2021-07-14, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så när du blivit motbevisat något, så går du bara vidare?
Peka på där du bevisat speglarnas existens med ett foto t ex och hur jag gör för att ta liknande foto själv så jag kan verifiera att du talar sanning. Klarar du detta så ska jag erkänna mig motbevisad. Till dess kan du hålla tyst.
Citera
2021-07-14, 20:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Det går att segla i en cirkel även på en plan havsyta.
Då stämmer inte avstånden enligt verkligheten, eftersom havsytan i verkligheten är krökt.
Citera
2021-07-14, 21:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Det går att segla i en cirkel även på en plan havsyta.
Ja men som redan nämnts så blir det längre och längre runt desto längre ut du seglar om du seglar i cirkel på en platt havsyta. Eftersom det inte funkar så på jorden så vet vi att vi inte seglar i cirklar på en platt yta.
Citera
2021-07-15, 15:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
- Funkar utmärkt på en skivmodell också där man står mittemot och ser rotation olika beroende på perspektiv. Tänk att du är en myra på en LP skiva så blir det enklare att förstå

😂

Kan du inte ge dig på och förklara detta närmare? Så himla nyfiken hur du tänker.
Citera
2021-07-15, 20:08
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
😂

Kan du inte ge dig på och förklara detta närmare? Så himla nyfiken hur du tänker.

Bara vända på huvudet 180 grader så snurrar det omvänt. Sen är stjärnhimlen nord/syd inte spegelvänd man ser olika delar.

Djupdyk och häpna. Våga vara kritisk istället för att svälja MSM
Citera
2021-07-15, 20:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Bara vända på huvudet 180 grader så snurrar det omvänt. Sen är stjärnhimlen nord/syd inte spegelvänd man ser olika delar.

Djupdyk och häpna. Våga vara kritisk istället för att svälja MSM

Men det fattar du väl att det inte stämmer? Såvida du inte menar att du vänder huvet uppochner?

För att göra en analogi, du är i ett rum med en medsols roterande takfläkt. Tänker du att fläkten roterar motsols om du ställer dig vid motsatt vägg och tittar?
Citera
2021-07-16, 09:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bara vända på huvudet 180 grader så snurrar det omvänt.
Nej det gör inte.
Det samma gäller månen. Varför ser den ut att vara uppochned sedd från södra respektive norra halvklotet?
Att sätta en bild på månen i taket av ett rum och sedan påstå att den ser ut att vara uppochned sedd från andra sidan rummet stämmer inte.
Det fungerar så här: Tänk dig månen som en boll i taket på ett rum. Den övre delen av bollen är blå och den undre delen är röd. Hur du än rör dig i rummet och tittar från olika håll är den blå delen alltid uppåt.
I verkligheten så är den blå delen (av den verkliga månen) nedåt, sedd från andra halvklotet.
För att det ska fungera i rummet måste du stå på huvudet. Då pekar den blå delen "nedåt", det vill säga dit dina fötter pekar. Alltså kan jorden inte vara platt.
Citera
2021-07-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej det gör inte.
Det samma gäller månen. Varför ser den ut att vara uppochned sedd från södra respektive norra halvklotet?
Att sätta en bild på månen i taket av ett rum och sedan påstå att den ser ut att vara uppochned sedd från andra sidan rummet stämmer inte.
Det fungerar så här: Tänk dig månen som en boll i taket på ett rum. Den övre delen av bollen är blå och den undre delen är röd. Hur du än rör dig i rummet och tittar från olika håll är den blå delen alltid uppåt.
I verkligheten så är den blå delen (av den verkliga månen) nedåt, sedd från andra halvklotet.
För att det ska fungera i rummet måste du stå på huvudet. Då pekar den blå delen "nedåt", det vill säga dit dina fötter pekar. Alltså kan jorden inte vara platt.

Månen roterar när den rör sig över himlen, hur är det orimligt att den då har roterat för någon som observerar den långt bort från min position?

