CRED: v2nichen
Lite nya funderingar angående behandling mot skov/flares som jag tror kan utvecklas till något extraordinärt.
Flares har som bekant på flera av de senare presentationerna från bolaget seglat upp som en riktigt stor möjlighet med riktigt fin potential.
Som jag skrivit om ngn gång tidigare svarade mig Thomas i Maj angående en fråga om att fortsätta en studie som 4-veckorsbehandling ända till ett marknadsgodkännande (parallellt med den planerade 12-veckorsstudien).;"Would off course only be an option if the data are really, really good "
På senare tid har bolaget mer och mer börjat se detta som en verkligt möjlig väg att gå.
På senaste presentationerna har Synact visat hur de sonderat intresset bland ledande reumatologer.
Intresset för ett läkemedel som uppvisar vad AP1189 visade i interim har ett extremt stort intresse bland dessa. Speciellt bland reumatologer i USA som har erfarenhet av verkningsmekanismen via Acthar Gel.
Reumatologerna identifierade två stora patientgrupper som skulle vara aktuella (uppdelade på frekvens och hur kraftiga skov man hade).
"▪ Both segments represent significant $1B+ commercial opportunities with realistic use and pricing assumptions"
Man kom alltså tillsammans med reumatologerna fram till att vid en realistisk uppskattad marknad för AP1189 inom indikationen skov är ca 2miljarder USD per år (alltså inte total marknad utan realistisk marknad).
Detta är en marknad som i nuläget domineras av kortikosteroider. Dels kortison som tex tas oralt och dels kortison som injiceras direkt i lederna.
Kostnaden för oralt kortison är inte hög, men här har vi problem med mycket biverkningar. Kortison direkt i leden är omständigt, riskfullt, ibland smärtsamt och framförallt resurskrävande.
Detta vill man bort ifrån, och det är här AP1189 kommer in i bilden med sitt snabba kraftiga verkningssätt och den fina biverkningsprofilen.
Man kan alltså säga att vi tar en "ny" marknadsandel här, iallafall avseende värde på marknaden.
Lite intressant att denna indikation endast nämns i förbifarten av både ABG och Kempen och på något vis bakas in i det andra.
Både analysfirmor räknar med en toppförsäljning på ca 1,75 till 2 miljarder USD per år. Då har de inte räknat med skov.
Hur var det nu. Ledande reumatologer och synact kom fram till en fullt rimlig toppförsäljning på 2 miljarder USD på endast indikationen skov.
Ytterligare intressant blir det om man lägger till det mailsvar jag fick av Thomas i veckan. Dvs att det kan bli möjligt att gå in i fas3 direkt om Toplinedatan är riktigt bra.
Detta innebär att AP1189 kommer nå marknaden inom denna indikation något drygt år tidigare än annars hade varit fallet.
Men det innebär också att analyserna och förmodligen också kalkylerna från uppköpande bolag kommer se helt annorlunda ut.
Inte bara för att vi i ett slag dubblerar den marknad som ABG och Kempen räknat sina riktkurser på, utan också för att deras LOS (sannolikhet att nå marknaden) kommer att se helt annorlunda ut om indikationen är fas3-redo.
Senaste uppdatering av LOS att gå från ett fas 2-bolag till en färdig produkt är för autoimmuna sjukdomar 19,3%.
Sannolikheten att gå från fas 3 till approval är 61,4%.
Alltså, i bästa fall, kan vi om några månader ha en indikation med en marknad på $2B med en LOS på 61,4% (vilket är snittet, högre siffra bör användas mtp känd verkningsmekanism).
Om någon känner sig manad vore det intressant att se vad man skulle få för riktkurs då, alltså utöver den riktkurs som vi redan fått som inte inkluderar skov.
Kul att se att kursen började röra på sig i veckan. Om jag får rätt har vi dock bara skrapat lite på ytan på den potential som finns gömd i Synact.
Fler och fler lär inse det ju längre tiden går.
Bara att samla på sig så mycket aktier man kan, eller iallafall så många man känner sig bekväm med.
Väldigt pålästa och kunniga personer i Discorden.
Välkommen in.
https://discord.gg/dTk8AsYCFc