2021-07-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Här kan du se Jupiter rotera. Precis samma sak kan du se med en stjärnkikare. https://www.youtube.com/watch?v=3afEX8a2jPg

Det där är inte ens i närheten av vad jag själv kan observera med en stjärnkikare.

Ser ut som något ur ett N64-spel.

Ge mig ett riktigt exempel nu.
Citera
2021-07-16, 23:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det där är inte ens i närheten av vad jag själv kan observera med en stjärnkikare.

Ser ut som något ur ett N64-spel.

Ge mig ett riktigt exempel nu.
Du kan se Jupiter, och du kan se hur planeten rör sig. Varför skaffar du dig inte en stjärnkikare?

Du kan gå till ett observatorium om du inte vill köpa.
Citera
2021-07-16, 23:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vetenskapliga metoder (och observationer vem som helst kan göra) har kommit fram till jorden otvivelaktigt är rund.

Det vore oerhört enkelt att bevisa att jorden är platt om den var det, bla genom avsaknad av horisont.

Det finns som sagt foton på jorden, så att frågan ens diskuteras är mest pinsamt.

God natt...

Foton... Hallå vi lever i en datavärld om det inte förvigått dig.

Foton = 0 bevisbörda
Citera
2021-07-16, 23:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Foton... Hallå vi lever i en datavärld om det inte förvigått dig.

Foton = 0 bevisbörda
Fast du kan titta själv. Skaffa en stjärnkikare eller besök ett observatorium. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-07-16, 23:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Väntar fortfarande på det där exemplet som du menar att jag kan observera med egna ögon genom en stjärnkikare, som bekräftar att det jag tittar på är en snurrande boll.
Citat:
Ett teleskop är en fantastisk gåva för alla som är det minsta intresserade av stjärnhimlen. Till och med de allra minsta av våra teleskop kan visa kratrar och bergskedjor på månen, Saturnus ringar, molnbälten på Jupiter, och hundratals stjärnhopar och till och med fjärran galaxer.
https://www.stjarnhusetonline.se/essentials/Nyb%C3%B6rjarteleskop/stj%C3%A4rnkikare/teleskop.html

Vad är det för fel på dig?
Senast redigerad av constant 2021-07-16 kl. 23:53.
Citera
2021-07-16, 23:51
Medlem
Gå till ett observatorium och kolla på dem glob planeterna och kom sen tillbaka kan ju inte vara svårt är du feg.
Kan studenten och dumma sillen göra det
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-16 kl. 23:56.
Citera
2021-07-16, 23:53
Medlem
studenten777s avatar
Månen är nära jorden och ligger i en vinkel som solen inte kan komma åt vid fullmåne. Vad är det som gör att den lyser? Självlysande? På en platt jord inga konstigheter då månen och solen kan lysa på varandra men en globmodell går det inte ihop
Citera
2021-07-16, 23:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Månen är nära jorden och ligger i en vinkel som solen inte kan komma åt vid fullmåne. Vad är det som gör att den lyser? Självlysande? På en platt jord inga konstigheter då månen och solen kan lysa på varandra men en globmodell går det inte ihop
Månen lyser för att solen lyser på den.

Allt vi vet om hur det fungerar tyder på det.

Hur menar du annars att den lyser? För det gör den ju uppenbart.
Citera
2021-07-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://www.stjarnhusetonline.se/essentials/Nyb%C3%B6rjarteleskop/stj%C3%A4rnkikare/teleskop.html

Vad är det för fel på dig?

Att du kan se ringar kring Saturnus är att se en sfärisk planet?

Är det ditt exempel på vad jag själv kan se genom en stjärnkikare, som bekräftar att det jag tittar på är en snurrande boll?

Okej, tack.
Citera
2021-07-16, 23:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Att du kan se ringar kring Saturnus är att se en sfärisk planet?

Är det ditt exempel på vad jag själv kan se genom en stjärnkikare, som bekräftar att det jag tittar på är en snurrande boll?

Okej, tack.
Näe, men man kan se att planeten roterar. Hur korkad är du? Får du inte in att man kan se det när man även kan se dess ringar?
Citera
2021-07-17, 00:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tackar för dina exempel som bekräftar att det jag tittar på är en boll.

Tack. Vi kan släppa det nu.
Och då tyder väl det på att det förekommer bollar i världen, eller?
Citera
2021-07-17, 00:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Bara vända på huvudet 180 grader så snurrar det omvänt. Sen är stjärnhimlen nord/syd inte spegelvänd man ser olika delar.

Djupdyk och häpna. Våga vara kritisk istället för att svälja MSM

Andra har slagit ned på dig för det här, men jag vill också göra det. Det spelar ingen roll om du vrider på huvudet. Det enda du förändrar är vid vilket avstånd en viss observation uppstår.

Du kan enkelt testa det i vardagen genom att ställa dig på en plats där du kan skapa en cirkel. Vänd dig utåt mot ett föremål rakt fram, och rör dig längs cirkeln, efter ett varv är du i samma position igen.

Om du nu vänder dig inåt mot centrum av cirkeln ser du inte längre föremålet, men det kommer att dyka upp igen om du fortsätter att röra dig längs cirkeln. Efter ett halvt varv kommer du återigen ha samma föremål rakt fram. Det enda som har hänt är att du har ökat avståndet med cirkelns diameter. Alla andra ansiktsriktningar är bara intressanta för trigonometriska övningar.

Det blir på samma vis om du tycker att du själv står still och vrider på huvudet. Det förändrar ingenting. Omgivningens rotation blir densamma och det du förut såg kommer med tiden att dyka upp i sikte. Det enda som förändras är vid vilken tidpunkt du har något rakt fram.

Ja, såvida det inte är en del av samma fysiska område som du är i, i vilken situation du bara kan se det andra genom att åter vända dig om; liksom jag inte kan se min vägg bakom mig, om jag inte snurrar på huvudet.

En annan karuselleffekt man kan uppnå med ditt tänkande är olika uppfattningar om hastighet. Förmodligen kan man få olika uppfattningar om hur snabbt det går beroende på om man tittar utåt eller inåt mitten. Den som snabbt sveper förbi i det ena fallet, kommer i det andra fallet att dyka upp i ett hörn och avlägsna sig tills den når mitten, och efter det närma sig tills den försvinner längs en andra kant. Det är ett avsevärt längre förlopp, och den som sitter i karusellen kan därför tänka, att nu verkar det inte så snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in