andra till för att filmer, serier mm på..
Citera
2021-07-21, 17:21
Medlem
Kan bli krångligt. Kolla var din bootloader ligger
Citera
2021-07-21, 17:42
Medlem
sommarlovs avatar
Bara göra om, installera Windows först, den kan man inte styra så mycket över.
Sedan Linux, kolla noggrant vart de olika part. hamnar helt enkelt.

Guider finns i överflöd på nätet.
Citera
2021-07-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdevil
Kan bli krångligt. Kolla var din bootloader ligger

Ja vet inte änns vad bootloader är för något.... Enda jag vill fixa är att jag har Windows 10 eller 11....på min SSD sen Linux på samma eller på den andra..

Vad tycker ni om Windows 11. Är det lönt att installera det nu, eller ska jag vänta?
Citera
2021-07-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ja vet inte änns vad bootloader är för något.... Enda jag vill fixa är att jag har Windows 10 eller 11....på min SSD sen Linux på samma eller på den andra..

Vad tycker ni om Windows 11. Är det lönt att installera det nu, eller ska jag vänta?

För det första så tror jag det är lite komplicerat för dig när du knappt har någon aning om hur saker och ting fungerar. Men om du envisas så kan jag ge dig en kort förklaring.

Formatera hela din hårddisk där du vill ha dina portioner. Helt clean. Sen installerar du windows 10. När du har installerat klar så går du in på datorhanteraren och frigör ca 100gb (allokerat).

Ladda ner Linux distro på usb. (Kan du den biten?)

Väl när du ska installera så använder du det lediga utrymme som ditt OS ska vara på. Du får fixa till det med bootloadern så båda systemen fungerar.
Citera
2021-07-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
För det första så tror jag det är lite komplicerat för dig när du knappt har någon aning om hur saker och ting fungerar. Men om du envisas så kan jag ge dig en kort förklaring.

Formatera hela din hårddisk där du vill ha dina portioner. Helt clean. Sen installerar du windows 10. När du har installerat klar så går du in på datorhanteraren och frigör ca 100gb (allokerat).

Ladda ner Linux distro på usb. (Kan du den biten?)

Väl när du ska installera så använder du det lediga utrymme som ditt OS ska vara på. Du får fixa till det med bootloadern så båda systemen fungerar.

Ja tror att det löste sig,,, ja formaterade den stora hårddisken, som jag Hade Linux på, och filmer mm......sen installera jag Linux mint på min SSD samma som Windows 10... det gick bra... ..

Men har ni tips på Linux Jag använder Linux mint,. Men finns det andra som är bra. Och så är jag sugen på att prova Windows 11.
Citera
2021-07-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ja tror att det löste sig,,, ja formaterade den stora hårddisken, som jag Hade Linux på, och filmer mm......sen installera jag Linux mint på min SSD samma som Windows 10... det gick bra... ..

Men har ni tips på Linux Jag använder Linux mint,. Men finns det andra som är bra. Och så är jag sugen på att prova Windows 11.

Jag kör linux kali.

Vad yrar du om hela tiden windows 11. Windows 10 o 11 e samma skit. Bara lite små ändringar. Du kommer inte märka någon skillnad.
Citera
2021-07-22, 15:58
Medlem
HoboWithAShotguns avatar
Ta en titt på denna guide; https://itsfoss.com/guide-install-li...-boot-windows/
Citera
2021-07-26, 09:18
Medlem
Skulle rekommendera att lära dig att lära dig använda terminalen för att uppdatera ditt system och installera program. Speciellt om du vill byta distro och kanske desktop environment senare, kommandon är väldigt lika mellan distros kan du en distro så kommer snabbt in i en ny.
Citera
2021-08-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tasteke
Skulle rekommendera att lära dig att lära dig använda terminalen för att uppdatera ditt system och installera program. Speciellt om du vill byta distro och kanske desktop environment senare, kommandon är väldigt lika mellan distros kan du en distro så kommer snabbt in i en ny.

Hade gärna gjort det, men har problem med minnet och svårt att komma ihåg, men det finns guider som jag kan följa, men sen har jag svårt att komma ihåg.... kan så klart skriva ner kommandon .. Till slut så kommer jag komma ihåg.
Citera
2021-08-08, 15:28
Medlem
Citat:
Hade gärna gjort det, men har problem med minnet och svårt att komma ihåg, men det finns guider som jag kan följa, men sen har jag svårt att komma ihåg.... kan så klart skriva ner kommandon .. Till slut så kommer jag komma ihåg.
Problem med för många punkter också uppenbarligen

Testa Q4OS, går att installera inifrån Windows
Citera
2021-08-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcalix
Problem med för många punkter också uppenbarligen

Testa Q4OS, går att installera inifrån Windows

Ja jag vet har problem med språk, har med minnet att göra det är skit jobbigt.. Kan ta lång tid bara att skriva ett sms blir ändå fel ..

Tack för tipset ska ladda ner när jag kommer hem. Har båda Windows 10 och Linux.. Hur är det med Windows 11 ska man vänta ett tag att installera det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in