2021-07-17, 13:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Tråkiga nyheter för de som trodde de satte dit mig med speglarna ni lättlurade tror befinner sig på månen. Visste det var något jag missat när jag läst om detta. Ni tog ju inte med I beräkningarna det ni efterblivet nog tror på att jorden rör sig i 30 km per sekund. 😂 Men men det är väl bara att mickla lite med en c64 joystick så vinklas ju speglarna och man träffar ändå! 😆

I förhållande till vad?
Citera
2021-07-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Tråkiga nyheter för de som trodde de satte dit mig med speglarna ni lättlurade tror befinner sig på månen. Visste det var något jag missat när jag läst om detta. Ni tog ju inte med I beräkningarna det ni efterblivet nog tror på att jorden rör sig i 30 km per sekund. 😂 Men men det är väl bara att mickla lite med en c64 joystick så vinklas ju speglarna och man träffar ändå! 😆

Varför i hela världen sak man ta med det i beräkningarna? Jorden rör sig inte med 30km/s relativt månen.

Nivån på dina argument är skrattretande och ren lyteskomik. Snälla - försök tänka efter innan du skriver.
Citera
2021-07-17, 19:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag antar att du också jämför med en bordsskiva när du säger att det inte går?
Det spelar ingen roll, det blir samma resultat med alla platta ytor. Om inte du kan förklara vad skillnaden skulle vara mellan en platt jord och en platt bordsskiva.
Citera
2021-07-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det spelar ingen roll, det blir samma resultat med alla platta ytor. Om inte du kan förklara vad skillnaden skulle vara mellan en platt jord och en platt bordsskiva.

Det mest uppenbara är väl avstånd.

Tänk att du utökar din bordsskiva 10 mil åt alla håll bort från dig, hur skulle det se ut från där du står?
Citera
2021-07-17, 20:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tänk att du utökar din bordsskiva 10 mil åt alla håll bort från dig, hur skulle det se ut från där du står?

Fattar du vad skala är? Man måste inte konstruera modeller i skala 1:1 för att få ett begrepp om hur det funkar.

Skala 1:1 är alltså samma storlek som originale. Verkliga avstånd etc.
Citera
2021-07-17, 20:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Det skulle fortfarande vara en platt yta, hur skulle det annars se ur?
Citera
2021-07-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar du vad skala är? Man måste inte konstruera modeller i skala 1:1 för att få ett begrepp om hur det funkar.

Skala 1:1 är alltså samma storlek som originale. Verkliga avstånd etc.

Om jag ska ta reda på hur en bänkskiva som sträcker sig 10 mil och 360 grader omkring mig ser ut, hur menar du att jag ska kunna göra modellen i någonting annat än skala 1:1?
Citera
2021-07-17, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om jag ska ta reda på hur en bänkskiva som sträcker sig 10 mil och 360 grader omkring mig ser ut, hur menar du att jag ska kunna göra modellen i någonting annat än skala 1:1?

Om det är en helt plan yta är det extremt lätt. Den är lika plan om den är 1m eller 100 000m.
Citera
2021-07-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det skulle fortfarande vara en platt yta, hur skulle det annars se ur?

Ja, hur skulle den platta ytan yttra sig i ditt synfält? Skulle det se ut på samma sätt som när du står i ditt kök och tittar på en 1 meter lång bordskiva?

Skulle en horisont inte längre existera?
Citera
2021-07-17, 20:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, hur skulle den platta ytan yttra sig i ditt synfält? Skulle det se ut på samma sätt som när du står i ditt kök och tittar på en 1 meter lång bordskiva?

Skulle en horisont inte längre existera?

Nu börjar det brännas. Tänk liiite till.
Citera
2021-07-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det är en helt plan yta är det extremt lätt. Den är lika plan om den är 1m eller 100 000m.

Absolut. Jag pratar alltså inte om planheten på bordsskivorna, jag pratar om hur dessa bordsskivor skulle yttra sig från där du står och tittar längst med dem. Hur skulle det se ut i ditt synfält?
Citera
2021-07-17, 20:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Absolut. Jag pratar alltså inte om planheten på bordsskivorna, jag pratar om hur dessa bordsskivor skulle yttra sig från där du står och tittar längst med dem. Hur skulle det se ut i ditt synfält?

Öööh, som att titta utefter en plan yta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in