2021-07-19, 21:00
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
60 km brukar jag få ut av min ninebot g30d den klarar 65 men 60 känns mer realistiskt

Jesus Christ! Ja, då förstår jag att du håller den kär!
Citera
2021-07-19, 21:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Cyklar har annars funnits ganska länge

Det har elscootrar också (de första kom för nästan 100 år sen). Men det var först när Kina pga avgasproblem började förbjuda mopedåkning i många kinesiska städer som utvecklingen gick mot elmopeder, elcyklar och mindre elfordon som balansscootrar, elscootrar och liknande.

På 1990-talet hade en elscooter bara en räckvidd på 10-15 km. En bekant hade en elmoped som använde 2 st bilbatterier och den gick ungefär 25 km på en laddning. Idag går motsvarande moped typ 150 km på lika tunga batterier. Så utvecklingen har gått framåt.
Citera
2021-07-19, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saraswara
Jesus Christ! Ja, då förstår jag att du håller den kär!

ja eftersom mina ärenden är oftast kanske 10 km max så laddar jag den inte mer än en gång i månaden så ja det är en underbar frihet att bara spontant åka någonstans direkt utan anledning utan tanke bara direkt även om jag just vaknat och inte orkar, inte alls likadant med spårvagn eller buss
Citera
2021-07-19, 21:04
Medlem
Elscootrar är för folk som inte orkar cykla, vi andra har känt så länge med cyklar.

Elscootrar var från början för fysiskt handikappade, nu ser vi att det är för dom mentalt handikappade!

Förstör miljön gör dom också, alltid lika lustigt när en idé börjar som "miljöööööövänligt vänsterdravel mp, vi älskar allt och alla låt oss göra vad vi vill" för att sedan ebba ut i miljöförstörelse och allmänt förstörande av miljön vi vistas i.

Men visst, swooosh går dom och man kan ta dom på fyllan, krocka osv.
Citera
2021-07-19, 21:05
Bannlyst
Citat:
ja precis, jag känner också att staten kommer använda allt detta som ursäkt för att lägga skatt på dem, som sagt jag betalar 0 för att ta mig runt hela göteborg det är för bra för att vara sant så jag räknar inte med att det varar det är omöjligt att känna sig trygg att det skulle vara

dem kan vikas ner sen är det som en väska man bara bär in, och jag har flertalet gånger rullat en in i lidl och hängt matkassen på den och använt den som kundvagn sen rakt ut igen.

Har du någon form av sponsorer, ser inte annars hur du skulle kunna köra omkring helt gratis?
Citera
2021-07-19, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Har du någon form av sponsorer, ser inte annars hur du skulle kunna köra omkring helt gratis?

el ingår i hyran så förutom kostnaden av själva scootern vilket var runt 5000 kr när jag sålde min gamla som jag fick gratis så har det varit helt gratis om jag vill så kan jag åka till någon random sjö just nu bara sådär utan att betala en krona
Senast redigerad av zzcool 2021-07-19 kl. 21:09.
Citera
2021-07-19, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Elscootrar är för folk som inte orkar cykla, vi andra har känt så länge med cyklar.

Elscootrar var från början för fysiskt handikappade, nu ser vi att det är för dom mentalt handikappade!

Förstör miljön gör dom också, alltid lika lustigt när en idé börjar som "miljöööööövänligt vänsterdravel mp, vi älskar allt och alla låt oss göra vad vi vill" för att sedan ebba ut i miljöförstörelse och allmänt förstörande av miljön vi vistas i.

jag förstår inte riktigt vad du menar med mentalt handikappad, dem är roliga dem är gratis dem är portabla dem kräver ingenting förutom en enda kostnad, har inte med miljön att göra det är den mest portabla typen av fordon du kan ha som går otroligt långt också för deras storlek och sen är det en underbar tech känsla, alltså kan du ta in det i dem flesta ställena.
Citera
2021-07-19, 21:09
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.

