2021-07-16, 21:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Berätta, hur bekräftade du att du bodde på en snurrande boll när du pluggade teknisk/natur?
Det finns massor med sätt att visa jordens form. Mängder med sådana har presenterats i tråden.
Citera
2021-07-16, 21:33
Medlem
Citat:
Berätta, hur bekräftade du att du bodde på en snurrande boll när du pluggade teknisk/natur?
Hur kan du bevisa motsatsen?
Citera
2021-07-16, 22:07
Medlem
Citat:
En bordsskiva med en lampa över tycker du är en bra jämförelse med en teoretiskt platt jord och vad vi människor kan och inte kan se över oss på denna teoretiskt platta jord?

Ja, det är ju exakt så en platt jord beskrivs, precis som att ett bowlingklot bredvid en glödlampa är bra jämförelse för jorden och solen.

Hur beskriver du själv en platt jord?
Citera
2021-07-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, det är ju exakt så en platt jord beskrivs, precis som att ett bowlingklot bredvid en glödlampa är bra jämförelse för jorden och solen.

Hur beskriver du själv en platt jord?

Jag håller med, ett bowlingklot och en lampa bredvid är en bra jämförelse med vad ni tror orsakar observationer vi ser omkring oss.

En superenkel jämförelse som ett litet barn kan förstå, och välja att tro på.

Jag beskriver en platt jord som något vi aldrig ens försökt efterlikna i experiment. Jag beskriver en platt jord som en verklighet som aldrig utforskats enligt vetenskapliga metoder. Jag beskriver inte en platt jord som en bordsskiva.
Citera
2021-07-16, 22:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag beskriver en platt jord som något vi aldrig ens försökt efterlikna i experiment. Jag beskriver en platt jord som en verklighet som aldrig utforskats enligt vetenskapliga metoder. Jag beskriver inte en platt jord som en bordsskiva.
Alla andra sfäriska planeter, finns om inte? Tänker du att Jupiter är en platt planet? Och solen en platt stjärna? Varför skaffar du dig inte en stjärnkikare och tittar?
Citera
2021-07-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Alla andra sfäriska planeter, finns om inte? Tänker du att Jupiter är en platt planet? Och solen en platt stjärna? Varför skaffar du dig inte en stjärnkikare och tittar?

Du kan inte med en stjärnkikare, eller varför inte en zoomkamera, se att någon av planeterna eller solen är snurrande bollar.

Men du kan googla på någon av planeterna eller solen, och få en bild av en sfärisk planet/stjärna.

Vet inte, det kanske är samma sak för dig?
Citera
2021-07-16, 22:37
Medlem
Citat:
Jag håller med, ett bowlingklot och en lampa bredvid är en bra jämförelse med vad ni tror orsakar observationer vi ser omkring oss.

Du flummar som en haschtomte. Se verkligheten. FÖRSTÅ verkligheten. Det har du inte kapacitet till. Du är korkad. Beklagar, men det är sanningen.
Citera
2021-07-16, 22:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Du kan inte med en stjärnkikare, eller varför inte en zoomkamera, se att någon av planeterna eller solen är snurrande bollar.

Men du kan googla på någon av planeterna eller solen, och få en bild av en sfärisk planet/stjärna.

Jo, det kan du faktiskt de. Men du förstår inte det.
Citera
2021-07-16, 23:07
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Detta är ju totalt fel och det vet du ju.

Du vet lika bra som jag att det utan större problem går att se tex Jupiter med en stjärnkikare hemma på bakgården.
Du vet även att det är fullt möjligt att konstatera att dessa är klotformade genom att observera tex Jupiters rotation runt sin egna axel, se månarna rotera runt Jupiter.

Så, eftersom vi VET att dom andra planeterna är klotformade så är det lite märkligt att jorden skulle vara platt. Tycket du inte det själv?

Eller menar du på att alla hobbyastronomer
runt om i världen också är med på denna konspiration? Börjar ju faktiskt bli löjligt många % av jordens befolkning som är med och ljuger om jordens form.

Titta på alla dessa som är med på konspirationen: https://www.flickr.com/search/?text=Jupiter%20
Senast redigerad av Jazzil 2021-07-16 kl. 23:10.
Citera
2021-07-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Detta är ju totalt fel och det vet du ju.

Du vet lika bra som jag att det utan större problem går att se tex Jupiter med en stjärnkikare hemma på bakgården.
Du vet även att det är fullt möjligt att konstatera att dessa är klotformade genom att observera tex Jupiters rotation runt sin egna axel, se månarna rotera runt Jupiter.

Så, eftersom vi VET att dom andra planeterna är klotformade så är det lite märkligt att jorden skulle vara platt. Tycket du inte det själv?

Eller menar du på att alla hobbyastronomer
runt om i världen också är med på denna konspiration? Börjar ju faktiskt bli löjligt många % av jordens befolkning som är med och ljuger om jordens form.

Visa mig ditt bästa exempel på en observation jag själv kan göra med en stjärnkikare som bekräftar att det jag tittar på är en snurrande boll.

Visa mig utan att förklara vad du själv tror du tittar på.
Citera
2021-07-16, 23:17
Medlem
constants avatar
Citat:

Här kan du se Jupiter rotera. Precis samma sak kan du se med en stjärnkikare. https://www.youtube.com/watch?v=3afEX8a2jPg
Citera
2021-07-16, 23:19
Medlem
Citat:

Vetenskapliga metoder (och observationer vem som helst kan göra) har kommit fram till jorden otvivelaktigt är rund.

Det vore oerhört enkelt att bevisa att jorden är platt om den var det, bla genom avsaknad av horisont.

Det finns som sagt foton på jorden, så att frågan ens diskuteras är mest pinsamt.

God natt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in