2021-07-16, 07:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det är inte Bert som äger Skara Sommarland längre. Han sålde det för länge sen.
Sålde och sålde, fråntogs genom konkurs den sopan.

Att nöjesparken själv beskriver attraktionen som vild, och inte har skaffat bättre skydd är för mig nederligt. Är det en så mild grej som den där så har de ju fan problem.

Minns själv när jag var liten och gled ur en bygel på en attraktion ... med loop, första gången jag kan minnas att jag var livrädd. Att leva efter ett sådant trauma kan inte vara kul.
vad hände med ditt ben?
-Det åkte av i rodeo
Senast redigerad av GoUoD 2021-07-16 kl. 08:01.
Citera
2021-07-16, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantaonthegun
Fick veta från en familj som var där med sina barn under förloppet att pojkens pappa inte hittade honom efter karusellen slutat köra och hade panik. Hela benet på pojken hade tydligen slitits av i fallet.

Fruktansvärt. Som det lät kommer pojken inte kunna "få tillbaka" benet..
Enligt artikeln så åkte pojken karusellen med sin pappa.
Tappade pappan bort sin pojk under åkturen?
Citera
2021-07-16, 08:23
Medlem
vadsadusadus avatar
Åkte nån liknande med en förälder när jag var yngre, och bygeln som inte fästes individuellt blev ju anpassad efter den största åkaren. Minns att jag flög hit och dit eftersom jag helt enkelt var mindre och inte hade bygeln hårt pressad mot mig, och att min förälder var rädd att jag skulle flyga ur. Själv hade jag inte vett att förstå hur illa det kan gå.
Citera
2021-07-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Sommarjobbare som inte kontrollerat att byglarna är låsta?
Vissa attraktioner har ju såna som måste checkas manuellt.

Jag befann mig där 5min innan och de var VÄLDIGT noggranna när de kollade spärrar OCH byglar
Citera
2021-07-16, 08:41
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Han kanske var så smal att han gled ur? Stackars barn och familj snälla gud hjälp honom att bli bra igen.
Citera
2021-07-16, 08:54
Bannlyst
https://youtu.be/MEdDCZaaRdU

Hur är det möjligt att man har/har haft det där som säkerhet? Bäst vore väl ändå två axelremmar som man träder armarna genom och spänner fast på något vänster, likt en ryggsäck, samt en rem över mage och spänner fast.

Om man snurrar på själva djuret som man sitter i på Rodeo så kan det gå jävligt fort. Någon som försökte vara "rolig" och drog på rejält? Det kan lätt få en tanig pojke på tio år att flyga ur.
Citera
2021-07-16, 08:55
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APMINISTERN
SJUKT!
Satt med barnen i karusellen jämte, kan den hetat flyboat? eller någonting liknande?
En mamma alarmerade om att bygeln lossnat på rodeo när de åkte.
DETTA sa hon dock till personal i attraktionen vi åkte (alltså fly boat??), vet INGET om hon sagt till personalen där det hände....
TID? vet ej kanske runt 17.... när hände olyckan?

//APMINISTERN

Runt 19 tror jag
Citera
2021-07-16, 08:57
Medlem
Alltså, den typen av karusell är ju standard på i princip alla tivolin eller motsvarande, med olika utseende på stolarna man sitter i.

Många förfasas och låter som det är någon självmordsmaskin det handlar om, har ni aldrig varit på Liseberg, Gröna Lund eller motsvarande?
Citera
2021-07-16, 09:05
Medlem
Ska åka till Skara Sommarland om några dagar med mina barn och detta kändes ju inte så uppmuntrande. Man förväntar sig av någon anledning att karuseller på en svensk nöjespark ska vara idiotsäkra.

Kommer ihåg när Rainbow på Liseberg havererade. En av de läskigaste karusellerna just för att man inte kände sig trygg när man åkte den.
Citera
2021-07-16, 09:06
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Alltså, den typen av karusell är ju standard på i princip alla tivolin eller motsvarande, med olika utseende på stolarna man sitter i.

Många förfasas och låter som det är någon självmordsmaskin det handlar om, har ni aldrig varit på Liseberg, Gröna Lund eller motsvarande?

Jo dock verkar ju just fastspänningen vara mkt bristfällig. Samt verkar det konstigt att ha dessa plattor så högt över mark.
Citera
2021-07-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Den sortens karuseller där lyftarmar som håller i ett antal gondoler som snurrar runt är såklart normala. Men jag har aldrig sett en sådan attraktion där det även är enorma stålplattor som helt oskyddat sveper i ankelhöjd över marken mellan lyftarmarna.

Jag har också svårt att se vad de där plattorna ens fyller för funktion för konstruktionen, mer än att skapa akuta klämskador vid olyckor då någon råkar hamna på marken mellan armarna.
Senast redigerad av GulaTomten 2021-07-16 kl. 09:22.
Citera
2021-07-16, 09:18
Medlem
Men herregud, stackars pojke. En mysig sommardag med familjen som slutar med operation och trauma.
Är det med benet bekräftade uppgifter?
Måste vara ett oerhört trauma för alla i närheten också, utöver den stackars familjen så måste alla som har sett det blivit fruktansvärt påverkade. Fy, en sådan olycka hade jag inte velat bevittna.

Jag vet inte om det är så, men det KÄNNS som att man hör om fler och fler olyckor på nöjesfält. Har aldrig skadat mig illa, men har vid ett flertal tillfällen funderat över säkerheten.

Kommer inte ihåg vart det var, men jag minns när jag var kanske 9-10 år och var på något nöjesfält och krampaktigt fick hålla mig fast i bygeln för att inte flyga av. Var väldigt spinkig och bygeln gick inte att dra åt tillräckligt. Hade stora svarta blåmärken över hela låren och ryggen efteråt, min familj var glada över att det inte hänt något värre men jag själv sket fullständigt i blåmärkena och ville åka igen.
Men det såg verkligen ut som att jag blivit helt sönderslagen och jag fick ganska ont efter någon timma.

Lyckades även befinna mig på grönan den sommaren som insane(heter den så??) fastnade hela tiden. Trots detta fick vi för oss att åka och blev hängandes långt upp i flera minuter på grund av att den fastnat. Kanonkul för en som utvecklat höjdrädsla i vuxen ålder.

Jag kan inte släppa hur fruktansvärt det måste ha varit för barnet. Samt maktlösheten som alla runt om måste ha känt. Det måste ha gått fruktansvärt fort alltihopa.
Jag hoppas att pojken inte blev för allvarligt skadad och att det handlat om ett benbrott som behövt rättas till.
Hoppas även att personen som styrde karusellen erbjuds psykolog. Eller ja, i en perfekt värld skulle alla som bevittnade olyckan erbjudas psykolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in