2021-07-17, 22:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja god tro finns och är en juridisk term vilket hon säger sig ha följt.
Att hon erbjöd Esb en förlikning men det ville ju han ej så nog stod hon för sitt ord, tyvärr gjorde inte Esb det, därav hans taskiga sits.

Hennes två värderingar stämmer bra nästan för bra med den som Binninge gjorde, men inte med den som han först sa sig ha gjort den på 5,7 miljoner.
Den försvann och ingen vet varför han inte antog den i stället för den i början på detta året. den första hade ju kunnat styrk ocker som han hävdade.
Nä vi kan väl vara överens om att sitsen som dom hamnade i inte är hennes fel.
Vilka två värderingar menar du att Ebba gjorde. Hur förklarar du värderings datumet på Notar?
2021-07-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nu tjafsar du bara. Att hysa en förhoppning är inte synonymt med att tro på något. Du frågade mig varför jag trodde på förlikning fast jag skrev att det förhoppningsvis kan bli förlikning.

I Sverige omfattas domar från allmänna domstolar av offentlighetsprincipen, som regleras av Tryckfrihetsförordningen. I undantagsfall kan delar av en dom eller en hel dom sekretessbeläggas, men det är ingenting som parterna själva kan besluta om utan det är domstolen som bestämmer om sekretess ska gälla. En sk sekretessprövning göra inte en gång för alla utan domstolen måste göra en sekretessprövning varje gång någon begär ut domen. Sekretessprövning regleras genom Tryckfrihetsförordningen och Offentlighets och sekretesslagen.

Den som inte vill att ett förlikningsavtal ska bli offentligt sköter förhandlingar etc utanför domstolen. Eller väljer att bara stadfästa delar av avtalet för att kunna hemlighålla andra delar av överenskommelsen.

Jag tror som sagt inte på förlikning mellan Ebba och Esbjörn men OM det ändå skulle bli så tror jag att båda parterna vill att ett förlikningsavtal skulle stadsfästas med tanke på hur affären gick I baklås. Tror att Ebba skulle förlora för mycket politiskt på en hemlig uppgörelse med Esbjörn och jag tror inte att Esbjörn nöjer sig med mindre än en dom ( dvs ett stadfäst förlikningsavtal).

Tjafsar? Det kan man säga om dig med. Är nog bara att jag inte svarar som du vill.

Varför tror du att han vill ha en dom?

Jag vet mycket väl vad som gäller med sekretess och beslut. Det går att ta beslut som inte delges allmänheten.

Vi har samma uppfattning om att förlikning inte är sannolikt så tycker du att nåt tyder på en förlikning?
2021-07-17, 22:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är helt otroligt att Ebba fortfarande måste tro att Esbjörn verkligen inte vill.

Sista stycket i det Facebook inlägg hon gör är intressant tycker jag. Dels lovar hon ju att inte genomföra affären om Esbjörn inte vill, eller det visar sig att han inte är kapabel att fatta svåra beslut.

Det intressantaste i det stycket tycker jag dock är att Ebba säger sig ha handlat i god tro. Finns god tro ens längre och varför säger hon sig ha handlat i sådan?

Hon skriver två värderingar och Anticimex. Hon har ju uppenbarligen inte speciellt höga krav på vad värdering är. Notar har ju med tanke på hur besiktningsprotokollet knappast varit på stället. Dessutom står det faktiskt 8/10. det är ju lite halv sent.

Vi kan väl med andra ord enas att Ebba inte hade gjort någon av de två värderingarna hon ljög om i sitt inlägg. Så då kanske man inte kan begära att hon ska hålla ord. Löften är uppenbarligen inte så viktiga för Ebba.

Saker och ting måste naturligtvis ses i ljuset av då rådande omständigheter.

Hur länge sträcker sig ett löfte? Är det skillnad på när Ebba ger ett löfte, mot när du ger ett löfte? Hon lovade att backa om Esbjörn verkligen inte vill sälja eller om Esbjörn inte var kapabel att göra affärer på egen hand. Esbjörn är kapabel, det har en undersökning beställd av Esbjörns ombud/fullmaktshavare visat. Huruvida han ville sälja, eller inte sälja, det förmedlade han inte till henne direkt iallafall. Han gick så långt att han vägrade träffa henne, så även om Ebba hade för avsikt att backa, så omöjliggjorde han den manövern och i och med det är hennes löfte infriat. Hennes utsträckta hand togs inte av Esbjörn.

God tro existerar inte rent juridiskt, men moraliskt finns det kvar. Hon anser att hon gjorde rätt, med de kunskaper om fastigheten och Esbjörn hon hade där och då. Anser du att hon inte har handlat i god tro, utan medvetet utnyttjat situationen till sin fördel?`

Notars värdering baserar sig på Anticimex besiktning bland annat. En mäklare gör nog inte bättre ifrån sig än en besiktningsman på Anticimex, så helt rätt att ta in experter där det behövs. Att göra lite registerslagningar och miniräknarövningar klarar en mäklare av. Så exakt vad är fel i Notars värdering? Den visar i princip samma värde som den mäklarfirman Binninge anlitade.

Vad gäller datumet i Notars värdering, så står det väl i deras dokumentation när värderingen skedde, respektive när värderingsprotokollet skrevs ut? Precis som med av Binninge anlitad mäklarfirma. Tror du behöver ha rätt mycket mer torrt på fötterna innan du anklagar Notar för att ha värderat fastigheten till Ebbas fördel.