Hur är det ett bevis för att jorden inte är platt?
Citera
2021-07-16, 10:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Månen roterar när den rör sig över himlen, hur är det orimligt att den då har roterat för någon som observerar den långt bort från min position?

Hur är det ett bevis för att jorden inte är platt?

Att månen vänder samma sida trots att den rör sig över himlen är ju pga den roterar.

Men du, hur kan du låtsas att stjärnhimlens rörelse går åt olika håll på norra respektive södra halvklotet, inte gäller? Inser du inte hur oerhört svårt ni har att förklara detta på en platt jord.
Citera
2021-07-16, 11:12
Medlem
Citat:
Att månen vänder samma sida trots att den rör sig över himlen är ju pga den roterar.

Men du, hur kan du låtsas att stjärnhimlens rörelse går åt olika håll på norra respektive södra halvklotet, inte gäller? Inser du inte hur oerhört svårt ni har att förklara detta på en platt jord.

Ja, månen roterar. Du påstår att eftersom vi ser en annan rotation av månen beroende på var vi befinner oss, så ser vi ett bevis för att jorden inte är platt. Förklara vad du menar?

Jag har aldrig sagt att himlens rotation inte är annorlunda beroende på var du observerar den. Men jag kan med enkelhet säga att det inte är ett bevis för att jorden är en boll. Hur kan du låtsas som att det är det, är väl den egentliga frågan du borde ställa dig?
Citera
2021-07-16, 11:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, månen roterar. Du påstår att eftersom vi ser en annan rotation av månen beroende på var vi befinner oss, så ser vi ett bevis för att jorden inte är platt. Förklara vad du menar?

Jag har aldrig sagt att himlens rotation inte är annorlunda beroende på var du observerar den. Men jag kan med enkelhet säga att det inte är ett bevis för att jorden är en boll. Hur kan du låtsas som att det är det, är väl den egentliga frågan du borde ställa dig?

En ’annan rotation’? Var har jag sagt det och vad innebär det? Man ser samma sida av månen men den ser ut att vara vriden olika mycket beroende på hur långt norr- eller söderut man befinner sig.

Det fungerar inte på en platt jord, men du kan väl låtsas att det problemet inte finns.

Du kan med ’enkelhet’ skriva vad som helst för du gör inte den minsta ansträngning att försöka förklara hur observerbara fenomen kan funka på en platt jord. Du har bara bestämt dig för en taktik där du känner dig osårbar. Du kan påstå vad som helst utan att behöva komma med vare sig stöd eller förklaring.

Himlens olika rotation är lätt att förklara om man observerar den från en snurrande boll, omöjlig att förklara från en platt jord. Och sammantaget med alla andra observationer är snurrande bollen den absolut bästa förklaringen.
Citera
2021-07-16, 11:29
Medlem
Citat:
En ’annan rotation’? Var har jag sagt det och vad innebär det? Man ser samma sida av månen men den ser ut att vara vriden olika mycket beroende på hur långt norr- eller söderut man befinner sig.

Det fungerar inte på en platt jord, men du kan väl låtsas att det problemet inte finns.

Du kan med ’enkelhet’ skriva vad som helst för du gör inte den minsta ansträngning att försöka förklara hur observerbara fenomen kan funka på en platt jord. Du har bara bestämt dig för en taktik där du känner dig osårbar. Du kan påstå vad som helst utan att behöva komma med vare sig stöd eller förklaring.

Himlens olika rotation är lätt att förklara om man observerar den från en snurrande boll, omöjlig att förklara från en platt jord. Och sammantaget med alla andra observationer är snurrande bollen den absolut bästa förklaringen.

Ja, månen roterar på himlen, varför är det enligt dig då orimligt att den har roterat?
Förklara.

Hur menar du att en rotation över våra huvuden är omöjlig att förklara på en platt jord? Du är medveten om att du inte har en aning om vad det är som skulle rotera över oss, på en hypotetisk platt jord, eller hur det i teorin skulle fungera, eller hur? Alltså blir dina försök att omöjliggöra något du inte förstår, helt ointressanta och en smula fånigt. Men självklart förstår du inte det. Jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in