Din patient höll på att dö på grund av sina egna handlingar, scootern hade inget att göra med det. Dock, hatar fanskapen, i vägen överallt och körs av rejält debila människor.

Dock, så länge bara en person riskerar att skadas/dödas är det ok med mig.

Alla förbud som skall skydda enskilda personer mot att råka illa ut på grund av sina egna dåliga beslut saknar existensberättigande.

Att försöka lagstifta bort det naturliga urvalet leder till en försvagad fokstam.
Citera
2021-07-19, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Din patient höll på att dö på grund av sina egna handlingar, scootern hade inget att göra med det. Dock, hatar fanskapen, i vägen överallt och körs av rejält debila människor.

Dock, så länge bara en person riskerar att skadas/dödas är det ok med mig.

Alla förbud som skall skydda enskilda personer mot att råka illa ut på grund av sina egna dåliga beslut saknar existensberättigande.

Att försöka lagstifta bort det naturliga urvalet leder till en försvagad fokstam.

jag håller med om att lagstifta för att skydda andra men jag vill inte att dem som inte behöver detta skyddet ska tvingas in i det, jag tycker själv att el scooters är farliga om man inte är van dem är snabba och har ingen balans, om man inte tänker så ramlar man direkt det händer även dem bästa, men när man äger egen så tänker man för om man kör ner för en asfaltskant så är det inte speciellt bra för scootern så man saktar ner eller kör upp på cyckel kanten.

det jag inte skulle ha problem med är att ta bort hyrscooters
Citera
2021-07-19, 21:12
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har elscootrar också (de första kom för nästan 100 år sen). Men det var först när Kina pga avgasproblem började förbjuda mopedåkning i många kinesiska städer som utvecklingen gick mot elmopeder, elcyklar och mindre elfordon som balansscootrar, elscootrar och liknande.

På 1990-talet hade en elscooter bara en räckvidd på 10-15 km. En bekant hade en elmoped som använde 2 st bilbatterier och den gick ungefär 25 km på en laddning. Idag går motsvarande moped typ 150 km på lika tunga batterier. Så utvecklingen har gått framåt.

Med vilken moped kommer du 150km på en laddning?
Citera
2021-07-19, 21:12
Medlem
saraswaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet

Mja, TS pratar om att ibland åka 30 km, vilket nog är väl magstarkt på en cykel för de flesta. Visst kan man, om man vill bli ordentligt svettig, men det är bara inte realistiskt att cykla så långt i tid och otid Det finns ju BILAR också, som du kan prata dåligt om, hehe. Är de också för mentalt handikappade?

Men jag håller med om att somliga åker väldigt instabilt på sina elscootrar, särskilt barn, men här är vi ju alla 18+(?)
Citera
2021-07-19, 21:13
Medlem
Citat:
precis det jag också tror, jag oroar mig för det, men självklart har jag sympati för dem som hamnar i olyckor men jag tycker inte dem som klarar det ska straffas, typ som att om man äger en egen elscooter och har gjort det innan lagarna så får man behålla den, men om man skulle köpa sin första så krävs lagarna det hade jag helt gått med på för då påverkas inte oss som är vana och redan äger dem (samt att om man köper ny så fortsätter det så utan några krav) enda kravet är att man ägt en innan lagarna kom

Eftersom det blir en massa olyckor så blir det ju skyhöga kostnader för oss skattebetalare. Det är det inte många av oss hårt arbetande som har lust att pröjsa för, ;-) för en massa ungdomar (och kanske några vuxna) som använder det som ”joyrides”…

Sannolikt åldersgräns och ”körkort” på ingång. De som är vana lär väl klara det förarbeviset på ett kick då. Man kan nog inte göra olika regler för olika personer. Då skulle man ju kunna ”undkomma” körkortet bara genom att köpa en begagnad elscooter på nätet och låtsas att man ”alltid haft den”… så så lär det nog inte bli. Förstår att du gillar din elscooter. Men de gemensamma behoven/problemen är nog större, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in