Citat:
Ursprungligen postat av
studenten777
Bara vända på huvudet 180 grader så snurrar det omvänt. Sen är stjärnhimlen nord/syd inte spegelvänd man ser olika delar.
Djupdyk och häpna. Våga vara kritisk istället för att svälja MSM
Andra har slagit ned på dig för det här, men jag vill också göra det. Det spelar ingen roll om du vrider på huvudet. Det enda du förändrar är vid vilket avstånd en viss observation uppstår.
Du kan enkelt testa det i vardagen genom att ställa dig på en plats där du kan skapa en cirkel. Vänd dig utåt mot ett föremål rakt fram, och rör dig längs cirkeln, efter ett varv är du i samma position igen.
Om du nu vänder dig inåt mot centrum av cirkeln ser du inte längre föremålet, men det kommer att dyka upp igen om du fortsätter att röra dig längs cirkeln. Efter ett halvt varv kommer du återigen ha samma föremål rakt fram. Det enda som har hänt är att du har ökat avståndet med cirkelns diameter. Alla andra ansiktsriktningar är bara intressanta för trigonometriska övningar.
Det blir på samma vis om du tycker att du själv står still och vrider på huvudet. Det förändrar ingenting. Omgivningens rotation blir densamma och det du förut såg kommer med tiden att dyka upp i sikte. Det enda som förändras är vid vilken tidpunkt du har något rakt fram.
Ja, såvida det inte är en del av samma fysiska område som du är i, i vilken situation du bara kan se det andra genom att åter vända dig om; liksom jag inte kan se min vägg bakom mig, om jag inte snurrar på huvudet.
En annan karuselleffekt man kan uppnå med ditt tänkande är olika uppfattningar om hastighet. Förmodligen kan man få olika uppfattningar om hur snabbt det går beroende på om man tittar utåt eller inåt mitten. Den som snabbt sveper förbi i det ena fallet, kommer i det andra fallet att dyka upp i ett hörn och avlägsna sig tills den når mitten, och efter det närma sig tills den försvinner längs en andra kant. Det är ett avsevärt längre förlopp, och den som sitter i karusellen kan därför tänka, att nu verkar det inte så snabbt.