Så nej, vi kan inte enas om att Ebba inte gjort några värderingar. Faktum är att hon själv, på egen hand har gjort en egen värdering, utifrån det underlag hon hämtat in. 3.8 miljoner hamnade den på.
2021-07-17, 22:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tjafsar? Det kan man säga om dig med. Är nog bara att jag inte svarar som du vill.

Varför tror du att han vill ha en dom?

Jag vet mycket väl vad som gäller med sekretess och beslut. Det går att ta beslut som inte delges allmänheten.

Vi har samma uppfattning om att förlikning inte är sannolikt så tycker du att nåt tyder på en förlikning?
Vad avses med "beslut" I det här sammanhanget?

Esbjörn har inget att vinna på ett hemligt förlikningsavtal. Han är inte till salu.
2021-07-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Har jag någonsin sagt att Esbjörn är ärlig? Han säger ju i och för sig att han ångrat sig. Det har ju inte Ebba sagt om det hon skrev.

Vidare kan jag tycka att Ebba, som förtroendevald politiker har lite mer att vinna på att framstå som ärlig.
Nu är första problemet att ångra sig funkar inte i husaffärer.

Om man sedan ångrar sig så får man åtminstone försöka träffas och Se till att ställa allt till rätta. Om man inte gör det, vilket Esbjörn inte gör, så kan man inte skylla på motparten som försöker ställa upp tills det framgår att det är nåt annat som försiggår.

Eller har du missat alla inlagor som visar att Ebba försökt få till mötet och Esbjörn har avvisat alla?
2021-07-17, 23:07
Medlem
Citat:

Esbjörn har inget att vinna på ett hemligt förlikningsavtal. Han är inte till salu.
Kan vara överenskommelse eller liknande.

Till salu? Du tror eller bedömer det. Eller har du talat med honom själv?
Tror inte det eller har du nåt bevis för det?
2021-07-17, 23:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Kan vara överenskommelse eller liknande.
Ja, naturligtvis går det att nå en förlikning och ingå ett förlikningsavtal som är hemligt för allmänheten. Det finns inget krav på stadfästning utan det är - som jag skrivit tidigare - något som båda parter kan enas om.

Citat:
Till salu? Du tror eller bedömer det. Eller har du talat med honom själv?
Tror inte det eller har du nåt bevis för det?
Vad tror du själv att ett hypotetiskt hemligt förlikningsavtal skulle innebära för vinst för Esbjörn jämfört med ett som är offentligt? En slant extra mot att han ger sig?
2021-07-17, 23:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nu har ju deras eget expertvittne kommit fram till att Esbjörn inte har en psykiskt störning.

Visst så är det så att det inte finns något som pekar på att Esbjörn är dement.

Mitt svar var mer menat som ett hypotetiskt resonemang om något skulle komma fram som visar på motsatsen.
2021-07-17, 23:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har svårt att se hur han skulle kunna vinna målet överhuvudtaget. Det var inte ocker, det var ett tillräckligt skäligt pris. Det var frivilligt från bådas sidor, utan påtryckningar. Kvar är bara om Esbjörn inte klarar av att göra affärer och det ser svårbevisat ut, då inget sånt har kommit in till tinget.

Om han vid kontraktskrivandet var oförmögen att göra affärer, men så förmögen att Ebba inte uppfattade hans oförmögenhet, då vinner han målet. Men vem ska då betala? Ska de dela på totala kostnaden, eller tar var och en sin del? Eller blir det Esbjörn som sitter med Svarte Petter? För att Ebba ska betala allt ser jag som osannolikt om hon inte hade en chans att veta att han var oförmögen.

Men om han är oförmögen, hur blir det med fullmakten då? I förlängningen måste alla utgifter som Esbjörn har dragit på sig via fullmakten ogiltigförklaras.

En generalfullmakt kan ogiltigförklaras med stöd av Lag (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning eller 33§ Avtalslagen. Det förutsätter att fullmaktsgivaren led av demens vid undertecknande av generalfullmakten. Följden blir att alla prestationer ska gå åter, samtidigt som den fullmäktige kan bli ersättningsskyldig för skada mot de tredjemän som avtal har slutits med för fullmaktsgivarens räkning.

Som jag ser det så kan MPL bli ersättningsskyldig för alla kostnader som har uppstått efter generalfullmaktens tillkomst, detta skadestånd kan ev spilla över på Majkgård och den andra som intygade att Esbjörn var rättsförmögen när generalfullmakten skrevs på. En majoritet av kostnaderna bör ha tillkommit efter att generalfullmakten var utfärdad.

Binninge sa något om att inte låta någon oförståndig kludda med detta.😂
2021-07-17, 23:50
Medlem
Citat:

Esbjörn var i allra högsta grad till salu- han sålde sig direkt. Har aldrig sett någon hugga så snabbt på ett bud. Två kärringar och en sexdåre och han slog till innan han ens förstod vem han sålde sig till. Stackars jävel är det enda jag säger.
2021-07-18, 00:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Esbjörn var i allra högsta grad till salu- han sålde sig direkt. Har aldrig sett någon hugga så snabbt på ett bud. Två kärringar och en sexdåre och han slog till innan han ens förstod vem han sålde sig till. Stackars jävel är det enda jag säger.
Vad skulle då ett hypotetiskt hemligt förlikningsavtal innehålla för att Esbjörn skulle hugga på det?
2021-07-18, 00:14
Medlem
Citat:
Vad skulle då ett hypotetiskt hemligt förlikningsavtal innehålla för att Esbjörn skulle hugga på det?

Det kan väl endast Esb svara på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in