2021-07-15, 21:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En partiledare som har en hel stab runt sig borde veta bättre, men så var det inte.

Vågar de inte ifrågasätta fröken Uschs göranden?

Nu får de dras med en brottsling till ledare!
Pandemifestar
Säpotaxi
Fixilura huset av en äldre man
Villkorlig dom/dagsböter pga grovt förtal
...........
När kommer nästa grej?

Ja det går att rikta en del kritik mot hennes agerande. Utan tvekan.

Men det där med Fixilura äldre man - ja det får stå för dig, men jag kan inte se att något fel skulle ha begåtts. Eller så menar du kanske att alla pensionärer ska autmatiskt ha ångerrätt efter de har ingått köpeavtal ?

Pandemifesten var pinsam, med tanke på det utspel som hon haft mot regeringen. Dock så var hon inte ensam om att inte följa rekomendationerna, vi vet att Löfven, Magdalena Andersson och Morgan Johansson också bröt mot rekomendationerna, likaså regerings favoritbyråkrat Dan Eliasson som inte kunde att avstå från att besöka sexklubbar utomlands när pandemin härjade som värst.
2021-07-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad spelar dina anekdoter om att du och dina kompanjoner inte visste vem det juridiska ombudet var tidigare för roll? Han förekom i etablerad media, han fanns med på Wikipedia, han hade en tråd på Flashback. Så onekligen var han inte en helt obekant person. Dessutom var han grundare och företrädare för den där Rättssäkerhetsorganisationen dit han lyckats rekrytera några kändisar.

Han har nämnts i bland annat Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sjodin-och-butt-bildar-forening/

Även SVT har nämnt hans engagemang i föreningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman

Även Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zL0rRq/slopa-sekretessen-mot-drapmisstankta-barnlakaren

Detta är ju Sveriges största nyhetsorgan. Men även i facktidsskrifter omnämns det juridiska ombudet.

Även advokaternas interna organ:

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2008/Nr-5-2008-Argang-74/Okad-exakthet-efterlyses/

Så att säga att det juridiska ombudet var en helt okänd person skulle bara en riktigt lögnröv kläcka ur sig.

I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.
Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Löjligt du försöker ifrågasätta Åklagarens profession när du lägger ut dimridåer för att förminska Ebbas grova förtal. Hur långt ska du gå i ditt stupida förvar av Ebbas tokerier?

Förtal gjorde KDs partiledare sig skyldig till eftersom det inte var förvarligt publicera uppgiften när den är orelevant för tvisten om huset.

Grovt förtal "blev" det när KDs partiledare i själ och hjärta skyldig till när hon (efter moget övervägande) såg till att spridningen så omfattande som möjligt och vållade så stor skada som möjligt .

147 000 följare. 3000 kommentarer. 75 600 följare vid publiceringstillfället.
Nej jag har heller aldrig hört talas om Binninge.
Handen på hjärtat:
Hade DeValvera själv hört talas om Binninge innan Ebba sjösatte brottet?
Senast redigerad av 90510 2021-07-15 kl. 21:41.
2021-07-15, 22:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
I polisutredningen mot Busch framgår att Buschs Facebook-konto vid tidpunkten hade 75 600 följare. Inlägget hade 3 000 kommentarer och hade delats 1 300 gånger. Ebba Buschs Instagram-konto hade vid tidpunkten 147 000 följare.
Förtalet klassas som grovt eftersom uppgifterna fått stor spridning, skriver polisen i utredningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kp3bwE/stort-intresse-for-mystiska-personen-i-ebba-busch-utredningen
Löjligt du försöker ifrågasätta Åklagarens profession när du lägger ut dimridåer för att förminska Ebbas grova förtal. Hur långt ska du gå i ditt stupida förvar av Ebbas tokerier?

Du skrev "åklagarens profession", men jag utgår från att du menade att jag ifrågasatte ifall om åklagaren var professionell.

Profession betyder ungefär yrke.

Professionell betyder ungefär yrkesskicklig, kompetent, proffsig.

