Citat:
Ursprungligen postat av
90510
I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.
Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Löjligt du försöker ifrågasätta Åklagarens profession när du lägger ut dimridåer för att förminska Ebbas
grova förtal. Hur långt ska du gå i ditt stupida förvar av Ebbas tokerier?
Du skrev "åklagarens profession", men jag utgår från att du menade att jag ifrågasatte ifall om åklagaren var professionell.
Profession betyder ungefär yrke.
Professionell betyder ungefär yrkesskicklig, kompetent, proffsig.
Jag känner inte till utrifrån vilken bevekelsegrund åklagaren valt att driva målet. Det kan vara helt korrekt agerat, även om det självklart kan resas frågetecken varför inte ombudet själv fått driva rättsprocessen vilket är det normala vid förtalsmål.
Sedan vågar jag påstå, att åklagare kan driva fall på ren politisk grund. Det är inte säkert att det förhåller sig så i detta fallet, men ej heller omöjligt. Det finns flera fall där åklagare helt uppenbart har agerat som politiska aktivister än som åklagare för rättsväsendet.
Två fall om detta.
För några år sedan i Nyköping klagade en man över höga böneutrop vid en muslimsk utomhusgudstjänst. För detta åtalades han för HMF. Självklart blev detta en friande dom, jag hade kunnat satsa allt jag äger på att han skulle frias. Det lustiga är också att de gudstjänstfirare som kom och hotade mannen med våld inte åtalades.
https://sverigesradio.se/artikel/6142526
Sedan har vi det här fallet med en åklagare som tillika representerade Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Varberg, hotade de som polisanmäler sk ensamkommande med fängelse.
https://samnytt.se/v-markt-aklagare-hotar-personer-som-polisanmaler-ensamkommande-med-fangelse-det-grovsta-jag-sett-und er-min-tid/
Så att det finns åklagare som har egna agendor, eller som ser vissa fall som möjligheter till att göra karriär råder det ingen tvekan om.
Citat:
Förtal gjorde KDs partiledare sig skyldig till eftersom det inte var förvarligt publicera uppgiften när den är orelevant för tvisten om huset.
Grovt förtal "blev" det när KDs partiledare i själ och hjärta skyldig till när hon (efter moget övervägande) såg till att spridningen så omfattande som möjligt och vållade så stor skada som möjligt .
147 000 följare. 3000 kommentarer. 75 600 följare vid publiceringstillfället.
Nej jag har heller aldrig hört talas om Binninge.
Handen på hjärtat:
Hade DeValvera själv hört talas om Binninge innan Ebba sjösatte brottet?
Aftonbladet och Expressen har väl pappersupplagor straxt under 100 000 plus ders hemsidor. Hur många besökare SVT har vet jag inte men jag antar att det är ganska många. Så ombudet kan knappast kallas för helt okänd, efter en sådan medial uppmärksamhet.
Det är många följare som du skriver. Men hur många som aktivt följer vet jag inte, men tror att det är långt färre än de som bara är registrerade som följare. Jag skulle gissa på att det är huvudsakligen kristdemokrater som aktivt följer henne. Jag skulle tippa på att Ombudet var förhållandevis känd bland dem då han har en bakgrund inom partiet.