2021-07-18, 14:44
Medlem
MellanFredOchKrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag är utbildad. Du har ingen aning om ekonomi.

Det är ingen som bestrider att pensionärer har låga löner.

Svenskar ekonomiska standard har generellt blivit bättre nu än för tex 20 års sedan. Det är allmänt vedertaget.

Du lever i en bubbla.

Du behöver mer sakliga argument med data om du ska övertyga folk. En titel väger inget på FB. Vilken data stödjer ditt argument?
Citera
2021-07-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Är det därför du bara upprepar samma skit som andra sagt i 20 år?

Eller vad menar du att du "vet"?

Vad exakt har andra sagt?

Att svenskar är på väg att bli minoritet? Check, vi har gått från ca 20% utländsk bakgrund till mer än 30% på ungefär ett decennium bara.

Att invandrare är brottsliga I högre grad? Check.
Senast redigerad av MellanFredOchKrig 2021-07-18 kl. 14:58.
Citera
2021-07-18, 15:13
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Blattarna har det med jävligt bra dubbla bidrag är rätt nice ska du veta. De har alltid fina bilar och dyra kläder med.

Brukar vara dubbla bidrag i botten. Sedan är det svartarbete och kriminalitet utöver det. En medelblatte hamnar betydligt bättre inkomstmässigt än en medelsvensk. Lövfén står med byxorna nerdragna och "såg det inte komma...".
Citera
2021-07-18, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MellanFredOchKrig
Du behöver mer sakliga argument med data om du ska övertyga folk. En titel väger inget på FB. Vilken data stödjer ditt argument?

Det är dig jag måste övertyga. De flesta känner redan till det. Inklusive Flashbackmobben. Men ok:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/livsvillkor/ekonomisk-standard/

Den ökade tex med 14% från 2011 till 2018 och det skiljer ungefär 100 000 sek mellan svenskar och utlandsfödda.

Det finns massa källor. Det är bara att googla.

Har du några kommentarer på det?
Citera
2021-07-18, 15:50
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade

Mod.
Citera
2021-07-18, 17:17
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Brukar vara dubbla bidrag i botten. Sedan är det svartarbete och kriminalitet utöver det. En medelblatte hamnar betydligt bättre inkomstmässigt än en medelsvensk. Lövfén står med byxorna nerdragna och "såg det inte komma...".

Självklart är det så varje babbeluting är ett pågående brott.
Citera
2021-07-18, 17:23
Avslutad
Citat:

Citat:
Det är dig jag måste övertyga. De flesta känner redan till det. Inklusive Flashbackmobben. Men ok:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/livsvillkor/ekonomisk-standard/

Den ökade tex med 14% från 2011 till 2018 och det skiljer ungefär 100 000 sek mellan svenskar och utlandsfödda.

Hade du inga kommentarer eller någonting att tillägga? Ett par sakliga argument?
Citera
2021-07-18, 17:59
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Historiskt låg är den väl ändå inte? Innan 90-talet var den ju hälften så stor som nu. Det är alltså inget problem att staten behöver låna pengar för offentliga sektorn varannat år?

Angående klyftorna så beror det ju på att man har importerat grupper från länder som har visat sig svårintegrerade. Ungefär 20% av MENA-invandrare är misstänkta för brott.
Stämmer. Det jag avsåg var skuldkvoten. Och nej, det är inget problem så länge inkomster och utgifter ligger någorlunda i samma härad. Titta på Sveriges bruttoskuld som andel av BNP i förhållande till andra länder så förstår du eventuellt varför. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Offentlig-sektor/Offentlig-bruttoskuld---internationell-jamforelse/

Med det sagt är jag den förste att påpeka vilka enorma problem Sverige har med invandring, integration och allmän politisk vilja att göra något åt saken. Det jag vänder mig emot är beskrivningen i termer av ett kommande krig eller en ”bomb” som ska explodera helt plötsligt. Sverige är tvärtom bland de minst sannolika länderna för en sådan utveckling.
Citera
2021-07-18, 18:05
Medlem
BorisBalkans avatar
Tråden startades 2012. Alltså nästan 10 år sedan.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

1. Att Flashback kryllar av tomtar och troll som lever för att måla fan på väggen och tokrunkar till att starta meningslösa trådar där de /anonymt/ visar musklerna. JÄTTECOOLT.