Jag känner inte till utrifrån vilken bevekelsegrund åklagaren valt att driva målet. Det kan vara helt korrekt agerat, även om det självklart kan resas frågetecken varför inte ombudet själv fått driva rättsprocessen vilket är det normala vid förtalsmål.

Sedan vågar jag påstå, att åklagare kan driva fall på ren politisk grund. Det är inte säkert att det förhåller sig så i detta fallet, men ej heller omöjligt. Det finns flera fall där åklagare helt uppenbart har agerat som politiska aktivister än som åklagare för rättsväsendet.

Två fall om detta.

För några år sedan i Nyköping klagade en man över höga böneutrop vid en muslimsk utomhusgudstjänst. För detta åtalades han för HMF. Självklart blev detta en friande dom, jag hade kunnat satsa allt jag äger på att han skulle frias. Det lustiga är också att de gudstjänstfirare som kom och hotade mannen med våld inte åtalades.

https://sverigesradio.se/artikel/6142526

Sedan har vi det här fallet med en åklagare som tillika representerade Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Varberg, hotade de som polisanmäler sk ensamkommande med fängelse.

https://samnytt.se/v-markt-aklagare-hotar-personer-som-polisanmaler-ensamkommande-med-fangelse-det-grovsta-jag-sett-und er-min-tid/

Så att det finns åklagare som har egna agendor, eller som ser vissa fall som möjligheter till att göra karriär råder det ingen tvekan om.

Citat:
Förtal gjorde KDs partiledare sig skyldig till eftersom det inte var förvarligt publicera uppgiften när den är orelevant för tvisten om huset.

Grovt förtal "blev" det när KDs partiledare i själ och hjärta skyldig till när hon (efter moget övervägande) såg till att spridningen så omfattande som möjligt och vållade så stor skada som möjligt .

Handen på hjärtat:

Aftonbladet och Expressen har väl pappersupplagor straxt under 100 000 plus ders hemsidor. Hur många besökare SVT har vet jag inte men jag antar att det är ganska många. Så ombudet kan knappast kallas för helt okänd, efter en sådan medial uppmärksamhet.

Det är många följare som du skriver. Men hur många som aktivt följer vet jag inte, men tror att det är långt färre än de som bara är registrerade som följare. Jag skulle gissa på att det är huvudsakligen kristdemokrater som aktivt följer henne. Jag skulle tippa på att Ombudet var förhållandevis känd bland dem då han har en bakgrund inom partiet.
2021-07-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag förstår. Du menar att det hela är en politisk konspiration mot Ebba att hon utfört ett brott som hon erkänt och som oberoende juridiska experter påtalar att det mycket riktig är ett brott.

Den här tråden påminner alltmer om Bjärreds-tråden. Där fanns det också folk som vägrade ta in fakta pga dolda agendor.
Det är ingen konspiration, det är en politiskt tillsatt åklagare med karriärambitioner som beslutat i ärendet helt på egen hand. Nämn gärna en enda oberoende juridisk expert som har stöttat beslutet i stället för att slänga ur dig ett helt ostyrkt påstående. Ett namn och en länk så vi kan bedöma oberoendet.
2021-07-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag ser att du har exakt samma svårighet att förstå vad andra skriver som MaryBlunt, det är förmodligen för att du tänker med nedre delen av ryggmärgen. Det finns många som har insett det orimliga i att dömda pedofiler, våldtäktsmän, barn- och kvinnomisshandlare har större rättigheter än deras offer. Under förtalslagstiftningens täckmantel kan de inleda nya förhållanden, grooma barn och unga, bosätta sig granne med förskolor och skolor utan att människorna i omgivningen får veta något.

De som handfast protesterar mot lagstiftningen jagas hårdare än förövarna. https://www.expressen.se/gt/harifran-hangs-valdsman--och-pedofiler-ut-av-hero/

Som du ser så kan man tycka att lagstiftningen är helt fel utan att ta parti varken för Ebba Busch eller KD. Det räcker att man tycker att det är något fel på lagstiftningen som prioriterar rovdjurens rättigheter före offrens.

