2021-07-20, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag trollar inte. Wise har inte IBAN för Vietnam. Mitt vietnamesiska bankkonto har inte heller IBAN. Din guide fungerar inte, då jag befinner mig i fel land för detta. Det är bara ett fåtal asiatiska länder som har IBAN.

Vad ska du med "IBAN för Vietnam" till? Som sagt du behöver inget IBAN. Jag för över till konto i asiatiskt land utan IBAN. Läs det jag skriver.

Exakt var i denna guide är det som du inte kommer vidare?
(Byt självklart ut SEK mot din valuta)

Citat:
Ursprungligen postat av Ictura
Det är hur enkelt som helst att föra över med Transferwise.

En liten guide:

-> Gå in på Transferwise.com (TW)
-> Skriv in hur mycket EUR du vill skicka under "You send"
-> Välj "Low cost transfer" (om du ska föra över från Bitsafe-konto och ej har deras kort)
-> Välj att mottagaren ska motta i SEK under "Recipient gets" och du ser beloppet som du kommer få i SEK.
-> Klicka på "Get started"
-> Följ instruktionerna och skapa ditt konto och lägg till ditt svenska bankkonto som mottagare.
-> Välj att betala med "Manually transfer the money from your bank"
-> OBS: Ditt konto hos Bitsafe och TW måste vara i samma namn.
-> Välj "Online Banking".

Nu kommer du se "Bank transfer details" och gör då följande:

-> Gå till Bitsafe och välj "Transfer money"
-> Välj "SEPA transfer"
-> I "Beneficiary name" skriver du in TransferWise Europe SA (det som står under "Payee name")
-> I "Account number in IBAN format" skriver du in TW:s IBAN (det som står under "IBAN")
-> Skriv in summan du ska föra över (tänk på att det kostar 0.75 EUR för överföringen så lämna åtminstone 0.75 EUR på ditt Bitsafekonto)
-> I "Note for the beneficiary (optional)" skriver du in ditt referensnummer (det som står under "Use this reference").
-> Klicka på "Confirm" och bekräfta genom att skriva in koden du får i din Bitsafe-app.
-> Kom ihåg: Gå tillbaka till Transferwise och klicka på "I've made my bank transfer".
-> Klart. Pengarna kommer ofta in inom 12 timmar.

Du kan göra en överföring direkt från Bitsafe till din svenska bank också, genom en SEPA överföring. Det är då din svenska bank som växlar EUR->SEK och du får deras växlingskurs och ev. avgifter. Brukar vara bättre kurs och avgifter med TW dock och du undviker att få en direkt koppling mellan ditt Bitsafekonto och ditt svenska bankkonto. Så använd TW.
Senast redigerad av Ictura 2021-07-20 kl. 07:10.
2021-07-20, 07:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag tänker inte betala 25€ för en överföring. Det går ändå inte med swift/bic. Att skaffa kortet är inte så lätt, då postgången i det här landet där jag befinner mig är så värdelös, att de får Postnord att framstå som riktigt kompetenta.

Nä men nu är det ju liksom så verkligheten ser ut eller ska du skapa ett parallellt universum för att slippa betala 25e? Och vadå går inte med Swift? Jag har fört över med Swift till sydoasien flera gånger.

Då får skaffa kortet och låta det skickas ner till dig, hitta någon i Vietnam som vill få ut pengar ur landet där du skickar till en europeisk bank och han ger dig cash eller så väntar du tills du har nog på kontot att det ska vara rättsfärdigat att skicka.

Jag tar ut cash från bitsafe och sätter in i min lokala bank just för att 25e + lokala bankens växling till lokala valutan gör det ovärt att skicka över det.

