Citat:
Ursprungligen postat av
HarryLonsdale
Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.
Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Helt inom lagboken ja.
Inte helt inom lagen.
Finns gott om personer som fälls som handlat i nödvärn.
Att slå tillbaka handlar inte per automatik om nödvärn utan kan vara frågan om en simpel hämndaktion. Anledningen är enkel: nödvärn handlar om våld för att avvärja ett angrepp - om våldet kommer
efter angreppet så är det inte nödvärn eftersom hur hårt du än slår tillbaks så kan du inte värja dig mot något som redan hänt. För att det skall vara nödvärn krävs det alltså att man brukar våld
innan man förmodas bli utsatt för angrepp inte efter.
Men OK, helt inom lagboken av en annan anledning. Hur gammal kan grabben ha varit? 7 år? Det är först när man är 15 år när brottet begåtts som man kan hållas ansvarig. En polisanmälan tycker jag man kan rycka på axlarna åt. Även incidenten som sådan. Mitt minne är att alltsom oftast är slagsmål en frivillig aktivitet och de som åkt på däng har varit med i leken.
Det är väl i undantagsfall som våldet går överstyr? Det är också så att när det rör sig om mobbing så är det
inte något frivilligt från offrets sida. Jag tycker att man kan ifrågasätta lärarens inställning och hantering av detta. Kanske kan man också ifrågasätta att grabben skulle vara med i hela diskussionen mellan lärare och förälder. Poängen är att grabben kanske inte (enligt läraren) behöver få bekräftat att det var ursäktligt, men då borde ju läraren ha lyssnat på hans version och sen diskuterat situationen med pappan.