2021-07-20, 09:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det slog mig också ganska nyligen hur vilken otrolig revolution elscootrarna egentligen är. Synd att vissa är så gammalmodiga att de vägrar inse detta!

Vårat sällskap började söder om Stockholm men vi kände för ett drink på Östermalm och det var inga problem! Efter drinken blev det käk på söder, lite "scooter-strög" runtom och sen utgång inne i stan. Helt otroligt!! Inte nödvändigtvis så att man sparar enorma summor pengar eller tid på scootrarna men då måste räkna med att glida runt på dom små jävlarna är roligt också. Jag ser det som sjävklart att alla kommer äga en egen elscooter ganska snart, åtminstone i de större städerna. 20km/h är precis lagom runtom folk men vid längre sträckor på typ cykelbanor eller rena vägar kan jag lätt tänka mig 40km/h vilket det säljs scootrar som gör.

Var jag tvungen att gissa något blir det nog en alldeles för låg (lagstadgad) hastighetsbegränsning som dödar elscootern, tänk 10km/h. Det känns inte heller helt orimligt när man ser hur vettskrämda ovant folk blir när man swishar förbi dem.
Perfekt! Innerstan behöver så klart fler fulla människor som åker runt. Människor som i vissa fall inte ens kan dom mest basala trafikregler. Ett av problem är att det inte är särskilt svårt att köra dom fort. Kan du stå så kan du köra. Det gör ju att folk kör över sina gränser. Vilket är lite imponerande med tanke på att dom maxar ut i 20 km/t.

Jag är lite fascinerad över att dom flesta verkar anse att dom här fordonen är ganska coola, men min elektriska skateboard som är betydligt mer kompetent än valfri hyrscooter, den är barnslig!
Citera
2021-07-20, 09:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
Min essential körde jag på vintern utan problem och dessa klarar backar otroligt bra essential klarade det mindre bra dock och drog ner på batteriet i dem men g30 klarar allt
Nej, det gör den inte. Nu är ju batterierna på såna här fordon något så när välpaketerade så dom klarar sig ner till noll utan större problem. Men tumregeln är att under tio plusgrader påverkar prestandan både akut och och i längden. Det har helt enkelt med fysiken i lithiumbatterier att göra.
Citera
2021-07-20, 10:35
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.

Ljuger du fortfarande om att du är läkare Ducadream?

Okeeyy....
Citera
2021-07-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Som helt novis i ämnet så vill jag ställa några idiotfrågor.

5 Kommer nog blåsa hem från AV rätt många gånger, vad gäller körning och alkohol?

Är det en laglig elskoter, dvs max 250W och max 20 km/h, så gäller samma regler som för en cykel eller liten motorsvag båt. Dvs, du får inte vara berusad på ett sådant sätt att du uppvisar medvetet risktagande / inte kan framföra skotern på ett trafiksäkert sätt. Därmed eventuellt grönt ljus för några öl innanför västen, men det bör vara din egen bedömningssak.

Om det är en olaglig elskoter som överskrider någon av ovan sagda parametrar, begår du som berusad förare av denna flera lagbrott:

-framförande av oregistrerad, oförsäkrad och icke-typgodkänd motorcykel
-sannolikt olovlig körning
-samt förstås rattfylla.
Citera
2021-07-20, 12:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Är det en laglig elskoter, dvs max 250W och max 20 km/h, så gäller samma regler som för en cykel eller liten motorsvag båt. Dvs, du får inte vara berusad på ett sådant sätt att du uppvisar medvetet risktagande / inte kan framföra skotern på ett trafiksäkert sätt. Därmed eventuellt grönt ljus för några öl innanför västen, men det bör vara din egen bedömningssak.

