2021-07-16, 16:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nej, det har jag nog heller aldrig påstått.

Det var ju i relation att man inte skulle kunna se månen. Perspektiv var anledningen.

Förklara igen då.
Citera
2021-07-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Perspektivet kan inte gör så att nedre delen av objekt skyms av en platt yta. Solen är till exempel alltid ovanför ytan, ändå kan vi de att den med oförändrad storlek sjunker ned under ytan. Om solen bara avlägsnar sig över en platt yta skulle den se mindre och mindre ut, men aldrig skymmas av den platta ytan.
Alltså är inte jorden en platt yta.

Jag antar att du också jämför med en bordsskiva när du säger att det inte går?
Citera
2021-07-16, 16:14
Medlem
Citat:
Jag antar att du också jämför med en bordsskiva när du säger att det inte går?

Nej.

Solen kan aldrig försvinna ned under ett oändligt stort plan.
Citera
2021-07-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej.

Solen kan aldrig försvinna ned under ett oändligt stort plan.

Vilket oändligt stort plan är du det jämför med? Du borde väl ha något exempel att visa mig, när du säger att det inte går?
Citera
2021-07-16, 16:20
Medlem
Citat:
Perspektiv gör också att någonting längst med en platt yta tycks stiga i ditt synfält. Känns det bättre om vi låtsas som att det inte är så?

Varför stiger marken men inte de nedre delarna av tornet/huset ?

Citat:
https://i.ytimg.com/vi/b2E54omI6Yc/maxresdefault.jpg

Stolparna tycks stiga i ditt synfält i sin färd mot horisonten. Perspektiv.

Din oförmåga att rita in ett hus vars nedre del är dolt i bilden är mycket talande.
Citera
2021-07-16, 16:23
Medlem
Citat:
Vilket oändligt stort plan är du det jämför med? Du borde väl ha något exempel att visa mig, när du säger att det inte går?

En tänkt platt jord. Välj vilken storlek på planet/jorden du vill. Liten, stor eller oändlig - resultatet blir det samma. Solen kan inte gå ned under planet.
Citera
2021-07-16, 16:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Marken stiger tills den stöter på horisonten. Himlen 'sjunker' tills den stöter på horisonten.
Som sagt, vill du ha ett hus vars nedre del är dolt, så är det bara att rita dit ett.

Det är din oförmåga att läsa av bilden. Inget ’stiger’, det är en distorsion som uppstår när man översätter en tredimensionell verklighet ner till två dimensioner. På pappret går linjerna uppåt/ nedåt. I verkligheten går de bort från dig.
Citera
2021-07-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En tänkt platt jord. Välj vilken storlek på planet/jorden du vill. Liten, stor eller oändlig - resultatet blir det samma. Solen kan inte gå ned under planet.

Ned under planet? Nej. Försvinna bortom en horisont? Naturligtvis.
Citera
2021-07-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är din oförmåga att läsa av bilden. Inget ’stiger’, det är en distorsion som uppstår när man översätter en tredimensionell verklighet ner till två dimensioner. På pappret går linjerna uppåt/ nedåt. I verkligheten går de bort från dig.

Om du står vid stranden och vinkar farväl till en båt som rör sig bort från dig, mot horisonten, så kommer båten att tyckas stiga i ditt synfält.

Ja, eller nej?
Citera
2021-07-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och inte jorden är en sfär?

Skulle stjärnhimmeln på din platta jord förändra sig beroende på var man är på jorden?

Du har väl förstått att vi har norra och södra stjärnhimlen?

Vad får dig att tro stjärnhimlen inte skulle kunna förändra sig beroende på var jag befinner mig på en platt jord? Lever du i en verklighet där någonting över dig omöjligt kan förändra sig?
Citera
2021-07-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ned under planet? Nej. Försvinna bortom en horisont? Naturligtvis.

Men vi ser ju att solen försvinner ned under horisonten. Och med oförändrad storlek.
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Eller menar du att de nedre delarna av solen är bortom horisonten och den övre delen är hitom horisonten? Solen har på något märkligt sett delat sig i två delar?
Citera
2021-07-16, 16:36
Medlem
Citat:
Marken stiger tills den stöter på horisonten. Himlen 'sjunker' tills den stöter på horisonten.
Som sagt, vill du ha ett hus vars nedre del är dolt, så är det bara att rita dit ett.

Då ligger nedre delen av huset under stolparna vi ser i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in