Citat:
Ursprungligen postat av
Nulb
Då är ju den frågan ganska utspelad då det jag vände mig mot var anmärkningen att det skulle fungera på samma sätt som vid tvångsåtgärder vid misstanke om brott.
Och precis när jag trodde du förstått som kommer du dragandes med något som likväl visar att du inte förstått...
Idrottare blir inte tvingade till att genomföra prover, däremot måste de genomföra proverna för att få delta i de event de önskar delta i. Inte konstigare än att vissa krogar har krav på kavaj för att få komma in. Knappast något som kan jämställas med tvångsåtgärder. Att en butik kräver att du har skor på dig för att få komma in utgör inte en tvångsåtgärd.
Vidare måste inte bilförare blåsa i alkoholmätare vid kontroll, inte heller används något tvång vid dessa rutinkontroller. Det är ett helt frivilligt deltagande från din sida. Detta visar också på en djup okunskap då polis saknar befogenhet att fatta beslut om medicinska tvångsåtgärder, vilket detta utgör. Om du däremot vägrar blåsa för att påvisa nykterhet förefaller du skum varpå misstanke om rattfylla/drograttfylla uppstår, polisen kan då omhänderta dig och invänta godkännande för tvångsmedel från socialstyrelsen. Men den initiala kontrollen är att anse som frivillig, att du väljer att blåsa innefattar inget som helst tvång i lagens mening. Detsamma gäller yrkeschaufförer och "personal vid viktiga anläggningar som måste lämna prover". Det handlar då om krav för anställningen, vilket inte går att likställa med tvångsmedel från staten. Det står dig fullkomligt fritt att neka dessa prover, staten kommer inte lägga sig i, däremot kommer du sannolikt förlora arbetet då du inte uppfyller de säkerhetskrav arbetsplatsen ställer. Detsamma gäller att klä av sig i säkerhetskontrollen eller tullen, du kan vägra men då med effekten att du inte får komma på flyget alternativt komma in i landet. Ingen tvingar dig att klä av dig, något tvång föreligger således inte. Om du däremot genom din vägran agerar på ett sätt som föranleder misstanke om brott kan tvångsåtgärder bli aktuellt i ett senare skede, men inte i det scenario du beskriver.
Så min initiala bedömning om djup okunskap kvarstår. Du verkar inte ens riktigt förstå vad som utgör tvångsåtgärder.
Jodå, jag förstår precis vad som är lika respektive skiljer, samt hur det funkar i dag och hur det borde funka i morgon, om asylrätt och migration över huvud taget ska ha en chans att existera då.
Mina exempel belyser att min integritet och mitt självbestämmande ibland, och med rätta, viktas lägre än det allmännas intresse.
Att vägra hemresa är ett brott mot Utlänningslagen i min bok. Jag ska inte kunna sätta mig på rumpan och flina, jag ska packas och skickas till mitt hemland. Fingeravtryck, provtagningspinne, kör på. Jag ska ut och en äkta flykting ska dagen efter ta min plats.
Det är ju INTE fråga om någon vård eller behandling jag påtvingas. De tar några droppar snor. Jag säger inte att det är perfekt, men att det är nödvändigt i den horribelt galna asylcirkus vi håller på med.