Om det är en olaglig elskoter som överskrider någon av ovan sagda parametrar, begår du som berusad förare av denna flera lagbrott:

-framförande av oregistrerad, oförsäkrad och icke-typgodkänd motorcykel
-sannolikt olovlig körning
-samt förstås rattfylla.
Med tanke på hur kassa folk är på att köra dom när dom är nyktra, så skulle jag rekommendera 100% nykterhet bakom styret.
Citera
2021-07-20, 12:15
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Självklart kommer det beskattas och regleras till döds av sossekärringar. Allt som fungerar bra och ger frihet ska förbjudas. In i boskapsvagnen med dig. Även om el redan är 70% skatt redan idag.-

Den här teorin finns det inget som helst stöd för. Elcyklar är fordon som har många likheter med elsparkcyklar och de subventionerades till och med via elcykelpremien av "sosseregimen". S och MP har fört politik som främjat användandet av eldrivna fordon.

Om regleringar kommer så kommer de att införas på kommunal nivå. Exempelvis Stockholms kommun styrs av de borgerliga partierna med Moderaterna i spetsen så om elsparkcykelanväningen regleras så får du ju skylla det på de partierna.
Citera
2021-07-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Med tanke på hur kassa folk är på att köra dom när dom är nyktra, så skulle jag rekommendera 100% nykterhet bakom styret.

Det är en erfarenhetsfråga, klart är dock att fordonstypen kräver att man är rätt agil. Hjulen är små så man måste hålla uppsikt över hål i vägbanan, och styret litet och smalt så enhandsfattning är bara att glömma. Å andra sidan är hastigheterna relativt låga.
Citera
2021-07-20, 12:22
Medlem
Är det bara jag som ser kopplingen mellan elscootrar, elcyklar, elskateboards m.m och ökningen av antalet lata och feta personer i samhället?

Köp en cykel, alternativt gå. Ska du en längre strecka? Använd hjärnan och planera.
Citera
2021-07-20, 12:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är en erfarenhetsfråga, klart är dock att fordonstypen kräver att man är rätt agil. Hjulen är små så man måste hålla uppsikt över hål i vägbanan, och styret litet och smalt så enhandsfattning är bara att glömma. Å andra sidan är hastigheterna relativt låga.
Det har inte med vana att göra. Det har med att folk skiter i allt. Bara en sån sak som att det inte går att släppa styret med ena handen för att signalera åt vilket håll man ska är ju direkt livsfarligt.

Det gör asont att stupa i backen i 20 knyck.
Citera
2021-07-20, 12:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Är det bara jag som ser kopplingen mellan elscootrar, elcyklar, elskateboards m.m och ökningen av antalet lata och feta personer i samhället?

Köp en cykel, alternativt gå. Ska du en längre strecka? Använd hjärnan och planera.
Korrelation innebär inte kausalitet. Jag åker inte esk8 för att jag är lat utan för att det är roligt.
Med din logik så borde vi redan vara fetton hela högen. Du vet, bilar..
Citera
2021-07-20, 12:27
Medlem
Citat:
Det har inte med vana att göra. Det har med att folk skiter i allt. Bara en sån sak som att det inte går att släppa styret med ena handen för att signalera åt vilket håll man ska är ju direkt livsfarligt.

Det gör asont att stupa i backen i 20 knyck.

Ja jo visst men att stupa backen kan göra asont från stillastående också om man faller på helt fel sätt. Hjälm kan därmed vara en god ide oavsett fordon, å andra sidan tycker jag att bilförarna blir klart mindre försiktiga när man har hjälm. Passeravståndet i sidled kapas till hälften.
Du har helt rätt ang stabiliteten och blinkers borde därför lagstadgas på elskotrar - det är relativt billigt att införa eller man kan sätta dit dem själv.
Citera
2021-07-20, 12:28
Medlem
Citat:
Korrelation innebär inte kausalitet. Jag åker inte esk8 för att jag är lat utan för att det är roligt.
Med din logik så borde vi redan vara fetton hela högen. Du vet, bilar..

Skulle säga att 70% av Sveriges befolkning är överviktig varav 40% är direkt feta. Men så har ej heller alla en bil (är väl runt 50% av befolkningen sist jag kollade).

Jag sålde till och med min bil när jag märkte att min hjärna började falla tillbaka och ville köra till jobbet (30 minuters promenad).

Vad jag sett så är det 2 sorters människor som kör elscooter: småbarn på typ 6-10 bast eller vuxna som ser jävligt löjliga ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in