2021-07-20, 21:46
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Menade du att Fisrael tvångsvaccinerar eller är det tvångssteriliserar på riktigt?

Jag korrigerade sedan, Etiopiska kvinnor fick regelbundna preventivmedel-injektioner i form av sprutor var 3:e månad (obligatoriska) för att få va där som gästarbetare.
Citera
2021-07-20, 21:53
Medlem
REWalls avatar
Visar vägen - är att inte släppa in dessa "flyktingar" i sitt land överhuvudtaget.
Citera
2021-07-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om det är syftet vore det inte enklare att paragrafrytta på dublin-konventionen? Att göra en covid-test som till 99% sannolikhet kommer tillbaks negativt verkar ju inte speciellt effektivt för att kunna avvisa dem (dessutom är ju frågan om positivt covid-test i sig är skäl för att neka asyl).

Vad menar du med att ”pragrafrytta” på dublinkonventionen? I.om att Sverige har prövat deras ansökan om asyl så är ju Dublin helt överspelad. Har du läst konventionen?

Ett positivt covid-prov är inte skäl för att neka asyl.
Citera
2021-07-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deplatformed
Många migranter vägrar coronatestas för att stoppa avvisningarna.

Danmark tvångstestar och skickar iväg dem.

Acceptabelt? Borde vi göra detsamma?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samf...-tvang/8703547

Återigen är det Danmark som visar vägen!
Citera
2021-07-20, 22:10
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Du menar att det rör sig om folk som kommit in i landet OCH blivit beviljade asyl och permanent uppehållstillstånd? Att skicka hem dem på så lösa grunder tycker jag urhålkar begreppet "permanent" (en aning).

Det handlar om personer med utvisningsbeslut, vilket betyder att ifall dom hade något av det du nämnde tidigare har det dragits in.

Citat:
För övrigt så kan man ju fundera på ifall konstaterad covid-smitta gör hemlandet mer villiga att samarbeta? Jag har svårt att så skulle vara fallet. Dessutom så kanske det är den punkten man bör ta i tu med istället för att försöka hitta svepskäl för att skicka hem dem utan att ens bemödat sig med att se till att man kan skicka hem dem öht.

Som sagt, dom utvisas inte på grund av att dom vägrar kovid testas.

Men du har rätt, det riktiga problemet är att deras hemländer vägrar samarbeta.
Citera
2021-07-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då är ju den frågan ganska utspelad då det jag vände mig mot var anmärkningen att det skulle fungera på samma sätt som vid tvångsåtgärder vid misstanke om brott.

Och precis när jag trodde du förstått som kommer du dragandes med något som likväl visar att du inte förstått...

Idrottare blir inte tvingade till att genomföra prover, däremot måste de genomföra proverna för att få delta i de event de önskar delta i. Inte konstigare än att vissa krogar har krav på kavaj för att få komma in. Knappast något som kan jämställas med tvångsåtgärder. Att en butik kräver att du har skor på dig för att få komma in utgör inte en tvångsåtgärd.

Vidare måste inte bilförare blåsa i alkoholmätare vid kontroll, inte heller används något tvång vid dessa rutinkontroller. Det är ett helt frivilligt deltagande från din sida. Detta visar också på en djup okunskap då polis saknar befogenhet att fatta beslut om medicinska tvångsåtgärder, vilket detta utgör. Om du däremot vägrar blåsa för att påvisa nykterhet förefaller du skum varpå misstanke om rattfylla/drograttfylla uppstår, polisen kan då omhänderta dig och invänta godkännande för tvångsmedel från socialstyrelsen. Men den initiala kontrollen är att anse som frivillig, att du väljer att blåsa innefattar inget som helst tvång i lagens mening. Detsamma gäller yrkeschaufförer och "personal vid viktiga anläggningar som måste lämna prover". Det handlar då om krav för anställningen, vilket inte går att likställa med tvångsmedel från staten. Det står dig fullkomligt fritt att neka dessa prover, staten kommer inte lägga sig i, däremot kommer du sannolikt förlora arbetet då du inte uppfyller de säkerhetskrav arbetsplatsen ställer. Detsamma gäller att klä av sig i säkerhetskontrollen eller tullen, du kan vägra men då med effekten att du inte får komma på flyget alternativt komma in i landet. Ingen tvingar dig att klä av dig, något tvång föreligger således inte. Om du däremot genom din vägran agerar på ett sätt som föranleder misstanke om brott kan tvångsåtgärder bli aktuellt i ett senare skede, men inte i det scenario du beskriver.