I din kamp för att smutskasta Ebba Busch så försvarar du detta sjuka system och hävdar dessutom att det gör dig till en snilleblixt. Jag tycker snarare att du framstår som en sexualbrottsförsvarare utan hjärna.

Men Ebba har ju själv skrikit högt om att förtalslagen måste skärpas, i synnerhet online.

Ska lagar gälla alla utan Ebba Busch eller hur tänker du?
2021-07-16, 10:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510

Handen på hjärtat:

Enligt DeValera handlar det om "förhastade ord" skrivna i affekt (Ebba blev helt enkelt förbannad). På något märkligt sätt anser han också att Ebbas ombud är delansvarig för Ebbas handlingar. Inget av detta stämmer överens med det vi vet.

I själva verket - som du påpekar - postade Ebba inlägget efter moget övervägande. I polisförhör har hon sagt att ”Det är alltid bra med ett extra par ögon” då hon låtit ett par andra läsa igenom texten innan den publicerades. Eftersom jag är rätt säker på att Binninge inte var den/ de som förhandsgranskade texten kan han inte bära något som helst ansvar för texten. I det här fallet är Binninge brottsoffret och ingenting annat, oavsett vad man tycker om hans brott och person.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är fullt möjligt att han var oskyldig till det han har dömts för. När det gäller den typen av mål har det hänt massor av gånger att skyldiga har gått fria och oskyldiga har fällts. En juridisk dom är inte en naturvetenskaplig sanning.

Men självklart finns det stora frågetecken kring honom bla vilken sorts juridisk kompetens han besitter etc.

Jag tror inte att Ebba försökte komma åt Esb via ombudet. Jag skulle gissa på att Ebba helt enkelt blev förbannad på hur detta drevs mot henne, via Facebook-grupp som hotade henne och tog det till tidningarna. Hade ombudet agerat som ett seriöst ombud via förhandling med Ebba och hennes ombud eller direkt via domstolen så hade nog inte Ebba skrivit de förhastade orden. Även om Esb skulle förlora förtroendet för just det här ombudet så är det ju fullt möjligt att han skaffar sig ett annat som så har skett.
2021-07-16, 10:55
Bannlyst
Citat:
Det är ingen konspiration, det är en politiskt tillsatt åklagare med karriärambitioner som beslutat i ärendet helt på egen hand. Nämn gärna en enda oberoende juridisk expert som har stöttat beslutet i stället för att slänga ur dig ett helt ostyrkt påstående. Ett namn och en länk så vi kan bedöma oberoendet.

Ditt förra inlägg var av konspiratorisk karaktär där du skrev "Hela åtalet mot Ebba Busch var politiskt motiverad". Men jag syftade även på fler inlägg i tråden där man försöker påskina sammansvärjningar mot Ebba.

Vad sägs om Mårten Schultz tex, svensk professor i civilrätt, arbetar som forskare och lärare vid Stockholms universitet.

"– Ur juridisk synvinkel förstår jag inte vad hon menar. Det saknas helt prejudikatvärde i det här. Det finns inget svårt i Ebba Buschs fall. Hon har pekat ut en person som brottslig genom att berätta om tidigare brottslighet, det är förtal i teknisk mening, säger Schultz."
"– Men nu ska jag vara tydlig. Sannolikheten för att hon skulle vinna en sådan försvarlighetsbedömning bedömer jag som mer eller mindre noll."
https://www.dn.se/sverige/juridisk-expert-stammer-inte-att-det-saknas-praxis/

"Om jag hade varit hennes försvarsadvokat hade jag rekommenderat samma sak. Hennes sits i ett kommande förtalsmål framstod som omöjlig. "
"I det här fallet har det inte framkommit någonting alls som tyder på att det skulle ha varit försvarligt att dra upp gamla uppgifter om ombudets brottslighet. Uppgifterna hade ingen koppling till tvisten. Händelsen inträffade för länge sedan. Vidare var det uppgifter som kunde skada den utpekade personen eftersom de fick väldigt stor spridning."
https://www.svd.se/busch-erkande--men-flera-fragor-finns-kvar
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-16 kl. 11:00.
2021-07-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ditt förra inlägg var av konspiratorisk karaktär där du skrev "Hela åtalet mot Ebba Busch var politiskt motiverad". Men jag syftade även på fler inlägg i tråden där man försöker påskina sammansvärjningar mot Ebba.

