2021-07-19, 23:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Haha, det är ju uppenbart sedan länge nu att vaccinerna inte skyddar mot covid, varken originalvarianten eller de nya varianterna, det kommer ju rapporter om det titt som tätt från olika delar av världen, att det inte räcker med att vara fullvaccinerad för att skyddas från smitta eller sprida smittan vidare, bästa exemplet är väl Israel som har en hög andel vaccinerade i befolkningen.

Det var väl vaccinerna som skulle vara "vägen ut ur pandemin" ändå så kommer nu fullvaccinerade att behöva "boostersprutor" med jämna mellanrum och man förbereder befolkningen på att restriktioner kommer att återinföras.

De som är farliga är ju inte främst de som redan har haft covid och som har en naturlig och robust immunitet i minst ett år enligt färska uppgifter från Sverige och England (och immuniteten skyddar även mot nya varianter).

Det är ju istället de som väljer vaxxet som man ska passa sig för, framförallt om man är orolig för att bli sjuk i covid och inte har det naturliga och överlägset bästa skyddet, kroppens egna immunförsvar, efter genomgången covid infektion.

Kan också visa sig vara så att immuniteten efter genomgången infektion är betydligt längre än ett år:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8529429/Could-immunity-17-YEARS-Singaporean-researchers-SARS-patients-crucial-T-cells.html
När man varit sjuk har man (enligt vissa) ett bättre skydd än man får av vaccinet, eller hur?
Så om man vaccinerar sig kan man ändå bli sjuk, eller hur?

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2021-07-19, 23:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Förra sommaren gick smittan ned väldigt mycket och höll sig på låga nivåer under hela sommaren och nu såg jag idag att (SVT) påstår att en av de stora anledningarna till att covidsmittan minskar är att många väljer att vaccinera sig.

Tror folk verkligen på detta? Har folk verkligen så kort minne, bara för lite drygt ett år sedan var det ju krisläge på våren och då fanns inga vacciner att tillgå överhuvudtaget, ändå gick smittan ned även förra sommaren.

Nu då dessutom smittan hunnit bränna igenom befolkningen rejält sedan förra året så lär ju en del av minskningen snarare kunna förklaras av detta, att så många fler redan har haft covid.
Korrekt.

Jag tror det är en psykologisk försvarsmekanism som kickar in hos folk. Det är som en snuttefilt precis som maskerna. Det ger en illusion av kontroll och att det är VI som påverkar utkomsten. Faktum är att det är naturen själv som gör att smittan går ner och upp. Den här typen av virus kan vi aldrig vaccinera bort
Citera
2021-07-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är för att du inte ser sambandet. Förra året bottnade smittan vid månadsskiftet juni/juli och förblev låg till i slutet på sep. Från okt vände smittan upp kraftigt. Det tar ett tag för smittan att gotta in sig om man går från mycket låga nivåer. Bryter man däremot smittan med "karantän", kraftigt minskade sociala kontakter ser man resultat efter cirka 3 veckor.
Ingen annan ser sambandet, det är bara du som gör det. Märker du inte det? Kan sambandet du ser vara IMBILDNING?
Citera
2021-07-19, 23:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Räkna med protester!

https://www.bbc.com/news/av/uk-politics-57894637

Snaran dras åt mot ovaccinerade ungdomar ...

Citat:
Boris Johnson: Full vaccination will be required to enter nightclubs

By the end of September, full vaccination will be required in order to enter nightclubs, Prime Minister Boris Johnson has said.

"We're planning to make full vaccination the condition of entry to nightclubs and other venues where large crowds gather," he said.
Citera
2021-07-19, 23:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nä jag har inte sagt att "alla tjockisar drabbbas". Däremot ökar sannolikheten att råka illa ut i takt med att BMI ökar har det visat sig i statistiken.

Det verkar vara en öm tå man trampar på? Men det kanske kan vara bra att höra för någon som är i riskzonen?

Statistiken är ganska tydlig på det området. Sedan exakt vad det beror på att överviktiga far mer illa än andra får mer kunniga personer svara på tycker jag. Men som jag förstått det verkar det vara ett återkommande problem med stora och tunga personer som är svåra att hantera på IVA pga de måste vändas stup i ett.

Det motverkar inte själva infektionen, men sjukdomens allvarlighet. Det var ju en ute nyligen som aftonbladet skrev om, där man undersökte personer som mönstrat och deras kondition vid mönstringen. Det visade sig att de som redan hade en dålig kondis vid mönstringen blev betydligt sjukare i covid än de som var tränade.