Så min initiala bedömning om djup okunskap kvarstår. Du verkar inte ens riktigt förstå vad som utgör tvångsåtgärder.
Jodå, jag förstår precis vad som är lika respektive skiljer, samt hur det funkar i dag och hur det borde funka i morgon, om asylrätt och migration över huvud taget ska ha en chans att existera då.

Mina exempel belyser att min integritet och mitt självbestämmande ibland, och med rätta, viktas lägre än det allmännas intresse.

Att vägra hemresa är ett brott mot Utlänningslagen i min bok. Jag ska inte kunna sätta mig på rumpan och flina, jag ska packas och skickas till mitt hemland. Fingeravtryck, provtagningspinne, kör på. Jag ska ut och en äkta flykting ska dagen efter ta min plats.

Det är ju INTE fråga om någon vård eller behandling jag påtvingas. De tar några droppar snor. Jag säger inte att det är perfekt, men att det är nödvändigt i den horribelt galna asylcirkus vi håller på med.
Citera
2021-07-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jodå, jag förstår precis vad som är lika respektive skiljer, samt hur det funkar i dag och hur det borde funka i morgon, om asylrätt och migration över huvud taget ska ha en chans att existera då.

Migration och asyl är nog knappast något som kommer försvinna, snarare motsatsen sett till de problem vi som mänsklighet står inför till följd av klimatförändringarna.

Citat:
Mina exempel belyser att min integritet och mitt självbestämmande ibland, och med rätta, viktas lägre än det allmännas intresse.

Ändock var samtliga av dina exempel situationer där det handlar om frivillighet och där något tvång från samhället helt saknats. Du får gärna tycka att det utgör tvång att man måste ha skor på sig för att få komma in på operakällaren i Stockholm, men rent objektivt har du fel. Dina exempel påvisar inte tvång utifrån det allmännas intresse, dina exempel påvisar att individer accepterar frivilliga inskränkningar i sin frihet för att beviljas en förmån de vill ha.

Citat:
Att vägra hemresa är ett brott mot Utlänningslagen i min bok. Jag ska inte kunna sätta mig på rumpan och flina, jag ska packas och skickas till mitt hemland. Fingeravtryck, provtagningspinne, kör på. Jag ska ut och en äkta flykting ska dagen efter ta min plats.
6

Happ. Okej.

Citat:
Det är ju INTE fråga om någon vård eller behandling jag påtvingas. De tar några droppar snor. Jag säger inte att det är perfekt, men att det är nödvändigt i den horribelt galna asylcirkus vi håller på med.

Samtliga individer som vistas i Sverige (legalt som illegalt) är skyddade mot kroppsliga ingrepp genom bl.a. regeringsformen kap. 2 § 6. Provtagning för covid utgör ett kroppsligt ingrepp, kring den frågan föreligger ingen möjlig diskussion. Det är ett solklart intrång i den kroppsliga integriteten. I dagsläget saknas det lagstöd för att genomföra ett sådant ingrepp, ett sådant kan naturligtvis tillåtas genom lag men i dagsläget ser det ut som det gör.

Det står dig fritt att tycka att en sådan lag ska införas, men din argumentation haltar.
Citera
2021-07-20, 23:22
Medlem
Citat:
Migration och asyl är nog knappast något som kommer försvinna, snarare motsatsen sett till de problem vi som mänsklighet står inför till följd av klimatförändringarna.

Ändock var samtliga av dina exempel situationer där det handlar om frivillighet och där något tvång från samhället helt saknats. Du får gärna tycka att det utgör tvång att man måste ha skor på sig för att få komma in på operakällaren i Stockholm, men rent objektivt har du fel. Dina exempel påvisar inte tvång utifrån det allmännas intresse, dina exempel påvisar att individer accepterar frivilliga inskränkningar i sin frihet för att beviljas en förmån de vill ha.

