Citat:
Att hysa en förhoppning om något har inte samma innebörd som att tro något. Förhoppningsvis kan det bli aktuellt med en förlikning i tvistemålet mellan Ebba och Esbjörn, men det är inte troligt eftersom Ebba är en vinnarskalle som aldrig ger sig.Det är inga problem med min läsförståelse. Nog mer med din.
Du skrev:
” Det som förhoppningsvis kan bli aktuellt är väl förlikning?”
Det låter på normalsvenska som att du hoppas och tror på förlikning. Om du vill ge intryck av att du spekulerar så skriv det.
Jag förstår mycket väl ev fördelar och även ev nackdelar med förlikning.
Hur är det med en förlikning med non disclosure clausul, den offentliggörs väl inte även om den stadfästs via domstol?
Du skrev:
” Det som förhoppningsvis kan bli aktuellt är väl förlikning?”
Det låter på normalsvenska som att du hoppas och tror på förlikning. Om du vill ge intryck av att du spekulerar så skriv det.
Jag förstår mycket väl ev fördelar och även ev nackdelar med förlikning.
Hur är det med en förlikning med non disclosure clausul, den offentliggörs väl inte även om den stadfästs via domstol?
Det finns väl egentligen två poänger med att stadfästa ett förlikningsavtal och få en dom: dels blir tvisten slutligt avgjord och dels går det att begära verkställan hos Kronofogdemyndigheten. Då blir avtalet också offentligt. Om parterna är överens finns det väl inget som hindrar att de bara stadfäster delar av avtalet. Då blir bara vissa delar av avtalet offentligt. Sedan finns det fler juridiska finesserier i tvistemål som jag inte har koll på.
Då handlar det alltså inte om att Ebba inte har tid med en rättegång utan att tidpunkten för en rättegång inte passar hennes kalender. Under tiden som hon väntar på rättegång behöver hon i stort sett inte göra någonting när åtalet väl hade väckts.
varför han inte antog den i stället för den i början på detta året. den första hade ju kunnat styrk ocker som han hävdade.