Vad sägs om Mårten Schultz tex, svensk professor i civilrätt, arbetar som forskare och lärare vid Stockholms universitet.

"– Ur juridisk synvinkel förstår jag inte vad hon menar. Det saknas helt prejudikatvärde i det här. Det finns inget svårt i Ebba Buschs fall. Hon har pekat ut en person som brottslig genom att berätta om tidigare brottslighet, det är förtal i teknisk mening, säger Schultz."
"– Men nu ska jag vara tydlig. Sannolikheten för att hon skulle vinna en sådan försvarlighetsbedömning bedömer jag som mer eller mindre noll."

"Om jag hade varit hennes försvarsadvokat hade jag rekommenderat samma sak. Hennes sits i ett kommande förtalsmål framstod som omöjlig. "
"I det här fallet har det inte framkommit någonting alls som tyder på att det skulle ha varit försvarligt att dra upp gamla uppgifter om ombudets brottslighet. Uppgifterna hade ingen koppling till tvisten. Händelsen inträffade för länge sedan. Vidare var det uppgifter som kunde skada den utpekade personen eftersom de fick väldigt stor spridning."

I det här fallet är åtal eller inte en ren bedömningssport, det finns inget motsvarande fall att relatera till. Om det fanns något så skulle det rimligtvis ha presenterats, men jag noterar en total avsaknad av referenser. Om en domstol hade fått väga in samtliga omständigheter så hade domen mycket väl kunnat bli helt motsatt. Åklagaren hade även kunnat lägga ner hela utredningen och hänvisat till en civilrättslig process. Han kunde dock inte motstå den feta karriärboost som fallet kunde ge inom sosseriet.

Sen kom som bekant en regeringskris som abrupt förde den stackars överåklagaren Anders Jakobsson tillbaka till verkligheten, han insåg snabbt att han höll på att göra sig omöjlig vid ett eventuellt kommande regeringsskifte så han drog i nödbromsen och presenterade möjligheten till ett strafföreläggande för att komma undan helskinnad. Han vågade inte gå vidare med åtalet och lagföra Ebba Busch via en regelrätt rättegång.
2021-07-16, 11:45
Bannlyst
Citat:
I det här fallet är åtal eller inte en ren bedömningssport, det finns inget motsvarande fall att relatera till. Om det fanns något så skulle det rimligtvis ha presenterats, men jag noterar en total avsaknad av referenser. Om en domstol hade fått väga in samtliga omständigheter så hade domen mycket väl kunnat bli helt motsatt. Åklagaren hade även kunnat lägga ner hela utredningen och hänvisat till en civilrättslig process. Han kunde dock inte motstå den feta karriärboost som fallet kunde ge inom sosseriet.

Sen kom som bekant en regeringskris som abrupt förde den stackars överåklagaren Anders Jakobsson tillbaka till verkligheten, han insåg snabbt att han höll på att göra sig omöjlig vid ett eventuellt kommande regeringsskifte så han drog i nödbromsen och presenterade möjligheten till ett strafföreläggande för att komma undan helskinnad. Han vågade inte gå vidare med åtalet och lagföra Ebba Busch via en regelrätt rättegång.
Även tidigare JK har uttalat sig -

"Kan det vara så att hon faktiskt var oskyldig och att hon alltså inte skulle ha dömts om målet hade gått till rättegång?
Om hon bara hade sagt att mannen i fråga ”är en dömd brottsling” eller ”har dömts för brott” hade hon nog klarat sig. Det är inte förtal att använda negativa epitet om en person, som ”skurk”, ”galning” eller ”fascist”. Eller ”brottsling”. Och att hon tillagt att han också var ”dömd” hade troligen inte gjort uttalandet brottsligt. Men Ebba Busch berättade också vilket slags brott som mannen hade dömts för, och då passerade hon sannolikt gränsen. Hon hade ganska säkert blivit fälld."