2. Massan på Flashback som skapar dessa trådar lever i en parallell verklighet där Somalier sitter bakom spakarna. Där Svensken är något mytologisk avkomma till Tor och Oden som trots 200 år av fred och kappvänderi bara väntar på att dra fram Mjönir och väcka Fenrisulven.

3. Flashback är inte platsen som ska skapa krigarna i denna kamp. Ni är veka och menlösa jävla incels som förstör ett perfekt forum med meningslöst dravel.
Citera
2021-07-18, 18:36
Medlem
Citat:

Min kommentar skulle väl vara att vi må ha en ökning på 14% (skulle hjälpa att ställa det i relation till grannländer) men att det inte helt negligerar möjligheten till inbördeskrig vilket är ämnet för tråden. Det finns flera exempel på kriser/krig som föregås av goda ekonomiska tider. Exempelvis glada 20-talet 1920. Ett annat exempel är dagens Sverige där dödligt våld är på toppnivåer trots den ovan nämnda ekonomiska ökning. Så det räcker inte helt att bara visa en 14% ökning av ekonomisk standard för att motbevisa tesen att vi rör oss mot kris eller krig. Brottslighet, demografi, kultur och politik måste tas i åtanke.
Citera
2021-07-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Tråden startades 2012. Alltså nästan 10 år sedan.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

1. Att Flashback kryllar av tomtar och troll som lever för att måla fan på väggen och tokrunkar till att starta meningslösa trådar där de /anonymt/ visar musklerna. JÄTTECOOLT.

2. Massan på Flashback som skapar dessa trådar lever i en parallell verklighet där Somalier sitter bakom spakarna. Där Svensken är något mytologisk avkomma till Tor och Oden som trots 200 år av fred och kappvänderi bara väntar på att dra fram Mjönir och väcka Fenrisulven.

3. Flashback är inte platsen som ska skapa krigarna i denna kamp. Ni är veka och menlösa jävla incels som förstör ett perfekt forum med meningslöst dravel.

Säger inget om sanningsvärdet i dessa slutsatser men de följer inte av premisserna som du anger.

TS angav tidsintervallet 10-50 år. Vi har inte ens passerat 10.
Senast redigerad av MellanFredOchKrig 2021-07-18 kl. 18:59.
Citera
2021-07-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Stämmer. Det jag avsåg var skuldkvoten. Och nej, det är inget problem så länge inkomster och utgifter ligger någorlunda i samma härad. Titta på Sveriges bruttoskuld som andel av BNP i förhållande till andra länder så förstår du eventuellt varför. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Offentlig-sektor/Offentlig-bruttoskuld---internationell-jamforelse/

Med det sagt är jag den förste att påpeka vilka enorma problem Sverige har med invandring, integration och allmän politisk vilja att göra något åt saken. Det jag vänder mig emot är beskrivningen i termer av ett kommande krig eller en ”bomb” som ska explodera helt plötsligt. Sverige är tvärtom bland de minst sannolika länderna för en sådan utveckling.

Intressant. Jag antar att man måste definiera termen krig för att diskutera detta då.

Enligt Oxford Dictionary:
Citat:
Krig är en situation där två eller fler länder eller grupper strider mot varandra över en tidsperiod.

Med tanke på att vi redan nu har stridigheter mellan flera olika grupper på etnisk, politisk och kulturell nivå skulle jag säga att det är diskutabelt. Jag motstrider inte att Sverige går OK ekonomiskt, men jag är heller inte superinsatt i den ekonomiska statistiken. De nationalekonomiska parametrarna jag håller koll på är BNP per capita och arbetslöshet.

Men ekonomisk statistik är inte den enda relevanta faktorn. Jag tror brottslighet är den absolut viktigaste faktorn. Nyckeltal där är
-Dödligt våld: Nästan dubblerats under decenniet. 124 fall under 2020.
-Brott mot person: Hot, misshandel, rån, våldtäkt har alla ökat under decenniet.
-Brottslighet bland utrikesfödda: Utrikesfödda har överrisk på 2,5. MENA har överrisk på mellan 3-4.
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf

Om man inte "knäcker" brottsligheten så borde också ekonomin till slut påverkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in