Litar du inte på lokala posten så får du använda DHL eller liknande.
Senast redigerad av Bbobi 2021-07-20 kl. 07:07.
2021-07-20, 09:34
Medlem
Bbobis avatar
Hur får man igång räknaren i snabbcentralen? Syns inget efter veckoskiftet. Raderna är där men inga siffror.
2021-07-20, 09:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vad ska du med "IBAN för Vietnam" till? Som sagt du behöver inget IBAN. Jag för över till konto i asiatiskt land utan IBAN. Läs det jag skriver.

Exakt var i denna guide är det som du inte kommer vidare?
(Byt självklart ut SEK mot din valuta)

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nä men nu är det ju liksom så verkligheten ser ut eller ska du skapa ett parallellt universum för att slippa betala 25e? Och vadå går inte med Swift? Jag har fört över med Swift till sydoasien flera gånger.

Då får skaffa kortet och låta det skickas ner till dig, hitta någon i Vietnam som vill få ut pengar ur landet där du skickar till en europeisk bank och han ger dig cash eller så väntar du tills du har nog på kontot att det ska vara rättsfärdigat att skicka.

Jag tar ut cash från bitsafe och sätter in i min lokala bank just för att 25e + lokala bankens växling till lokala valutan gör det ovärt att skicka över det.

Litar du inte på lokala posten så får du använda DHL eller liknande.

Bitsafe hindrar mig från att betala på något annat sätt än IBAN. Vad är det som inte kan förstås?
2021-07-20, 09:49
Medlem
Citat:
Bitsafe hindrar mig från att betala på något annat sätt än IBAN. Vad är det som inte kan förstås?

Och? Du kan föra över pengar med Wise genom att betala till deras IBAN som jag sagt tusen gånger till dig men du förstår ju ingenting.
2021-07-20, 09:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Kontakta dom då för tydligen så kan ju alla andra göra det?

Varför sitter du här och tror att det ska lösa något? Ska vi kontakta Bitsafe åt dig?
2021-07-20, 09:50
Medlem
Citat:
Hur får man igång räknaren i snabbcentralen? Syns inget efter veckoskiftet. Raderna är där men inga siffror.

Settings -> Localization -> Reset, brukar fungera för mig när det inte syns något där.
2021-07-20, 09:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Settings -> Localization -> Reset, brukar fungera för mig när det inte syns något där.

Fungerade, tack!
2021-07-20, 09:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Och? Du kan föra över pengar med Wise genom att betala till deras IBAN som jag sagt tusen gånger till dig men du förstår ju ingenting.

Det är du som inte begriper att det är BITSAFE som är problemet, inte Wise. Wise har fortfarande inte IBAN för Vietnam. De har det för vissa andra asiatiska länder. Wise är fortfarande inte problemet i sammanhanget.

Citat:
Kontakta dom då för tydligen så kan ju alla andra göra det?

Varför sitter du här och tror att det ska lösa något? Ska vi kontakta Bitsafe åt dig?

Jag har redan kontaktat dem. Jag väntar fortfarande på svar från dem.
2021-07-20, 10:08
Medlem
Citat:
Det är du som inte begriper att det är BITSAFE som är problemet, inte Wise. Wise har fortfarande inte IBAN för Vietnam. De har det för vissa andra asiatiska länder. Wise är fortfarande inte problemet i sammanhanget.

Vet inte varför jag fortsätter att försöka hjälpa dig, men snälla vad är det som du inte förstår?

"Wise har fortfarande inte IBAN för Vietnam" VAD menar du med detta? Det är helt ologiskt.

1. STARTA EN ÖVERFÖRING PÅ WISE.COM enligt den guiden jag skrev till dig.

2. BETALA TILL WISE IBAN BE79 9670 40** FRÅN SEPA TRANSFER PÅ BITSAFE

3. FÅ PENGARNA PÅ DITT BANKKONTO I VIETNAM

Vad förstår du inte?
2021-07-20, 11:00
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
200 nya pigga ops som sitter och skriver såklart, välkommen till cw

Vad är det för jobb hur kan man börja 😎
2021-07-20, 11:01
Medlem