Det finns statistiskt bevis för det. Läs statistiken noga så ser du själv vad det är frågan om .

Jo då de har stängt ner lekparker och stängt skolan för barnen och gymen... men mcdonalds får såklart ha öppet.

Det tror jag inte. De har festat hemma istället.

Nä, jag är bara inte lika alarmistisk som vissa andra och betydligt mer nyanserad. Covid är nämligen inte farligt för alla. Och just därför anser jag inte att alla behöver vaccineras. Den tanken är heltokig.
Synd att du bara "pratar" utan att länka till det du själv tidigare bör ha läst, för det du säger skulle ju vara intressant om man själv fick läsa de ursprungliga undersökningarna och inte bara "höra" ditt "prat".
Citera
2021-07-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Verkar som att covidpassen inte funkar så bra.
Hur ska nu dom som blivit sjuka på Cypern kunna åka tillbaka till Sverige? Sjukan brukar ju hänga i sig 2 veckor typ.
Boka om å stanna längre?
Det hela är ju inte hållbart.

Varför portas fullvaccade från Israel?

Du får spikproteinet även genom vaccinet.
Planen är ju att det snällt ska stanna på ”plats”.
Men det gör den inte utan den går ut och ställer till med liknande skada som coviden själv gör.

Alternativ medicinen hann nämner kan man inte ta några patent på, det är gammla mediciner.

Njaa.. dom har väl inte fått in det i covidpassen ännu va?

Svar på det fetade: Vet ej om den tekniska funktionen för detta finns i vacinpassen ännu men oavsett så kan du resa med genomfört pcr-test till exempelvis Spanien och Danmark och flera andra länder. Känner flera som gjort detta bara senaste veckan trots att de inte är färdigvaccinerade alternativt är ovaccinerade.
Citera
2021-07-19, 23:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Korrekt.

Jag tror det är en psykologisk försvarsmekanism som kickar in hos folk. Det är som en snuttefilt precis som maskerna. Det ger en illusion av kontroll och att det är VI som påverkar utkomsten. Faktum är att det är naturen själv som gör att smittan går ner och upp. Den här typen av virus kan vi aldrig vaccinera bort
Det är ju aldrig någon som påstått att det går att vaccinera bort SARSCoV-2.
Det som går att vaccinera bort nästan helt är risken att bli allvarligt sjuk och framför allt risken att dö.
Citera
2021-07-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, till många länder kan du resa ovaccinerad med enbart prc-test eller bevis på genomgången infektion. Även detta framgår i Covidpasset.
Det är väl bara tre länder som kräver Corona vaccin ännu. Alla andra godkänner test eller en genomgång infektion.
Citera
2021-07-19, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inga intressanta länkar alltså.

Du vill verkligen inte dela med dig av din kunskap på annat vis än genom att själv påstå saker.
Jag förstår om du är rädd för att vaccinera dig om du tror att alla handlar på samma vis som du gör.

Det finns hur mycket som helst genom att använda google.. kom över denna och det är allt annat än "trams" och "off topic".

https://www.scientificamerican.com/article/why-are-people-with-obesity-more-vulnerable-to-covid/
Citera
2021-07-19, 23:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Räkna med protester!

https://www.bbc.com/news/av/uk-politics-57894637

Snaran dras åt mot ovaccinerade ungdomar ...
Brott mot mänskligheten känns mer och mer aktuellt. Jag skämtar inte när jag säger att jag vill se sådana som Boris Johnson dingla
Citera
2021-07-19, 23:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Brott mot mänskligheten känns mer och mer aktuellt. Jag skämtar inte när jag säger att jag vill se sådana som Boris Johnson dingla

Problemet med nattklubbar är att det inte kommer sluta med nattklubbar.. nästa steg är pubar, restauranger, bio, caféer...

Och göra livet så krångligt som möjlig för alla som inte vill ha vaccinet så att de till slut ger upp och tar det.

Fruktansvärt fult. Alla måste säga nej till detta. Annars är det kört.
Citera
2021-07-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Svar på det fetade: Vet ej om den tekniska funktionen för detta finns i vacinpassen ännu men oavsett så kan du resa med genomfört pcr-test till exempelvis Spanien och Danmark och flera andra länder. Känner flera som gjort detta bara senaste veckan trots att de inte är färdigvaccinerade alternativt är ovaccinerade.

Brorsan och tjej blev eskorterade tillbaka till Svenska gränsen igår av finnarna, när de kom med husbilen. Trots att de kollade upp innan att det skulle räcka med PCR-test. Vad man nu ska i Finland att göra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in