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-318/

Men de oberoende experterna Schultz och Lambertz är man kanske inte så intresserad av om man redan bestämt sig för att allt handlar om en komplott.
2021-07-16, 12:41
Medlem
Citat:
Görans senaste tjänst var justitieråd i högsta domstolen som han utsågs av regeringen till 2009. Gissa vilken regering..?

Göran är numera pensionerad och är inte beroende av vad någon annan anser om hans ställningstaganden. Just Göran verkade tämligen ointresserad av det även som JK och som jutitieråd i Högsta domstolen. Jag tror inte ens han bryr sig om ditt försök att smutsa ner honom med något helt irrelevant för vår diskussion och detta fall. Något som han dessutom inte är dömd för, till skillnad från Ebba som är registrerad i belastningsregistret och straffats med två års villkorligt fängelse.

Jag konstaterar att de obereonde experterna Mårten Schultz och Göran Lambertz uttalanden inte faller dig på läppen och att du därför börjar dra in ovidkommande saker. Det gjorde även Ebba, så det är kanske inte är så underligt att du stödjer hennes brottslighet. Oavsett vilket tycker jag att det är synd att du tappat det så pass. Kanske du bara fångas av diskussionen hetta, kanske är du jävig på något sätt - men jag känner inte igen dig.

Jag noterar att du nu övergår till att diskutera mig i stället för trådämnet. Det brukar betyda att argumenten börjar tryta och att ämnet därmed är färdigdiskuterat.
2021-07-16, 12:48
Bannlyst
Citat:
Jag noterar att du nu övergår till att diskutera mig i stället för trådämnet. Det brukar betyda att argumenten börjar tryta och att ämnet därmed är färdigdiskuterat.
Ja, det har du nog rätt i. När någon slutar att ta till sig fakta från oberoende experter och förlitar sig mer på sitt eget tyckande och konspiratoriskt stoff, är det bäst att avsluta diskussionen. Annars blir den lätt just personlig och tar aldrig slut.
2021-07-16, 13:19
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Även tidigare JK har uttalat sig -

"Kan det vara så att hon faktiskt var oskyldig och att hon alltså inte skulle ha dömts om målet hade gått till rättegång?
Om hon bara hade sagt att mannen i fråga ”är en dömd brottsling” eller ”har dömts för brott” hade hon nog klarat sig. Det är inte förtal att använda negativa epitet om en person, som ”skurk”, ”galning” eller ”fascist”. Eller ”brottsling”. Och att hon tillagt att han också var ”dömd” hade troligen inte gjort uttalandet brottsligt. Men Ebba Busch berättade också vilket slags brott som mannen hade dömts för, och då passerade hon sannolikt gränsen. Hon hade ganska säkert blivit fälld."

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-318/

Men de oberoende experterna Schultz och Lambertz är man kanske inte så intresserad av om man redan bestämt sig för att allt handlar om en komplott.

Citat:
Tycker du själv att Lambertz är en oberoende expert? JK är en fullt ut politiskt tillsatt myndighet som ligger direkt under regeringen. Lambertz tillsattes som JK under Göran Perssons regeringstid med Thomas Bodström som justitieminister. Han är dessutom en fd. SSU:are, en ren slump så klart….

Det enda intressanta i hans analys är att den beskriver komplexiteten i det påstådda brottet. Om Busch hade skrivit ”tidigare dömda” så hade hon kanske blivit frikänd.

Så vågen enligt tidigare våldtäktsanklagade Lambertz tippade över exakt vid ordet ”sexualbrott”. Men han garderar det fortfarande med ”ganska säkert” eftersom det är en bedömningssport.

Citat:
Överbevisad och haft fel gång på gång ändå tjatar du vidare och låtas som ingenting. Det är bara Ebba och hennes helknäppa sekt som försöker tuta i omvärden (väljarna) om att det grova förtalsbrottet Ebba erkände egentligen inte var ett brott.
Knäppgökarna runt Ebba sitter väl och talar med tungor på partistyrelsemötena istället för att läsa på om förtalslagen?
Senast redigerad av 90510 2021-07-16 kl. 13:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in