6

Happ. Okej.

Samtliga individer som vistas i Sverige (legalt som illegalt) är skyddade mot kroppsliga ingrepp genom bl.a. regeringsformen kap. 2 § 6. Provtagning för covid utgör ett kroppsligt ingrepp, kring den frågan föreligger ingen möjlig diskussion. Det är ett solklart intrång i den kroppsliga integriteten. I dagsläget saknas det lagstöd för att genomföra ett sådant ingrepp, ett sådant kan naturligtvis tillåtas genom lag men i dagsläget ser det ut som det gör.

Det står dig fritt att tycka att en sådan lag ska införas, men din argumentation haltar.
Jag säger ju att det inte är perfekt att tvinga. Hellre skicka hem utan prov, så får det lösas hemma med prov eller inget prov och karantän.

Men även att reglerna behöver anpassas för en pandemi. Att vägra lämna prov som trumfkort för att tvinga sig kvar är inte rimligt. Det behöver lösas.

Du behöver förstå att premissen för mitt resonemang är att reglerna först ändras. Det är själva diskussionen. Lagen här och nu är vad den är. Och det är den som haltar.
Citera
2021-07-21, 00:18
Medlem
Citat:
Vad menar du med att ”pragrafrytta” på dublinkonventionen? I.om att Sverige har prövat deras ansökan om asyl så är ju Dublin helt överspelad. Har du läst konventionen?

Ett positivt covid-prov är inte skäl för att neka asyl.

Jag menar att man hänvisar dem till att söka asyl i land de kommer ifrån/passerat (Danmark är inte så hemskt land att man behöver fly därifrån)
Citera
2021-07-21, 00:28
Medlem
Citat:
Jag menar att man hänvisar dem till att söka asyl i land de kommer ifrån/passerat (Danmark är inte så hemskt land att man behöver fly därifrån)

Rekommenderar att du faktiskt läser Dublinkonventionen innan du uttalar dig om den.
Dublin ger inte möjlighet att återvisa asylsökanden till EU-länder de passerat, det är direkt felaktigt. Vidare kan Dublin endast användas om det kan styrkas vilket som är första EU-land individen i fråga kommit till, något som visat sig praktiskt mycket svårt. Ska väl också nämnas att Dublin inte är tillämplig om Grekland var första EU-land.

Har man följt den politiska debatten minns man säkerligen att Moderaterna för några år sedan uttalade ungefär samma åsikt som du nu ger uttryck för. "Varför skickar vi inte bara tillbaka asylsökarna till Danmark?". Jo, för att det helt saknas juridiska förutsättningar för detta i Dublinkonventionen.

I de fall Sverige prövat en asylansökan kan inte heller Dublin tillämpas, då har vi tagit på oss ett frivilligt ansvar att hantera den individens ansökan. Dublin är inte ett tvingande regelverk utan en frivillig möjlighet, en som visserligen vingklippts ganska rejält av transportansvarsdirektivet. Men det är nog en diskussion för ett annat forum.
Citera
2021-07-21, 02:59
Medlem
Citat:
Provtagning för covid utgör ett kroppsligt ingrepp, kring den frågan föreligger ingen möjlig diskussion. Det är ett solklart intrång i den kroppsliga integriteten.

Topsa en droppe snor = "kroppsligt ingrepp" & "tvångsåtgärd". Löjeväckande tolkning och direkt absurt i kontexten pandemi och asylmissbruk.

Ungefär som att klippa naglarna skulle vara en "kirurgisk operation".
Citera
2021-07-21, 07:50
Medlem
Citat:

Att tvångstesta grova våldsbrottslingar för covid strider tydligen mot de mänskliga rättigheterna som vi håller så hårt på här i Sverige...

...om det däremot gäller någon som råkat röka lite cannabis, då går det utmärkt att spänna fast någon vid en brits och tvinga till blodprov.

Tycker du själv att det känns rimligt?
Senast redigerad av Blalotus 2021-07-21 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in